Rozporządzenie wykonawcze 2020/879 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 897/2014 w odniesieniu do przepisów szczegółowych w celu dostosowania przepisów dotyczących wdrażania programów współpracy transgranicznej finansowanych w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa do środków szczególnych wprowadzonych w reakcji na pandemię COVID-19

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/879
z dnia 23 czerwca 2020 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 897/2014 w odniesieniu do przepisów szczegółowych w celu dostosowania przepisów dotyczących wdrażania programów współpracy transgranicznej finansowanych w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa do środków szczególnych wprowadzonych w reakcji na pandemię COVID-19

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 232/2014 z dnia 11 marca 2014 r. ustanawiające Europejski Instrument Sąsiedztwa 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 1, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2014 z dnia 11 marca 2014 r. ustanawiające wspólne zasady i procedury wdrażania unijnych instrumentów na rzecz finansowania działań zewnętrznych 2 , w szczególności jego art. 6 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na wdrażanie programów współpracy transgranicznej zarówno w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa, jak i celu "Europejska współpraca terytorialna" (EWT) zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 897/2014 3  wpłynęły w bezprecedensowym stopniu skutki pandemii COVID-19. Ta wyjątkowa sytuacja wymaga zastosowania szczególnych środków, dzięki którym programy współpracy transgranicznej w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa będą mogły przyczyniać się w elastyczny i skuteczny sposób do reagowania na szybko pojawiające się potrzeby w sektorach w największym stopniu dotkniętych skutkami pandemii, takich jak sektor opieki zdrowotnej i sektor przedsiębiorstw - w tym małych i średnich przedsiębiorstw - oraz na rynku pracy, jak również wspierać odbudowę społeczno-gospodarczą w obszarach objętych programami.

(2) Środki porównywalne ze środkami wprowadzonymi rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/460 4  oraz (UE) 2020/558 5 , które mają być obecnie stosowane do programów współpracy transgranicznej w ramach celu EWT powinny mieć również zastosowanie do programów współpracy transgranicznej w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.

(3) W celu zmniejszenia obciążeń budżetowych ponoszonych przez kraje uczestniczące lub beneficjentów pomocy UE w kontekście pandemii COVID-19 zasada współfinansowania nie ma zastosowania do wkładu Unii w odniesieniu do wydatków poniesionych i wypłaconych, ujętych w rocznym sprawozdaniu finansowym programu za rok obrotowy rozpoczynający się w dniu 1 lipca 2020 r. i kończący się dnia 30 czerwca 2021 r.

(4) Ze względu na skumulowane opóźnienia, jakie miały miejsce na początku okresu programowania, oraz dalsze spowolnienie wdrażania projektów spowodowane pandemią COVID-19 termin 31 grudnia 2021 r. na podpisanie umów innych niż już zawarte umowy na duże projekty infrastrukturalne należy przedłużyć o kolejny rok, do dnia 31 grudnia 2022 r. Z tych samych powodów nie należy oczekiwać, że działania realizowane w ramach projektów finansowanych z programów zakończą się w dniu 31 grudnia 2022 r. W związku z tym termin ten powinien zostać przedłużony o kolejny rok, do dnia 31 grudnia 2023 r.

(5) Ze względu na różne środki powstrzymujące rozprzestrzenianie się wirusa wprowadzone w krajach uczestniczących instytucje audytowe mogą mieć trudności z przeprowadzaniem audytów na miejscu i stosowaniem statystycznej metody doboru próby przez pewien okres lub mogą nie mieć nawet takiej możliwości. W związku z tym w odniesieniu do roku obrotowego trwającego od dnia 1 lipca 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. należy zezwolić instytucjom audytowym na stosowanie niestatystycznej metody doboru próby.

(6) W wyjątkowych przypadkach wyboru projektów można dokonać w drodze udzielenia finansowania bez zaproszenia do składania wniosków, z należytym uzasadnieniem w kontekście pandemii COVID-19. Należy uprościć etapy procedury, jaką powinna stosować Komisja, i znieść wymóg przedkładania Komisji pełnego wniosku projektowego w celu oceny projektu.

(7) W rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 897/2014 termin "sprawozdania końcowe" stosuje się w dwóch różnych kontekstach. W rozporządzeniu wykonawczym należy zatem dokonać wyraźnego rozróżnienia między sprawozdaniami końcowymi, które obejmują program, z jednej strony, a sprawozdaniami końcowymi, które dotyczą realizacji konkretnego projektu, z drugiej strony.

(8) Wydatki wspierające zdolności reagowania kryzysowego w kontekście pandemii COVID-19 należy dopuścić jako kwalifikowałne od dnia 1 lutego 2020 r.

(9) W przeciwieństwie do art. 65 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 6 , który wyznacza dzień 31 grudnia 2023 r. jako końcową datę kwalifikowalności wydatków dla programów współpracy transgranicznej finansowanych w ramach celu EWT, rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 897/2014 nie wyznacza takiej daty w odniesieniu do wydatków dotyczących współpracy transgranicznej w ramach Europejskiego Instrumenty Sąsiedztwa, wskazuje natomiast określone terminy związane z cyklem projektów i działaniami realizowanymi w ramach projektów. W celu zapewnienia spójności między przepisami rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 i rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 897/2014 należy w możliwie największym stopniu dopasować do siebie wdrażanie obu rodzajów programów współpracy transgranicznej. Ze względu na pewność prawa nie należy jednak skracać okresu, w którym mogą być prowadzone działania związane z zakończeniem programu i projektów, tj. między dniem 1 stycznia 2024 r. a dniem 30 września 2024 r. Należy zatem nadal dopuszczać kwalifikowalność takich działań oraz powiązanych wydatków w okresie od 1 stycznia 2024 r. do 30 września 2024 r. W odniesieniu do wskazanych okresów należy przedłużyć okres realizacji programów o jeden rok, a mianowicie - do dnia 31 grudnia 2025 r.

(10) W celu zagwarantowania pewności prawa krajom uczestniczącym należy dostosować szczegółowe ustalenia i procedury dotyczące ostatniego roku obrotowego oraz zakończenia programu do przepisów mających zastosowanie do programów współpracy transgranicznej w ramach celu EWT. Ponadto należy zezwolić na pełne wykorzystanie wkładu Unii poprzez programy współpracy transgranicznej w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa, aby skorzystać z dodatkowej elastyczności przewidzianej na potrzeby obliczania płatności salda końcowego na koniec okresu programowania.

(11) Ze względu na powagę sytuacji związanej z pandemią COVID-19 należy przewidzieć szybkie wprowadzenie środków określonych w niniejszym rozporządzeniu, które w związku z tym powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 897/2014.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego rozporządzeniem (UE) nr 232/2014,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 897/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 12 dodaje się ustęp 4 w brzmieniu:

"4. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 i 2 oraz zgodnie z art. 6 ust. 1 nie jest wymagane współfinansowanie wkładu Unii w odniesieniu do wydatków poniesionych i wypłaconych, ujętych w rocznym sprawozdaniu finansowym programu za rok obrotowy od dnia 1 lipca 2020 r. do dnia 30 czerwca 2021 r.";

2)
w art. 15 datę "31 grudnia 2024 r." zastępuje się datą "31 grudnia 2025 r.";
3)
w art. 18 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 2 datę "31 grudnia 2021 r." zastępuje się datą "31 grudnia 2022 r.";
b)
w ust. 3 datę "31 grudnia 2022 r." zastępuje się datą "31 grudnia 2023 r.";
4)
art. 19 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W okresie między 1 stycznia 2024 r. a 30 września 2024 r. mogą być prowadzone wyłącznie działania związane z zakończeniem projektów przez beneficjentów zgodnie z art. 48 ust. 2 lit. a) ppkt (iii) lub z zakończeniem programów w ramach pomocy technicznej.";

5)
w art. 28 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Do celów ust. 1 pandemia COVID-19 stanowi należycie uzasadniony przypadek, na który instytucja audytowa może się powołać w oparciu o swoją profesjonalną ocenę, aby stosować niestatystyczną metodę doboru próby w odniesieniu do roku obrotowego od dnia 1 lipca 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r.";

6)
w art. 41 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 dodaje się literę c) w brzmieniu:

"c) projekt jest wdrażany w celu wzmocnienia zdolności reagowania kryzysowego w kontekście epidemii COVID- 19.";

b)
dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. W drodze odstępstwa od procedury określonej w ust. 4 Komisja ocenia projekty proponowane do wyboru bez zaproszenia do składania wniosków na podstawie ust. 1 lit. c) w oparciu o streszczenie projektu. Komisja powiadamia instytucję zarządzającą o swojej ocenie w terminie dwóch miesięcy od daty złożenia dokumentu. W razie konieczności termin ten może zostać przedłużony. W przypadku oceny negatywnej Komisja powiadamia instytucję zarządzającą o przyczynach swojej decyzji.";

7)
w art. 48 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 2 ppkt (ii) oraz (iii) otrzymują brzmienie:

"(ii) Koszty poniesione powinny zostać zapłacone przed złożeniem sprawozdań końcowych projektu. Koszty te mogą być zapłacone w późniejszym czasie, pod warunkiem że zostaną ujęte w sprawozdaniu końcowym wraz z planowanym terminem płatności.

(iii) Wyjątek stanowią koszty powiązane ze sprawozdaniami końcowymi projektu, w tym weryfikacją wydatków, audytem i ostateczną oceną projektu, które mogą zostać poniesione po okresie wdrażania projektu.";

b)
dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Niezależnie od art. 19 ust. 1 wydatki, które zostały wypłacone po dniu 31 grudnia 2023 r., nie kwalifikują się do otrzymania wkładu Unii.";

c)
dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Na zasadzie odstępstwa od ust. 3 koszty projektów mających na celu wzmocnienie zdolności reagowania kryzysowego w kontekście epidemii COVID-19 są kwalifikowalne od dnia 1 lutego 2020 r.";

8)
art. 64 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 64

Płatność salda końcowego

1. Instytucja zarządzająca przedkłada wniosek o płatność salda końcowego wraz z dokumentami, o których mowa w art. 68 i art. 77 ust. 5.

2. Płatność salda końcowego następuje nie później niż w terminie trzech miesięcy od daty rozliczenia rachunków za ostatni rok obrotowy lub w terminie miesiąca od daty przyjęcia sprawozdania końcowego z wdrożenia, w zależności od tego, która z tych dat jest późniejsza.

3. Płatność salda końcowego programu w ostatnim roku obrotowym może przekraczać nawet o 10 % wkład Unii na każdy cel tematyczny określony w decyzji wykonawczej Komisji zatwierdzającej program.

Wkład Unii w postaci płatności salda końcowego w ostatnim roku obrotowym nie może przekraczać całkowitego wkładu Unii na rzecz każdego programu określonego w decyzji wykonawczej Komisji zatwierdzającej dany program.";

9)
w art. 77 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 5 datę "30 września 2024 r." zastępuje się datą "15 lutego 2025 r.";
b)
dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Komisja może na wniosek danej instytucji zarządzającej wyjątkowo wydłużyć terminy wskazane w ust. 1-5 do dnia 1 marca.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 23 czerwca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 77 z 15.3.2014, s. 27.
2 Dz.U. L 77 z 15.3.2014, s. 95.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 897/2014 z dnia 18 sierpnia 2014 r. ustanawiające przepisy szczegółowe dotyczące wdrażania programów współpracy transgranicznej finansowanych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 232/2014 ustanawiającego Europejski Instrument Sąsiedztwa (Dz.U. L 244 z 19.8.2014, s. 12).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/460 z dnia 30 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013 oraz (UE) nr 508/2014 w odniesieniu do szczególnych środków w celu uruchomienia inwestycji w systemach ochrony zdrowia państw członkowskich oraz w innych sektorach ich gospodarek w odpowiedzi na epidemię COVID-19 (Inicjatywa inwestycyjna w odpowiedzi na koronawirusa) (Dz.U. L 99 z 31.3.2020, s. 5).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/558 z dnia 23 kwietnia 2020 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1301/2013 i (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do szczególnych środków zapewniających wyjątkową elastyczność na potrzeby wykorzystania europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych w odpowiedzi na epidemię COVID-19 (Dz.U. L 130 z 24.4.2020, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.203.59

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2020/879 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 897/2014 w odniesieniu do przepisów szczegółowych w celu dostosowania przepisów dotyczących wdrażania programów współpracy transgranicznej finansowanych w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa do środków szczególnych wprowadzonych w reakcji na pandemię COVID-19
Data aktu: 23/06/2020
Data ogłoszenia: 26/06/2020
Data wejścia w życie: 27/06/2020