Rozporządzenie 2020/1255 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) w tradycyjnie wędzonych mięsach i produktach mięsnych oraz w tradycyjnie wędzonych rybach i produktach rybołówstwa, a także w sprawie ustalenia najwyższego dopuszczalnego poziomu WWA w żywności w proszku pochodzenia roślinnego wykorzystywanej do przyrządzania napojów

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2020/1255
z dnia 7 września 2020 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) w tradycyjnie wędzonych mięsach i produktach mięsnych oraz w tradycyjnie wędzonych rybach i produktach rybołówstwa, a także w sprawie ustalenia najwyższego dopuszczalnego poziomu WWA w żywności w proszku pochodzenia roślinnego wykorzystywanej do przyrządzania napojów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 2  ustanowiono najwyższe dopuszczalne poziomy wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) w żywności, w tym w wędzonych tradycyjnie mięsach i produktach mięsnych oraz w wędzonych tradycyjnie rybach i produktach rybołówstwa.

(2) Zgodnie z tym rozporządzeniem najwyższe dopuszczalne poziomy WWA powinny zostać ustalone na najniższym racjonalnie osiągalnym poziomie (wg zasady ALARA) przy zastosowaniu dobrych praktyk w zakresie wytwarzania i rolnictwa/rybołówstwa. W 2011 r. dane dotyczące wędzonych ryb i wędzonych mięs wykazały, że obniżenie najwyższych dopuszczalnych poziomów jest osiągalne. Niemniej jednak w niektórych przypadkach istniała potrzeba dostosowania technologii wędzenia. Z tego powodu ustanowiono trzyletni okres przejściowy odnoszący się do rozpoczęcia stosowania obniżonych najwyższych dopuszczalnych poziomów w stosunku do wędzonych mięs i produktów mięsnych oraz wędzonych ryb i produktów rybołówstwa, upływający z dniem 1 września 2014 r.

(3) Jednak, pomimo stosowania dobrych praktyk wędzarniczych, w 2014 r. ustalono, że obniżone poziomy WWA są niemożliwe do osiągnięcia w Irlandii, Hiszpanii, Chorwacji, na Cyprze, Łotwie, w Polsce, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Finlandii, Szwecji i Zjednoczonym Królestwie w niektórych przypadkach dotyczących tradycyjnie wędzonych mięs i produktów mięsnych, a w Irlandii, na Łotwie, w Rumunii, Finlandii, Szwecji i Zjednoczonym Królestwie - w niektórych przypadkach dotyczących tradycyjnie wędzonych ryb i produktów rybołówstwa. W takich przypadkach dostosowania praktyk wędzarniczych w celu spełnienia wymogów w zakresie obniżonych najwyższych dopuszczalnych poziomów WWA nie były możliwe bez znaczącej zmiany właściwości organoleptycznych żywności.

(4) Na podstawie powyższych ustaleń oraz na podstawie art. 7 ust. 6 i 7 rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 zainteresowanym państwom członkowskim przyznano od dnia 1 września 2014 r. tymczasowe odstępstwo od stosowania obniżonych najwyższych dopuszczalnych poziomów WWA, aby umożliwić tym państwom wprowadzanie do obrotu na ich terytoriach tradycyjnie wędzonych mięs i produktów mięsnych lub tradycyjnie wędzonych ryb i produktów rybołówstwa, przeznaczonych do spożycia na ich terytoriach. Najwyższe dopuszczalne poziomy obowiązujące przed dniem 1 września 2014 r. nadal miały zastosowanie do tych wędzonych produktów. Odstępstwo obejmowało ogólnie wszelkie wędzone mięsa i produkty mięsne lub wędzone ryby i produkty rybołówstwa, bez wskazania konkretnych nazw produktów spożywczych.

(5) Zgodnie z art. 7 ust. 6 i 7 rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 odpowiednie państwa członkowskie nadal monitorują obecność WWA w tych produktach oraz ustanowiły programy służące wdrożeniu tam, gdzie to możliwe, dobrych praktyk wędzarniczych. Sytuacja została również poddana ponownej ocenie w 2018 r. na podstawie szczegółowych informacji dostarczonych przez zainteresowane państwa członkowskie, w tym danych z monitorowania obecności WWA w tradycyjnie wędzonych mięsach i produktach mięsnych oraz w wędzonych rybach i produktach rybnych oraz na podstawie informacji na temat wdrażania dobrych praktyk wędzarniczych i zmian właściwości organoleptycznych. W wyniku szczegółowej oceny dostarczonych informacji stwierdzono, że niskie poziomy WWA nie są możliwe do osiągnięcia przez zmianę praktyk wędzarniczych w granicach tego, co jest wykonalne ekonomicznie i możliwe bez utraty typowych właściwości organoleptycznych niektórych tradycyjnie wędzonych mięs i produktów mięsnych w Irlandii, Hiszpanii, Chorwacji, na Cyprze, Łotwie, w Polsce, Portugalii, na Słowacji, w Finlandii i Szwecji oraz niektórych tradycyjnie wędzonych ryb i produktów rybołówstwa - na Łotwie, w Finlandii i Szwecji. W związku z tym należy przyznać odstępstwo bez ograniczeń czasowych w odniesieniu do lokalnej produkcji i konsumpcji niektórych tradycyjnie wędzonych mięs, produktów mięsnych, ryb i produktów rybołówstwa we wspomnianych zainteresowanych państwach członkowskich.

(6) Ponadto stwierdzono, że niektóre rodzaje żywności w proszku pochodzenia roślinnego wykorzystywanej do przyrządzania napojów zawierają wysoki poziom WWA z powodu niewłaściwych praktyk suszenia stosowanych w celu uzyskania tych proszków. Biorąc pod uwagę, że WWA są genotoksycznymi czynnikami rakotwórczymi, w celu zapewnienia wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego konieczne jest zatem ustalenie najwyższych dopuszczalnych poziomów WWA w tych proszkach, możliwych do osiągnięcia przez stosowanie dobrych praktyk w zakresie suszenia.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1881/2006.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 1881/2006

W rozporządzeniu (WE) nr 1881/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 7 ust. 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"6. Na zasadzie odstępstwa od art. 1 następujące państwa członkowskie mogą zezwalać na wprowadzanie do obrotu na swoich rynkach następujących tradycyjnie wędzonych mięs i produktów mięsnych, wędzonych na swoim terytorium i przeznaczonych do spożycia na swoim terytorium oraz wykazujących poziomy WWA wyższe od poziomów określonych w załączniku pkt 6.1.4, o ile produkty te są zgodne z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami stosowanymi przed dniem 1 września 2014 r., tj. 5,0 gg/kg w odniesieniu do benzo(a)pirenu oraz 30,0 gg/kg w odniesieniu do sumy benzo(a)pirenu, benzo(a)antracenu, benzo(b)fluorantenu i chryzenu:

– Irlandia, Chorwacja, Cypr, Hiszpania, Polska i Portugalia: tradycyjnie wędzone mięsa i produkty mięsne,

– Łotwa: tradycyjnie wędzone mięso wieprzowe, mięso z kurczaka wędzone na gorąco, kiełbasy wędzone na gorąco i mięso zwierząt dzikich wędzone na gorąco,

– Republika Słowacka: tradycyjnie wędzone mięso solone, tradycyjnie wędzony bekon, tradycyjnie wędzona kiełbasa (klobása), przy czym »tradycyjnie wędzone« oznacza uzyskiwanie dymu poprzez palenie drewna (polan, trocin, zręb- ków) w wędzarni,

– Finlandia: mięsa i produkty mięsne tradycyjnie wędzone na gorąco,

– Szwecja: mięso i produkty mięsne wędzone nad żarzącym się drewnem lub innymi materiałami roślinnymi.

Wspomniane państwa członkowskie i zainteresowane podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze nadal monitorują obecność WWA w tradycyjnie wędzonych mięsach i produktach mięsnych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, i zapewniają, aby w miarę możliwości stosowano dobre praktyki wędzarnicze bez utraty typowych właściwości organoleptycznych tych produktów.

7. Na zasadzie odstępstwa od art. 1 następujące państwa członkowskie mogą zezwalać na wprowadzanie do obrotu na swoich rynkach następujących tradycyjnie wędzonych ryb i produktów rybołówstwa, wędzonych na swoim terytorium i przeznaczonych do spożycia na swoim terytorium oraz wykazujących poziomy WWA wyższe od poziomów określonych w załączniku pkt 6.1.5, o ile produkty te są zgodne z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami stosowanymi przed dniem 1 września 2014 r., tj. 5,0 gg/kg w odniesieniu do benzo(a)pirenu oraz 30,0 gg/kg w odniesieniu do sumy benzo(a)pirenu, benzo(a)antracenu, benzo(b)fluorantenu i chryzenu:

– Łotwa: ryby tradycyjnie wędzone na gorąco,

– Finlandia: małe ryby i produkty rybne z małych ryb tradycyjnie wędzone na gorąco,

– Szwecja: ryby i produkty rybne wędzone nad żarzącym się drewnem lub innymi materiałami roślinnymi.

Wspomniane państwa członkowskie i zainteresowane podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze nadal monitorują obecność WWA w tradycyjnie wędzonych rybach i produktach rybnych, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu, i zapewniają, aby w miarę możliwości stosowano dobre praktyki wędzarnicze bez utraty typowych właściwości organoleptycznych tych produktów.";

2)
w załączniku wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Środki spożywcze wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia, które zostały zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, mogą pozostać w obrocie do dnia 28 marca 2021 r.

Artykuł  3

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 września 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

W sekcji 6 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 po pozycji 6.1.15 "Suszone przyprawy z wyjątkiem kardamonu i wędzonej papryki Capsicum spp." dodaje się pozycję w brzmieniu:
"6.1.16 Żywność w proszku pochodzenia roślinnego do przyrządzania napojów, z wyjątkiem produktów, o których mowa w pozycjach 6.1.2 i 6.1.11 (*) 10,0 50,0
(*) Przyrządzanie napojów odnosi się do stosowania drobno zmielonych proszków, które należy zmieszać z płynem".
1 Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych (Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.293.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2020/1255 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) w tradycyjnie wędzonych mięsach i produktach mięsnych oraz w tradycyjnie wędzonych rybach i produktach rybołówstwa, a także w sprawie ustalenia najwyższego dopuszczalnego poziomu WWA w żywności w proszku pochodzenia roślinnego wykorzystywanej do przyrządzania napojów
Data aktu: 07/09/2020
Data ogłoszenia: 08/09/2020
Data wejścia w życie: 28/09/2020