ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/1226
z dnia 12 listopada 2019 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 i ustanawiające regulacyjne standardy techniczne określające informacje, które mają być przekazywane zgodnie z wymogami dotyczącymi zgłoszenia STS
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) 2017/2402 nakłada na jednostki inicjujące i jednostki sponsorujące obowiązek przekazywania pewnych informacji do Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych, w przypadku gdy jednostki te uznają, że sekurytyzacja spełnia wymogi prostych, przejrzystych i standardowych kryteriów (STS) określonych w art. 19-22 oraz 23-26 tego rozporządzenia. Informacje, które mają być przekazywane, różnią się w zależności od różnych rodzajów zgłoszonych sekurytyzacji.
(2) W celu umożliwienia właściwym organom wypełniania ich obowiązków oraz w celu umożliwienia inwestorom i potencjalnym inwestorom przeprowadzenia analizy due diligence, właściwej dla zgłoszenia STS, konieczne jest stwierdzenie, czy zostały spełnione kryteria STS. W celu poinformowania o ocenie kryteriów jednorodności zgłoszenie powinno zawierać w szczególności uzasadnienie wyboru czynnika jednorodności oraz wyłączenia innych czynników. W przypadku niektórych kryteriów STS wystarczające jest proste potwierdzenie zgodności, natomiast inne kryteria wymagają dalszych informacji. W związku z tym konieczne jest rozróżnienie wymogów, w przypadku których wystarczające jest proste potwierdzenie od tych, które wymagają zwięzłego lub szczegółowego wyjaśnienia.
(3) Sekurytyzacje, w przypadku których nie ma obowiązku sporządzenia prospektu emisyjnego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 2 (prywatne sekurytyzacje), pozwalają stronom zawierać transakcje sekurytyzacyjne bez ujawniania szczególnie chronionych informacji handlowych. Należy zatem ograniczyć publikację zawartych w zgłoszeniach STS informacji o takich sekurytyzacjach do informacji, które nie są szczególnie chronionymi informacjami handlowymi.
(4) W celu ułatwienia dostępu do informacji istotnych w kontekście wymogów STS jednostki inicjujące i jednostki sponsorujące powinny mieć możliwość odniesienia się do odpowiedniego prospektu emisyjnego sporządzonego dla tej sekurytyzacji zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/1129, innej właściwej dokumentacji bazowej, o której mowa w art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2017/2402, lub wszelkich innych dokumentów istotnych dla zgłoszenia STS.
(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedłożone Komisji przez ESMA.
(6) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: