KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152 w sprawie europejskiej statystyki gospodarczej uchylające 10 aktów prawnych w dziedzinie statystyki gospodarczej 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 1, art. 9 ust. 2, art. 10 ust. 5 i 6, art. 17 ust. 6 i art. 18 ust. 1,
mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (UE) 2019/2152 ustanowiono wspólne ramy prawne w zakresie opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania europejskiej statystyki gospodarczej.
(2) Europejska sieć rejestrów przedsiębiorstw do celów statystycznych stanowi podstawowy element takich wspólnych ram, umożliwiając organizację i koordynację badań statystycznych dzięki stworzeniu zharmonizowanych ram dobierania próby.
(3) Należy szczegółowo określić wymogi dotyczące danych służących do sporządzania statystyki gospodarczej, aby uzyskać porównywalne dane z różnych państw członkowskich i osiągnąć harmonizację we wszystkich dziedzinach statystyki gospodarczej.
(4) Europejska statystyka gospodarcza powinna podlegać zasadzie własności ekonomicznej, o której mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 2 . Zasadę tę należy wdrażać w jak najszerszym zakresie, uwzględniając uzasadnione potrzeby użytkowników, dostępność danych oraz skutki w postaci kosztów i obciążenia, o ile nie stoi to w sprzeczności z zasadami i założeniami niektórych rodzajów statystyki gospodarczej, które określono w niniejszym rozporządzeniu.
(5) Aby ustalić wymogi dotyczące danych, należy określić główne grupy przemysłowe i inne specjalne dane zagregowane kodów NACE.
(6) Należy określić główne zmienne i pojęcia do celów statystyki gospodarczej, aby uzyskać porównywalne dane z różnych państw członkowskich i osiągnąć harmonizację we wszystkich dziedzinach statystyki gospodarczej.
(7) W celu zmniejszenia obciążenia przedsiębiorstw oraz zgodnie z zasadą proporcjonalności należy uprościć wymogi dotyczące danych, uwzględniając wielkość i znaczenie sektora przedsiębiorstw w państwach członkowskich.
(8) Należy ustanowić szczegółowe przepisy, które będą miały zastosowanie do danych na temat "międzynarodowy handel towarami" i dotyczących handlu w podziale według cech przedsiębiorstw oraz do dziedziny "krótkookresowa statystyka gospodarcza".
(9) Rosnąca globalizacja gospodarki stawia wyzwania przed obecnym systemem sporządzania europejskiej statystyki gospodarczej. Dzięki rejestrowaniu danych pochodzących od grup przedsiębiorstw wielonarodowych europejskie ramy dla statystycznych rejestrów przedsiębiorstw tworzy podstawę do ulepszenia wielu danych statystycznych powiązanych z globalizacją. Niektóre z tych danych dotyczą całej gospodarki, więc wymaga to objęcia wszystkich sektorów gospodarki europejskimi ramami dla statystycznych rejestrów przedsiębiorstw.
(10) Informacje dotyczące powiązań w zakresie sprawowania kontroli pomiędzy jednostkami prawnymi są potrzebne w celu zdefiniowania grup przedsiębiorstw, prawidłowego rozgraniczenia przedsiębiorstw, określenia profilu dużych i złożonych jednostek oraz badania koncentracji na rynkach. Informacje dotyczące grup przedsiębiorstw poprawiają jakość krajowych statystycznych rejestrów przedsiębiorstw. Informacje te można wykorzystywać, aby ograniczyć ryzyko ujawnienia poufnych danych. Dane dotyczące grup przedsiębiorstw można wykorzystać w badaniach grupy, co może ograniczyć obciążenie respondentów.
(11) Konieczne jest ustalenie formatu, środków bezpieczeństwa i poufności oraz procedury przekazywania danych dotyczących indywidualnych jednostek do Komisji (Eurostatu), a także przekazywania danych dotyczących grup przedsiębiorstw wielonarodowych z powrotem krajowym organom statystycznym.
(12) Wymiana poufnych danych do celów statystycznych pomiędzy Komisją a krajowymi bankami centralnymi oraz pomiędzy Komisją a Europejskim Bankiem Centralnym powinna pomóc w zapewnieniu jakości informacji o grupach przedsiębiorstw wielonarodowych w Unii. W związku z tym konieczne jest ustalenie formatu, środków bezpieczeństwa i poufności oraz procedury przekazywania takich poufnych danych krajowym bankom centralnym oraz Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
(13) Rozporządzeniem (UE) 2019/2152 wprowadzono mechanizm wymiany poufnych danych dotyczących wewnątrzunijnego wywozu towarów między państwami członkowskimi. Należy bardziej szczegółowo określić elementy danych statystycznych, które mają podlegać wymianie, oraz wykaz elementów danych statystycznych, które mają podlegać wymianie w odniesieniu do konkretnych towarów lub przemieszczeń. Państwa członkowskie mogą uprościć przekazywane informacje, o ile to uproszczenie nie ma szkodliwego wpływu na jakość statystyk. Należy ustalić warunki dotyczące takiego uproszczenia.
(14) Aby zapewnić zharmonizowaną realizację wymiany danych, należy określić zasady ich gromadzenia i zestawiania oraz zasady stosowania minimalnego wskaźnika pokrycia wynoszącego 95 %. Aby krajowy organ statystyczny państwa przywozu mógł wykorzystać uzyskane w ramach wymiany informacje statystyczne w celu zestawienia statystyk dotyczących wewnątrzunijnego przywozu towarów, konieczna jest również wymiana metadanych. Aby zapewnić ujednolicone wdrożenie we wszystkich państwach członkowskich, należy określić metadane istotne do wykorzystania wymienianych danych dotyczących wewnątrzunijnego wywozu towarów do celów zestawiania statystyk oraz harmonogram przekazywania informacji statystycznych i stosownych metadanych. Konieczne jest ustalenie formatu, środków bezpieczeństwa i poufności oraz procedury wymiany poufnych danych.
(15) Stosowanie jednolitych norm wymiany i przekazywania danych i metadanych do celów statystycznych, które podlegają rozporządzeniu (UE) 2019/2152, znacząco przyczynia się do włączenia procesów gospodarczych do europejskiej statystyki gospodarczej.
(16) Międzynarodowa inicjatywa w sprawie wymiany danych statystycznych i metadanych (SDMX), która dotyczy norm statystycznych i technicznych w zakresie wymiany danych i metadanych, przewiduje normy dotyczące wymiany i rozpowszechniania oficjalnych statystyk. W związku z tym w stosownych przypadkach należy stosować niezbędne definicje dotyczące struktur danych zgodnie z SDMX.
(17) Komisja (Eurostat) powinna udostępnić na swojej stronie internetowej (Eurostatu) dokumentację dotyczącą struktur danych, w tym definicje struktur danych zgodnie z SDMX, oraz zapewnić wytyczne w zakresie ich stosowania, w szczególności pod względem formatu technicznego, jaki należy zastosować.
(18) Państwa członkowskie powinny zapewnić standardowe raporty dotyczące metadanych i raporty jakości na potrzeby krajowych statystycznych rejestrów przedsiębiorstw i całej statystyki gospodarczej zgodnie z art. 16 rozporządzenia (UE) 2019/2152. Należy zatem podjąć ustalenia dotyczące tych sprawozdań i terminy ich przekazywania.
(19) Środki określone w niniejszym rozporządzeniu powinny zastąpić środki przewidziane w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 586/2001 3 , rozporządzeniu Komisji (WE) nr 912/2004 4 , rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1982/2004 5 , rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1503/2006 6 , rozporządzeniu Komisji (WE) nr 657/2007 7 , rozporządzeniu Komisji (WE) nr 364/2008 8 , rozporządzeniu Komisji (WE) nr 472/2008 9 , rozporządzeniu Komisji (WE) nr 192/2009 10 , rozporządzeniu Komisji (WE) nr 250/2009 11 , rozporządzeniu Komisji (WE) nr 251/2009 12 , rozporządzeniu Komisji (WE) nr 834/2009 13 , rozporządzeniu Komisji (UE) nr 92/2010 14 , rozporządzeniu Komisji (UE) nr 113/2010 15 , rozporządzeniu Komisji (UE) nr 275/2010 16 , rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1097/2010 17 , rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 995/2012 18 i rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1106/2012 19 . Rozporządzenia te należy uchylić.
(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: