uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,
(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 2 ustanowiono najwyższe dopuszczalne poziomy wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) w żywności, w tym w wędzonych tradycyjnie mięsach i produktach mięsnych oraz w wędzonych tradycyjnie rybach i produktach rybołówstwa.
(2) Zgodnie z tym rozporządzeniem najwyższe dopuszczalne poziomy WWA powinny zostać ustalone na najniższym racjonalnie osiągalnym poziomie (wg zasady ALARA) przy zastosowaniu dobrych praktyk w zakresie wytwarzania i rolnictwa/rybołówstwa. W 2011 r. dane dotyczące wędzonych ryb i wędzonych mięs wykazały, że obniżenie najwyższych dopuszczalnych poziomów jest osiągalne. Niemniej jednak w niektórych przypadkach istniała potrzeba dostosowania technologii wędzenia. Z tego powodu ustanowiono trzyletni okres przejściowy odnoszący się do rozpoczęcia stosowania obniżonych najwyższych dopuszczalnych poziomów w stosunku do wędzonych mięs i produktów mięsnych oraz wędzonych ryb i produktów rybołówstwa, upływający z dniem 1 września 2014 r.
(3) Jednak, pomimo stosowania dobrych praktyk wędzarniczych, w 2014 r. ustalono, że obniżone poziomy WWA są niemożliwe do osiągnięcia w Irlandii, Hiszpanii, Chorwacji, na Cyprze, Łotwie, w Polsce, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Finlandii, Szwecji i Zjednoczonym Królestwie w niektórych przypadkach dotyczących tradycyjnie wędzonych mięs i produktów mięsnych, a w Irlandii, na Łotwie, w Rumunii, Finlandii, Szwecji i Zjednoczonym Królestwie - w niektórych przypadkach dotyczących tradycyjnie wędzonych ryb i produktów rybołówstwa. W takich przypadkach dostosowania praktyk wędzarniczych w celu spełnienia wymogów w zakresie obniżonych najwyższych dopuszczalnych poziomów WWA nie były możliwe bez znaczącej zmiany właściwości organoleptycznych żywności.
(4) Na podstawie powyższych ustaleń oraz na podstawie art. 7 ust. 6 i 7 rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 zainteresowanym państwom członkowskim przyznano od dnia 1 września 2014 r. tymczasowe odstępstwo od stosowania obniżonych najwyższych dopuszczalnych poziomów WWA, aby umożliwić tym państwom wprowadzanie do obrotu na ich terytoriach tradycyjnie wędzonych mięs i produktów mięsnych lub tradycyjnie wędzonych ryb i produktów rybołówstwa, przeznaczonych do spożycia na ich terytoriach. Najwyższe dopuszczalne poziomy obowiązujące przed dniem 1 września 2014 r. nadal miały zastosowanie do tych wędzonych produktów. Odstępstwo obejmowało ogólnie wszelkie wędzone mięsa i produkty mięsne lub wędzone ryby i produkty rybołówstwa, bez wskazania konkretnych nazw produktów spożywczych.
(5) Zgodnie z art. 7 ust. 6 i 7 rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 odpowiednie państwa członkowskie nadal monitorują obecność WWA w tych produktach oraz ustanowiły programy służące wdrożeniu tam, gdzie to możliwe, dobrych praktyk wędzarniczych. Sytuacja została również poddana ponownej ocenie w 2018 r. na podstawie szczegółowych informacji dostarczonych przez zainteresowane państwa członkowskie, w tym danych z monitorowania obecności WWA w tradycyjnie wędzonych mięsach i produktach mięsnych oraz w wędzonych rybach i produktach rybnych oraz na podstawie informacji na temat wdrażania dobrych praktyk wędzarniczych i zmian właściwości organoleptycznych. W wyniku szczegółowej oceny dostarczonych informacji stwierdzono, że niskie poziomy WWA nie są możliwe do osiągnięcia przez zmianę praktyk wędzarniczych w granicach tego, co jest wykonalne ekonomicznie i możliwe bez utraty typowych właściwości organoleptycznych niektórych tradycyjnie wędzonych mięs i produktów mięsnych w Irlandii, Hiszpanii, Chorwacji, na Cyprze, Łotwie, w Polsce, Portugalii, na Słowacji, w Finlandii i Szwecji oraz niektórych tradycyjnie wędzonych ryb i produktów rybołówstwa - na Łotwie, w Finlandii i Szwecji. W związku z tym należy przyznać odstępstwo bez ograniczeń czasowych w odniesieniu do lokalnej produkcji i konsumpcji niektórych tradycyjnie wędzonych mięs, produktów mięsnych, ryb i produktów rybołówstwa we wspomnianych zainteresowanych państwach członkowskich.
(6) Ponadto stwierdzono, że niektóre rodzaje żywności w proszku pochodzenia roślinnego wykorzystywanej do przyrządzania napojów zawierają wysoki poziom WWA z powodu niewłaściwych praktyk suszenia stosowanych w celu uzyskania tych proszków. Biorąc pod uwagę, że WWA są genotoksycznymi czynnikami rakotwórczymi, w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego konieczne jest zatem ustalenie najwyższych dopuszczalnych poziomów WWA w tych proszkach, możliwych do osiągnięcia przez stosowanie dobrych praktyk w zakresie suszenia.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1881/2006.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.293.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2020/1255 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) w tradycyjnie wędzonych mięsach i produktach mięsnych oraz w tradycyjnie wędzonych rybach i produktach rybołówstwa, a także w sprawie ustalenia najwyższego dopuszczalnego poziomu WWA w żywności w proszku pochodzenia roślinnego wykorzystywanej do przyrządzania napojów |
Data aktu: | 07/09/2020 |
Data ogłoszenia: | 08/09/2020 |
Data wejścia w życie: | 28/09/2020 |