PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 i art. 100 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wydajność transportu towarowego i logistyki ma zasadnicze znaczenie dla wzrostu i konkurencyjności gospodarki Unii, funkcjonowania rynku wewnętrznego oraz spójności społecznej i gospodarczej wszystkich regionów Unii.
(2) Celem niniejszego rozporządzenia jest zachęcenie do cyfryzacji transportu towarowego i logistyki w celu zmniejszenia kosztów administracyjnych, poprawy zdolności właściwych organów w zakresie egzekwowania oraz zwiększenia efektywności i zrównoważonego charakteru transportu.
(3) Przepływom towarów, w tym odpadów, towarzyszy duża ilość informacji wymienianych nadal w formie papierowej między przedsiębiorstwami oraz między przedsiębiorstwami a właściwymi organami. Korzystanie z dokumentów w formie papierowej stanowi znaczne obciążenie administracyjne dla operatorów logistycznych i dodatkowy koszt dla operatorów logistycznych i powiązanych sektorów (takich jak handel i produkcja), w szczególności dla MŚP, i ma negatywny w pływ na środowisko.
(4) Brak jednolitych ram prawnych na szczeblu Unii zobowiązujących właściwe organy do uznawania w postaci elektronicznej odpowiednich informacji dotyczących transportu towarowego, których dostarczenie jest wymagane przez przepisy jest uważany za główny powód braku postępów w kierunku uproszczenia i większej wydajności wymiany informacji możliwej dzięki dostępnym środkom elektronicznym. Uznawanie przez właściwe organy informacji w postaci elektronicznej ze wspólnymi specyfikacjami ułatwiłoby nie tylko komunikację między właściwymi organami a podmiotami gospodarczymi, ale pośrednio również rozwój jednolitej i uproszczonej komunikacji elektronicznej między przedsiębiorstwami w całej Unii. Doprowadziłoby to również do znacznych oszczędności kosztów administracyjnych dla podmiotów gospodarczych, w szczególności MŚP, które stanowią znaczną większość przedsiębiorstw transportowych i logistycznych w Unii.
(5) Niektóre obszary unijnego prawa transportowego wymagają od właściwych organów uznawania informacji w postaci cyfrowej, ale zdecydowanie nie dotyczy to wszystkich odpowiednich aktów prawnych Unii. Powinna istnieć możliwość wykorzystywania środków elektronicznych w celu udostępniania właściwym organom informacji regulacyjnych dotyczących transportu towarowego na całym terytorium Unii oraz w odniesieniu do wszystkich odpowiednich faz operacji transportu przeprowadzanych w Unii. Ponadto możliwość ta powinna mieć zastosowanie do wszystkich informacji regulacyjnych oraz we wszystkich rodzajach transportu.
(6) W związku z tym właściwe organy powinny zostać zobowiązane do uznawania informacji udostępnianych drogą elektroniczną, ilekroć podmioty gospodarcze mają obowiązek udostępniać informacje jako dowód potwierdzający spełnienie wymogów określonych w aktach prawnych Unii objętych niniejszym rozporządzeniem. Wymóg ten powinien również obejmować informacje żądane przez organy jako informacje dodatkowe, zgodnie z przepisami tych aktów prawnych Unii, na przykład w przypadku braku niektórych informacji. To samo powinno mieć zastosowanie, w przypadku gdy prawo krajowe wymaga dostarczania informacji regulacyjnych, które są w całości lub w części identyczne z informacjami, które mają być dostarczane na mocy aktów prawnych Unii objętych niniejszym rozporządzeniem. Organy powinny również w odniesieniu do tych informacji dążyć do komunikacji elektronicznej z zainteresowanymi podmiotami gospodarczymi. Taka komunikacja nie powinna naruszać odpowiednich przepisów aktów prawnych Unii i prawa krajowego związanych z działaniami następczymi w trakcie sprawdzania informacji regulacyjnych lub po takim sprawdzeniu. Obowiązek uznawania informacji udostępnionych drogą elektroniczną przez operatorów gospodarczych nałożony na właściwe organy powinien mieć również zastosowanie, ilekroć przepisy aktów prawnych Unii lub prawa krajowego objęte niniejszym rozporządzeniem wymagają informacji, o których mowa również w odpowiednich konwencjach międzynarodowych, takich jak konwencje regulujące międzynarodowe umowy przewozu różnymi środkami transportu, np. Konwencja ONZ o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR), Konwencja o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), rezolucja IATA nr 672 w sprawie elektronicznego lotniczego listu przewozowego, Konwencja o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego (konwencja montrealska), Budapeszteńska konwencja w sprawie umowy przewozu ładunków w żegludze śródlądowej (CMNI).
(7) W związku z tym, że niniejsze rozporządzenie ma jedynie na celu ułatwienie i wspieranie dostarczania informacji pomiędzy podmiotami gospodarczymi a właściwymi organami, drogą elektroniczną, nie powinno naruszać ono przepisów aktów prawnych Unii ani prawa krajowego określających treść informacji regulacyjnych, w szczególności nie powinno nakładać żadnych dodatkowych wymogów dotyczących informacji regulacyjnych lub języka. Chociaż niniejsze rozporządzenie ma na celu umożliwienie spełniania wymogów dotyczących informacji regulacyjnych za pomocą środków elektronicznych zamiast dokumentów w formie papierowej, nie narusza ono możliwości przedstawiania tych informacji przez zainteresowane podmioty gospodarcze w formie papierowej, zgodnie z odpowiednimi przepisami aktów prawnych Unii lub prawa krajowego ani nie powinno naruszać odpowiednich wymogów Unii dotyczących dokumentów, które należy stosować do ustrukturyzowanego przedstawiania przedmiotowych informacji. Niniejsze rozporządzenie nie powinno naruszać przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1013/2006 3 dotyczących wymogów proceduralnych dotyczących przemieszczania odpadów ani przepisów odnoszących się do kontroli prowadzonych przez urzędy celne. Niniejsze rozporządzenie nie powinno również naruszać obowiązków sprawozdawczych, w tym w odniesieniu do kompetencji urzędów celnych lub kompetencji innych organów, określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 4 lub w aktach wykonawczych lub delegowanych przyjętych na jego podstawie lub w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1239 5 .
(8) Wykorzystywanie środków elektronicznych do wymiany informacji regulacyjnych może zmniejszyć koszty administracyjne dla podmiotów gospodarczych i może zwiększyć wydajność właściwych organów. Zarówno podmioty gospodarcze, jak i właściwe organy musieliby podjąć niezbędne działania by umożliwić wymianę elektroniczną informacji regulacyjnych o transporcie towarowym (eFTI) w formacie nadającym się do odczytu maszynowego za pośrednictwem platform opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych (platform eFTI), w tym dokonać zakupu niezbędnego sprzętu. Zainteresowane podmioty gospodarcze powinny jednak pozostać odpowiedzialne za dostarczanie informacji w formacie nadającym się do odczytu przez człowieka, ilekroć właściwe organy się o to konkretnie zwrócą, tak aby umożliwić wykonywanie ich obowiązków, w przypadku gdy dostęp do platformy eFTI nie jest możliwy.
(9) Aby umożliwić podmiotom gospodarczym dostarczanie odpowiednich informacji w postaci elektronicznej w taki sam sposób we wszystkich państwach członkowskich, należy polegać na wspólnych specyfikacjach, które powinny zostać przyjęte przez Komisję w drodze aktów delegowanych i aktów wykonawczych, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu.
(10) Wspólne specyfikacje dotyczące definicji i technicznych cech charakterystycznych poszczególnych elementów danych powinny zapewniać interoperacyjność danych przez ustanowienie pojedynczego kompleksowego zbioru danych, które mają być wykorzystywane do przekazywania informacji drogą elektroniczną. Ten kompleksowy zbiór danych powinien zawierać wszystkie elementy danych odpowiadające wymogom informacyjnym zawartym w odpowiednich przepisach aktów prawnych Unii i prawa krajowego, w którym każdy element danych wspólny dla jednej lub większej liczby podzbiorów jest zawarty tylko raz.
(11) Wspólne specyfikacje powinny również określać wspólne procedury i szczegółowe zasady dostępu do tych informacji i ich przetwarzania przez właściwe organy, w tym wszelkiej związanej z tym komunikacji między właściwymi organami a zainteresowanymi podmiotami gospodarczymi, jak np. wnioski o informacje dodatkowe niezbędne dla właściwych organów do wykonywania ich odpowiednich kompetencji w zakresie egzekwowania przepisów zgodnie z odpowiednimi przepisami aktów prawnych i Unii i prawa krajowego.
(12) Podczas ustanawiania tych wspólnych specyfikacji należy w należyty sposób uwzględnić odpowiednie specyfikacje wymiany danych określone w odpowiednich aktach prawnych Unii oraz zawarte w odpowiednich normach europejskich i międzynarodowych dotyczących wymiany danych, w tym norm multimodalnych, oraz zasady i zalecenia określone w komunikacie Komisji z dnia 23 marca 2017 r. zatytułowanym "Europejskie ramy interoperacyjności - strategia wdrażania", które zawierają podejście do świadczenia europejskich cyfrowych usług publicznych wspólnie uzgodnionych przez państwa członkowskie. Należy również zwracać należytą uwagę na to, aby specyfikacje te pozostawały technologicznie neutralne i otwarte na innowacyjne technologie.
(13) W celu zminimalizowania kosztów zarówno dla właściwych organów, jak i podmiotów gospodarczych, można rozważyć ustanowienie punktów dostępu dla właściwych organów. Te punkty dostępu działałyby wyłącznie jako pośrednicy między platformami eFTI i właściwymi organami i w związku z tym nie powinny przechowywać ani przetwarzać danych eFTI, w dostępie do których pośredniczą, z wyjątkiem metadanych związanych z przetwarzaniem danych eFTI, takich jak rejestry operacji niezbędne do monitorowania lub do celów statystycznych. Państwa członkowskie mogłoby również uzgodnić ustanowienie wspólnych punktów dostępu dla swoich odpowiednich właściwych organów.
(14) W niniejszym rozporządzeniu należy określić wymogi funkcjonalne mające zastosowanie do platform eFTI, które powinny być wykorzystywane przez podmioty gospodarcze do udostępniania informacji regulacyjnych dotyczących transportu towarowego (właściwym organom w formacie elektronicznym w celu spełnienia warunków obowiązkowego uznawania tych informacji przez właściwe organy, zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Należy również określić wymogi dotyczące osób trzecich będących dostawcami usług w ramach platform (dostawców usług eFTI). Te wymogi powinny w szczególności zapewniać, aby: wszystkie dane eFTI mogły być przetwarzane wyłącznie zgodnie z kompleksowym systemem kontroli dostępu opartym na prawach, zapewniającym przydzielone funkcje; wszystkie właściwe organy mogły mieć natychmiastowy dostęp do tych danych zgodnie z ich odpowiednimi kompetencjami w zakresie egzekwowania przepisów; przetwarzanie za pomocą środków elektronicznych danych osobowych mogło być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 6 ; oraz przetwarzanie szczególnie chronionych informacji handlowych mogło przebiegać w sposób zapewniający poufność tych informacji.
(15) Komisja powinna przyjąć specyfikacje dotyczące wymogów funkcjonalnych odnoszących się do platform eFTI. Przyjmując te specyfikacje, Komisja powinna dążyć do zapewnienia interoperacyjności platform eFTI, aby ułatwiać wymianę danych między takimi platformami i umożliwiać podmiotom gospodarczym korzystanie z wybranej przez siebie platformy eFTI. Aby ułatwić wdrażanie i zminimalizować koszty, Komisja powinna również wziąć pod uwagę odpowiednie techniczne rozwiązania i normy stosowane przez istniejące systemy ICT. Jednocześnie Komisja powinna zapewnić, aby specyfikacje te były w jak największym stopniu neutralne pod względem technologicznym, tak aby wspierać ciągłe innowacje i unikać blokady technologicznej.
(16) Aby zbudować zaufanie zarówno właściwych organów, jak i podmiotów gospodarczych w odniesieniu do spełniania tych wymogów funkcjonalnych przez platformy eFTI i dostawców usług eFTI, państwa członkowskie powinny wprowadzić system certyfikacji oparty na akredytacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 7 . Aby czerpać korzyści wynikające z certyfikacji, zachęca się dostawców systemów ICT będących już w użyciu, aby zapewniali zgodność tych systemów z wymogami dotyczącymi platform eFTI określonymi w niniejszym rozporządzeniu oraz aby ubiegali się o certyfikację. Certyfikację systemów ICT należy przeprowadzać bezzwłocznie.
(17) Wykorzystanie platform eFTI zapewnia podmiotom gospodarczym gwarancję uznawania informacji regulacyjnych, a właściwym organom zapewnia wiarygodny i bezpieczny dostęp do tych informacji. Jednakże i niezależnie od nałożonego na wszystkie właściwe organy obowiązku uznawania informacji udostępnianych za pośrednictwem certyfikowanej platformy eFTI zgodnie z niniejszym rozporządzeniem wykorzystywanie innych systemów ICT powinno być nadal możliwe, jeżeli dane państwo członkowskie się na to zdecyduje. Jednocześnie niniejsze rozporządzenie nie powinno uniemożliwiać stosowania platform eFTI w relacjach między przedsiębiorstwami, ani korzystania z dodatkowych funkcji, pod warunkiem że nie wpływa to negatywnie na przetwarzanie informacji regulacyjnych wchodzących w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia zgodnie z wymogami niniejszego rozporządzenia.
(18) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania obowiązku uznawania informacji regulacyjnych udostępnionych w formacie elektronicznym na mocy niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. W szczególności należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze do ustanowienia wspólnych procedur i szczegółowych zasad dla właściwych organów w zakresie dostępu do tych informacji regulacyjnych i ich przetwarzania, w przypadku gdy zainteresowane podmioty gospodarcze udostępniają te informacje drogą elektroniczną, w tym szczegółowe zasady i specyfikacje techniczne, w celu ustanowienia szczegółowych specyfikacji wdrażania wymogów dotyczących platform eFTI i dostawców usług eFTI. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 8 .
(19) W celu zapewnienia właściwego stosowania niniejszego rozporządzenia należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w celu zmiany załącznika I część A, aby uwzględnić akty delegowane lub wykonawcze przyjęte przez Komisję, które ustanawiają nowe unijne wymogi dotyczące informacji regulacyjnych w odniesieniu do transportu towarów; oraz zmiany załącznika I część B, aby włączyć wykazy wymogów dotyczących informacji regulacyjnych do prawa krajowego, które zostało notyfikowane Komisji przez państwa członkowskie zgodnie z niniejszym rozporządzeniem oraz w celu włączenia nowych przepisów odpowiedniego prawa krajowego, które wprowadzają zmiany do krajowych wymogów dotyczących informacji regulacyjnych lub ustanawiają nowe odpowiednie wymogi dotyczące informacji regulacyjnych, które wchodzą w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia, i które zostały notyfikowane Komisji przez państwa członkowskie zgodnie z niniejszym rozporządzeniem; oraz w odniesieniu do uzupełnienia niniejszego rozporządzenia poprzez ustanowienie i zmianę wspólnego zbioru i podzbiorów danych w odniesieniu do odpowiednich wymogów dotyczących informacji regulacyjnych objętych niniejszym rozporządzeniem; oraz uzupełnienie niektórych technicznych aspektów niniejszego rozporządzenia, mianowicie w odniesieniu do zasad certyfikacji i używania znaku certyfikującego platform eFTI, a także zasad certyfikacji dostawców usług eFTI. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu między- instytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 9 .
W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowywaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych. Ponadto przy opracowywaniu i przygotowywaniu tych aktów ważne jest zaangażowanie wszystkich odpowiednich zainteresowanych stron na stosownych forach, takich jak grupa ekspertów ustanowiona decyzją Komisji z dnia 13 września 2018 r. ustanawiającą "Forum Cyfrowego Transportu i Logistyki".
(20) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, mianowicie zapewnienie jednolitego podejścia do uznawania przez właściwe organy informacji dotyczących transportu towarowego udostępnionych drogą elektroniczną, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na potrzebę ustanowienia wspólnych wymogów możliwe jest lepsze osiągnięcie tego celu na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości, określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną we wspomnianym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(21) Przetwarzanie danych osobowych za pomocą środków elektronicznych wymagane w ramach informacji regulacyjnych dotyczących transportu towarowego powinno odbywać się zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679.
(22) Komisja powinna przeprowadzić ocenę niniejszego rozporządzenia. Należy gromadzić informacje, które zostaną wykorzystane na potrzeby tej oceny oraz które pomogą w ocenie skuteczności niniejszego rozporządzenia w odniesieniu do celu, któremu ono służy.
(23) Aby egzekwowanie było skuteczne i efektywne, wszystkie właściwe organy powinny mieć bezpośredni dostęp w czasie rzeczywistym do odpowiednich informacji regulacyjnych w postaci elektronicznej. W tym celu i zgodnie z zasadą domyślnej cyfrowości - wymienioną w komunikacie Komisji z dnia 19 kwietnia 2016 r. pt. "Plan działania UE na rzecz administracji elektronicznej na lata 2016-2020. Przyspieszenie transformacji cyfrowej w administracji" - wykorzystywanie środków elektronicznych powinno stać się dominującym sposobem wymiany informacji regulacyjnych między podmiotami gospodarczymi a właściwymi organami. W związku z tym Komisja powinna dokonać oceny ewentualnych inicjatyw mających na celu nałożenie na podmioty gospodarcze obowiązku korzystania ze środków elektronicznych w celu udostępnienia właściwym organom informacji regulacyjnych. Komisja powinna zaproponować, w stosownych przypadkach, odpowiednie inicjatywy, w tym ewentualne zmiany niniejszego rozporządzenia i innych odpowiednich aktów prawnych Unii. Z myślą o poprawie zdolności właściwych organów w zakresie egzekwowania oraz o zmniejszeniu kosztów zarówno dla właściwych organów, jak i podmiotów gospodarczych, Komisja powinna również rozważyć dalsze środki, takie jak zwiększona interoperacyjność systemów i platform ICT wykorzystywanych do rejestrowania i przetwarzania informacji regulacyjnych oraz wspólny punkt dostępu do tych systemów i platform ICT, jak przewidziano w innym prawie Unii dotyczącym transportu.
(24) Niniejsze rozporządzenie nie może być skutecznie stosowane przed wejściem w życie aktów delegowanych i wykonawczych w nim przewidzianych. Z tego względu Komisja jest zobowiązana do przyjęcia tych aktów delegowanych i wykonawczych i powinna niezwłocznie rozpocząć prace nad nimi, tak aby zapewnić terminowe przyjęcie odpowiednich specyfikacji, w miarę możliwości, przed upływem odpowiednich terminów określonych w niniejszym rozporządzeniu. Terminowe przyjęcie tych aktów delegowanych i wykonawczych jest niezbędne, aby państwa członkowskie i podmioty gospodarcze miały wystarczająco dużo czasu na podjęcie niezbędnych działań zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu powinno ustalić się odpowiednio różne okresy stosowania.
(25) Podobnie obowiązek notyfikacji nałożony na państwa członkowskie na mocy niniejszego rozporządzenia powinien zostać wykonany w ciągu roku od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, aby umożliwić Komisji przyjęcie w odpowiednim czasie pierwszego aktu delegowanego na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(26) Zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 45/2001 10 zasięgnięto opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. C 62 z 15.2.2019, s. 265.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 12 marca 2019 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz stanowisko Rady w pierwszym czytaniu z dnia 7 kwietnia 2020 r. (Dz.U. C 157 z 8.5.2020, s. 1). Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 8 lipca 2020 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
3 Rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz.U. L 190 z 12.7.2006, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1239 z dnia 20 czerwca 2019 r. ustanawiające europejski system morskich pojedynczych punktów kontaktowych i uchylające dyrektywę 2010/65/UE (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 64).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiające wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 339/93 (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 30).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
9 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
10 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
11 Rada EWG: Rozporządzenie nr 11 dotyczące zniesienia dyskryminacji w stawkach i warunkach transportu, w związku z wykonaniem art. 79 ust. 3 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą (Dz.U. P 52 z 16.8.1960, s. 1121).
12 Dyrektywa Rady 92/106/EWG z dnia 7 grudnia 1992 r. w sprawie ustanowienia wspólnych zasad dla niektórych typów transportu kombinowanego towarów między państwami członkowskimi (Dz.U. L 368 z 17.12.1992, s. 38).
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych (Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 72).
14 Art. 2 ust. 1 pkt 4) zmieniony przez art. 83 pkt 1 rozporządzenia nr 2024/1157 z dnia 11 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2024 r.
16 Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13).
17 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44).
18 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 (Dz.U. L 97 z 9.4.2008, s. 72).
19 Art. 5 ust. 1a dodany przez art. 83 pkt 2 rozporządzenia nr 2024/1157 z dnia 11 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2024 r.
20 Art. 5 ust. 2 uchylony przez art. 83 pkt 3 rozporządzenia nr 2024/1157 z dnia 11 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2024 r.
21 Art. 7 ust. 4 dodany przez art. 83 pkt 4 rozporządzenia nr 2024/1157 z dnia 11 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 sierpnia 2020 r.
22 Art. 8 ust. 4 dodany przez art. 83 pkt 5 rozporządzenia nr 2024/1157 z dnia 11 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 sierpnia 2020 r.
23 Art. 9 ust. 3 dodany przez art. 83 pkt 6 rozporządzenia nr 2024/1157 z dnia 11 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1157) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 sierpnia 2020 r.
24 Załącznik I zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/2025 z dnia 15 lipca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2025) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 stycznia 2025 r.
25 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 299 z 14.11.2015, s. 1).
26 Ustawa federalna o komercyjnym transporcie towarów przy użyciu pojazdów silnikowych [Güterbeförderungsgesetz (ustawa o transporcie towarowym) z 1995 r. - GütbefG], wersja pierwotna: Federalny Dziennik Ustaw nr 593/1995, ostatnio zmieniona przez Federalny Dziennik Ustaw I nr 18/2022.
27 Rozporządzenie Federalnego Ministra Nauki i Transportu w sprawie zwolnienia międzynarodowego transportu kombinowanego z obowiązku zezwoleń (rozporządzenie w sprawie zwolnienia transportu kombinowanego), Federalny Dziennik Ustaw II nr 399/1997 [nr CELEX: 392L0106].
28 Rozporządzenie Federalnego Ministra Transportu, Innowacji i Technologii w sprawie list kontrolnych na potrzeby przewozu kabotażowego (Kabotagekontrollverordnung - KKV), Federalny Dziennik Ustaw II nr 132/2007.
29 Rozporządzenie Federalnego Ministra Transportu, Innowacji i Technologii w sprawie udzielania zezwoleń EKMT (CEMT- Genehmigungs-Vergabeverordnung - CEMT-VV), Federalny Dziennik Ustaw II nr 207/2016.
30 Rozporządzenie Federalnego Ministra Transportu, Innowacji i Technologii w sprawie ograniczeń dotyczących jednostek transportowych przewożących substancje niebezpieczne podczas jazdy w tunelach autostradowych, wersja pierwotna: Federalny Dziennik Ustaw II nr 395/2001.
31 Rozporządzenie Rządu Kraju Związkowego Tyrolu z dnia 10 listopada 1998 r. (Bote für Tirol nr 1413/1998 - Dziennik Rządu Kraju Związkowego Tyrolu IIb2-V--89/103) w sprawie ograniczeń ruchu w transporcie towarów niebezpiecznych w odniesieniu do tunelu Arlberg (S 16), w tym konstrukcji portalowych.
32 Rozporządzenie Rządu Kraju Związkowego Vorarlbergu - Dziennik Urzędowy Kraju Związkowego Vorarlbergu nr 45/1998 w sprawie ograniczeń ruchu w transporcie towarów niebezpiecznych w odniesieniu do tunelu Arlberg (S 16).
33 Rozporządzenie Rządu Kraju Związkowego Tyrolu z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie ograniczeń ruchu w transporcie towarów niebezpiecznych w odniesieniu do tunelu Felbertauern (Bote für Tirol nr 464/1999).
34 Rozporządzenie Rządu Kraju Związkowego Salzburga z dnia 26 maja 1999 r. (Państwowy Dziennik Ustaw nr 68/1999) w sprawie ograniczeń ruchu w transporcie towarów niebezpiecznych w odniesieniu do tunelu Felbertauern.
35 Rozporządzenie Federalnego Ministra Krajowego Przemysłu i Transportu w sprawie zwolnień z zakazu prowadzenia pojazdów w porze nocnej w przypadku podróży transportem kombinowanym, wersja pierwotna: Federalny Dziennik Ustaw nr 1027/1994, ostatnio zmieniona przez Federalny Dziennik Ustaw II nr 76/2007.
36 Rozporządzenie Federalnego Ministra Transportu, Innowacji i Technologii w sprawie określenia zweryfikowanej masy brutto (VGM) kontenerów do transportu morskiego (VGM-V), wersja pierwotna: Federalny Dziennik Ustaw II nr 192/2017.
37 Przepisy wykonawcze towarzyszące rozporządzeniu WE w sprawie przemieszczania odpadów w: ustawie federalnej o zrównoważonym gospodarowaniu odpadami (Abfallwirtschaftsgesetz 2002 - AWG 2002), wersja pierwotna: Federalny Dziennik Ustaw I nr 102/2002 [nr CELEX: 31975L0442, 31991L0156, 31991L0689, 31994L0031, 31975L0439, 3200L0076, 31991L0157, 31998L0101, 31993L0086, 31978L0176, 31991L0692, 31996L0059, 31994L0062, 32000L0053, 31996L0061, 31996L0082 oraz 31999L0031], ostatnio zmieniona przez Federalny Dziennik Ustaw I nr 66/2023.
38 Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), wersja pierwotna: Federalny Dziennik Ustaw nr 522/1973, ostatnio zmieniona przez Federalny Dziennik Ustaw III nr 103/2023.
39 Rozporządzenie Federalnego Ministra Transportu, Innowacji i Technologii w sprawie przewozu drogowego małych ilości towarów niebezpiecznych (Gefahrgutbeforderungsverordnung Geringe Mengen - GGBV-GM), Federalny Dziennik Ustaw II nr 203/2019.
40 Regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID - załącznik C do konwencji), wersja pierwotna: Federalny Dziennik Ustaw nr 225/1985, ostatnio zmieniona przez Federalny Dziennik Ustaw III nr 110/2023.
41 Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN) wraz z Przepisami i deklaracją, wersja pierwotna: Federalny Dziennik Ustaw III nr 67/2008, ostatnio zmieniona przez Federalny Dziennik Ustaw III nr 45/2023, [nr CELEX: 32022L2407].
42 Ustawa federalna o zwalczaniu dumpingu płacowego i socjalnego (ustawa o dumpingu płacowym i socjalnym - LSD-BG), wersja pierwotna: Federalny Dziennik Ustaw I nr 44/2016 [nr CELEX: 32014L0067], ostatnio zmieniona przez Federalny Dziennik Ustaw I nr 111/2022 [nr CELEX: 32020L1057].
43 Umowa między Federalnym Ministrem Transportu, Innowacji i Technologii Republiki Austrii a Ministerstwem Transportu Republiki Słowenii w sprawie przewozu towarów niebezpiecznych przez tunel drogowy Karawanki (Federalny Dziennik Ustaw III nr 59/2003).
44 Dekret królewski z dnia 2 listopada 2017 r. (2017013157) w sprawie transportu kolejowego towarów niebezpiecznych, z wyjątkiem materiałów wybuchowych i substancji promieniotwórczych (opublikowany w belgijskim Dzienniku Urzędowym z dnia 27 listopada 2017 r., ostatnio zmieniony w belgijskim Dzienniku Urzędowym z dnia 6 maja 2020 r. (2019015279).
45 Dekret królewski z dnia 12 lipca 2016 r. (2016011316) w sprawie transportu drogowego i kolejowego materiałów wybuchowych (opublikowany w belgijskim Dzienniku Urzędowym z dnia 5 sierpnia 2016 r., ostatnio zmieniony w belgijskim Dzienniku Urzędowym z dnia 11 września 2019 r. (2019014359).
46 Ustawa z dnia 15 lipca 2013 r. (2013014763) o transporcie drogowym towarów oraz o wykonaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylającego dyrektywę Rady 96/26/WE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych.
47 Dekret ministerialny z dnia 23 maja 2014 r. (2014014286) w sprawie wykonania dekretu królewskiego z dnia 22 maja 2014 r. w sprawie transportu drogowego towarów.
48 Dekret z dnia 22 września 2022 r. (2022042182) Rządu Regionu Stołecznego Brukseli w sprawie transportu towarów niebezpiecznych, z wyjątkiem materiałów wybuchowych i promieniotwórczych, drogami lądowymi i śródlądowymi drogami wodnymi.
49 Dekret królewski z dnia 28 czerwca 2009 r. (2009014168) w sprawie transportu drogowego lub kolejowego towarów niebezpiecznych, z wyjątkiem materiałów wybuchowych i substancji promieniotwórczych, zmieniony dekretem Rządu Walonii z dnia 23 maja 2019 r. (2019041354).
50 Dekret królewski z dnia 31 lipca 2009 r. w sprawie transportu towarów niebezpiecznych śródlądowymi drogami wodnymi, zmieniony dekretem Rządu Walonii z dnia 3 grudnia 2021 r. (2021205807).
51 Dekret z dnia 6 lipca 2012 r. w sprawie transportu towarów niebezpiecznych śródlądowymi drogami wodnymi (2012204382).
52 Dekret królewski z dnia 24 września 2006 r. ustanawiający ogólne przepisy porządkowe dotyczące żeglugi na śródlądowych drogach wodnych w Belgii.
53 Dekret Rządu Flandrii z dnia 16 września 2022 r. (2022033695) w sprawie elektronicznego zgłaszania danych przez statki, zmieniający dekret Rządu Flandrii z dnia 25 maja 2018 r. dostosowujący przepisy dotyczące transportu towarów niebezpiecznych śródlądowymi drogami wodnymi do postępu naukowo-technicznego.
54 Ustawa o transporcie drogowym (wersja ogłoszona, Dziennik Urzędowy (DV) nr 82/17.9.1999, obowiązująca od 17.9.1999 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 11/31.1.2002; zmieniona, DV nr 45/30.4.2002; zmieniona i uzupełniona, DV nr 99/11.11.2003, obowiązująca od 12.12.2003 r.; zmieniona, DV nr 70/10.8.2004, obowiązująca od 1.1.2005 r., DV nr 88/4.11.2005; zmieniona i uzupełniona, DV nr 92/18.11.2005, obowiązująca od 18.11.2005 r.; zmieniona, DV nr 95/29.11.2005, obowiązująca od 1.3.2006 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 102/20.12.2005, DV nr 103/23.12.2005, obowiązująca od 1.1.2006 r.; zmieniona, DV nr 105/29.12.2005, obowiązująca od 1.1.2006 r., DV nr 30/11.4.2006, obowiązująca od 12.7.2006 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 85/20.10.2006, obowiązująca od 20.10.2006 r.; zmieniona, DV nr 92/14.11.2006, obowiązująca od 14.11.2006 r., DV nr 102/19.12.2006; zmieniona i uzupełniona, DV nr 42/29.5.2007, DV nr 80/5.10.2007 r., obowiązująca od 5.10.2007 r.; uzupełniona, DV nr 109/20.12.2007, obowiązująca od 1.1.2008 r.; zmieniona, DV nr 102/28.11.2008 r., DV nr 93/24.11.2009, obowiązująca od 25.12.2009 r.; uzupełniona, DV nr 41/1.6.2010; zmieniona i uzupełniona, DV nr 17/25.2.2011; zmieniona, DV nr 38/18.5.2012, obowiązująca od 1.7.2012 r., DV nr 50/3.7.2012, obowiązująca od 3.7.2012 r.; uzupełniona, DV nr 60/7.8.2012, obowiązująca od 7.8.2012 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 99/14.12.2012; zmieniona, DV nr 103/28.12.2012, obowiązująca od 1.1.2013 r., DV nr 15/15.2.2013, obowiązująca od 1.1.2014 r., DV nr 23/8.3.2013, obowiązująca od 8.3.2013 r., DV nr 66/ 26.7.2013, obowiązująca od 26.7.2013 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 109/20.12.2013, obowiązująca od 1.1.2014 r.; zmieniona, DV nr 11/7.2.2014, obowiązująca od 30.12.2013 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 60/22.7.2014 r.; zmieniona, DV nr 98/28.11.2014, obowiązująca od 28.11.2014 r., DV nr 107/24.12.2014, obowiązująca od 1.1.2015 r., DV nr 14/20.2.2015; uzupełniona, DV nr 60/7.8.2015; zmieniona, DV nr 81/20.10.2015, obowiązująca od 1.4.2016 r., DV nr 100/18.12.2015, obowiązująca od 20.11.2015 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 32/22.4.2016, obowiązująca od 1.4.2016 r.; zmieniona, DV nr 58/ 26.7.2016, DV nr 59/29.7.2016, obowiązująca od 1.8.2016 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 9/26.1.2017, DV nr 93/21.11.2017, DV nr 62/27.7.2018, obowiązująca od 28.1.2019 r., DV nr 80/28.9.2018, obowiązująca od 28.6.2019 r., DV nr 105/18.12.2018, obowiązująca od 1.1.2019 r., DV nr 60/7.7.2020, obowiązująca od 7.7.2020 r., DV nr 71/11.8.2020, obowiązująca od 11.8.2020, DV nr 108/22.12.2020 r., zmieniona, DV nr 21/12.3.2021; zmieniona i uzupełniona, DV nr 22/16.3.2021; zmieniona, DV nr 23/ 19.3.2021, obowiązująca od 19.3.2021 r.); decyzja nr 11 Trybunału Konstytucyjnego Republiki Bułgarii z dnia 30.9.2021 r. - DV nr 84 z 8.10.2021 r.
55 Rozporządzenie nr 33 z dnia 3.11.1999 r. w sprawie publicznego przewozu osób i towarów na terytorium Republiki Bułgarii.
56 Rozporządzenie nr 11 z dnia 31 października 2002 r. w sprawie międzynarodowego przewozu drogowego osób i towarów, dotyczące wzoru listu przewozowego zgodnego z Konwencją o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).
57 Rozporządzenie nr N-14 z dnia 27.08.2009 r. w sprawie sposobu przeprowadzania, zakresu i organizacji kontroli drogowych i kontroli w pomieszczeniach przedsiębiorstw oraz klasyfikacji przewoźników i osób wykonujących przewozy na własny koszt.
58 Rozporządzenie nr 40 z dnia 14.01.2004 r. w sprawie warunków i trybu przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, wersja ogłoszona, Dziennik Urzędowy (DV) nr 15/24.2.2004, obowiązująca od 25.5.2004 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 12/6.2.2007; uzupełniona, DV nr 67/17.8.2007; zmieniona i uzupełniona, DV nr 16/26.2.2010, obowiązująca od 30.6.2009 r.; poprawiona, DV nr 18/5.3.2010; zmieniona, DV nr 100/20.12.2011; zmieniona i uzupełniona, DV nr 87/4.10.2013, obowiązująca od 4.10.2013 r.; uzupełniona, DV nr 76/2.10.2015, obowiązująca od 2.10.2015 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 76/19.9.2017; poprawiona, DV nr 77/26.9.2017; zmieniona i uzupełniona, DV nr 33/17.4.2018, DV nr 81/2.10.2018; zmieniona, DV nr 76/27.9.2019, obowiązująca od 27.9.2019 r.).
59 Ustawa o transporcie kolejowym (wersja ogłoszona, Dziennik Urzędowy (DV) nr 97/28.11.2000, obowiązująca od 1.1.2002 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 47/10.5.2002; zmieniona, DV nr 96/11.10.2002, DV nr 70/10.8.2004, obowiązująca od 1.1.2005 r., DV nr 115/30.12.2004, obowiązująca od 1.1.2005 r.; uzupełniona, DV nr 77/27.9.2005, obowiązująca od 27.9.2005 r.; zmieniona, DV nr 88/4.11.2005, DV nr 36/2.5.2006, obowiązująca od 1.7.2006 r., DV nr 37/5.5.2006, obowiązująca od 1.7.2006 r.; uzupełniona, DV nr 62/1.8.2006, obowiązująca od 1.1.2007 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 92/ 14.11.2006, obowiązująca od 14.11.2006 r.; zmieniona, DV nr 108/29.12.2006, obowiązująca od 1.1.2007 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 22/24.3.2009; zmieniona, DV nr 35/12.5.2009, obowiązująca od 12.5.2009 r., DV nr 74/15.9.2009, obowiązująca od 15.9.2009 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 81/13.10.2009, DV nr 87/5.11.2010, DV nr 47/21.6.2011, obowiązująca od 21.6.2011 r., DV nr 15/15.2.2013, obowiązująca od 1.1.2014 r.; zmieniona, DV nr 68/2.8.2013, obowiązująca od 2.8.2013 r., DV nr 17/6.3.2015, obowiązująca od 6.3.2015 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 47/26.6.2015, DV nr 19/ 11.3.2016; zmieniona, DV nr 58/26.7.2016, DV nr 96/1.12.2017, obowiązująca od 1.1.2018 r.; uzupełniona, DV nr 103/ 28.12.2017, obowiązująca od 1.1.2018 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 17/23.2.2018, obowiązująca od 23.2.2018 r.; zmieniona, DV nr 77/18.9.2018, obowiązująca od 1.1.2019 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 20/8.3.2019, obowiązująca od 8.3.2019 r.; zmieniona, DV nr 62/6.8.2019, obowiązująca od 6.8.2019 r.; uzupełniona, DV nr 79 z 8.9.2020 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 11/9.2.2021).
60 Rozporządzenie nr 46 z dnia 30 listopada 2001 r. w sprawie przewozu kolejowego towarów niebezpiecznych (przyjęte przez Ministra Transportu i Łączności - wersja ogłoszona, Dziennik Urzędowy (DV) nr 107/11.12.2001, obowiązująca od 1.1.2002 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 99/8.12.2006; zmieniona, DV nr 63/3.8.2007; zmieniona i uzupełniona, DV nr 44/12.6.2009, DV nr 46/ 17.6.2011; uzupełniona, DV nr 44/17.5.2013; zmieniona i uzupełniona, DV nr 24/31.3.2015, DV nr 78/29.9.2017, DV nr 55/ 12.7.2019).
61 Rozporządzenie nr 16 z dnia 20 czerwca 2006 r. w sprawie przeładunku i przewozu morskiego i śródlądowego towarów niebezpiecznych lub zanieczyszczających (tytuł zmieniony w DV nr 46/2013) (przyjęte przez Ministra Transportu - wersja ogłoszona, Dziennik Urzędowy (DV) nr 53/30.6.2006, obowiązująca od 30.6.2006 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 46/19.6.2009, obowiązująca od 30.6.2009 r.; uzupełniona, DV nr 91/19.11.2010, obowiązująca od 30.11.2010 r.; zmieniona i uzupełniona, DV nr 46/21.5.2013; uzupełniona, DV nr 67/30.7.2013, DV nr 59/4.8.2015; zmieniona i uzupełniona, DV nr 45/6.6.2017, DV nr 95/ 28.11.2017, DV nr 62/6.8.2019).
62 Rozporządzenie nr 53 z dnia 10 lutego 2003 r. w sprawie transportu kombinowanego towarów (przyjęte przez Ministra Transportu i Łączności - wersja ogłoszona, Dziennik Urzędowy (DV) nr 18/25.2.2003).
63 Kodeks żeglugi handlowej - wersja ogłoszona, Dziennik Urzędowy nr 55/14.07.1970 oraz nr 56/17.07.1970, obowiązująca od 1.01.1971 r.; poprawiona, DV nr 58/24.07.1970; zmieniona, DV nr 55/18.07.1975; uzupełniona, DV nr 10/6.02.1987; zmieniona, DV nr 30/13.04.1990; zmieniona i uzupełniona, DV nr 85/24.07.1998; obowiązująca od 1.01.1998 r., uzupełniona, DV nr 12/11.02.2000; zmieniona i uzupełniona, DV nr 41/24.04.2001, DV nr 113/3.12.2002, DV nr 55/25.06.2004; zmieniona, DV nr 42/17.05.2005; uzupełniona, DV nr 77/27.09.2005; obowiązująca od 27.09.2005, zmieniona i uzupełniona, DV nr 87/ 1.11.2005; zmieniona, DV nr 94/25.11.2005; obowiązująca od 1.01.2006 r., uzupełniona, DV nr 104/27.12.2005; obowiązująca od 27.12.2005 r., zmieniona, DV nr 30/11.04.2006; obowiązująca od 12.07.2006 r., uzupełniona, DV nr 62/1.08.2006; obowiązująca od 1.01.2007, zmieniona, DV nr 108/29.12.2006, obowiązująca od 1.01.2007, DV nr 36/4.04.2008, zmieniona i uzupełniona, DV nr 71/12.08.2008, uzupełniona, DV nr 98/14.11.2008, zmieniona, DV nr 12/13.02.2009, obowiązująca od 1.01.2010 - zmieniona, DV nr 32/28.04.2009, zmieniona i uzupełniona, DV nr 85/29.10.2010, DV nr 92/22.11.2011, zmieniona, DV nr 38/18.05.2012, obowiązująca od 1.07.2012, DV nr 77/9.10.2012, obowiązująca od 9.10.2012, DV nr 15/ 15.02.2013, obowiązująca od 1.01.2014, DV nr 28/19.03.2013, zmieniona i uzupełniona, DV nr 109/20.12.2013, zmieniona, DV nr 14/20.02.2015, zmieniona i uzupełniona, DV nr 52/10.07.2015, zmieniona, DV nr 58/26.07.2016, zmieniona i uzupełniona, DV nr 93/21.11.2017, zmieniona, DV nr 28/29.03.2018, DV nr 62/6.08.2019, obowiązująca od 6.08.2019, zmieniona i uzupełniona, DV nr 104/8.12.2020.
64 Ustawa o transporcie kombinowanym towarów (Dziennik Urzędowy nr 120/2016).
65 Ustawa o zrównoważonym gospodarowaniu odpadami (Dziennik Urzędowy nr 84/2021).
66 Ustawa o transporcie drogowym (Dziennik Urzędowy nr 41/2018).
67 Rozporządzenie w sprawie zezwoleń na przewóz ładunków (Dziennik Urzędowy nr 57/2018).
68 Ustawa o transporcie towarów niebezpiecznych (Dziennik Urzędowy nr 79/2007).
69 Ustawa o transporcie drogowym towarów niebezpiecznych z 2004 r. - 29(I)/2004 .
70 Techniczne wytyczne bezpieczeństwa (TSD) nr 1 - akt dotyczący wdrożenia krajowego programu ochrony lotnictwa cywilnego (wersja ogólnodostępna) z dnia 6 czerwca 2020 r.
71 Ustawa nr 111/1994 Zb. o transporcie drogowym z późn. zm. (zakon ć. 111/1994 Sb., o silnićni doprave, ve zneni pozdejsich pfedpisu).
72 Ustawa nr 266/1994 Zb. (ustawa o kolejach) odnosi się do dekretu nr 8/1985 Zb., dekretu Ministra Spraw Zagranicznych w sprawie Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) (Zakon ć. 266/1994 Sb: flanek 63(2)).
73 Ustawa nr 111/1994 Zb. o transporcie drogowym, z późn. zm. (zakon ć. 111/1994 Sb., o silnicni doprave, ve zneni pozdejsich pfedpisu), w związku z dekretem nr 478/2000 Zb. w sprawie wykonania ustawy o transporcie drogowym, z późn. zm. (vyhlaska ć. 478/2000 Sb., kterou se provadi zakon o silnićni doprave, ve zneni pozdejsich pfedpisu).
74 Komunikat Ministerstwa Spraw Zagranicznych nr 102/2011 Zb. na temat Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (102/2011 Sb.m.s. SDELENi Ministerstva zahranićnich veci).
75 Rozporządzenie wykonawcze nr 531 z dnia 24 maja 2018 r. w sprawie niektórych form transportu kombinowanego towarów.
76 Ustawa o kontroli zgodności z rozporządzeniem EWG nr 11/1960 dotyczącym zniesienia dyskryminacji w stawkach i warunkach transportu, LBK nr 119 z dnia 21 lutego 1990 r.
77 Rozporządzenie wykonawcze nr 828 z dnia 10 czerwca 2017 r. w sprawie transportu drogowego towarów niebezpiecznych.
78 Rozporządzenie wykonawcze nr 601 z dnia 23 czerwca 2009 r. w sprawie transportu kolejowego towarów niebezpiecznych.
79 Rozporządzenie wykonawcze nr 541 z dnia 12 czerwca 2012 r. w sprawie stosowania RID w odniesieniu do transportu krajowego i przewozu towarów niebezpiecznych w bagażu podręcznym itp.
80 Rozporządzenie wykonawcze nr 240 z dnia 16 lutego 2022 r. w sprawie transportu towarowego.
81 Rozporządzenie nr 150 Rządu Republiki Estońskiej z dnia 28.05.1996 r. w sprawie przystąpienia do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) (weszło w życie w Estonii 25.07.1996 r.) (Uhinemine ohtlike veoste rahvusvahelise autoveo Euroopa kokkuleppega (ADR)), (RT II 1996, 29, 104).
82 Estońska ustawa o kolejach (RT I, 30.10.2020, 1), (Raudteeseadus). Estońska ustawa o chemikaliach, (RT I, 10.11.2015, 2), (Kemikaaliseadus).
83 Estońska ustawa o odpadach (RT I 2004, 9, 52), (Jaatmeseadus).
84 Estońska ustawa o transporcie drogowym (RT I, 11.01.2018, 1), (Autoveoseadus).
85 Ustawa o umowach przewozu drogowego (Tiekuljetussopimuslaki, 345/1979).
86 Ustawa o usługach transportowych (Laki liikenteen palveluista, 320/2017).
87 Rozporządzenie fińskiej Agencji ds. Transportu i Systemów Łączności w sprawie transportu drogowego towarów niebezpiecznych (Liikenne- ja viestintaviraston maarays vaarallisten aineiden kuljetuksesta tiella, TRAFICOM/473662/03.04.03.00/2022).
88 Rozporządzenie fińskiej Agencji ds. Transportu i Systemów Łączności w sprawie transportu kolejowego towarów niebezpiecznych (Liikenne- ja viestintaviraston maarays vaarallisten aineiden kuljetuksesta rautatiella (TRAFICOM/474029/03.04.02.00/2022)).
89 Francuski kodeks transportowy.
90 Rozporządzenie z dnia 9 listopada 1999 r. (EQUT9901586A) w sprawie dokumentów dotyczących przewozu lub wynajmu, które muszą znajdować się w pojazdach wykorzystywanych do transportu drogowego towarów.
91 Rozporządzenie z dnia 25 września 1991 r. (EQUT9101416A) dotyczące wykonywania transportu kombinowanego towarów między państwami członkowskimi Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej.
92 Rozporządzenie z dnia 24 lipca 2018 r. dotyczące zgłaszania załadunku na śródlądowych drogach wodnych zarządzanych przez Voies Navigables de France, przyjęte na podstawie art. R. 4461-1 kodeksu transportowego.
93 Rozporządzenie z dnia 23 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie z dnia 24 lipca 2018 r. dotyczące zgłaszania załadunku na śródlądowych drogach wodnych zarządzanych przez Voies Navigables de France, przyjęte na podstawie art. R. 4461-1 kodeksu transportowego.
94 Pkt 3.4.2.1 załącznika I, Ognie sztuczne, »Transport prowadzony zgodnie z pkt 3.4.2 załącznika I do rozporządzenia dotyczącego transportu towarów niebezpiecznych (DEVP0911622A)«.
95 Pkt 3.5 załącznika I, Transport zbiorników zasobnikowych LPG, »Transport prowadzony zgodnie z pkt 3.5 załącznika I do rozporządzenia dotyczącego transportu towarów niebezpiecznych«.
96 Pkt 3.9.4 załącznika I, Transport odpadów zawierających azbest, »Odpady z budowy dróg zanieczyszczone luźnym azbestem« lub »Odpady z terenu rekultywacji po klęsce żywiołowej zanieczyszczone azbestem« lub »Odpady z miejsca rozbiórki po klęsce żywiołowej zanieczyszczone luźnym azbestem« oraz »Transport prowadzony zgodnie z przepisami pkt 3.9 załącznika I do rozporządzenia dotyczącego transportu towarów niebezpiecznych«.
97 Dodatek IV.9, Transport niektórych towarów niebezpiecznych w pojemnikach DPPL, »Transport zgodnie z pkt 3.7.1 załącznika I do rozporządzenia dotyczącego transportu towarów niebezpiecznych«.
98 Dodatek IV.10, Mobilna dystrybucja paliwa, »Transport prowadzony zgodnie z pkt 3.7.2 załącznika I do rozporządzenia dotyczącego transportu towarów niebezpiecznych«.
99 Rozporządzenie w sprawie transgranicznego przewozu drogowego rzeczy i przewozu kabotażowego (Verordnung über den grenzüberschreitenden Güterkraftverkehr und den Kabotageverkehr) z dnia 28 grudnia 2011 r. (Federalny Dziennik Ustaw 2012 I, s. 42), zmienione przez art. 2 rozporządzenia z dnia 9 grudnia 2020 r. (Federalny Dziennik Ustaw I, s. 2905).
100 Ustawa o transporcie drogowym towarów (Güterkraftverkehrsgesetz) z dnia 22 czerwca 1998 r. (Federalny Dziennik Ustaw I, s. 1485), zmieniona przez art. 3 bis ustawy z dnia 26 listopada 2020 r. (Federalny Dziennik Ustaw I, s. 2575).
101 GGVSEB - wersja ogłoszona rozporządzenia w sprawie transportu drogowego, kolejowego i wodnego śródlądowego towarów niebezpiecznych (wersja przekształcona) z dnia 26 marca 2021 r. (Federalny Dziennik Ustaw I, s. 481).
102 GGAV - wersja ogłoszona rozporządzenia w sprawie wyjątków od przepisów o transporcie towarów niebezpiecznych z dnia 11 marca 2019 r. (Federalny Dziennik Ustaw I, s. 229), ostatnio zmieniona przez art. 2 rozporządzenia z dnia 28 czerwca 2023 r. (Federalny Dziennik Ustaw I nr 174).
103 OEK (Dziennik Ustaw Republiki Greckiej) 26/A/18-3-1986 nA (dekret prezydencki) 63/1986.
104 OEK (Dziennik Ustaw Republiki Greckiej) 250/A/11-11-1988 nr 1815/1988.
105 OEK (Dziennik Ustaw Republiki Greckiej) 4101/B/23-6-2023 KYA (wspólna decyzja ministerialna) 200035/2023.
106 OEK (Dziennik Ustaw Republiki Greckiej) 4101/B/23-6-2023 KYA (wspólna decyzja ministerialna) 200035/2023.
107 OEK (Dziennik Ustaw Republiki Greckiej) 36/A/29-2-2008 nr 3646/2008.
108 OEK (Dziennik Ustaw Republiki Greckiej) 58/A/15-4-1994 nr 2203/1994.
109 OEK (Dziennik Ustaw Republiki Greckiej) 2607/B/24-8-2016 (decyzja Y.n.A.) A15/A/17143/1505/2016 - [wdrożenie rozporządzenia (UE) 2015/1998].
110 OEK (Dziennik Ustaw Republiki Greckiej) 6238/B/27-12-2021 KYA (wspólna decyzja ministerialna) F5/353651/2021, zmieniona przez OEK (Dziennik urzędowy Republiki Greckiej) 815/B/23-2-2022 KYA (wspólna decyzja ministerialna) F5/55376/2022.
111 261/2011. (XII. 7.) Dekret rządowy w sprawie zarobkowego transportu drogowego towarów lub transportu na własny rachunek oraz usług zarobkowego przewozu drogowego osób lub przewozu na własny rachunek oraz zmian dotyczących powiązanych przepisów, Dz.U. nr 146; Magyar Kozlony 146-es szam 2011.06.30.
112 386/2021. (VI. 30.) Dekret rządowy w sprawie promulgacji Przepisów załączonych do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN) oraz w sprawie niektórych aspektów ich stosowania krajowego, Dz.U. nr 124; Magyar Kozlony 124-es szam 2021.06.30.
113 387/2021. (VI. 30.) Dekret rządowy w sprawie publikacji załączników »A« i »B« do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADN) oraz w sprawie niektórych aspektów ich stosowania krajowego, Dz.U. nr 124; Magyar Kozlony 124-es szam 2021.06.30.
114 388/2021. (VI. 30.) Dekret rządowy w sprawie publikacji załącznika C do protokołu zmieniającego Konwencję o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonego w Wilnie dnia 3 czerwca 1999 r., oraz w sprawie niektórych aspektów jego stosowania krajowego, Dz.U. nr 124; Magyar Kozlony 124-es szam 2021.06.30.
115 39/2021. (VII. 30.) Dekret ITM w sprawie stosowania krajowego załączników »A« i »B« do Umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (załącznik 1 do dekretu ITM 39/2021 (VII. 30.)). Szczegółowe przepisy i dodatkowe wymogi dotyczące krajowego stosowania rozporządzenia w sprawie umowy ADR, Dz.U. nr 145; Magyar Kozlony 145-es szam 2021.07.30.
116 266/2003. (XII. 24.) Dekret rządowy w sprawie ułatwień w międzynarodowym kombinowanym transporcie towarów.
117 313/2014 (XII. 12.) Dekret rządowy w sprawie przepisów dotyczących urzędowej kontroli zarządzania klęskami żywiołowymi i nakładania grzywien w związku z transportem towarów niebezpiecznych drogą powietrzną, OJ No. 173; Magyar Kozlony 173-es szam 2014.12.12.
118 101/1996 (VII. 12.) Dekret rządowy w sprawie publikacji Konwencji Bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, sporządzonej w Bazylei dnia 22 marca 1989 r.
119 S.I. nr 175 z 1975 r. - Regulacje dotyczące prawa Wspólnot Europejskich (Zakaz dyskryminacji w zakresie stawek i warunków transportu drogowego) z 1975 r.
120 S.I. nr 60/1994 - Regulacje dotyczące prawa Wspólnot Europejskich (Transport kombinowany towarów między państwami członkowskimi) z 1994 r.
121 S.I. nr 698/2011 - Regulacje dotyczące prawa Unii Europejskiej (Rynek międzynarodowego transportu drogowego rzeczy) z 2011 r. z późn. zm.
122 S.I. nr 419/2007 - Regulacje dotyczące gospodarowania odpadami (Przemieszczanie odpadów) z 2007 r. z późn. zm.
123 S.I. nr 349 z 2011 r. - Regulacje dotyczące Wspólnot Europejskich (Przewóz drogowy towarów niebezpiecznych oraz korzystanie z ciśnieniowych urządzeń transportowych) z 2011 r. z późn. zm.
124 S.I. nr 651/2010 - Regulacje dotyczące prawa Wspólnot Europejskich (Transport kolejowy towarów niebezpiecznych) z 2010 r. z późn. zm.
125 S.I. nr 226/2003 - Regulacje dotyczące prawa Wspólnot Europejskich (Ochrona lotnictwa cywilnego) z 2003 r. z późn. zm.
126 Dekret Ministerstwa Transportu i Żeglugi z dnia 15 lutego 2001 r. w sprawie transpozycji dyrektywy Rady 92/106/EWG z dnia 7 grudnia 1992 r. w sprawie ustanowienia wspólnych zasad dla niektórych typów transportu kombinowanego towarów między państwami członkowskimi, Dz.U. L 368 z 17 grudnia 1992 r.
127 Ustawa nr 298 z dnia 6 czerwca 1974 r. »Ustanowienie krajowego rejestru przewoźników drogowych zajmujących się zarobkowym transportem rzeczy, przepisów dotyczących drogowego transportu rzeczy oraz wprowadzenie widełkowego systemu taryf dla transportu drogowego towarów« (Dziennik Urzędowy nr 200 z 31 lipca 1974 r.) z późn. zm.
128 Dekret legislacyjny nr 35 z dnia 27 stycznia 2010 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2008/68/WE w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych, opublikowany w Dzienniku Urzędowym nr 58 z 11 marca 2010 r.
129 Sekcja 9 ustawy o przewozach drogowych. Przyjęcie: 23.08.1995 r., wejście w życie: 26.09.1995 r.
130 Pkt 3 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów Republiki Łotewskiej nr 225. Przyjęcie: 29.04.2003 r. Procedury wykonywania zarobkowych operacji transportu kombinowanego, transportu kombinowanego na własny rachunek lub operacji transportu kombinowanego pojazdem najmowanym, a także wymogi dotyczące dokumentu towarzyszącego towarom w ramach operacji transportu kombinowanego. Przyjęcie: 29.04.2003 r. Wejście w życie: 1.05.2004 r.
131 Sekcja 25 ustawy o przewozach kolejowych. Przyjęcie: 21.12.2000 r. Wejście w życie: 19.01.2001 r.
132 Sekcja 3 pkt 3 i 4 ustawy o przemieszczaniu towarów niebezpiecznych. Przyjęcie: 14.10.2010 r. Wejście w życie: 1.01.2011 r. Pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów nr 226 »Regulacje dotyczące przewozu kolejami towarów niebezpiecznych«. Przyjęcie: 29.04.2003 r. Wejście w życie: 7.05.2003 r. Pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów nr 674 »Regulacje dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych«. Przyjęcie: 6.09.2005 r. Wejście w życie: 10.09.2005 r. Regulacje dotyczące przewozu kolejami towarów niebezpiecznych. Przyjęcie: 29.04.2003 r. Wejście w życie: 7.05.2003 r. sekcja 1 art. 9 (załącznik 2) Noligums par starptautisko dzelzcela kravu satiksmi (SMGS) / Umowa o Międzynarodowej Kolejowej Komunikacji Towarowej (SMGS). Przyjęcie: 14.07.2015 r. Wejście w życie: 1.07.2015 r.
133 Pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów nr 674 »Regulacje dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych«. Przyjęcie: 6.09.2005 r. Wejście w życie: 10.09.2005 r.
134 Kodeks żeglugi śródlądowej, nr I-1534 z dnia 24 września 1996 r.
135 Przepisy regulujące przewóz towarów śródlądowymi drogami wodnymi (zarządzenie nr 269 z dnia 28 września 2000 r.).
136 Kodeks transportu drogowego, nr I-1628 z dnia 19 listopada 1996 r.
137 Rezolucja nr 1613-7 Rządu Republiki Litewskiej z dnia 10 listopada 2010 r.
138 Zarządzenie nr D1-207 Ministra Środowiska Republiki Litewskiej z dnia 27 kwietnia 2004 r.
139 Zarządzenie nr 3D-90 Ministra Rolnictwa Republiki Litewskiej z dnia 12 lutego 2018 r.
140 Rozporządzenie wielkoksiążęce z dnia 13 stycznia 1966 r. w sprawie odpłatnego transportu drogowego towarów.
141 Rozporządzenie ministerialne z dnia 8 kwietnia 1968 r. w sprawie procedur numeracji dokumentów przewozowych.
142 Rozporządzenie wielkoksiążęce z dnia 19 kwietnia 2012 r. wdrażające i ratyfikujące rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych.
143 Dekret wielkoksiążęcy z dnia 6 lutego 2009 r. w sprawie publikacji Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie dnia 30 września 1957 r., z zastrzeżeniem, wraz z protokołem, przyjęcia ustawą z dnia 23 kwietnia 1970 r.
144 Ustawa z dnia 13 marca 2007 r. w sprawie przyjęcia Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN), sporządzonej w Genewie dnia 26 maja 2000 r. - Legilux (public.lu).
145 Dekret wielkoksiążęcy z dnia 6 lutego 2009 r. w sprawie publikacji Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID) stanowiącego załącznik C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonego w Wilnie dnia 3 czerwca 1999 r. i przyjętego ustawą z dnia 15 czerwca 2006 r., z uwzględnieniem zmian obowiązujących od 1 stycznia 2009 r.
146 Rozporządzenie wielkoksiążęce z dnia 27 lutego 2011 r. ustanawiające warunki zatwierdzania zarejestrowanych agentów i znanych nadawców oraz warunki wyznaczania uznanych nadawców w odniesieniu do kontroli w zakresie ochrony lotnictwa.
147 Regulacje dotyczące pojazdów silnikowych (Transport drogowy towarów) (S.L. 65.19) z dnia 1 maja 2004 r.
148 Regulacje dotyczące pojazdów silnikowych (Transport drogowy towarów niebezpiecznych) (S.L.65.22) z dnia 1 maja 2004 r.
149 Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 8).
150 Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 180 z późn. zm.).
151 Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2021 r. poz. 1984).
152 Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.U. z 2020 r. poz. 1863 z późn. zm.).
153 Ustawa z dnia 19 marca 2021 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 756 z późn. zm.). Umowa ADR (Dz.U. z 2021 r. poz. 874). Umowa RID (Dz.U. z 2021 r. poz. 992). Umowa ADN (Dz.U. z 2021 r. poz. 1165).
154 Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2021 r., poz. 779 z późn. zm.).
155 Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz.U. z 2020 r. poz. 1970 z późn. zm.).
156 Dekret z mocą ustawy nr 257/2007 z dnia 16 lipca 2007 r., zmieniony dekretem z mocą ustawy nr 137/2008 z dnia 21 lipca 2008 r. oraz dekretem z mocą ustawy nr 136/2009 z dnia 5 czerwca 2009 r.
157 Dekret z mocą ustawy nr 41-A/2010 z dnia 29 kwietnia 2010 r. z późn. zm.
158 Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR), do której Rumunia przystąpiła dekretem nr 451/1972.
159 Rozporządzenie nr 88/1999 ustanawiające zasady prowadzenia transportu kombinowanego towarów, opublikowane w Dzienniku Urzędowym (część I) nr 423 z 31 sierpnia 1999 r., z późn. zm.
160 Rozporządzenie nr 27 z dnia 31 sierpnia 2011 r. w sprawie transportu drogowego towarów, opublikowane w Dzienniku Urzędowym (część I) nr 625 z 2 września 2011 r., z późn. zm.
161 Szczegółowe przepisy wykonawcze do przepisów dotyczących organizacji i wykonywania operacji transportu drogowego i związanych z nimi działań, określone w rozporządzeniu rządowym nr 27/2011 w sprawie transportu drogowego, zatwierdzonym zarządzeniem Ministra Transportu i Infrastruktury nr 980 z dnia 30 listopada 2011 r. opublikowanym w Dzienniku Urzędowym (część I) nr 854 i 854bis z 2 grudnia 2011 r., z późn. zm.
162 Decyzja nr 1326/2009 w sprawie przewozu towarów niebezpiecznych w Rumunii, opublikowana w Dzienniku Urzędowym (część I) nr 815 z 27 listopada 2009 r., ze zmianami i uzupełnieniami.
163 Decyzja rządowa nr 1193/2012 w sprawie zatwierdzenia krajowego programu ochrony lotnictwa cywilnego, opublikowana w Dzienniku Urzędowym Rumunii (część I) nr 841 z 13 grudnia 2012 r.
164 Dekret Ministerstwa Transportu, Poczty i Telekomunikacji Republiki Słowackiej nr 274/2002 Zb. w sprawie szczegółowych informacji dotyczących koncesji dla krajowych przewoźników lotniczych oraz zezwoleń dla zagranicznych przewoźników lotniczych.
165 Decyzja Ministerstwa Transportu i Budownictwa Republiki Słowackiej nr 08204/2016/C410-SCLVD/04511 z dnia 25 stycznia 2016 r. w sprawie wydania krajowego programu ochrony lotnictwa cywilnego przeciwko aktom bezprawnej ingerencji.
166 Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN) (Zawiadomienie Ministerstwa Spraw Zagranicznych Republiki Słowackiej nr 331/2010 Zb.) z późn. zm.
167 Ustawa nr 56/2012 Zb. o transporcie drogowym.
168 Ustawa nr 514/2009 Zb. o transporcie drogowym.
169 Ustawa o umowach przewozu drogowego (Uradni list RS [UL RS; Dziennik Urzędowy Republiki Słowenii] nr 126/03, 102/07, 49/11 - ZPCP-2C i 18/23 - ZDU-1O).
170 Dekret w sprawie transportu kombinowanego (UL RS nr 4/01 i 49/13).
171 Ustawa o transporcie drogowym (Zakon o prevozih v cestnem prometu) (UL RS nr 6/16 - oficjalny tekst skonsolidowany, 67/19, 94/21, 54/22 - ZU JPP, 105/22 - ZZNŚPP i 18/23 - ZDU-1O).
172 Dekret o wdrożeniu rozporządzenia (WE) w sprawie przemieszczania odpadów (UL RS nr 78/16 i 94/21).
173 Ustawa o transporcie towarów niebezpiecznych (UL RS nr 33/06 - oficjalny tekst skonsolidowany, 41/09, 97/10 i 56/15) w związku z decyzją w sprawie publikacji załączników A i B do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (UL RS nr 9/03, 66/03, 9/05, 9/07, 125/08, 97/10, 14/13, 10/15, 9/17, 33/18, 8/19, 26/21 i 9/23).
174 Umowa między Ministerstwem Transportu Republiki Słowenii a Federalnym Ministrem Transportu, Innowacji i Technologii Republiki Austrii w sprawie transportu drogowego towarów niebezpiecznych w tunelu Karawanki (UL RS nr 52/03) (Dogovor med Ministrstvom za promet Republike Slovenije in zveznim ministrom za promet, inovacijo in tehnologijo Republike Avstrije o prevozu nevarnega blaga skozi cestni predor Karavanke).
175 Rozporządzenie FOM/2861/2012 z dnia 13 grudnia 2012 r. (BOE-A-2013-154) w sprawie uregulowania administracyjnego dokumentu kontrolnego wymaganego do celów świadczenia usług publicznego transportu drogowego towarów.
176 Rozporządzenie z dnia 30 września 1993 r. (BOE-A-1993-24770) w sprawie ustanowienia wspólnych zasad dla niektórych typów transportu kombinowanego towarów między państwami członkowskimi EWG (transpozycja dyrektywy Rady 92/106/EWG z dnia 7 grudnia 1992 r.).
177 Rezolucja Sekretariatu Generalnego ds. Transportu i Mobilności z dnia 21 stycznia 2021 r. (BOE-A-2021-1380) w sprawie zatwierdzenia aktualizacji publicznej części krajowego programu ochrony lotnictwa cywilnego.
178 Dekret królewski 97/2014 z dnia 14 lutego (BOE-A-2014-2110) w sprawie uregulowania transportu drogowego towarów niebezpiecznych na terytorium Hiszpanii.
179 Dekret królewski 412/2001 z dnia 20 kwietnia (BOE-A-2001-8796) w sprawie uregulowania różnych aspektów dotyczących transportu drogowego towarów niebezpiecznych.
180 Regulacje szwedzkiej agencji ds. ochrony ludności (MSBFS 2022:3) dotyczące transportu towarów niebezpiecznych na drogach i poza nimi (ADR-S).
181 Regulacje szwedzkiego urzędu ds. ochrony ludności (MSBFS 2022:4) dotyczące transportu kolejowego towarów niebezpiecznych (RID-S).
182 Rozporządzenie w sprawie odpadów (2020:614).
183 Regulacje szwedzkiej agencji ds. transportu (TSFS 2020:80) dotyczące ochrony lotnictwa.
184 Regulacje i ogólne wytyczne szwedzkiego urzędu ds. transportu (TSFS 2019:39) dotyczące przewozu pakowanych towarów niebezpiecznych drogą morską na obszarach morskich D i E oraz śródlądowymi drogami wodnymi.
185 Rozporządzenie (1998:786) w sprawie międzynarodowego transportu drogowego w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG).
186 Dekret z dnia 26 października 1983 r. (BWBR0003628) w sprawie ustanowienia przepisów dotyczących zapobiegania kolizjom lub awariom na wodach publicznych w Królestwie, które są otwarte dla żeglugi (Staatsblad 1984, 682] (z późn. zm.).
187 Dekret z dnia 15 września 1994 r. (BWBR0006923) w sprawie wdrożenia przepisów porządkowych dotyczących żeglugi na Renie w Niderlandach (Staatsblad 1994, 770) (z późn. zm.).
188 Rozporządzenie wykonawcze do ustawy o transporcie drogowym (BWBR0025704) (rozporządzenie o transporcie drogowym towarów) (Staatscourant 2009, 75) (z późn. zm.).
189 Ustawa z dnia 30 października 2008 r. (BWBR0024800) o zmianie przepisów dotyczących zarobkowego transportu towarów i transportu własnego samochodami ciężarowymi (ustawa o transporcie drogowym) (Staatsblad 2008, 492) (z późn. zm.).
190 Rozporządzenie dotyczące transportu drogowego towarów niebezpiecznych (BWBR0010054).
191 Dekret z dnia 5 czerwca 1996 r. (BWBR0008080) ustanawiający dodatkowe zasady transportu towarów niebezpiecznych (dekret w sprawie transportu towarów niebezpiecznych) (Staatsblad 1996, 297).
192 Rozporządzenie dotyczące transportu kolejowego towarów niebezpiecznych (BWBR0010053).
193 Dekret z dnia 5 czerwca 1996 r. (BWBR0008080) ustanawiający dodatkowe zasady transportu towarów niebezpiecznych (dekret w sprawie transportu towarów niebezpiecznych) (Staatsblad 1996, 297).
194 Rozporządzenie dotyczące transportu towarów niebezpiecznych śródlądowymi drogami wodnymi (BWBR0010115).
195 Dekret z dnia 5 czerwca 1996 r. (BWBR0008080) ustanawiający dodatkowe zasady transportu towarów niebezpiecznych (dekret w sprawie transportu towarów niebezpiecznych) (Staatsblad 1996, 297)."