uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) Dnia 13 listopada 2017 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2017/2074 1 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Wenezueli.
(2) Dnia 11 listopada 2019 r. Rada, ze względu na utrzymujący się w Wenezueli kryzys polityczny, gospodarczy, społeczny i humanitarny oraz utrzymujące się działania podważające zasady demokracji, praworządność i poszanowanie praw człowieka, przyjęła decyzję (WPZiB) 2019/1893 2 , którą przedłużyła obowiązywanie środków ograniczających, w tym wszystkich wpisów w wykazie.
(3) Dnia 21 grudnia 2019 r. Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem") wydał w imieniu Unii oświadczenie, w którym stwierdził, że decyzja Sądu Najwyższego Wenezueli i nieuznanego Zgromadzenia Konstytucyjnego o pozbawieniu czterech członków Zgromadzenia Narodowego ich konstytucyjnego immunitetu parlamentarnego stanowi poważne naruszenie postanowień konstytucyjnych, praworządności oraz demokratycznej zasady podziału władz. W oświadczeniu wyraźnie stwierdzono, że Unia będzie nadal śledzić rozwój sytuacji i wskazano, że jest gotowa użyć wszelkich dostępnych jej instrumentów - w tym ukierunkowanych środków nieszkodzących obywatelom Wenezueli - by propagować demokrację, praworządność i prawa człowieka.
(4) Dnia 9 stycznia 2020 r. Wysoki Przedstawiciel wydał w imieniu Unii oświadczenie, w którym stwierdził, że niedawne akty przeciwko jedynemu demokratycznie wybranemu organowi w Wenezueli, Zgromadzeniu Narodowemu, i wielu jego członkom, w tym przewodniczącemu Zgromadzenia Narodowego, dodatkowo nasiliły kryzys wenezuelski oraz że próby przymusowego blokowania legalnego procesu wyborczego w prezydium Zgromadzenia Narodowego w dniu 5 stycznia 2020 r. oraz użycie siły wobec przewodniczącego i kilku prawodawców w celu uniemożliwienia im dostępu do Zgromadzenia Narodowego są absolutnie nie do przyjęcia. W oświadczeniu tym wskazał również, że sesja głosowania, która doprowadziła do tak zwanego "wyboru" Luisa Parry, nie była legalna, ponieważ nie przestrzegano procedur prawnych ani demokratycznych zasad konstytucyjnych, oraz że członkowie Zgromadzenia Narodowego muszą być w stanie wykonywać swój mandat parlamentarny otrzymany od ludności Wenezueli w warunkach wolnych od jakiegokolwiek zastraszania lub represji. Ponadto, z uwagi na te poważne działania i decyzje podważające demokrację, praworządność i prawa człowieka w oświadczeniu stwierdzono, że Unia zobowiązuje się rozpocząć pracę nad ukierunkowanymi środkami przeciwko osobom zaangażowanym w naruszanie tych zasad i praw.
(5) Dnia 4 czerwca 2020 r. Wysoki Przedstawiciel wydał w imieniu Unii Europejskiej oświadczenie w sprawie ostatnich wydarzeń w Wenezueli, w tym decyzji Sądu Najwyższego Wenezueli z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie zatwierdzenia Luisa Parry jako przewodniczącego Zgromadzenia Narodowego. W oświadczeniu podkreślono, że Unia jest zdania, iż głosowanie, które doprowadziło do tak zwanego "wyboru" Luisa Parry, jest bezprawne, gdyż nie odbyło się zgodnie z procedurami prawnymi ani z demokratycznymi zasadami konstytucyjnymi. Stwierdzono w nim również, że ostatnie wydarzenia pogłębiły długi kryzys instytucjonalnopolityczny w Wenezueli i zawęziły demokratyczną i konstytucyjną przestrzeń w tym kraju. W oświadczeniu tym powtórzono stanowisko Unii, zgodnie z którym trwałe wyjście z kryzysu wenezuelskiego może zostać osiągnięte jedynie w drodze autentycznego i pluralistycznego procesu politycznego, oraz podkreślono, że Unia odrzuca wszystkiego rodzaju przemoc, w tym wszelkie próby działań o charakterze wojskowym lub z użyciem przemocy. W tym kontekście Unia zauważyła, że niedawne porozumienie między krajowymi podmiotami dotyczące pomocy humanitarnej stanowi pozytywny krok, i podkreśliła, że wszystkie strony powinny wspólnie i konstruktywnie działać w celu złagodzenia dramatycznego cierpienia narodu wenezuelskiego, które jest potęgowane przez pandemię COVID-19.
(6) W tym kontekście i w związku z utrzymującą się poważną sytuacją w Wenezueli do wykazu osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów objętych środkami ograniczającymi - zamieszczonego w załączniku I do decyzji (WPZiB) 2017/2074 - należy dodać jedenaście osób.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik I do decyzji (WPZiB) 2017/2074,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
A. METELKO-ZGOMBIĆ | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.205I.6 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2020/898 zmieniająca decyzję (WPZiB) 2017/2074 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Wenezueli |
Data aktu: | 29/06/2020 |
Data ogłoszenia: | 29/06/2020 |
Data wejścia w życie: | 29/06/2020 |