a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zakres art. 7 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/2402 obejmuje wszystkie sekurytyzacje, w tym zarówno sekurytyza- cje, w przypadku których należy sporządzić prospekty emisyjny zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 3 (powszechnie nazywane sekurytyzacjami "publicznymi"), jak i sekurytyzacje, w przypadku których sporządzenie prospektu emisyjnego nie jest wymagane (powszechnie nazywane sekurytyzacjami "prywatnymi"). Art. 17 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/2402 odnosi się sekurytyzacji, w przypadku których informacje są udostępniane za pośrednictwem repozytorium sekurytyzacji, co nie obejmuje sekurytyzacji prywatnych. W celu odzwierciedlenia tego rozróżnienia niniejsze rozporządzenie zostało podzielone na odrębne sekcje, w których określono informacje dotyczące wszystkich sekurytyzacji oraz informacje dotyczące wyłącznie sekurytyzacji publicznych.
(2) Ujawnienie pewnych informacji na temat sekurytyzacji jest niezbędne do tego, aby inwestorzy i potencjalni inwestorzy mogli skutecznie przeprowadzić analizę due diligence oraz odpowiednią ocenę ryzyka kredytowego związanego z ekspozycjami bazowymi, ryzyka modelu, ryzyka prawnego, ryzyka operacyjnego, ryzyka kontrahenta, ryzyka obsługi, ryzyka płynności i ryzyka koncentracji. Informacje, które mają być ujawnione, powinny być również wystarczająco szczegółowe, aby umożliwić podmiotom wymienionym w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402 skuteczne monitorowanie ogólnego funkcjonowania rynków sekurytyzacji, tendencji dotyczących puli aktywów bazowych, struktur sekurytyzacji, wzajemnych powiązań między kontrahentami oraz skutków sekurytyza- cji w szerszym kontekście makrofinansowym Unii.
(3) Sekurytyzacje obejmują wiele rodzajów ekspozycji bazowych, m.in. pożyczki, leasing, zadłużenia, kredyty lub inne należności generujące przepływy pieniężne. Należy zatem ustanowić dostosowane wymogi dotyczące sprawozdawczości dla tych rodzajów ekspozycji bazowych, które są najbardziej powszechne w Unii, z uwzględnieniem zarówno pozostających kwot należnych, jak i występowania takich ekspozycji w różnych lokalizacjach. Należy również ustanowić szczegółowe wymogi dotyczące sprawozdawczości w odniesieniu do "niepopularnych" ekspozycji bazowych, które nie odpowiadają najbardziej powszechnym rodzajom, aby zapewnić ujawnianie wszystkich ekspozycji bazowych.
(4) Jeden rodzaj ekspozycji bazowej może być objęty zakresem kilku możliwych zbiorów wymogów dotyczących sprawozdawczości ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu. Zgodnie z obowiązującą praktyką rynkową informacje na temat puli ekspozycji bazowych, którą stanowią w całości ekspozycje bazowe z tytułu kredytów na zakup samochodu, powinny być zgłaszane za pomocą odpowiedniego szablonu dotyczącego ekspozycji bazowych z tytułu kredytów na zakup samochodu, określonego w załącznikach do niniejszego rozporządzenia, niezależnie od tego, czy instrumentem bazowym dla tych ekspozycji są kredyty i pożyczki, czy leasing. Tak samo zgodnie z obowiązującą praktyką rynkową informacje na temat puli ekspozycji bazowych, którą stanowią w całości umowy leasingu, powinny być zgłaszane za pomocą odpowiedniego szablonu dla tego rodzaju ekspozycji, określonego w załącznikach do niniejszego rozporządzenia, chyba że daną pulę ekspozycji bazowych stanowią w całości umowy leasingu samochodów, w którym to przypadku w celu zgłoszenia informacji należy użyć szablonu dla ekspozycji bazowych z tytułu kredytów na zakup samochodów, określonego w załącznikach do niniejszego rozporządzenia.
(5) Ze względu na zapewnienie spójności należy stosować terminy odnoszące się do udzielania kredytów na nieruchomości mieszkaniowe i komercyjne, które zostały zaczerpnięte z zalecenia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2016/14 4 . Zgodnie z tym zaleceniem nieruchomość o mieszanym przeznaczeniu komercyjnym i mieszkaniowym należy traktować jako różne nieruchomości, jeżeli taki podział jest wykonalny. W przypadku gdy taki podział nie jest możliwy, nieruchomość tę należy sklasyfikować na podstawie jej dominującego przeznaczenia.
(6) W celu zapewnienia zgodności z istniejącymi szablonami na potrzeby ujawniania niektórych informacji należy również stosować terminy odnoszące się do mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, które zaczerpnięto z zalecenia Komisji (2003/361/WE) 5 . Tak samo należy stosować terminy odnoszące się do ekspozycji bazowych z tytułu kredytów na zakup samochodów, kredytów konsumenckich, kredytów kartowych oraz leasingu, zaczerpnięte z rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/3 6 .
(7) Stopień szczegółowości informacji, które mają być ujawnione w odniesieniu do ekspozycji bazowych w ramach sekurytyzacji nieobjętych ABCP, powinien odzwierciedlać stopień szczegółowości na poziomie pożyczki/leasingu stosowany w obowiązujących przepisach dotyczących ujawniania i gromadzenia danych. Zdezagregowane dane na poziomie ekspozycji bazowych są cenne dla inwestorów w sekurytyzację, potencjalnych inwestorów, właściwych organów oraz, w odniesieniu do sekurytyzacji publicznych, dla innych podmiotów wymienionych w art. 17 rozporządzenia (UE) 2017/2402, do celów analizy due diligence, monitorowania i nadzoru. Ponadto zdezagregowane dane na poziomie ekspozycji bazowej mają kluczowe znaczenie dla przywrócenia zaufania publicznego i zaufania inwestorów do rynków sekurytyzacji. W odniesieniu do ABCP zarówno krótkoterminowy charakter zobowiązań, jak i obecność dodatkowych form wsparcia poza ekspozycjami bazowymi, zmniejszają potrzebę udostępniania danych na poziomie pożyczki/leasingu.
(8) Dalsze otrzymywanie informacji na temat "nieaktywnych" ekspozycji jest mniej przydatne dla inwestorów, potencjalnych inwestorów, właściwych organów oraz, w odniesieniu do sekurytyzacji publicznych, dla innych podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402. Wynika to stąd, że ekspozycje "nieaktywne", m.in. niespłacone pożyczki, które są obciążone niewykonaniem zobowiązania i wykazują zaległości płatnicze bez żadnych perspektyw dalszego ich odzyskiwania, lub pożyczki, które zostały umorzone, spłacone przed terminem, anulowane, wykupione lub zastąpione, nie mają już wpływu na profil ryzyka danej sekurytyzacji. Informacje na temat zmiany statusu ekspozycji nieaktywnych z "aktywnego" na "nieaktywny" należy zatem zgłaszać w celu zapewnienia przejrzystości, ale nie ma potrzeby późniejszego zgłaszania takich ekspozycji.
(9) Możliwe jest, że wymogi dotyczące sprawozdawczości przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2017/2402 obejmują wymóg udostępnienia dużej liczby różnego rodzaju dokumentów i pozycji. W celu ułatwienia śledzenia takich dokumentów podczas udostępniania informacji repozytorium sekurytyzacji jednostka inicjująca, jednostka sponsorująca lub SSPE powinny stosować zbiór kodów pozycji.
(10) Zgodnie z najlepszymi praktykami odnoszącymi się do wymogów dotyczących sprawozdawczości oraz aby pomóc inwestorom, potencjalnym inwestorom, właściwym organom oraz - w odniesieniu do sekurytyzacji publicznych - pozostałym podmiotom wymienionym w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402 w śledzeniu istotnych informacji, udostępnianym informacjom należy przypisać standardowe identyfikatory. Ponadto takie standardowe identyfikatory powinny być niepowtarzalne i stałe, aby możliwe było monitorowanie ewolucji informacji na temat sekurytyzacji na przestrzeni czasu.
(11) W celu umożliwienia inwestorom, potencjalnym inwestorom, właściwym organom oraz - w odniesieniu do sekurytyzacji publicznych - pozostałym podmiotom wymienionym w art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/2402 wywiązanie się z nałożonych na nich w tym rozporządzeniu zobowiązań dotyczących analizy due diligence oraz innych zobowiązań, udostępniane informacje muszą być kompletne, spójne i aktualne. Zmiana charakterystyki ryzyka ekspozycji bazowych lub generowanych przez te ekspozycje skumulowanych przepływów pieniężnych, lub innych informacji zawartych w sprawozdaniu dla inwestorów może mieć istotny wpływ na dochody z tytułu sekurytyzacji, a także znacząco wpływać na ceny transz/obligacji w ramach tej sekurytyzacji. W związku z tym w przypadku sekurytyzacji publicznych informacje wewnętrzne lub informacje na temat znaczących zdarzeń powinny być udostępniane w momencie udostępnienia informacji na temat ekspozycji bazowych oraz sprawozdania dla inwestorów za pośrednictwem repozytorium sekurytyzacji. Ponadto w przypadku sekurytyzacji publicznych informacje wewnętrzne lub informacje na temat znaczących zdarzeń powinny obejmować szczegółowe informacje na temat sekurytyzacji nieobjętej ABCP, programu ABCP, transakcji ABCP, transz/obligacji, rachunków, kontrahentów, a także informacje dotyczące cech mających znaczenie dla sekurytyzacji syntetycznych lub sekurytyzacji związanych z instrumentem typu CLO.
(12) W przypadku gdy informacje nie mogą zostać udostępnione lub nie dotyczą danej sekurytyzacji, z uwagi na zachowanie przejrzystości jednostka inicjująca, jednostka sponsorująca lub SSPE powinny zgłosić i wyjaśnić w standardowy sposób konkretną przyczynę i okoliczności powodujące, że dane te nie zostały zgłoszone. W tym celu należy zatem opracować zbiór opcji "brak danych", który będzie odzwierciedlać istniejące praktyki w zakresie ujawniania informacji na temat sekurytyzacji.
(13) Zbiór opcji "brak danych" (ang. no data - ND) powinien być wykorzystywany wyłącznie w przypadku, gdy informacje nie są dostępne z uzasadnionych powodów, również wtedy, gdy konkretna pozycja sprawozdawcza nie ma zastosowania z uwagi na niejednorodność ekspozycji bazowych w ramach danej sekurytyzacji. Korzystanie z opcji ND nie powinno jednak w żaden sposób stanowić obejścia wymogów dotyczących sprawozdawczości. Powinna zatem istnieć możliwość bieżącej, obiektywnej weryfikacji korzystania z opcji ND, w szczególności poprzez złożenie właściwym organom - w dowolnym momencie na ich żądanie - wyjaśnienia okoliczności, które doprowadziły do skorzystania z wartości ND.
(14) Ze względu na zapewnienie dokładności przekazywane informacje powinny być aktualne. Udostępniane informacje powinny odnosić się zatem do okresu, który jest jak najbardziej zbliżony do daty przekazania danych, z należytym uwzględnieniem czynności operacyjnych, które jednostka inicjująca, jednostka sponsorująca lub SSPE muszą podjąć, aby zorganizować i przekazać wymagane informacje.
(15) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą one informacji na temat sekurytyzacji, które jednostka inicjująca, jednostka sponsorująca lub SSPE uczestniczące w tej sekurytyzacji muszą udostępnić różnym stronom zgodnie z wymogami rozporządzenia (UE) 2017/2402. Aby zapewnić spójność tych przepisów, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz w celu ułatwienia całościowego wglądu we wszystkie istotne informacje na temat sekurytyzacji i skutecznego dostępu do nich, konieczne jest włączenie regulacyjnych standardów technicznych do jednego rozporządzenia.
(16) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(17) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 7 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Tytuł aktu zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.450.156) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 2020 r.
2 Dz.U. L 347 z 28.12.2017, s. 35.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie prospektu, który ma być publikowany w związku z ofertą publiczną papierów wartościowych lub dopuszczeniem ich do obrotu na rynku regulowanym oraz uchylenia dyrektywy 2003/71/WE (Dz.U. L 168 z 30.6.2017, s. 12).
4 Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 31 października 2016 r. w sprawie uzupełniania luk w danych dotyczących sektora nieruchomości (ERRS/2016/14) (Dz.U. C 31 z 31.1.2017, s. 1).
5 Zalecenie Komisji z dnia 6 maja 2003 r. dotyczące definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (2003/361/WE) (Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/3 z dnia 30 września 2014 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie ujawniania informacji na temat instrumentów finansowych będących wynikiem sekurytyzacji (Dz.U. L 2 z 6.1.2015, s. 57).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
8 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 680/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące sprawozdawczości nadzorczej instytucji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 (Dz.U. L 191 z 28.6.2014, s. 1).
9 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1126/2008 z dnia 3 listopada 2008 r. przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 320 z 29.11.2008, s. 1).
10 Dyrektywa Rady 86/635/EWG z dnia 8 grudnia 1986 r. w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych banków i innych instytucji finansowych (Dz.U. L 372 z 31.12.1986, s. 1).
11 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.450.156) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 2020 r.
12 Art. 6 ust. 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.450.156) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 2020 r.
13 Art. 7 ust. 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.450.156) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 2020 r.
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1).
15 Załącznik XII zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.450.156) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 2020 r.
16 Załącznik XIII zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.450.156) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 2020 r.
17 Załącznik XIV zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.450.156) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 2020 r.
18 Załącznik XV zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.450.156) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 2020 r.