uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EwG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 131,
(1) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 ustanowiono wymagania dotyczące sporządzania kart charakterystyki, wykorzystywanych w Unii Europejskiej do przekazywania informacji o substancjach chemicznych i mieszaninach.
(2) Od dnia 1 stycznia 2020 r. stosuje się rozporządzenie Komisji (UE) 2018/1881 2 zmieniające załączniki I, III i VI-XII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Rozporządzenie (UE) 2018/1881 wprowadza szczegółowe wymogi dotyczące nanopostaci substancji. Ponieważ informacje dotyczące tych wymogów mają zostać włączone do kart charakterystyki, należy odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.
(3) W opracowanym w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych Globalnie Zharmonizowanym Systemie Klasyfikacji i Oznakowania Chemikaliów (ang. Globally Harmonised System of Classification and Labelling of Chemicals, GHS) określono zharmonizowane na szczeblu międzynarodowym kryteria klasyfikacji i oznakowania substancji chemicznych oraz zasady dotyczące kart charakterystyki. Unia potwierdziła swój zamiar włączenia kryteriów GHS do prawa Unii.
(4) Instrumentami przewidzianymi w GHS do informowania o zagrożeniach stwarzanych przez substancje i mieszaniny są etykiety i karty charakterystyki. Przepisy GHS w sprawie kart charakterystyki zawarto w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006. W związku z tym wymogi dotyczące kart charakterystyki określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 należy dostosować do przepisów dotyczących kart charakterystyki określonych w wyniku szóstego i siódmego przeglądu GHS.
(5) Załącznik VIII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 3 umożliwi, między innymi, podawanie niepowtarzalnego identyfikatora postaci użytkowej jedynie w karcie charakterystyki w odniesieniu do niebezpiecznych mieszanin dostarczanych do wykorzystania w obiektach przemysłowych. W przypadku niektórych mieszanin, które nie są pakowane, konieczne będzie również wskazanie, że niepowtarzalny identyfikator postaci jest podany w karcie charakterystyki. W celu zachowania spójności załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 powinien odzwierciedlać te zmiany i należy w nim wskazać, w którym miejscu karty charakterystyki powinien znaleźć się niepowtarzalny identyfikator postaci.
(6) W komunikacie Komisji z dnia 7 listopada 2018 r. pt. "Bardziej kompleksowe ramy Unii Europejskiej w obszarze substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego" 4 w kontekście prac nad kartami charakterystyki wskazano, że Komisja bada, w jaki sposób usprawnić komunikację w łańcuchu dostaw w odniesieniu do substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Określono szereg szczegółowych wymogów dotyczących kart charakterystyki w odniesieniu do substancji i mieszanin o właściwościach zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do tego rozporządzenia.
(7) Dla bezpiecznego stosowania substancji i mieszanin istotne znaczenie mają specyficzne stężenia graniczne, współczynniki mnożenia i szacunki toksyczności ostrej ustalone zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008, a zatem - jeżeli są dostępne - powinny być one zawarte w kartach charakterystyki.
(8) Nałożenie na podmioty gospodarcze, które już sporządziły karty charakterystyki, wymogu niezwłocznego zaktualizowania ich zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia nakładałoby na te podmioty nieproporcjonalne obciążenie. Podmioty gospodarcze powinny raczej mieć możliwość dostarczania nadal przez pewien okres kart charakterystyki, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006, zmienionym rozporządzeniem Komisji (UE) 2015/830 5 . Pozostaje to bez uszczerbku dla obowiązku aktualizacji kart charakterystyki zgodnie z art. 31 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 oraz dla przypadków, w których dodaje się do kart charakterystyki niepowtarzalny identyfikator postaci użytkowej zgodnie z częścią A sekcja 5 załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.203.28 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2020/878 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) |
Data aktu: | 18/06/2020 |
Data ogłoszenia: | 26/06/2020 |
Data wejścia w życie: | 16/07/2020, 01/01/2021 |