RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 397,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 2 zawiera szczegółowe przepisy dotyczące procedur szczególnych w odniesieniu do podatników świadczących określone usługi na rzecz osób niebędących podatnikami.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) 2019/2026 3 zmieniono te przepisy, aby rozszerzyć zakres istniejących procedur szczególnych i wprowadzić nową procedurę w celu modernizacji uregulowań unijnych dotyczących podatku od wartości dodanej (VAT) w odniesieniu do transgranicznego handlu elektronicznego między przedsiębiorstwami a konsumentami (B2C). Zmiany te mają być stosowane od dnia 1 stycznia 2021 r.
(3) W dniu 30 stycznia 2020 r. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała epidemię COVID-19 za stan zagrożenia zdrowia publicznego o zasięgu międzynarodowym. W dniu 11 marca 2020 r. WHO uznała epidemię COVID-19 za pandemię. Pandemia COVID-19 dotknęła wszystkie państwa członkowskie. W związku z niepokojącym wzrostem liczby przypadków i brakiem skutecznych natychmiastowo dostępnych środków służących zwalczaniu pandemii COVID-19 wiele państw członkowskich ogłosiło stan wyjątkowy.
(4) Pandemia COVID-19 doprowadziła do niespodziewanej i bezprecedensowej sytuacji wyjątkowej, która ma głęboki wpływ na wszystkie państwa członkowskie i wymaga od nich podejmowania natychmiastowych działań na szczeblu krajowym w celu uporania się z trwającym kryzysem w trybie priorytetowym, poprzez realokację zasobów zarezerwowanych na inne kwestie. Skutkiem tego kryzysu szereg państw członkowskich ma trudności z ukończeniem opracowywania systemów informatycznych niezbędnych do rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2026 od dnia 1 stycznia 2021 r. W związku z tym kilka państw członkowskich, jak również operatorów pocztowych i podmiotów świadczących usługi kurierskie, zwróciło się o odroczenie dat rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2026.
(5) Biorąc pod uwagę wyzwania, przed którymi stoją państwa członkowskie w obliczu kryzysu związanego z COVID- 19, oraz fakt, że nowe przepisy opierają się na zasadzie, zgodnie z którą wszystkie państwa członkowskie muszą zaktualizować swoje systemy informatyczne, aby móc stosować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/2026 i zapewnić gromadzenie i przekazywanie informacji oraz płatności w ramach zmienionych procedur, konieczne jest odroczenie dat rozpoczęcia stosowania tego rozporządzenia wykonawczego o sześć miesięcy. Odroczenie o sześć miesięcy jest właściwe, ponieważ należy zachować jak najkrótsze opóźnienie, aby zminimalizować dodatkowe straty budżetowe dla państw członkowskich.
(6) Ze względu na znaczny wpływ zakłóceń gospodarczych i możliwe dodatkowe trudności wynikające z pandemii COVID-19 oraz po to, by wspierać prawidłowe i terminowe stosowanie nowych przepisów dotyczących VAT w handlu elektronicznym, Komisja mogłaby ściśle współpracować z zainteresowanymi państwami członkowskimi w celu monitorowania dostosowywania krajowych systemów informatycznych oraz udzielania pomocy technicznej w razie potrzeby.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/2026,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: