Decyzja wykonawcza 2020/1168 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/587 w odniesieniu do energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2020/1168
z dnia 6 sierpnia 2020 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/587 w odniesieniu do energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 19 listopada 2019 r. producenci FCA Italy S.p.A, Jaguar Land Rover LTD, OPEL Automobile GmbH-PSA, Automobiles Citroen, Automobiles Peugeot, PSA Automobiles SA, Renault, Škoda Auto a.s oraz Ford-Werke GmbH ("wnioskodawcy") wspólnie przedłożyli wniosek zgodnie z art. 12a rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 2  w sprawie zmiany decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/587 3 , tak aby energooszczędne oświetlenie zewnętrzne pojazdów wykorzystujące diody elektroluminescencyjne (LED) zatwierdzone jako technologia innowacyjna na mocy tej decyzji obejmowało oświetlenie w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi.

(2) W szczególności wnioskodawcy zwrócili się z wnioskiem o objęcie decyzją wykonawczą (UE) 2016/587 energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego LED w samochodach osobowych, które mogą być zasilane gazem płynnym (LPG), sprężonym gazem ziemnym (CNG) lub etanolem (E85) oraz o odpowiednie dostosowanie określonych współczynników w metodzie badania w celu określenia oszczędności CO2.

(3) Komisja oceniła wniosek zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631, rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 725/2011 oraz wytycznymi technicznymi dotyczącymi przygotowania wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 4  i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 5  (wersja z lipca 2018 r.) 6 .

(4) W związku z coraz większym wykorzystaniem LPG i CNG w nowych samochodach osobowych należy wyjaśnić, że oszczędności CO2 wynikające ze stosowania energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego LED w pojazdach, które mogą być napędzane takimi paliwami, powinny zostać uwzględnione jako oszczędności CO2 związane z technologią innowacyjną.

(5) W odniesieniu do pojazdów napędzanych LPG i CNG, z zastrzeżeniem dodania niektórych współczynników dotyczących paliwa, uznaje się, że metoda badania określona w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2016/587 jest odpowiednia do określenia oszczędności CO2 wynikających z oświetlenia LED w samochodach osobowych zasilanych tymi paliwami.

(6) Jeżeli chodzi o E85, z uwagi na jego ograniczoną dostępność na rynku unijnym jako całości, paliwa tego nie należy odróżniać od benzyny do celów określania oszczędności emisji CO2.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2016/587,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji wykonawczej (UE) 2016/587 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"1. Producent może zwrócić się o poświadczenie oszczędności CO2 z jednego lub kilku zewnętrznych oświetleń LED przeznaczonych do stosowania w pojazdach kategorii M1 z silnikiem spalinowym spalania wewnętrznego lub w hybrydowych pojazdach elektrycznych niedoładowywanych zewnętrznie typu M1 (NOVC-HEV), które spełniają wymogi pkt 5.3.2 ppkt 3 załącznika 8 do regulaminu nr 101 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, w tym takich pojazdach, które poza benzyną lub olejem napędowym mogą być zasilane gazem płynnym (LPG), sprężonym gazem ziemnym (CNG) lub E85, lub mieszanką tych paliw, i pod warunkiem że pojazdy te są wyposażone w z co najmniej jeden zestaw poniższych świateł LED:";

b)
w akapicie drugim odniesienie do art. 9 ust. 1 zastępuje się odniesieniem do "art. 9 ust. 1 lit. a)";
2)
w art. 3 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:

"3. W przypadku gdy energooszczędne oświetlenie zewnętrzne LED jest zainstalowane w pojeździe dwupaliwowym lub pojeździe typu flex-fuel organ udzielający homologacji zapisuje oszczędności CO2 w następujący sposób:

a) dla pojazdu dwupaliwowego wykorzystującego benzynę i paliwa gazowe - wartość oszczędności CO2 w odniesieniu do LPG lub CNG;

b) w odniesieniu do pojazdu typu flex-fuel, w którym stosuje się benzynę i E85 - wartość ograniczenia emisji CO2 w odniesieniu do benzyny.

4. Poświadczone oszczędności CO2 odpowiadające kodowi ekoinnowacji nr 19 można uwzględniać jedynie przy obliczaniu średniego indywidualnego poziomu emisji producentów do dnia 31 grudnia 2020 r.";

3)
w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
a)
w pkt 2 wprowadza się następujące zmiany;
(i)
pozycja CF otrzymuje brzmienie:

"CF - Współczynnik konwersji zdefiniowany w tabeli 3";

(ii)
pozycja VPe otrzymuje brzmienie:

"VPe - Zużycie mocy skutecznej określone w tabeli 2";

b)
w pkt 6 pozycja VPe, wraz z tabelą 2, oraz pozycja CF, wraz z tabelą 3, otrzymują brzmienie:

"VPe Zużycie mocy skutecznej zdefiniowane w tabeli 2

Tabela 2

Zużycie mocy skutecznej

Rodzaj silnika Zużycie mocy skutecznej (Vpe) [l/kWh]
Silniki benzynowe/E85 0,264
Silniki benzynowe/E85 z turbodoładowaniem 0,280
Silniki na olej napędowy 0,220
LPG 0,342
Silniki na LPG z turbodoładowaniem 0,363
Zużycie mocy skutecznej (Vpe) [m3/kWh]
Silniki na CNG (G20) 0,259
Silniki na CNG (G20) z turbodołado- 0,275
waniem

CF: Współczynnik konwersji zdefiniowany w tabeli 3

Tabela 3

Współczynnik konwersji paliw (CF)

Rodzaj paliwa Współczynnik konwersji (CF) [gCO2/l]
Benzyna/E85 2 330
Olej napędowy 2 640
LPG 1 629
Współczynnik konwersji (CF) [gCO2/m3]
CNG (G20) 1 795"
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 sierpnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 725/2011 z dnia 25 lipca 2011 r. ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/587 z dnia 14 kwietnia 2016 r. w sprawie zatwierdzenia technologii stosowanej w energooszczędnym oświetleniu zewnętrznym pojazdów wykorzystującym diody elektroluminescencyjne jako technologii innowacyjnej umożliwiającej zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 101 z 16.4.2016, s. 17).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. określające normy emisji dla nowych samochodów osobowych w ramach zintegrowanego podejścia Wspólnoty na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych (Dz.U. L 140 z 5.6.2009, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2011 z dnia 11 maja 2011 r. określające normy emisji dla nowych lekkich samochodów dostawczych w ramach zintegrowanego podejścia Unii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z lekkich pojazdów dostawczych (Dz.U. L 145 z 31.5.2011, s. 1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.258.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2020/1168 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/587 w odniesieniu do energooszczędnego oświetlenia zewnętrznego pojazdów wykorzystującego diody elektroluminescencyjne w samochodach osobowych, które mogą być zasilane określonymi paliwami alternatywnymi
Data aktu: 06/08/2020
Data ogłoszenia: 07/08/2020
Data wejścia w życie: 27/08/2020