uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE 1 , w szczególności jego art. 13 ust. 1 i 2, art. 14 ust. 3 i art. 15 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/980 2 określono informacje, które zobowiązani są ujawniać emitenci udziałowych papierów wartościowych oraz papierów wartościowych o charakterze nieudziałowym. Papiery wartościowe o charakterze nieudziałowym podlegają mniej rygorystycznym wymogom dotyczącym ujawniania informacji niż udziałowe papiery wartościowe. Niektóre udziałowe papiery wartościowe, jak np. niektóre rodzaje zamiennych lub wymiennych papierów wartościowych oraz pochodne papiery wartościowe, są przed ich zamianą lub przed wykonaniem związanych z nimi praw podobne do papierów wartościowych o charakterze nie- udziałowym. W związku z tym należy objąć emitentów tych zamiennych lub wymiennych papierów wartościowych oraz pochodnych papierów wartościowych mniej rygorystycznymi przepisami dotyczącymi ujawniania informacji, takimi jakie obowiązują w przypadku papierów wartościowych o charakterze nieudziałowym.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/1129 emitenci mogą korzystać z uniwersalnego dokumentu rejestracyjnego w celu ujawnienia rocznego sprawozdania finansowego wymaganego na podstawie dyrektywy 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Rozporządzenie delegowane (UE) 2019/980 zobowiązuje emitentów, którzy korzystają z tej możliwości, do przedstawienia całego uniwersalnego dokumentu rejestracyjnego w formacie XHTML (Extensible Hypertext Markup Language), co stanowi nieproporcjonalne obciążenie administracyjne. Należy zatem zmienić art. 24 ust. 4 i art. 25 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/980, aby umożliwić emitentom przedstawienie wyłącznie informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu finansowym w formacie XHTML.
(3) Przepisy rozdziału II sekcja 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/980 dotyczące informacji dodatkowych, które mają być zawarte w prospekcie, mają zastosowanie do wszystkich rodzajów prospektów, w tym do prospektu UE na rzecz rozwoju. Ponieważ prospekt UE na rzecz rozwoju jest sporządzany w standardowym formacie i musi zawierać określone elementy w ustalonej kolejności, należy doprecyzować porządek, w jakim muszą być ujawniane pozycje zawierające informacje dotyczące pochodnych papierów wartościowych oraz, w stosownych przypadkach, akcji bazowych lub informacji, które należy ujawniać w przypadku wydania zgody na wykorzystanie prospektu zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1129. Należy zatem odpowiednio zaktualizować art. 32 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/980 oraz załączniki 26 i 27 do tego rozporządzenia.
(4) Art. 2 pkt 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2115 4 zmienił załącznik V do rozporządzenia (UE) 2017/1129 poprzez objęcie wymogiem ujawniania oświadczenia o kapitale obrotowym w prospekcie UE na rzecz rozwoju wszystkich emitentów udziałowych papierów wartościowych niezależnie od ich kapitalizacji rynkowej. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 32 ust. 1 lit. g) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/980 oraz załącznik 26 do tego rozporządzenia.
(5) W załącznikach 1, 3, 6-9, 24 i 25 do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 2019/980 określono, że w przypadku większości udziałowych papierów wartościowych i papierów wartościowych o charakterze nieudziałowym historyczne roczne informacje finansowe należy poddać badaniu przez niezależnego biegłego rewidenta, a sprawozdanie z badania należy sporządzić zgodnie z dyrektywą 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 i rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 537/2014 6 . W załącznikach tych określono również, że w przypadku gdy dyrektywa 2006/43/WE i rozporządzenie (UE) nr 537/2014 nie mają zastosowania, a biegli rewidenci odmówili wydania opinii z badania historycznych informacji finansowych lub gdy w sprawozdaniach z badania zawarto zastrzeżenia, modyfikacje opinii, klauzule ograniczenia odpowiedzialności lub objaśnienia uzupełniające, takie zastrzeżenia, modyfikacje, klauzule ograniczenia odpowiedzialności lub objaśnienia uzupełniające należy zamieścić w całości oraz podać odnośne powody. Aby umożliwić inwestorom podejmowanie świadomych decyzji inwestycyjnych, emitentów należy objąć wspomnianymi wcześniej wymogami dotyczącymi ujawniania informacji niezależnie od tego, czy mają zastosowanie przepisy dyrektywy 2006/43/WE lub rozporządzenia (UE) nr 537/2014. Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki 1, 3, 6-9, 24 i 25 do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/980.
(6) W przypadku gdy zastosowanie ma uproszczony system ujawniania informacji w odniesieniu do ofert wtórnych, załącznik 4 do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/980 wymaga od przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania przedstawiania informacji zawartych w określonych sekcjach i pozycjach załącznika 3. W celu zapewnienia spójności z wymogami dotyczącymi ujawniania informacji na temat emisji pierwotnych ten wykaz sekcji i pozycji należy zmienić w celu dodania informacji na temat istotnych umów oraz w celu wykluczenia informacji finansowych pro forma.
(7) W dokumencie ofertowym dotyczącym emisji wtórnych papierów wartościowych o charakterze nieudziałowym opis rodzaju, klasy i kwoty oferowanych lub dopuszczonych do obrotu papierów wartościowych należy umieścić w kategorii B w ten sam sposób jak w przypadku emisji pierwotnych, ponieważ nie wszystkie szczegóły tych informacji są znane w momencie zatwierdzania prospektu podstawowego. Ponadto w celu zapewnienia spójności z wymogami dotyczącymi ujawniania informacji na temat emisji pierwotnych należy sprecyzować, że w przypadku emisji wtórnych papierów wartościowych o charakterze nieudziałowym oferowanych inwestorom indywidualnym, jeżeli podsumowanie prospektu zostaje częściowo zastąpione informacjami określonymi w art. 8 ust. 3 lit. c)-i) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1286/2014 7 , informacje te należy również ujawnić w dokumencie ofertowym. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik 16 do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/980.
(8) Art. 33 ust. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/980 zawiera błędne odniesienie do załącznika 22 do tego rozporządzenia zamiast do załącznika 23. Błąd ten należy poprawić.
(9) Art. 26 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2017/1129 zawiera wymóg, zgodnie z którym dokument rejestracyjny lub uniwersalny dokument rejestracyjny będące przedmiotem powiadomienia na podstawie ust. 2 tego artykułu zawierają dodatek przedstawiający kluczowe informacje na temat emitenta, o których mowa w art. 7 ust. 6 tego rozporządzenia. W art. 42 ust. 2 lit. g) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/980 błędnie wymaga się, by taki dodatek był przedkładany w każdym przypadku, a nie tylko w sytuacjach, w których dodatek ten jest wymagany. Błąd ten należy poprawić.
(10) Rozporządzenie (UE) 2017/1129 i rozporządzenie delegowane (UE) 2019/980 zaczęły być stosowane z dniem 21 lipca 2019 r. Ze względu na pewność prawa oraz w celu zapewnienia, by emitenci nie byli objęci niepotrzebnymi obciążeniami administracyjnymi, art. 1 pkt 1-8 oraz art. 2 niniejszego rozporządzenia delegowanego powinny mieć tę samą datę rozpoczęcia stosowania co rozporządzenie (UE) 2017/1129 i rozporządzenie delegowane (UE) 2019/980.
(11) Ze względu na pewność prawa prospekty zatwierdzone między dniem 21 lipca 2019 r. i dniem 16 września 2020 r. powinny zachować ważność do końca okresu ważności tych prospektów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.300.6 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/1273 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/980 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 w odniesieniu do formatu, treści, weryfikacji i zatwierdzania prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym |
Data aktu: | 04/06/2020 |
Data ogłoszenia: | 14/09/2020 |
Data wejścia w życie: | 21/07/2019, 17/09/2020 |