Rozporządzenie wykonawcze 2020/1239 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/39 w odniesieniu do monitorowania i oceny realizacji programu dla szkół oraz związanych z tym kontroli na miejscu

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/1239
z dnia 17 czerwca 2020 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/39 w odniesieniu do monitorowania i oceny realizacji programu dla szkół oraz związanych z tym kontroli na miejscu

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (WE) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 25 lit. d) i art. 223 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 62 ust. 2 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/40 3  państwa członkowskie są zobowiązane do monitorowania i oceny wdrażania programu dla szkół oraz do powiadomienia Komisji o jej wynikach. W celu skutecznego i jednolitego podejścia do oceny programu dla szkół w Unii należy określić format i treść sprawozdań z oceny, które państwa członkowskie mają przedłożyć Komisji.

(2) W art. 10 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/39 4  określono zakres, treść, harmonogram i wymogi dotyczące sprawozdawczości w odniesieniu do kontroli na miejscu przeprowadzanych przez państwa członkowskie. W świetle zdobytego doświadczenia należy dokładniej wyjaśnić pojęcie rejestrów, które mają zostać zweryfikowane w ramach kontroli na miejscu. Ponadto należy przedłużyć okres, w którym przeprowadzane są kontrole na miejscu i uzupełnianie sprawozdania z kontroli, a ostateczny termin przesunąć, aby uwzględnić wnioski o przyznanie pomocy złożone po terminie określonym w art. 4 ust. 5 tego rozporządzenia.

(3) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/39.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/39 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 8 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8

Monitorowanie i ocena

1. Monitorowanie, o którym mowa w art. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40, polega na analizie danych wynikających z wypełniania obowiązków w zakresie zarządzania i kontroli, w tym tych określonych w art. 4 i 5 niniejszego rozporządzenia.

Państwa członkowskie przedkładają Komisji swoje roczne sprawozdania z monitorowania, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40, do dnia 31 stycznia roku kalendarzowego następującego po zakończeniu danego roku szkolnego.

Państwa członkowskie przedkładają Komisji swoje roczne sprawozdania z kontroli, o których mowa w art. 9 ust. 4 tego rozporządzenia, do dnia 31 października roku kalendarzowego następującego po zakończeniu danego roku szkolnego.

2. Sprawozdanie z oceny lub, jeżeli państwo członkowskie wdraża program dla szkół na poziomie regionalnym, odpowiednia liczba sprawozdań z oceny, o której mowa w art. 9 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40, dotyczy wdrożenia programu dla szkół w pierwszych 5 latach szkolnych każdego okresu objętego strategią sporządzoną na szczeblu krajowym lub regionalnym, zgodnie z art. 23 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

Państwa członkowskie przedkładają Komisji swoje sprawozdanie lub sprawozdania z oceny do dnia 1 marca roku kalendarzowego następującego po zakończeniu tych 5 lat szkolnych. Pierwsze sprawozdania z oceny zostaną przekazane do dnia 1 marca 2023 r.

Minimalne wymogi dotyczące formatu i treści sprawozdania lub sprawozdań z oceny znajdują się w załączniku do niniejszego rozporządzenia. Państwa członkowskie zapewniają, aby sprawozdanie lub sprawozdania przedłożone Komisji nie zawierały żadnych danych osobowych.

3. Komisja publikuje roczne sprawozdania z monitorowania i sprawozdania z oceny przedłożone zgodnie z ust. 1 akapit drugi i ust. 2.";

2)
w art. 10 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) rejestrów, o których mowa w art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40, w tym dokumentów finansowych, takich jak faktury zakupu i sprzedaży, kwity dostawy oraz wyciągi z kont bankowych, i ich rejestrowania w księgowości;";

b)
ust. 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Kontrole na miejscu przeprowadza się w ciągu roku szkolnego, do którego się odnoszą (okres N), lub w okresie kolejnych 9 miesięcy (okres N +1).";

c)
w ust. 6 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:

"Wszystkie sprawozdania z kontroli sporządza się nie później niż 9 miesięcy po zakończeniu roku szkolnego.";

d)
uchyla się ust. 7;
3)
dodaje się załącznik w brzmieniu zgodnym z tekstem zamieszczonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 czerwca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK

Minimalne wymogi dotyczące formatu i treści sprawozdań z oceny, o których mowa w art. 8 ust. 2

1. Streszczenie

– Ustalenia w wyniku oceny

– Wnioski i zalecenia

2. Wprowadzenie

– Cel i zakres sprawozdania z oceny

– Krótki opis procesu oceny

3. Metodyka

– Projekt oceny i zastosowane metody

– Pytania ewaluacyjne, kryteria oceny, wskaźniki

– Źródła danych i techniki ich gromadzenia

– Wszelkie stwierdzone ograniczenia i znalezione rozwiązania

4. Ocena funkcjonowania programu dla szkół

– Logika interwencji lub powiązania między zidentyfikowanymi potrzebami, celami określonymi w strategii i prowadzonymi działaniami

– Główne prawidłowości lub tendencje wśród uczestniczących szkół/dzieci

– Dostarczanie owoców i warzyw, mleka i produktów mlecznych do szkół i ich dystrybucja w szkołach oraz priorytetowe traktowanie świeżych owoców i warzyw oraz mleka spożywczego

– Środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym

– Działania komunikacyjne i informacyjne

– Główne ustalenia i przepisy wykonawcze

– Zaangażowanie organów ds. zdrowia i żywienia, innych organów publicznych i podmiotów prywatnych w planowanie, wdrażanie, monitorowanie i ocenę programu

5. Odpowiedzi na wspólne pytania ewaluacyjne

5.1. W jakim stopniu program dla szkół przyczynił się do zwiększenia ogólnego spożycia owoców, warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych przez dzieci, zgodnie z krajowymi zaleceniami dotyczącymi zdrowej diety dla danej grupy wiekowej?

Wskaźniki:

– Zmiana bezpośredniego i pośredniego spożycia świeżych owoców i warzyw przez dzieci (ilość i/lub częstotliwość)

– Zmiana bezpośredniego i pośredniego spożycia mleka spożywczego przez dzieci (ilość i/lub częstotliwość)

– Zmiana odsetka dzieci spożywających zalecaną dzienną porcję owoców i warzyw

– Zmiana odsetka dzieci spełniających zalecenia organów krajowych w zakresie zdrowia i żywienia w odniesieniu do spożycia mleka spożywczego oraz innych przetworów mlecznych bez dodatku cukru, środków aromatyzujących, owoców, orzechów lub kakao oraz zgodnie z zalecanym na szczeblu krajowym poziomem tłuszczu i sodu dla docelowej grupy wiekowej

5.2. W jakim stopniu program dla szkół upowszechnił wśród dzieci zdrowe nawyki żywieniowe?

Wskaźniki:

– Zmiana nastawienia dzieci do spożycia owoców, warzyw, mleka i przetworów mlecznych zgodnie z krajowymi zaleceniami dotyczącymi zdrowego żywienia w docelowej grupie wiekowej

– Zmiana poziomu wiedzy u dzieci na temat korzyści zdrowotnych płynących ze spożywania mleka spożywczego oraz innych przetworów mlecznych bez dodatku cukru, środków aromatyzujących, owoców, orzechów lub kakao oraz zgodnie z zalecanym na szczeblu krajowym poziomem tłuszczu i sodu dla docelowej grupy wiekowej 6. Wnioski i zalecenia

– Skuteczność programu

– Wdrożone doświadczenia i wnioski

– Zalecenia dotyczące poprawy

7. Załączniki

Szczegóły techniczne oceny, w tym kwestionariusze, dokumenty referencyjne i źródła."

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/40 z dnia 3 listopada 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych oraz zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 (Dz.U. L 5 z 10.1.2017, s. 11).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/39 z dnia 3 listopada 2016 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych (Dz.U. L 5 z 10.1.2017, s. 1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.284.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2020/1239 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/39 w odniesieniu do monitorowania i oceny realizacji programu dla szkół oraz związanych z tym kontroli na miejscu
Data aktu: 17/06/2020
Data ogłoszenia: 01/09/2020
Data wejścia w życie: 04/09/2020