a także mając na uwadze, co następuje:(1) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 21 lutego 2020 r., Dania wystąpiła z wnioskiem - zgodnie z art. 395 dyrektywy 2006/112/WE - o upoważnienie do wprowadzenia środka szczególnego regulującego prawo do odliczenia naliczonego podatku od wartości dodanej (VAT), stanowiącego odstępstwo od art. 75 przywołanej dyrektywy.
(2) Pismem z dnia 2 kwietnia 2020 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Danię i pismem z dnia 3 kwietnia 2020 r. zawiadomiła Danię, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(3) Bez wprowadzenia odstępstwa ustawodawstwo w Danii przewiduje, że jeżeli lekki pojazd ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej trzech ton zostaje zarejestrowany przez organy duńskie jako pojazd przeznaczony wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej, podatnik jest uprawniony do odliczenia w całości naliczonego VAT z tytułu jego zakupu i kosztów eksploatacji. Podatnik traci prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu takiego pojazdu, w przypadku gdy pojazd taki jest następnie wykorzystywany do celów prywatnych.
(4) Aby złagodzić konsekwencje tego systemu, Dania wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do wprowadzenia środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 75 dyrektywy 2006/112/WE. Odstępstwo zostało przyznane decyzją wykonawczą Rady 2012/447/UE 2 , a następnie decyzjami wykonawczymi Rady (UE) 2015/992 3 i (UE) 2018/485 4 . Decyzja (Ue) 2018/485 wygaśnie w dniu 31 grudnia 2020 r.
(5) Środek ten umożliwiłby podatnikom, którzy zarejestrowali pojazd jako przeznaczony wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej, jego wykorzystanie do celów prywatnych oraz obliczenie - na podstawie ryczałtowej kwoty dziennej - podstawy opodatkowania czynności uznanej za świadczenie usług zgodnie z art. 75 dyrektywy 2006/112/WE, bez utraty prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu pojazdu.
(6) Ta uproszczona metoda obliczenia powinna jednak być ograniczona do dwudziestu dni - w roku kalendarzowym - wykorzystania pojazdu do celów prywatnych, zaś kwota ryczałtowa podatku VAT powinna być ustalona na 40 DKK za każdy dzień wykorzystania do takich celów. Wskazana kwota została określona przez rząd duński na podstawie analizy krajowych statystyk.
(7) Przedmiotowy środek, który powinien być stosowany w odniesieniu do lekkich pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej trzech ton, ma na celu uproszczenie wypełniania obowiązków dotyczących podatku VAT przez tych podatników, którzy okazjonalnie wykorzystują do celów prywatnych pojazdy zarejestrowane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej, tym samym upraszczając procedurę poboru podatku VAT. Podatnik mógłby jednakże w dalszym ciągu wybrać rejestrację lekkiego pojazdu ciężarowego jako wykorzystywanego zarówno do celów prowadzenia działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. W takim przypadku podatnik traciłby prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu kosztów zakupu pojazdu, ale nie byłby zobowiązany do uiszczania dziennej opłaty w związku z wykorzystywaniem pojazdu do celów prywatnych.
(8) Wydanie upoważnienia na środek gwarantujący, że podatnik, który okazjonalnie wykorzystuje do celów prywatnych pojazd zarejestrowany wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej, nie jest pozbawiony pełnego prawa do odliczenia VAT z tytułu zakupu pojazdu, jest spójne z ogólnymi przepisami dotyczącymi odliczeń określonymi w dyrektywie 2006/112/WE.
(9) Upoważnienie powinno być ograniczone w czasie i powinno wygasnąć dnia 31 grudnia 2023 r.
(10) W przypadku gdy Dania wystąpi z wnioskiem o kolejne przedłużenie obowiązywania środka szczególnego na okres po dniu 31 grudnia 2023 r., powinna ona przedłożyć Komisji sprawozdanie wraz z wnioskiem o przedłużenie do dnia 31 marca 2023 r.
(11) Uznaje się, że odstępstwo to wpłynie jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę wpływów z podatku VAT pobieranego na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z podatku VAT.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/485,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: