(Dz.U.UE L z dnia 21 lipca 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
Uwzględniając dyrektywę Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego 1 , w szczególności jej załącznik III pkt 2 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją 2005/880/WE 2 Komisja przyznała odstępstwo, o które wniosły Niderlandy zgodnie z dyrektywą 91/676/EWG, zezwalając Niderlandom na stosowanie rocznie na hektar do 250 kg azotu z nawozu naturalnego pochodzącego od wypasanych zwierząt gospodarskich w gospodarstwach rolnych, w których co najmniej 70 % stanowią użytki zielone.
(2) Decyzją 2010/65/UE 3 Komisja zmieniła decyzję 2005/880/WE oraz przedłużyła odstępstwo do dnia 31 grudnia 2013 r.
(3) Decyzją wykonawczą Komisji 2014/291/UE 4 , która wygasła w dniu 31 grudnia 2017 r., Niderlandom przyznano odstępstwo zgodnie z dyrektywą 91/676/EWG w celu zezwolenia na stosowanie nawozu naturalnego pochodzącego od wypasanych zwierząt gospodarskich w gospodarstwach rolnych, w których co najmniej 80 % powierzchni stanowią użytki zielone, do limitu 230 kg azotu na hektar rocznie w przypadku gospodarstw rolnych na glebach piaszczystych na południu i w centrum kraju oraz na glebach lessowych, oraz do limitu 250 kg azotu na hektar rocznie w przypadku gospodarstw rolnych na innych glebach. Odstępstwo dotyczyło 19 564 gospodarstw w 2016 r., co odpowiadało 47 % całkowitej powierzchni użytków rolnych netto w Niderlandach.
(4) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2018/820 5 , która przestała obowiązywać w dniu 1 stycznia 2020 r., Niderlandom przyznano odstępstwo zgodnie z dyrektywą 91/676/EWG w celu zezwolenia na stosowanie nawozu naturalnego pochodzącego od wypasanych zwierząt gospodarskich w gospodarstwach rolnych, w których co najmniej 80 % powierzchni stanowią użytki zielone, do limitu 230 kg azotu na hektar rocznie w przypadku gospodarstw rolnych na glebach piaszczystych na południu i w centrum kraju oraz na glebach lessowych, oraz do limitu 250 kg azotu na hektar rocznie w przypadku gospodarstw rolnych na innych glebach. Odstępstwo dotyczyło 18 818 gospodarstw w 2019 r., co odpowiadało 44,7 % całkowitej powierzchni użytków rolnych netto w Niderlandach.
(5) Jak stwierdzono w decyzji wykonawczej (UE) 2018/820, w ostatnich latach wdrożenie przez Niderlandy przepisów dotyczących gospodarowania nawozem naturalnym przysporzyło kilku trudności, co doprowadziło do sytuacji, w której istniały obawy odnośnie do potencjalnych nadużyć. Ta wyjątkowa sytuacja wymagała, aby Niderlandy zwiększyły wysiłki w zapobieganiu nadużyciom w związku z wdrażaniem przepisów dotyczących nawozu naturalnego.
Chociaż szósty program działań już przewiduje środki mające na celu zwiększenie kontroli i inspekcji w celu poprawy ogólnej zgodności z niderlandzkimi przepisami dotyczącymi nawozu naturalnego, niezbędne było podjęcie dodatkowych wysiłków, aby zwiększyć skuteczne wdrożenie i pełną zgodność. Wysiłki te obejmowały ustanowienie skuteczniejszej strategii egzekwowania przepisów z uwzględnieniem również przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/99/WE 6 . Strategia miała opierać się na niezależnej ocenie zgodności z niderlandzkimi przepisami dotyczącymi nawozu naturalnego oraz zawierać szczegółowe środki mające na celu dalsze wzmożenie inspekcji i kontroli oraz jasnej metodyki, aby ustanowić wystarczająco odstraszające kary i sankcje. W związku z tym uzasadnione było ograniczenie okresu obowiązywania decyzji wykonawczej (UE) 2018/820 w celu umożliwienia Niderlandom pełnego wdrożenia skuteczniejszej strategii egzekwowania przepisów.
(6) W dniu 4 lutego 2020 r. Niderlandy złożyły do Komisji wniosek o przedłużenie odstępstwa na lata 2020-2021 ("wniosek Niderlandów") na mocy pkt 2 akapit trzeci załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG.
(7) Zgodnie z art. 3 ust. 5 dyrektywy 91/676/EWG Niderlandy realizują program działań na całym swoim terytorium. Niderlandzkie przepisy wykonujące dyrektywę 91/676/EWG obejmują normy stosowania zarówno azotu, jak i fosforanów.
(8) Według danych dostarczonych przez Niderlandy liczba sztuk bydła w latach 2016-2019 w Niderlandach spadła o 0,2 % w porównaniu z okresem 2012-2015. W tym samym okresie liczba sztuk trzody chlewnej i drobiu w Niderlandach wzrosła odpowiednio o 0,6 % i 3,4 %. Od 2006 r. przepisy niderlandzkie 7 określają ograniczenia dotyczące liczby sztuk trzody chlewnej i drobiu. Ponadto od stycznia 2015 r. przepisy niderlandzkie 8 wymagają przetwarzania odpowiedniej części nadwyżki nawozu naturalnego z sektora mleczarskiego. Co więcej, od 1 stycznia 2018 r. w Niderlandach wprowadzono niedawno system praw dotyczących produkcji fosforanów w odniesieniu do bydła mlecznego 9 . Wszystkie te środki mają na celu zapobieganie zanieczyszczeniu jednolitych części wód.
(9) Według danych dostarczonych przez Niderlandy w latach 2014-2017 stosowanie azotu z nawozu naturalnego pochodzącego od wypasanych zwierząt gospodarskich sięgnęło 417 000 ton, co stanowiło wzrost o 4,04 % w porównaniu z latami 2010-2013. Zużycie chemicznych nawozów azotowych w Niderlandach wzrosło o około 3,3 % w latach 2014-2017 w porównaniu z latami 2010-2013.
(10) Według podstawy naukowej przedstawionej przez władze Niderlandów klimat w Niderlandach, charakteryzujący się rocznymi opadami równomiernie rozłożonymi w ciągu roku oraz stosunkowo niskimi wahaniami temperatur, sprzyja długiemu okresowi wegetacji trawy, trwającemu 250 dni w roku.
(11) Ponadto informacje dostarczone przez władze Niderlandów w kontekście poprzedniego odstępstwa, przyznanego decyzją wykonawczą 2014/291/UE, wskazują, że odstępstwo to nie doprowadziło do pogorszenia stanu jednolitych części wód w Niderlandach. Przykładowo od 2006 r. stężenie azotanów w wodzie odprowadzanej ze strefy korzeniowej w monitorowanych gospodarstwach objętych zezwoleniami uległo zmniejszeniu i w 2017 r. oraz 2018 r. wynosiło średnio poniżej 50 mg/l. Wstępne dane wskazują jednak na wzrost stężenia azotanów w 2019 r. w glebach piaszczystych oraz lessowych na południu kraju spowodowane wystąpieniem suszy w 2018 r.
(12) Dane zgłoszone przez Niderlandy na podstawie art. 10 dyrektywy 91/676/EWG wskazują, że w latach 2012-2015 w około 88 % stacji monitorowania wód gruntowych w Niderlandach odnotowano średnie stężenie azotanów poniżej 50 mg/l, a w 79 % tych stacji odnotowano średnie stężenie azotanów poniżej 25 mg/l. Dane wskazują również, że w latach 2012-2015 w 99 % stacji monitorowania wód powierzchniowych w Niderlandach odnotowano średnie stężenie azotanów poniżej 50 mg/l, a w 96 % tych stacji odnotowano średnie stężenie azotanów poniżej 25 mg/l. Dane wykazują stałą lub spadkową tendencję w zakresie stężenia azotanów w wodach gruntowych i powierzchniowych w porównaniu z latami 2008-2011. W okresie sprawozdawczym obejmującym lata 2012-2015 wody eutroficzne stanowiły jednak 60 % wód słodkich, wody potencjalnie eutroficzne - 13 %, a wody niebędące wodami eutroficznymi - 27 %.
(13) Po zbadaniu wniosku Niderlandów oraz w związku z szóstym niderlandzkim programem działań i doświadczeniem zdobytym w wyniku odstępstwa przewidzianego w decyzji wykonawczej 2014/291/UE Komisja uważa, że ilość nawozu naturalnego pochodzącego od wypasanych zwierząt gospodarskich proponowana przez Niderlandy, odpowiadająca 230 kg azotu na hektar rocznie w gospodarstwach rolnych, w których co najmniej 80 % powierzchni stanowią użytki zielone, na glebach piaszczystych na południu i w centrum kraju i na glebach lessowych oraz 250 kg azotu na hektar rocznie w gospodarstwach rolnych, w których co najmniej 80 % powierzchni stanowią użytki zielone, na innych glebach nie będzie stanowiła przeszkody w realizacji celów dyrektywy 91/676/EWG, z zastrzeżeniem spełnienia przez Niderlandy pewnych ściśle określonych warunków, i jest uzasadniona na podstawie obiektywnych kryteriów.
(14) Niderlandy powinny zapewnić, aby obciążenie jednolitych części wód wynikające z rosnącej liczby zwierząt gospodarskich i powiązanej produkcji nawozu naturalnego nie ulegało zwiększeniu. W tym celu Niderlandy powinny zapewnić, aby całkowita produkcja nawozu naturalnego, zarówno pod względem azotu, jak i fosforu, nie przekroczyła poziomu z 2002 r. Nowe przepisy wdrażające szósty niderlandzki program działań powinny zatem przewidywać wiążący pułap produkcji nawozu naturalnego, którego to pułapu nie można przekroczyć i na który w razie potrzeby można się powołać w odniesieniu do poszczególnych rolników.
(15) Zezwolenia dla poszczególnych rolników podlegają pewnym warunkom mającym na celu zapewnienie nawożenia na poziomie gospodarstw rolnych opartego na wymaganiach upraw, zmniejszenie strat azotu i fosforu do wód oraz zapobieganie takim stratom. Warunki te powinny zatem obejmować wymogi, aby plan nawożenia ustalano na poziomie gospodarstwa rolnego, aby praktyki nawożenia rejestrowano poprzez prowadzenie rejestrów nawożenia, aby przeprowadzano okresowe analizy gleby, stosowano "zielone pole" w okresie zimowym po uprawie kukurydzy, zachowywano zgodność z przepisami szczegółowymi dotyczącymi zaorywania trawy, nie stosowano nawozu naturalnego przed zaorywaniem trawy, uwzględniano w nawożeniu udział roślin strączkowych oraz by nie stosowano w rolnictwie żadnych fosforanów z nawozów chemicznych.
(16) W sprawozdaniu na temat wpływu dyrektywy 91/676/EWG na emisje gazowe azotu 10 stwierdzono, że w niektórych regionach o dużym zagęszczeniu zwierząt gospodarskich odstępstwo może skutkować wyższymi emisjami gazowymi. Taki możliwy wpływ odstępstwa na emisję amoniaku został potwierdzony w sprawozdaniu z dnia 12 lutego 2020 r. przygotowanym przez "Commissie Deskundigen Meststoffenwet" w Niderlandach, które zostało przekazane Komisji. Emisje te powodują dodatkową depozycję azotu, co ma negatywny wpływ na obszary Natura 2000 i jakość wód, prowadząc do eutrofizacji. W związku z tym należy wprowadzić odpowiednie środki w celu zmniejszenia emisji amoniaku, w tym techniki niskiej emisji podczas rozrzucania nawozu, i w razie konieczności wziąć pod uwagę maksymalną temperaturę, w której można stosować nawóz naturalny.
