a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz stosowania narzędzi połowowych ciągnionych w odległości do 3 mil morskich od brzegu lub w obrębie izobaty 50 m, jeśli taka głębokość występuje w mniejszej odległości od brzegu.
(2) Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może przyznać odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 13 ust. 5 i 9.
(3) Odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy w odniesieniu do stosowania niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta) na hiszpańskich wodach terytorialnych Wspólnoty Autonomicznej Regionu Murcji zostało przyznane po raz pierwszy rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 773/2013 do dnia 31 grudnia 2016 r. 2 . Odstępstwo to opierało się na dodatkowym odstępstwie od minimalnego rozmiaru oczek sieci przyjętego przez Hiszpanię zgodnie z art. 9 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, ponieważ bez niego połowy na danym łowisku nie mogły mieć miejsca i musiałyby zostać po prostu zaprzestane.
(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/677 3 przedłużono okres obowiązywania odstępstwa do dnia 31 grudnia 2019 r., biorąc pod uwagę plan zarządzania połowami, w odniesieniu do którego stosuje się odstępstwo ustanowione przez Hiszpanię zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(5) W latach 2017, 2018 i 2019 Hiszpania przedstawiła sprawozdania naukowe dotyczące realizacji tego planu zarządzania.
(6) W dniu 26 czerwca 2019 r. Hiszpania zwróciła się do Komisji o przedłużenie okresu obowiązywania odstępstwa od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy do dnia 31 grudnia 2019 r. Hiszpania przedstawiła projekt nowego planu zarządzania regulującego połowy babki przezroczystej (Aphia minuta) na wodach wewnętrznych Regionu Murcji zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 oraz aktualne informacje uzasadniające przedłużenie odstępstwa.
(7) We wrześniu 2019 r. Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny przedmiotowego odstępstwa oraz związanego z nim projektu planu zarządzania 4 . STECF stwierdził, że plan zarządzania niewodami pełnomorskimi w Regionie Murcji w latach 2016-2019 został właściwie wdrożony, oraz że nadal spełniane są warunki, na których odstępstwo dotyczące minimalnej odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza zostało przyznane w 2016 r. STECF zauważa, że narzędzia połowowe wydają się wysoce selektywne.
(8) W dniu 21 grudnia 2019 r. Hiszpania przyjęła wspomniany nowy plan zarządzania 5 .
(9) Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, jest zgodne z warunkami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(10) Występują pewne szczególne ograniczenia geograficzne z uwagi na ograniczony zasięg szelfu kontynentalnego i ograniczony zasięg łowisk, na których można prowadzić połowy włokiem, ponieważ docelowe gatunki występują wyłącznie w określonych strefach obszarów przybrzeżnych na głębokościach nieprzekraczających 50 m.
(11) Połowy nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie, ponieważ niewody pełnomorskie są ciągnione w słupie wody i nie dotykają dna morskiego. Z uwagi na stosowanie echosond połowy są wysoce selektywne i generują niewielki przyłów. Ponadto niezamierzone połowy są natychmiast uwalniane żywe i mają bardzo wysoką przeży- walność.
(12) Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, dotyczy jedynie ograniczonej liczby 27 statków.
(13) Połowy nie mogą być prowadzone z wykorzystaniem innego narzędzia, ponieważ niewody pełnomorskie są jedynym narzędziem regulowanym umożliwiającym łowienie gatunków o rozmiarach tak małych jak rozmiary babki przezroczystej oraz tworzących ławice w płytkich wodach przybrzeżnych.
(14) Statki są zarejestrowane w hiszpańskim krajowym spisie operacyjnej floty połowowej, prowadzą udokumentowaną działalność połowową dłużej niż pięć lat i będą działać zgodnie z planem zarządzania.
(15) Plan zarządzania gwarantuje niezwiększanie nakładu połowowego w przyszłości, ponieważ upoważnienia do połowów będą wydawane 27 statkom o maksymalnej mocy 116 KM na statek. Połowy nadal odbywają się w dniach roboczych (od poniedziałku do piątku) w grudniu, styczniu i lutym. Ponadto maksymalna kwota na okres połowu została zmniejszona do 18,2 ton. Zgodnie z planem zarządzania, jeżeli kwota ta zostanie przekroczona, łowisko zostanie zamknięte do następnego sezonu.
(16) Przedmiotowe połowy spełniają wymogi art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, które na zasadzie odstępstwa zezwala na połowy nad chronionymi siedliskami pod pewnymi warunkami, jeżeli narzędzia połowowe nie dotykają skupiska trawy morskiej.
(17) Ponadto przedmiotowe połowy nie mogły mieć miejsca bez odstępstwa od minimalnego stosowanego rozmiaru oczka sieci.
(18) Ponieważ połowy te są wysoce selektywne, ich wpływ na środowisko morskie jest nikły i nie są one objęte przepisami art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, Hiszpania zezwoliła jednak w przeszłości na odstępstwo od minimalnego rozmiaru oczka sieci na podstawie art. 9 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(19) Art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 został uchylony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 6 . Jednakże zgodnie z częścią B pkt 4 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 odstępstwa od minimalnych rozmiarów oczek sieci przyjętych na podstawie art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, które obowiązywały w dniu 14 sierpnia 2019 r., mogą być nadal stosowane, pod warunkiem że nie prowadzą one do zwiększenia połowów ryb młodocianych. Przedłużenie okresu obowiązywania odstępstwa, o które wystąpiła Hiszpania, jest zgodne z warunkami określonymi w art. 15 ust. 5 i w części B pkt 4 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241, ponieważ nie prowadzi to do pogorszenia standardów selektywności, w szczególności w odniesieniu do zwiększenia połowów ryb młodocianych, obowiązujących w dniu 14 sierpnia 2019 r., i służy osiągnięciu celów i wartości docelowych określonych w art. 3 i 4 tego rozporządzenia.
(20) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi dotyczące dokumentacji połowowej określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 7 .
(21) Przedmiotowe połowy prowadzi się w bardzo niedużej odległości od brzegu, w związku z czym nie kolidują one z działalnością połowową innych statków.
(22) Przedmiotowe połowy są uregulowane w hiszpańskim planie zarządzania w celu zapewnienia, aby połowy gatunków wymienionych w załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 były minimalne.
(23) Połowy z użyciem niewodów pełnomorskich nie są ukierunkowane na głowonogi.
(24) Hiszpański plan zarządzania obejmuje środki monitorowania połowów określone w art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(25) Należy zatem przyznać przedmiotowe odstępstwo.
(26) We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym w hiszpańskim planie zarządzania Hiszpania powinna przedstawić Komisji sprawozdanie.
(27) Ograniczenie czasu obowiązywania odstępstwa pozwoli zapewnić niezwłoczne zastosowanie naprawczych środków zarządzania, w przypadku gdyby monitorowanie planu zarządzania wykazało zły stan ochrony eksploatowanego stada, a jednocześnie umożliwi wzmocnienie bazy naukowej na potrzeby udoskonalonego planu zarządzania. Należy zatem ustalić koniec okresu obowiązywania odstępstwa na koniec okresu połowu. Zgodnie z powyższym odstępstwo powinno mieć zastosowanie do dnia 1 marca 2023 r.
(28) Ponieważ odstępstwo przyznane rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/677 wygasło w dniu 31 grudnia 2019 r., w celu zapewnienia ciągłości prawnej niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2020 r. Ze względu na pewność prawną niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(29) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: