uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Art. 168 dyrektywy 2006/112/WE ustanawia, między innymi, prawo podatnika do odliczenia podatku od wartości dodanej ("VAT") należnego lub zapłaconego w danym państwie członkowskim od podatku VAT naliczonego od dostarczanych mu towarów i świadczonych na jego rzecz usług, które są wykorzystywane na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika. Zgodnie z art. 26 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy użycie towarów stanowiących część majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa, w przypadku której podatek VAT od takich towarów podlegał w całości lub w części odliczeniu, należy traktować jako odpłatne świadczenie usług.
(2) Decyzją wykonawczą Rady 2012/232/UE 2 upoważniono Rumunię do dnia 31 grudnia 2014 r. do ograniczenia do wysokości 50 % prawa do odliczania VAT od zakupu, nabycia wewnątrzwspólnotowego, przywozu, wynajmu lub leasingu niektórych silnikowych pojazdów drogowych a także VAT naliczanego od wydatków z nimi związanych jeśli takie pojazdy nie są używane wyłącznie do celów działalności gospodarczej, oraz do zwolnienia podatników z obowiązku uznawania korzystania z takich pojazdów w celach niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej za świadczenie usług zgodnie z art. 26 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE. Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2015/156 3 okres obowiązywania decyzji wykonawczej 2012/232/UE został przedłużony do dnia 31 grudnia 2017 r. Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2017/2012 4 upoważniono Rumunię do stosowania środków stanowiących odstępstwo do dnia wejścia w życie przepisów Unii określających wydatki związane z silnikowymi pojazdami drogowymi, które nie dają prawa do pełnego odliczenia VAT, lub do dnia 31 grudnia 2020 r., w zależności od tego, która z tych dat będzie wcześniejsza.
(3) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 13 marca 2020 r., Rumunia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), i art. 168 dyrektywy 2006/112/WE w celu kontynuowania ograniczenia prawa do odliczania podatku VAT w związku z wydatkami na niektóre silnikowe pojazdy drogowe, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej.
(4) Zastosowanie zryczałtowanej stawki procentowej w odniesieniu do kwoty VAT od wydatków kwalifikujących się do odliczania w związku z silnikowymi pojazdami drogowymi, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej, upraszcza pobór podatku VAT.
(5) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 2 kwietnia 2020 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Rumunię pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 3 kwietnia 2020 r. Komisja poinformowała Rumunię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(6) Zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji wykonawczej 2012/232/UE Rumunia przedłożyła Komisji - wraz z wnioskiem o przedłużenie - sprawozdanie ze stosowania wspomnianej decyzji wykonawczej. W oparciu o obecnie dostępne informacje Rumunia stwierdza, że ograniczenie do wysokości 50 % jest wciąż uzasadnione i pozostaje właściwe.
(7) Przedłużenie okresu stosowania środków stanowiących odstępstwo powinno być ograniczone do czasu potrzebnego do oceny skuteczności tych środków oraz stosowności wysokości stawki. Należy zatem upoważnić Rumunię do dalszego stosowania środków stanowiących odstępstwo do dnia 31 grudnia 2023 r.
(8) W przypadku gdyby Rumunia uznała, że konieczne jest przedłużenie tego upoważnienia na okres po 2023 r., powinna do dnia 31 marca 2023 r. przedłożyć Komisji wniosek o przedłużenie wraz ze sprawozdaniem zawierającym przegląd stosowanego ograniczenia procentowego dotyczącego prawa do odliczenia VAT na podstawie decyzji wykonawczej 2012/232/UE.
(9) Środek stanowiący odstępstwo będzie miał znikomy wpływ na ogólną kwotę dochodów podatkowych Rumunii pobieranych na końcowym etapie konsumpcji i nie będzie miał negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą Rady 2012/232/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
M. ROTH | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.296.6 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/1262 zmieniająca decyzję wykonawczą 2012/232/UE poważniającą Rumunię do stosowania środków stanowiących odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
Data aktu: | 04/09/2020 |
Data ogłoszenia: | 10/09/2020 |