(17) Zgodnie z wymogami decyzji wykonawczej (UE) 2018/820 Niderlandy powiadomiły o skuteczniejszej strategii egzekwowania przepisów dnia 28 września 2018 r. Pierwsze sprawozdanie na temat postępów we wdrażaniu tej strategii przedłożono dnia 28 czerwca 2019 r. Kolejna aktualizacja sprawozdania na temat postępów została złożona dnia 18 listopada 2019 r. Ze sprawozdania na temat postępów wynika, że pomimo pewnych wysiłków nastąpiły opóźnienia we wdrażaniu strategii, a Niderlandy nie były w stanie wykazać zmniejszenia liczby przypadków niezgodności z przepisami lub nieprawidłowości.
(18) Potrzebne są zatem dodatkowe zabezpieczenia i zapewnienia, że strategia faktycznie będzie zapobiegać nadużyciom. Powinny one obejmować ustalenie terminów pełnego wdrożenia strategii oraz celów, które pozwolą ocenić jej skuteczność. Należy również zapewnić aktualizację strategii przed końcem 2021 r., która powinna obejmować dalsze wzmocnienie środków kontroli, jeżeli okaże się to konieczne w świetle doświadczenia zyskanego podczas jej wdrażania.
(19) Uaktualnione sprawozdanie dotyczące dalszego wdrażania strategii egzekwowania przepisów należy składać co rok, z uwzględnieniem możliwego wpływu środków zapobiegających ryzyku rozprzestrzeniania się wirusa wywołującego COVID-19 na wdrażanie tej strategii.
(20) Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 11 przewiduje kompleksowe, transgraniczne podejście do ochrony wód zorganizowane wokół obszarów dorzeczy i mające na celu osiągnięcie dobrego stanu wód europejskich. Ograniczenie składników pokarmowych stanowi integralny element tego celu. Przyznanie odstępstwa na mocy niniejszej decyzji nie narusza przepisów dyrektywy 2000/60/WE i nie wyklucza konieczności zastosowania dodatkowych środków w celu wypełnienia zobowiązań wynikających z tej dyrektywy.
(21) W dyrektywie 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 12 określono przepisy ogólne służące ustanowieniu infrastruktury informacji przestrzennej w Unii dla celów polityki unijnej w zakresie ochrony środowiska oraz obszarów polityki lub działań Unii mogących oddziaływać na środowisko. W stosownych przypadkach informacje przestrzenne gromadzone w kontekście niniejszej decyzji powinny być zgodne z przepisami określonymi we wspomnianej dyrektywie. W celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych i zwiększenia spójności danych przy gromadzeniu niezbędnych danych w ramach niniejszej decyzji Niderlandy powinny w stosownych przypadkach korzystać z informacji uzyskanych w ramach zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli ustanowionego na podstawie tytułu V rozdział II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 13 .
(22) Z uwagi na fakt, że wniosek Niderlandów dotyczy przedłużenia odstępstwa przyznanego decyzją wykonawczą (UE) 2018/820 na lata 2020-2021, niniejsza decyzja powinna obowiązywać przez dwa lata od dnia 1 stycznia 2020 r.
(23) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Azotanów ustanowionego na podstawie art. 9 dyrektywy 91/676/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Virginijus SINKEVIĆIUS | |
Członek Komisji |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.234.20 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/1073 przyznająca odstępstwo Niderlandom na podstawie dyrektywy Rady 91/676/EWG dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny) |
Data aktu: | 17/07/2020 |
Data ogłoszenia: | 21/07/2020 |