Rozporządzenie delegowane 2020/1083 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/517 poprzez ustanowienie kryteriów kwalifikowalności i wyboru oraz procedurę wyznaczania Rejestru Domeny Najwyższego Poziomu .eu

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/1083
z dnia 14 maja 2020 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/517 poprzez ustanowienie kryteriów kwalifikowalności i wyboru oraz procedurę wyznaczania Rejestru Domeny Najwyższego Poziomu .eu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/517 z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie wdrażania i funkcjonowania Domeny Najwyższego Poziomu .eu, zmiany i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 733/2002 oraz uchylenia rozporządzenia Komisji (WE) nr 874/2004 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Niniejsze rozporządzenie ma na celu ustanowienie kryteriów kwalifikowalności i wyboru oraz procedury wyznaczania Rejestru odpowiedzialnego za organizację Domeny Najwyższego Poziomu .eu, administrowanie i zarządzania nią.

(2) Rejestr powinien być wybierany na podstawie otwartej, przejrzystej i niedyskryminacyjnej procedury wyboru umożliwiającej sprawiedliwy i konkurencyjny proces wyboru. W tym celu i w celu dotarcia do jak największej liczby odpowiednich kandydatów zaproszenie do udziału w procedurze wyboru powinno zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(3) Komisja powinna zorganizować procedurę wyboru w dwóch etapach, aby zapewnić przejrzystość procesu i efektywne wykorzystanie zasobów.

(4) W pierwszym etapie procedury Komisja powinna zweryfikować kwalifikowalność wnioskodawców, aby upewnić się, że spełniają oni minimalne wymogi dotyczące cech Rejestru określone w rozporządzeniu (UE) 2019/517.

(5) W drugim etapie procedury Komisja powinna ustalić ranking kwalifikujących się wnioskodawców na podstawie kryteriów, które zapewniają zgodność organizacji Domeny Najwyższego Poziomu .eu, administrowania i zarządzania nią z celami w zakresie wspierania jednolitego rynku cyfrowego, budowania internetowej tożsamości europejskiej i zachęcania do prowadzenia transgranicznej działalności online. Aby zapewnić osiągnięcie tych celów, Komisja powinna przypisać odpowiednie wagi w procedurze wyboru jakości usług, przydzielonym zasobom ludzkim i technicznym oraz sytuacji finansowej wnioskodawców.

(6) Aby zapewnić odpowiedni i terminowy nadzór nad podstawowymi funkcjami Rejestru, infrastruktura niezbędna do wykonywania takich funkcji powinna znajdować się w Unii. Infrastruktura ta powinna obejmować, między innymi, konieczne oprogramowanie, sprzęt i inną infrastrukturę, które są niezbędne do administracji, funkcjonowania i zarządzania Domeną Najwyższego Poziom.eu, takie jak baza danych rejestracyjnych TLD .eu, baza danych akredytowanych rejestratorów TLD .eu, podstawowy serwer autorytatywny dla TLD .eu, powierzanie danych osobie trzeciej w odniesieniu do plików strefy TLD .eu oraz informacji na temat rejestracji nazw domen, system usług kwerendy publicznej oraz strona internetowa zawierająca aktualne informacje dotyczące polityki i rejestracji w odniesieniu do TLD .eu.

(7) Aby zapewnić odpowiedni poziom zarządzania Domeną Najwyższego Poziomu .eu, w opublikowanym przez Komisję zaproszeniu do udziału w procedurze wyboru należy określić minimalny próg, który muszą osiągnąć wnioskodawcy na podstawie kryteriów wyboru, aby można ich było wyznaczyć jako Rejestr.

(8) W celu zapewnienia przejrzystości procedury Komisja powinna przedstawić uzasadnienie swoich decyzji, które należy przekazać wnioskodawcom.

(9) Wnioskodawca o najwyższej pozycji w rankingu opartym na wyniku oceny powinien zostać wyznaczony jako Rejestr. W przypadku gdy umowa z wyznaczonym Rejestrem nie została zawarta, Komisja powinna mieć możliwość wyznaczenia jako Rejestr następnego wnioskodawcy w rankingu.

(10) Aby umożliwić przeprowadzenie sprawiedliwej i konkurencyjnej procedury wyboru Rejestru, która musi zakończyć się najpóźniej do dnia 12 października 2021 r. wraz z podpisaniem umowy, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia kryteria kwalifikowalności i wyboru oraz procedurę wyznaczania Rejestru Domeny Najwyższego Poziomu .eu zgodnie z zasadami otwartości, przejrzystości i niedyskryminacji.

Artykuł  2

Kryteria kwalifikowalności

1. 
Rejestr jest organizacją nienastawioną na zysk, utworzoną zgodnie z prawem państwa członkowskiego. Jego siedziba statutowa i zarząd oraz główne miejsce prowadzenia działalności znajdują się na terytorium Unii.
2. 
Infrastruktura niezbędna do wykonywania podstawowych funkcji Rejestru, o której mowa w art. 5 ust. 2, znajduje się na terytorium Unii.
3. 
W przypadku gdy konsorcjum przedsiębiorstw lub grupa wykonawców tworzy organizację nienastawioną na zysk, każdy podmiot wchodzący w skład takiego konsorcjum lub takiej grupy musi mieć swoją siedzibę statutową, zarząd i główne miejsce prowadzenia działalności w Unii.
4. 
Rejestr zobowiązuje się do wykonywania swoich zadań jako główny wykonawca. Na udział podwykonawców w wykonywaniu zadań zezwala się wyłącznie w koniecznych przypadkach za uprzednią pisemną zgodą Komisji.
Artykuł  3

Wnioski

1. 
W zgłoszeniu jasno określa się, w których państwach członkowskich zarejestrowano przedmiotową organizację nie- nastawioną na zysk oraz podaje się pełne informacje dotyczące umiejscowienia jej statutowej siedziby, zarządu i głównego miejsca prowadzenia działalności.
2. 
Jeżeli organizacja nienastawiona na zysk jest ustanawiana przez konsorcjum przedsiębiorstw lub grupę wykonawców, we wniosku podaje się informacje na temat różnych ról i statusu każdego członka konsorcjum lub grupy, w tym wszystkie informacje wymagane na mocy ust. 1 niniejszego artykułu.
3. 
Jeżeli co najmniej jeden z podmiotów wchodzących w skład konsorcjum lub grupy jest podmiotem nastawionym na zysk, we wniosku podaje się informacje na temat środków, jakie konsorcjum lub grupa zobowiązuje się podjąć w celu zagwarantowania finansowej i prawnej separacji wszelkiej działalności nastawionej na zysk od działalności związanej z wykonywaniem funkcji Rejestru.
4. 
We wniosku podaje się opis struktury wewnętrznej organizacji nienastawionej na zysk i dołącza się do niego wszystkie dokumenty potwierdzające wymagane w zaproszeniu do udziału w procedurze wyboru Rejestru.
Artykuł  4

Jakość usług

1. 
Rejestr dąży do doskonałości operacyjnej i zapewnia wysoką jakość usług po konkurencyjnych cenach. Komisja ocenia zdolność kwalifikujących się wnioskodawców do zapewnienia wymaganej jakości usług. Temu kryterium przypisuje się wagę wynoszącą 40 % łącznego wyniku oceny.
2. 
Wnioskodawcy przekazują informacje na temat swoich doświadczeń w dziedzinach związanych z organizacją nazw domen, administrowaniem i zarządzaniem nimi.
3. 
Wnioskodawcy opisują, w jaki sposób zamierzają zarządzać Domeną Najwyższego Poziomu .eu w sposób, który zapewnia wysoki poziom jakości świadczonych usług, uwzględniając minimalne specyfikacje w zakresie funkcjonalności i wydajności dla usług Rejestru kodu krajowego domen najwyższego poziomu określonych przez Internetową Korporację ds. Nadanych Nazw i Numerów.
4. 
Wnioskodawcy opisują, jakie środki planują wprowadzić w celu zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa i zaufania do Domeny Najwyższego Poziomu .eu.
Artykuł  5

Zasoby ludzkie i techniczne

1. 
Komisja ocenia zasoby ludzkie i wnioskodawcy. Temu kryterium przypisuje się wagę wynoszącą 30 % łącznego wyniku oceny.
2. 
Wnioskodawcy dostarczają informacje o swoich zasobach ludzkich i technicznych oraz uzasadniają, dlaczego zasoby te są wystarczające do wykonywania następujących funkcji:
a)
organizowanie Domeny Najwyższego Poziomu .eu, administrowanie i zarządzanie nią, w tym utrzymywanie właściwych baz danych i związanych z nimi usług kwerendy publicznej, rejestracja nazw domen, prowadzenie Rejestru nazw domen, obsługa serwerów Rejestru Domeny Najwyższego Poziomu oraz tworzenie plików strefy Domeny Najwyższego Poziomu i zarządzanie nimi;
b)
zapewnienie wysokiej jakości, przejrzystości, bezpieczeństwa, stabilności, przewidywalności, niezawodności, dostępności, skuteczności, niedyskryminacji, sprawiedliwych warunków konkurencji i ochrony konsumentów podczas świadczenia przez nich usług.
3. 
Wnioskodawcy opisują w swoim wniosku rodzaj organizacji, administracji i zarządzania, jakie zamierzają wprowadzić w celu pełnienia funkcji, o których mowa w ust. 2, w tym:
a)
zasoby ludzkie i konieczne systemy;
b)
oprogramowanie i sprzęt;
c)
infrastrukturę niezbędną do funkcjonowania Domeny Najwyższego Poziomu .eu i zarządzania nią.
4. 
Wnioskodawcy opisują, w jaki sposób ich zasoby, w tym potencjał ludzki i techniczny, są wystarczające do pełnienia funkcji rejestratora, jeżeli Komisja wystąpi z wnioskiem o uruchomienie takiej funkcji w celu realizacji określonych celów politycznych. Wnioskodawca dostarcza również informacje na temat sposobu, w jaki przydział takich zasobów na potrzeby pełnienia funkcji rejestratora spełnia wymogi określone w art. 7 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/517.
5. 
Wnioskodawcy przekazują informacje na temat sposobu, w jaki zamierzają przygotować pełną strukturę organizacyjną i operacyjną umożliwiającą im rozpoczęcie pełnienia funkcji Rejestru od dnia 13 października 2022 r.
Artykuł  6

Sytuacja finansowa i zgodność z przepisami

1. 
Komisja ocenia sytuację finansową kwalifikujących się wnioskodawców. Temu kryterium przypisuje się wagę wynoszącą 30 % łącznego wyniku oceny.
2. 
Wnioskodawcy:
a)
wykazują bezpieczeństwo finansowe i stabilność finansową na poziomie, który jest odpowiedni do wypełniania zadań Rejestru;
b)
dostarczają pełne informacje na temat przewidywanych kosztów i kapitału wymaganych w celu zorganizowania Domeny Najwyższego Poziomu .eu, administrowania i zarządzania nią, dostępności kapitału i ubezpieczeń; przedstawiają model przychodów, w tym model cenowy, analizę rynku właściwego, plan marketingowy i środki na wypadek awarii Rejestru;
c)
opisują, w jaki sposób będą stosować zasady należytego zarządzania finansami;
d)
przedstawiają informacje na temat opłat, które zamierzają stosować, oraz opisują, w jaki sposób ustala się wysokość opłat na podstawie poniesionych kosztów.
3. 
Wnioskodawcy przekazują informacje na temat audytów zewnętrznych, które przedłożą w celu wykazania zgodności z rozporządzeniem (UE) 2019/517.
Artykuł  7

Procedura wyboru

1. 
Komisja organizuje otwartą, przejrzystą i niedyskryminacyjną procedurę wyboru w celu wyboru Rejestru. Zaproszenie do udziału w procedurze wyboru jest publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Wnioskodawcy mają co najmniej 30 dni roboczych na złożenie wniosku.
2. 
Komisja może zasięgnąć porady i skorzystać z pomocy zewnętrznych ekspertów w celu dokonania analizy lub oceny wniosków. Zewnętrzni eksperci wybierani są na podstawie posiadanej przez nich wiedzy specjalistycznej i prezentowanego wysokiego poziomu niezależności i bezstronności.
Artykuł  8

Pierwszy etap procedury wyboru - weryfikacja kwalifikowalności

1. 
Wnioskodawcy składają Komisji wnioski zgodnie z instrukcjami określonymi w zaproszeniu do udziału w procedurze wyboru.
2. 
Komisja może zwrócić się do wnioskodawców o dostarczenie dodatkowych informacji dotyczących spełnienia kryteriów kwalifikowalności w określonym terminie. W ramach weryfikacji kwalifikowalności Komisja ocenia:
a)
czy wniosek został złożony w terminie określonym w zaproszeniu do udziału w procedurze wyboru lub przed upływem tego terminu;
b)
zgodność z wymogami określonymi w art. 2 i 3;
c)
czy wniosek jest kompletny i czy, w odpowiednich przypadkach, wnioskodawca przedstawił dodatkowe informacje, o które wystąpiła Komisja zgodnie z ust. 2.
3. 
W ciągu 40 dni roboczych od upływu terminu składania wniosku Komisja podejmuje decyzję w sprawie kwalifikowalności wnioskodawców. Komisja podaje uzasadnienie, w przypadku gdy stwierdza, że wnioskodawca nie spełnia kryteriów kwalifikowalności. O decyzji tej niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę.
4. 
Komisja publikuje wykaz kwalifikujących się wnioskodawców.
Artykuł  9

Drugi etap procedury wyboru - ustalenie rankingu i wyznaczenie Rejestru

1. 
W ciągu 80 dni roboczych od opublikowania wykazu kwalifikujących się wnioskodawców Komisja szereguje kwalifikujących się wnioskodawców, którzy osiągnęli minimalny próg punktacji oceny określony w zaproszeniu do udziału w procedurze wyboru kandydatur na podstawie kryteriów wyboru.
2. 
Komisja informuje kwalifikujących się wnioskodawców o ostatecznym rankingu.
3. 
Komisja wyznacza jako podmiot pełniący funkcję Rejestru wnioskodawcę o najwyższej pozycji w rankingu. Publikuje ona decyzję w sprawie wyznaczenia Rejestru w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł  10

Wyznaczenie Rejestru w przypadku niezawarcia umowy

W przypadku gdy negocjacje dobiegną końca bez zawarcia umowy między wyznaczonym Rejestrem a Komisją, Komisja wyznacza jako Rejestr następnego wnioskodawcę w rankingu. Jeżeli nie jest to możliwe, Komisja organizuje nową procedurę wyboru w celu wyboru Rejestru.

Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie pierwszego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 maja 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 91 z 29.3.2019, s. 25.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.239.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2020/1083 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/517 poprzez ustanowienie kryteriów kwalifikowalności i wyboru oraz procedurę wyznaczania Rejestru Domeny Najwyższego Poziomu .eu
Data aktu: 14/05/2020
Data ogłoszenia: 24/07/2020
Data wejścia w życie: 25/07/2020