uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 6,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 2019/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 2 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1967/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1626/94 3 , w szczególności jego art. 15a,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 1380/2013 ma na celu stopniowe wyeliminowanie odrzutów w unijnych połowach poprzez wprowadzenie obowiązku wyładunku w odniesieniu do połowów gatunków podlegających limitom połowowym, a w Morzu Śródziemnym również połowów gatunków podlegających wymogom dotyczącym minimalnych rozmiarów.
(2) Zgodnie z art. 15 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w przypadku połowów gatunków dennych w Morzu Śródziemnym obowiązek wyładunku stosuje się w odniesieniu do gatunków określających połowy najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r. i nie później niż od dnia 1 stycznia 2019 r. w odniesieniu do wszystkich pozostałych gatunków.
(3) Art. 15 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 upoważnia Komisję do przyjęcia planów w zakresie odrzutów w drodze aktu delegowanego na okres nieprzekraczający trzech lat, który może zostać przedłużony na okres kolejnych trzech lat, na podstawie wspólnych rekomendacji opracowanych przez państwa członkowskie w porozumieniu z odpowiednimi komitetami doradczymi. Plany w zakresie odrzutów mogą zawierać specyfikacje, o których mowa w art. 15 ust. 5 lit. a)-e) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, w tym ustalenie minimalnych rozmiarów odniesienia do celów ochrony.
(4) W art. 15a rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 oraz w art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1241 upoważniono Komisję do ustanowienia - do celów przyjęcia planów w zakresie odrzutów i w odniesieniu do gatunków objętych obowiązkiem wyładunku - minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony w celu zapewnienia ochrony niedojrzałych organizmów morskich. Zgodnie z tymi artykułami w stosownych przypadkach minimalne rozmiary odniesienia do celów ochrony mogą być objęte odstępstwem od rozmiarów ustalonych w załączniku III do wspomnianego rozporządzenia oraz, po wejściu w życie art. 32 rozporządzenia (UE) 2019/1241, od rozmiarów określonych w załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(5) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/2376 4 , w następstwie rekomendacji przedstawionej przez Włochy, ustanowiono plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do małży Venus spp. na włoskich wodach terytorialnych, mający zastosowanie od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2019 r.
(6) Włochy, które jako jedyne państwo członkowskie mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami Venus spp. na włoskich wodach terytorialnych podobszarów geograficznych GFCM 9, 10, 17 i 18, przedłożyły Komisji, zgodnie z procedurą określoną w art. 18 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, nową wspólną rekomendację dotyczącą planu w zakresie odrzutów w odniesieniu do małży Venus spp., po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Śródziemnego (MEDAC).
(7) Nowa wspólna rekomendacja przedłożona przez Włochy została poddana przeglądowi przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) na sesji plenarnej w dniach 1-5 lipca 2019 r. 5 .
(8) W nowej wspólnej rekomendacji proponuje się zastosowanie do małży Venus spp. wyłączenia z uwagi na wysoką przeżywalność w odniesieniu do połowów przy pomocy drag hydraulicznych na włoskich wodach terytorialnych podobszarów geograficznych GFCM 9, 10, 17 i 18. Państwo członkowskie przedstawiło dowody naukowe w celu wykazania wysokich wskaźników przeżywalności odrzutów w odniesieniu do małży Venus spp. w tym łowisku i przesłało naukowy program monitorowania. Dowody zostały przedłożone STECF, który stwierdził, że przeżywalność odrzutów jest znaczna. STECF stwierdził również, że planowany program monitorowania powinien dostarczyć rzetelnych danych i informacji umożliwiających ocenę skutków planu w zakresie odrzutów. W świetle tej oceny należy uwzględnić wspomniane wyłączenie w niniejszym rozporządzeniu na okres 3 lat.
(9) W nowej wspólnej rekomendacji sugeruje się ponadto, że do małży Venus spp. należy nadal stosować zmniejszony minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony, ustanowiony rozporządzeniem delegowanym (UE) 2016/2376 na zasadzie odstępstwa od załącznika III do rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006. STECF stwierdził, że zmniejszony minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony jest większy niż zdefiniowana wielkość w wieku osiągania pierwszej dojrzałości płciowej oraz że nie ma dowodów na to, że zmniejszenie minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony miało szkodliwy wpływ na stado. STECF stwierdził, że wniosek o utrzymanie zmniejszonego minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony wydaje się uzasadniony. Stwierdził on jednak również, że nie można w pełni ocenić wpływu zmniejszonego minimalnego rozmiaru na wskaźniki eksploatacji i biomasę stada w przeszłości i w przewidywalnej przyszłości. Potrzebne są zatem dalsze badania i dane dotyczące tego wpływu. Rozporządzenie (UE) 2019/1241, w którego załączniku IX ustanowiono regionalne środki techniczne dla Morza Śródziemnego, weszło w życie dopiero dnia 14 sierpnia 2019 r. i nie przewidziano w nim środków przejściowych dotyczących procedury przyjmowania aktów delegowanych zmieniających te regionalne środki techniczne. Wspólna rekomendacja została przedłożona przez Włochy i oceniona przez STECF przed wejściem w życie rozporządzenia (UE) 2019/1241, a zatem nie odniesiono się w niej do rozporządzenia (UE) 2019/1241. Mimo to, z uwagi na powyższe wyjątkowe okoliczności, Komisja uważa, że z informacji dostępnych na tym etapie we wspólnej rekomendacji i ocenie STECF nie wynika, by proponowane zmniejszenie minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony było niezgodne z wymogami ustanowionymi w odniesieniu do środków technicznych w art. 15 rozporządzenia (UE) 2019/1241. W świetle powyższych wniosków wnioskowane odstępstwo należy przyznać tylko na jeden rok.
(10) Środki zawarte we wspólnej rekomendacji są zgodne z art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
(11) W celu zapewnienia właściwej kontroli nad wykonywaniem obowiązku wyładunku państwo członkowskie powinno ustanowić wykaz statków objętych niniejszym rozporządzeniem.
(12) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu, ponieważ środki w nim przewidziane wywierają bezpośredni wpływ na działalność gospodarczą związaną z połowami oraz na planowanie okresu połowowego dla statków unijnych.
(13) Niniejsze rozporządzenie powinno stosować się od dnia 1 stycznia 2020 r. przez trzy lata. Stosowanie zmniejszonego - wynoszącego 22 mm - minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony w odniesieniu do małży Venus spp. powinno być ograniczone do jednego roku,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.2.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/3 ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do małży Venus spp. na niektórych włoskich wodach terytorialnych |
Data aktu: | 28/08/2019 |
Data ogłoszenia: | 06/01/2020 |
Data wejścia w życie: | 07/01/2020, 31/12/2020, 01/01/2020 |