uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 (zwane dalej "rozporządzeniem"), w szczególności jego art. 25,
uwzględniając opinię 2 Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD),
(1) Wydział ds. zgodności EFI może w ramach swojego funkcjonowania prowadzić dochodzenia administracyjne na podstawie Kodeksu postępowania dla pracowników Grupy EBI, co wiąże się z przetwarzaniem informacji, w tym danych osobowych.
(2) Inspektor ochrony danych EFI może z własnej inicjatywy lub na wniosek administratora danych bądź dowolnej osoby fizycznej badać zgłaszane mu sprawy i zdarzenia bezpośrednio związane z jego zadaniami, a także składać sprawozdania osobie zlecającej przeprowadzenie dochodzenia lub administratorowi danych zgodnie z art. 45 ust. 2 rozporządzenia.
(3) Wydział ds. zarządzania kadrami i zasobami EFI może w ramach swojego funkcjonowania prowadzić postępowania dyscyplinarne na podstawie par. 6 Regulaminu pracowniczego EFI, tytułu IV Polityki godności w miejscu pracy oraz obowiązujących w EFI kodeksów postępowania.
(4) Członkowie Rady Dyrektorów, dyrektor naczelny, zastępca dyrektora naczelnego i pracownicy EFI oraz podmioty powiązane uczestniczące w operacjach/transakcjach mają obowiązek zgłaszania wydziałowi ds. badania nadużyć finansowych EBI ("IG/IN") wszelkich potencjalnych działań zabronionych (np. nadużyć finansowych lub przypadków korupcji) szkodzących interesom EFI i Unii, a także zgłaszania innym właściwym służbom wszelkich działań związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych, które mogą stanowić poważne zaniedbanie w wypełnianiu jakichkolwiek stosownych zobowiązań. Ponadto domniemane działania zabronione mogą być zgłaszane do IG/IN przez obywateli oraz inne osoby fizyczne i podmioty.
(5) Dochodzenia w sprawie działań zabronionych w rozumieniu obowiązującej w EFI Polityki zwalczania nadużyć finansowych przeprowadza IG/IN - występujący w roli podmiotu przetwarzającego dane - na podstawie umowy ramowej między EFI a EBI w sprawie świadczenia usług.
(6) EFI przeprowadza audyty dotyczące swoich działań. Obecnie są one realizowane za pośrednictwem działu audytu wewnętrznego EBI na podstawie umowy ramowej między EFI a EBI w sprawie świadczenia usług.
(7) W kontekście zadań opisanych w motywach 1-6 EFI może udzielać pomocy innym instytucjom, organom, urzędom i jednostkom organizacyjnym Unii, korzystać z ich pomocy oraz współpracować z nimi zgodnie z postanowieniami odpowiednich umów o gwarantowanym poziomie usług, protokołów ustaleń i umów o współpracy.
(8) EFI może udzielać pomocy organom publicznym państw członkowskich UE, korzystać z ich pomocy oraz współpracować z nimi na ich wniosek lub z własnej inicjatywy.
(9) EFI może udzielać pomocy organom krajowym państw trzecich i organizacjom międzynarodowym, korzystać z ich pomocy oraz współpracować z nimi na ich wniosek lub z własnej inicjatywy.
(10) W kontekście wyżej wymienionych działań EFI (występujący w roli administratora danych), dowolny z partnerów handlowych EFI, o których mowa w motywie 4 powyżej, w tym wydział ds. badania nadużyć finansowych EBI (występujący w roli podmiotu przetwarzającego dane), bądź też dowolna inna właściwa służba może gromadzić i przetwarzać informacje i dane osobowe, w tym dane identyfikacyjne osoby fizycznej, informacje kontaktowe, informacje o rolach i zadaniach zawodowych, informacje o postępowaniu i wynikach w sferze prywatnej i zawodowej oraz dane finansowe.
(11) Istnieją odpowiednie zabezpieczenia służące ochronie danych osobowych i zapobieganiu przypadkowemu lub bezprawnemu dostępowi do nich bądź ich przekazywaniu, które obejmują dane przechowywane zarówno w środowisku fizycznym, jak i w środowisku elektronicznym. Po zakończeniu przetwarzania dane są zatrzymywane zgodnie z obowiązującymi w EFI zasadami zatrzymywania danych, które określono w rejestrach dotyczących ochrony danych prowadzonych na podstawie art. 31 rozporządzenia. Po upływie okresu zatrzymywania informacje dotyczące sprawy, w tym dane osobowe, są usuwane, całkowicie anonimizowane lub przekazywane do archiwów historycznych zgodnie z zasadami określonymi w ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych i związanych z nim aktach prawnych lub w regulaminach EFI.
(12) W tym kontekście EFI jest zobowiązany do wypełniania obowiązku udzielania informacji osobom, których dane dotyczą, w związku z powyższymi czynnościami przetwarzania oraz do przestrzegania praw osób, których dane dotyczą, określonych w rozporządzeniu.
(13) Może być konieczne pogodzenie praw osób, których dane dotyczą, wynikających z rozporządzenia z potrzebami wyżej wymienionych działań przy pełnym poszanowaniu podstawowych praw i wolności innych osób, których dane dotyczą. W tym celu art. 25 rozporządzenia przewiduje, na ściśle określonych warunkach, możliwość ograniczenia stosowania art. 14-20, 35 i 36, jak również art. 4 w zakresie, w jakim jego przepisy odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-20. W takim przypadku konieczne jest przyjęcie przepisów wewnętrznych, na mocy których EFI może ograniczyć powyższe prawa osób, których dane dotyczą, zgodnie z tym samym artykułem rozporządzenia.
(14) Może to mieć miejsce w szczególności w przypadku udzielania informacji o przetwarzaniu danych osobowych osobie, której dane dotyczą, na etapie oceny wstępnej dochodzenia administracyjnego lub podczas samego dochodzenia, przed ewentualnym oddaleniem sprawy lub na etapie przeddyscyplinarnym. W pewnych okolicznościach udzielenie takich informacji może poważnie wpłynąć na zdolność EFI do skutecznego prowadzenia dochodzenia, na przykład w każdym przypadku, gdy istnieje ryzyko, że dana osoba zniszczy dowody lub będzie wpływać na potencjalnych świadków przed przesłuchaniem. Ponadto może być konieczne zapewnienie przez EFI ochrony praw i wolności innych zaangażowanych osób. W szczególności konieczna może być ochrona prywatności świadka lub osoby zgłaszającej przypadki naruszenia, która poprosiła o nieujawnianie tożsamości. W takim przypadku EFI może podjąć decyzję o ograniczeniu dostępu do danych dotyczących tożsamości, zeznań i innych danych osoby zgłaszającej przypadki naruszenia i/lub innych zaangażowanych osób w celu ochrony ich praw i wolności.
(15) Przy udzielaniu pomocy innym instytucjom, organom, urzędom i jednostkom organizacyjnym Unii, organom publicznym państw członkowskich UE, organom krajowym państw trzecich oraz organizacjom międzynarodowym, korzystaniu z ich pomocy bądź współpracy z nimi w kontekście wyżej wymienionych działań, w określonych okolicznościach i z zastrzeżeniem utrzymania minimalnego poziomu ochrony danych wymaganego przez EIOD, może zaistnieć konieczność zachowania przez EFI skuteczności prowadzonych przez siebie dochodzeń lub dochodzeń prowadzonych przez podmiot, z którym współpracuje, oraz, w razie potrzeby, ochrony zaangażowanych osób oraz ich praw i wolności.
(16) EFI stosuje ograniczenia tylko wtedy, gdy respektują one istotę podstawowych praw i wolności oraz są w demokratycznym społeczeństwie środkiem bezwzględnie niezbędnym i proporcjonalnym. EFI ma obowiązek przedstawić w takim przypadku uzasadnienie wyjaśniające powody zastosowania tych ograniczeń.
(17) Zgodnie z zasadą rozliczalności EFI ma obowiązek prowadzić rejestr stosowania ograniczeń.
(18) Przetwarzając dane osobowe wymieniane z innymi organizacjami w ramach wykonywania swoich zadań, EFI konsultuje się z tymi organizacjami i uzyskuje od nich informacje w sprawie możliwych istotnych powodów nałożenia ograniczeń oraz konieczności i proporcjonalności tych ograniczeń, chyba że zagrażałoby to działalności EFI.
(19) Art. 25 ust. 6 rozporządzenia zobowiązuje administratora danych do informowania osób, których dane dotyczą, o podstawowych powodach zastosowania ograniczenia oraz o przysługującym im prawie do wniesienia skargi do EiOD.
(20) Zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia EFI może wstrzymać przekazanie osobie, której dane dotyczą, informacji o powodach zastosowania ograniczenia, pominąć je lub go odmówić, gdyby mogło ono w jakikolwiek sposób unieważnić skutek ograniczenia. EFI ocenia w poszczególnych przypadkach, czy powiadomienie o ograniczeniu unieważniłoby jego skutek.
(21) Inspektor ochrony danych może przeprowadzić niezależny przegląd stosowania ograniczeń w celu zapewnienia zgodności z niniejszą decyzją.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.236.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja w sprawie przepisów wewnętrznych dotyczących ograniczenia określonych praw osób, których dane dotyczą, w związku z przetwarzaniem danych osobowych w ramach czynności wykonywanych przez Europejski Fundusz Inwestycyjny |
Data aktu: | 04/06/2020 |
Data ogłoszenia: | 22/07/2020 |
Data wejścia w życie: | 11/08/2020 |