uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 7 lit. a) oraz art. 17 ust. 2 lit. b), c) i d),
(1) Podmioty, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402, powinny być w stanie wykonywać swoje odpowiednie zadania, uprawnienia i obowiązki. Informacje udostępniane tym podmiotom przez repozytoria sekurytyzacji powinny zatem być wysokiej jakości i powinno być możliwe ich agregowanie i porównywanie między różnymi repozytoriami sekurytyzacji w terminowy, kompleksowy i uporządkowany sposób. Przed udostępnieniem tych informacji tym podmiotom repozytoria sekurytyzacji powinny zatem ocenić, czy informacje te są kompletne i spójne, oraz powinny udostępniać im sprawozdanie na koniec dnia i ogólny wskaźnik kompletności danych.
(2) Procedury weryfikacji, czy informacje zgłaszane do repozytoriów sekurytyzacji przez jednostki inicjujące, jednostki sponsorujące lub jednostki specjalnego przeznaczenia do celów sekurytyzacji są kompletne i spójne, powinny uwzględniać różne rodzaje, cechy i praktyki sekurytyzacji. Należy zatem określić procedury weryfikacji, które obejmują porównywanie informacji zgłoszonych w odniesieniu do podobnych sekurytyzacji, takich jak sekurytyzacje tej samej jednostki inicjującej lub powiązanych jednostek inicjujących bądź sekurytyzacje z takim samym lub pokrewnym rodzajem ekspozycji bazowej, elementem strukturalnym lub elementem geograficznym.
(3) Aby zapewnić jakość zgłaszanych informacji, procedury weryfikacji powinny mieć również zastosowanie do kompletności i spójności dokumentacji stanowiącej podstawę tych informacji. Zważywszy jednak na fakt, że weryfikacja kompletności i spójności tej dokumentacji jest stosunkowo trudna, repozytoria sekurytyzacji powinny zwracać się do jednostek przekazujących informacje o pisemne potwierdzenie kompletności i spójności udostępnionej przez nie dokumentacji bazowej dotyczącej sekurytyzacji. Istotne aktualizacje już przekazanej dokumentacji powinny być uznawane za nowy dokument dotyczący sekurytyzacji, który wymaga wystąpienia z wnioskiem o pisemne potwierdzenie.
(4) Aby podmioty, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402, były w stanie wykonywać swoje odpowiednie zadania, uprawnienia i obowiązki, szczegółowe informacje na temat sekurytyzacji, do których podmioty te muszą mieć bezpośredni i natychmiastowy dostęp, powinny być porównywalne między repozytoriami sekurytyzacji w sposób spójny i zharmonizowany. Te szczegółowe informacje powinny być zatem udostępniane w formacie XML (Extensible Markup Language), gdyż jest on powszechnie stosowany w branży finansowej.
(5) Należy zapewnić poufność każdego rodzaju danych wymienianych między repozytoriami sekurytyzacji oraz podmiotami, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402. Taka wymiana danych powinna zatem być realizowana za pośrednictwem bezpiecznego połączenia maszyna-maszyna przy użyciu protokołów szyfrowania danych. W celu zapewnienia minimalnych wspólnych standardów należy stosować protokół komunikacyjny SSH File Transfer Protocol.
(6) Dane dotyczące aktualnych sekurytyzacyjnych ekspozycji bazowych, sprawozdań dla inwestorów, informacji wewnętrznych oraz informacji na temat znaczącego zdarzenia, a także wskaźniki jakości i aktualności tych danych, mają zasadnicze znaczenie dla bieżącego monitorowania istniejących i potencjalnych inwestycji w sekurytyzacje, jak również stabilności finansowej i ryzyka systemowego. Podmioty, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402, powinny mieć zatem dostęp do tych danych w sposób doraźny lub w z góry określonych przedziałach czasowych, proporcjonalnie do ich potrzeb w zakresie otrzymywania tych danych.
(7) Sekurytyzacje są złożone i niejednorodne, a użytkownicy danych przechowywanych w repozytoriach sekurytyzacji są różnorodni. Kwestią o zasadniczym znaczeniu jest więc ułatwienie bezpośredniego i natychmiastowego dostępu do określonych zbiorów danych i informacji. Dostęp ten powinien obejmować dostęp do wszystkich bieżących i historycznych informacji na temat sekurytyzacji przechowywanych w danym repozytorium, a w przypadku gdy informacje te odnoszą się do danych - dostęp w formacie umożliwiającym odczyt maszynowy. W tym celu należy określić ramy dotyczące składania doraźnych wniosków, które można łączyć w celu uzyskania określonych informacji. Terminy, w których repozytoria sekurytyzacji powinny udostępniać dane podmiotom, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402, należy zharmonizować w celu ułatwienia wydajnego przetwarzania danych przez te podmioty i repozytoria sekurytyzacji. Jednocześnie należy zapewnić, by dane były uzyskiwane w terminach umożliwiających skuteczne wypełnianie obowiązków przez podmioty ubiegające się o te dane.
(8) Podmioty, o których mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402, wykorzystują dane przechowywane przez repozytoria sekurytyzacji, w tym do celów porównywania aktualnych sekurytyzacji z wcześniejszymi sekury- tyzacjami. Należy w związku z tym ustanowić przepis, zgodnie z którym repozytoria powinny przechowywać dokumentację dotyczącą sekurytyzacji przez 10 lat po zakończeniu sekurytyzacji, zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/2402 i art. 80 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 .
(9) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ odnoszą się do standardów i procedur dotyczących gromadzenia i przetwarzania informacji przechowywanych przez repozytoria sekurytyzacji oraz dostępu do tych informacji. Przepisy te należy zatem włączyć do jednego rozporządzenia.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(11) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy możliwych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.289.335 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/1229 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących standardów operacyjnych repozytorium sekurytyzacji w zakresie gromadzenia, agregowania, porównywania i udostępniania danych oraz weryfikacji ich kompletności i spójności |
Data aktu: | 29/11/2019 |
Data ogłoszenia: | 03/09/2020 |
Data wejścia w życie: | 23/09/2020 |