KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 5 oraz art. 7 ust. 15,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2018/1229 2 określono środki mające na celu zapobieganie przypadkom nieprzeprowadzenia rozrachunku i reagowanie na nie oraz mające stanowić zachętę do przestrzegania dyscypliny rozrachunku. Środki te obejmują monitorowanie przypadków nieprzeprowadzenia rozrachunku oraz pobieranie i dystrybucję kar pieniężnych w przypadkach nieprzeprowadzenia rozrachunku. W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/1229 określono również szczegóły operacyjne procedury zakupu na otwartym rynku.
(2) Zainteresowane strony, w tym CDPW, CCP, systemy obrotu, firmy inwestycyjne i instytucje kredytowe, wskazały, że w związku z nowymi zmianami, takimi jak planowane wdrożenie w dniach 21-22 listopada 2020 r. mechanizmu kar ustanowionego wspólnie przez CDPW, które korzystają ze wspólnej infrastruktury rozrachunkowej, potrzeba więcej czasu na dostosowanie się do środków określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/1229. Zainteresowane strony wskazały również, że potrzeba więcej czasu na wprowadzenie niezbędnych zmian w systemach informatycznych, na opracowanie i aktualizację komunikatów ISO oraz na przeprowadzenie badań rynku i dokonanie zmian w ustaleniach umownych między zainteresowanymi stronami. Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) uznał, że zainteresowanym stronom należy dać więcej czasu na dostosowanie się do tych środków. Należy zatem odroczyć wejście w życie rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229.
(3) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2018/1229.
(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(5) Zakres i spodziewane skutki niniejszej nowelizacji są ograniczone, ponieważ dotyczy ona jedynie krótkiego odroczenia daty, od której zacznie obowiązywać nowy system dyscypliny rozrachunku, a uczestnicy rynku już przekazali swoje uwagi. ESMA nie przeprowadził zatem otwartych konsultacji publicznych. ESMA przeanalizował natomiast potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 . Przy opracowywaniu projektu regulacyjnych standardów technicznych ESMA współpracował również z członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych. Swoje poparcie dla opóźnienia wejścia w życie rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2018/1229 zgłosiły również Komisji zainteresowane strony,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: