uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Prokuratura Europejska została ustanowiona w celu prowadzenia dochodzeń, ścigania i stawiania przed sądem sprawców i współsprawców przestępstw naruszających interesy finansowe Unii.
(2) Rozporządzenie (UE) 2017/1939 stanowi, że Rada ma powoływać po jednym prokuratorze europejskim z każdego państwa członkowskiego spośród trzech kwalifikujących się kandydatów wskazanych przez każde z nich, po otrzymaniu od komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 tego rozporządzenia opinii wraz z uzasadnieniem.
(3) Wybór i mianowanie prokuratorów europejskich, którzy wraz z Europejskim Prokuratorem Generalnym tworzą kolegium Prokuratury Europejskiej, stanowi warunek wstępny ustanowienia Prokuratury Europejskiej.
(4) W dniu 13 lipca 2018 r. Rada przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2018/1696 2 ustanawiającą zasady działalności komisji selekcyjnej (zwane dalej "zasadami działalności") przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939.
(5) W pkt VI.2 zasad działalności przewidziano, że po otrzymaniu wskazanych kandydatur komisja selekcyjna ma dokonać ich przeglądu pod kątem spełnienia wymogów określonych w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939. Komisja selekcyjna ma przeprowadzić wysłuchania wskazanych kandydatów. Przeprowadzenie wysłuchania wymaga stawiennictwa kandydata. W przypadku gdy kandydat wskazany przez państwo członkowskie wycofuje swoją kandydaturę zanim przeprowadzone zostanie wysłuchanie, komisja selekcyjna, za pośrednictwem swojego sekretariatu, ma zwrócić się do tego państwa członkowskiego o wskazanie nowej kandydatury.
(6) W pkt VII.2 zasad działalności przewidziano, że na podstawie wyników przeglądu kandydatur i wysłuchania komisja selekcyjna ma sformułować opinię na temat kwalifikacji kandydatów do sprawowania funkcji prokuratorów europejskich oraz stwierdzić w sposób wyraźny, czy dany kandydat spełnia warunki określone w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939. Komisja selekcyjna ma uzasadnić swoją opinię. W przypadku gdy kandydaci wskazani przez państwa członkowskie nie spełniają warunków określonych w art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939, na podstawie tej samej zasady komisja selekcyjna, za pośrednictwem swojego sekretariatu, ma zwrócić się do odnośnych państw członkowskich o wskazanie odpowiedniej liczby nowych kandydatur.
(7) W drodze odstępstwa od pkt VI.2 akapit drugi oraz pkt VII.2 akapit drugi zasad działalności komisja selekcyjna powinna mieć możliwość przedstawienia Radzie opinii wraz z uzasadnieniem w odniesieniu do jedynie dwóch kwalifikujących się kandydatów, gdy w sposób wystarczający wykazano, iż obiektywnie rzecz biorąc, państwo członkowskie nie ma możliwości, przy uwzględnieniu wyjątkowych okoliczności, jakie napotkało to państwo członkowskie, znalezienia trzeciego kwalifikującego się kandydata w rozsądnym terminie mimo podjęcia wszelkich niezbędnych starań w tym kierunku. Komisja selekcyjna powinna skorzystać z tej możliwości jedynie w przypadku, gdy kandydat wycofuje swoją kandydaturę lub okazało się, że komisja selekcyjna uznała go za nieposiadającego kwalifikacji, a to państwo członkowskie wskazało już wcześniej raz nowego kadydata zgodnie z pkt VI.2 i VII.2. W takiej sytuacji komisja selekcyjna powinna mieć możliwość przedłożenia Radzie swojej opinii w odniesieniu do dwóch kwalifikujących się kandydatów, a Rada powinna mieć możliwość przystąpienia do mianowania na podstawie listy obejmującej tylko dwóch kwalifikujących się kandydatów.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/1696.
(9) Aby zapewnić terminowe rozpoczęcie działalności Prokuratury Europejskiej, niniejsza decyzja powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
M. ROTH | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.221I.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2020/1008 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2018/1696 w sprawie zasad działalności komisji selekcyjnej przewidzianej w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/1939 |
Data aktu: | 09/07/2020 |
Data ogłoszenia: | 10/07/2020 |
Data wejścia w życie: | 11/07/2020 |