a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 12 lipca 2019 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła nowe kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL) abamektyny, bentazonu, benzowyndiflupyru, chlorfenapyru, cyjanotraniliprolu, cyjazofamidu, cyprodynilu, dikwatu, etiprolu, fenpikoksamidu, fenpiroksymatu, fludioksonilu, fluopyramu, fluksapy- roksadu, imazalilu, izofetamidu, krezoksymu metylu, lufenuronu, mandipropamidu, norflurazonu, oksamylu, oksa- tiapiproliny, profenofosu, propamokarbu, propikonazolu, pydiflumetofenu, piraklostrobiny, pyriofenonu, piryproksyfenu, spinetoramu i tioksazafenu 2 .
(2) W załącznikach II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 określono najwyższe dopuszczalne poziomy (NDP) tych substancji z wyjątkiem etiprolu, norflurazonu, pydiflumetofenu i tioksazafenu, dla których nie określono szczególnego NDP, ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do wspomnianego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia.
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów prawa żywnościowego; sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo, oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) tego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony.
(4) Unia zgłosiła do Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów zastrzeżenie 4 dotyczące CXL zaproponowanych dla następujących kombinacji pestycydów i produktów: abamektyna (owoce leśne; winogrona; dymka; zioła), bentazon (wszystkie produkty), chlorfenapyr (wszystkie produkty), cyjazofamid (dymka), dikwat (wszystkie produkty), etiprol (wszystkie produkty), fludioksonil (seler; dymka; liście warzyw kapustnych (Brassicaceae); ananasy; granaty), fluopy- ram (ryż łuskany), imazalil (cytryny; limy (limonki); pomarańcze; banany; ziemniaki; podroby jadalne ze ssaków), norflurazon (wszystkie produkty), oksatiapiprolina (wszystkie produkty), propamokarb (produkty pochodzenia zwierzęcego), propikonazol (wszystkie produkty), pydiflumetofen (wszystkie produkty), piraklostrobina (sałata; owoce ziarnkowe; produkty pochodzenia zwierzęcego; herbata) oraz tioksazafen (wszystkie produkty).
(5) Wartości CXL odnoszące się do abamektyny, benzowyndiflupyru, cyjanotraniliprolu, cyjazofamidu, cyprodynilu, fenpikoksamidu, fenpiroksymatu, fludioksonilu, fluopyramu, fluksapyroksadu, imazalilu, izofetamidu, krezoksymu metylu, lufenuronu, mandipropamidu, oksamylu, profenofosu, propamokarbu, piraklostrobiny, pyriofenonu, piry- proksyfenu i spinetoramu, których nie wymieniono w motywie 4, powinny zatem zostać uwzględnione w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 jako NDP z wyjątkiem przypadków, w których odnoszą się one do produktów nieujętych w załączniku I do tego rozporządzenia lub w których zostały ustalone na poziomie niższym niż obecne NDP. W związku z tym nie wprowadza się żadnych zmian w odniesieniu do NDP abamektyny, benzowyndiflupyru, fenpi- koksamidu, fluopyramu, oksamylu i profenofosu. Wspomniane CXL są bezpieczne dla konsumentów w Unii 5 .
(6) Na podstawie sprawozdania naukowego Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: