(notyfikowana jako dokument nr C(2020) 4134)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 18 czerwca 2020 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych mających zastosowanie w handlu wewnątrzunijnym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2020/47 3 została przyjęta w związku z wystąpieniem w niektórych państwach członkowskich ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N8 w gospodarstwach, w których utrzymuje się drób, oraz ustanowieniem obszarów zapowietrzonych i zagrożonych przez te państwa członkowskie zgodnie z dyrektywą Rady 2005/94/WE 4 .
(2) W decyzji wykonawczej (UE) 2020/47 przewiduje się, że ustanowione przez państwa członkowskie obszary zapowietrzone i zagrożone wymienione w załączniku do tej decyzji wykonawczej zgodnie z dyrektywą 2005/94/WE powinny obejmować co najmniej obszary wymienione jako obszary zapowietrzone i zagrożone w tym załączniku.
(3) Załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2020/47 został niedawno zmieniony decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2020/711 5 w związku z wystąpieniem kolejnych ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N8 u drobiu na Węgrzech, które należało odzwierciedlić w tym załączniku.
(4) Od czasu przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2020/711 Węgry powiadomiły Komisję o wystąpieniu trzech kolejnych ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N8 w gospodarstwach, w których utrzymuje się drób, ponownie w komitacie Bács-Kiskun w tym państwie członkowskim.
(5) Nowe ogniska na Węgrzech mieszczą się w granicach obszarów obecnie wymienionych w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2020/47. Granice nowych obszarów zapowietrzonych wokół tych nowych ognisk, ustanowione przez właściwy organ Węgier zgodnie z dyrektywą 2005/94/WE, wykraczają jednak poza granice obszarów zapowietrzonych obecnie wymienionych w tym załączniku.
(6) Ponadto Bułgaria powiadomiła Komisję o wystąpieniu ogniska wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N8 w gospodarstwie, w którym utrzymuje się drób, w obwodzie Płowdiw.
(7) Bułgaria nie jest obecnie wymieniona w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2020/47 i po wystąpieniu wspomnianego nowego ogniska wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N8 właściwy organ tego państwa członkowskiego wprowadził niezbędne środki wymagane zgodnie z dyrektywą 2005/94/wE, w tym ustanowił obszary zapowietrzone i zagrożone wokół tego nowego ogniska.
(8) Komisja zbadała środki wprowadzone przez Bułgarię i Węgry zgodnie z dyrektywą 2005/94/WE i uznaje, że granice obszarów zapowietrzonych i zagrożonych ustanowionych przez właściwy organ Bułgarii oraz nowych obszarów zapowietrzonych ustanowionych przez właściwy organ Węgier znajdują się w wystarczającej odległości od gospodarstw, w których potwierdzono niedawne ogniska wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N8. W związku z tym należy zmienić wykaz obszarów zapowietrzonych wymienionych w decyzji wykonawczej (UE) 2020/47 w odniesieniu do Węgier oraz uwzględnić w wykazie nowe obszary zapowietrzone i zagrożone w odniesieniu do Bułgarii.
(9) W związku z tym należy zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2020/47, aby zaktualizować podział na obszary na poziomie Unii w celu uwzględnienia wykazu nowych obszarów zapowietrzonych i zagrożonych ustanowionych przez Bułgarię oraz nowych obszarów zapowietrzonych ustanowionych przez Węgry zgodnie z dyrektywą 2005/94/WE, a także czasu trwania ograniczeń mających na nich zastosowanie.
(10) Ponadto od czasu przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2020/47 sytuacja epidemiologiczna w Unii nadal się zmienia i jest szczególnie niekorzystna na Węgrzech, gdzie z łącznej liczby 273 ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N8 potwierdzonych w całym tym państwie członkowskim 264 ogniska potwierdzono w komitatach Bács- Kiskun i Csongrád. Na powagę sytuacji epidemiologicznej miały wpływ między innymi duże zagęszczenie gospodarstw drobiarskich oraz duża gęstość populacji drobiu na dotkniętych obszarach w tych komitatach.
(11) Na obszarach o dużej gęstości populacji drobiu, na których występują określone gatunki drobiu, szczególnie podatne na ryzyko zakażenia, istnieje zwiększone ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków. W związku z tym obszary w komitatach Bács-Kiskun i Csongrád na Węgrzech można uznać za obszary wysokiego ryzyka rozprzestrzeniania się wysoce zjadliwej grypy ptaków. Dlatego w celu zwalczania namnażania i rozprzestrzeniania się wirusa należy zmniejszyć gęstość podatnej populacji drobiu na tych obszarach wysokiego ryzyka, a przemieszczanie drobiu i piskląt jednodniowych powinno być bardziej ograniczone niż jest to obecnie przewidziane w środkach zwalczania ustanowionych w dyrektywie 2005/94/WE. Ze względu na rozwój obecnej epidemii wysoce zjadliwej grypy ptaków konieczne są bardziej rygorystyczne środki ochronne.
(12) Biorąc pod uwagę dużą skalę ognisk w komitatach Bács-Kiskun i Csongrád oraz dużą liczbę drobiu nadal znajdującego się na obszarach zapowietrzonych i zagrożonych ustanowionych w związku z ogniskami choroby w tych komitatach, w celu zmniejszenia ryzyka narażenia drobiu na wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków występującego na tych obszarach oraz w celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się wysoce zjadliwej grypy ptaków, a także zgodnie z zasadą ostrożności, należy wprowadzić środki ochronne, które powinny być stosowane na tych obszarach wysokiego ryzyka, oprócz środków zwalczania ustanowionych już dyrektywą 2005/94/WE, poprzez niedopuszczenie, by drób i pisklęta jednodniowe były przemieszczane pomiędzy gospodarstwami na wspomnianych obszarach wysokiego ryzyka, oraz opóźnienie odnowy populacji drobiu na tych obszarach poprzez niedopuszczenie do przemieszczania drobiu lub piskląt jednodniowych do gospodarstw na tych obszarach.
(13) Należy zatem zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2020/47 w celu zapewnienia dodatkowych środków ochronnych, które mają być stosowane na tych obszarach wysokiego ryzyka na Węgrzech. Ponadto załącznik do tej decyzji wykonawczej należy zastąpić dwoma załącznikami, a mianowicie załącznikiem I, który zawiera wykaz obszarów zapowietrzonych i zagrożonych ustanowionych zgodnie z dyrektywą 2005/94/WE, oraz załącznik II odnoszący się do obszarów w ramach obszarów zapowietrzonych i zagrożonych wymienionych w załączniku I, na których występuje szczególnie wysokie ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków i na których powinny być stosowane dodatkowe środki ochronne z uwagi na obecną sytuację epidemiologiczną w komitatach Bács-Kiskun i Csongrád na Węgrzech. W związku z tym w załączniku II do decyzji wykonawczej (UE) 2020/47 należy umieścić odniesienie do obszarów wysokiego ryzyka w tych państwach.
(14) Należy zmniejszyć gęstość podatnej populacji drobiu na obszarach wysokiego ryzyka w ramach obszarów zapowietrzonych i zagrożonych, o których mowa w załączniku II do decyzji wykonawczej (UE) 2020/47, w szczególności poprzez opóźnienie odnowy populacji gospodarstw drobiarskich, które są szczególnie zagrożone zakażeniem. Należy również ograniczyć przemieszczanie drobiu z obszarów zapowietrzonych i zagrożonych i na tych obszarach z wyjątkiem przypadków, w których spełnione są określone warunki dotyczące zdrowia zwierząt.
(15) Biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków oraz środki zwalczania przewidziane w dyrektywie 2005/94/WE, Węgry powinny zastosować rygorystyczne środki ochronne w celu ograniczenia ryzyka rozprzestrzeniania się tej choroby na obszarach wysokiego ryzyka w komitatach Bács- Kiskun i Csongrád. W związku z tym Węgry powinny zapewnić, aby przesyłki zawierające drób i pisklęta jednodniowe nie były wysyłane z tych obszarów wysokiego ryzyka, o których mowa w załączniku II, do innych części Węgier ani do innych państw członkowskich lub państw trzecich.
(16) Przemieszczanie drobiu przeznaczonego do natychmiastowego uboju stwarza mniejsze ryzyko rozprzestrzenienia się choroby niż inne rodzaje przemieszczania drobiu, pod warunkiem że wprowadzone są środki zmniejszające ryzyko. Należy zatem przewidzieć, aby dane państwa członkowskie mogły w drodze wyjątku przyznać odstępstwo na wysyłkę drobiu z obszaru wysokiego ryzyka, o którym mowa w załączniku II, do wyznaczonej rzeźni leżącej poza obszarem wysokiego ryzyka w tym samym państwie członkowskim w celu natychmiastowego uboju, w przypadku gdy z uwagi na kwestie związane z logistyką i dobrostanem zwierząt ubój drobiu na obszarach wysokiego ryzyka, o których mowa w załączniku II, nie jest możliwy, w szczególności z powodu braku odpowiedniej rzeźni lub ograniczonych możliwości ubojowych na odpowiednich obszarach wysokiego ryzyka. Należy zezwolić na takie przemieszczanie, pod warunkiem że stosowane są rygorystyczne środki zmniejszające ryzyko, aby nie wpływać ujemnie na zwalczanie choroby.
(17) Odnowa populacji gospodarstw drobiarskich na obszarach wysokiego ryzyka na Węgrzech, o których to obszarach mowa w załączniku II, powinna zostać odroczona o wystarczająco długi czas, aby zapewnić wyeliminowanie wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków na tych obszarach wysokiego ryzyka, i co najmniej do czasu potwierdzenia braku występowania wirusa na podstawie wyników odpowiedniego planu nadzoru wprowadzonego przez właściwy organ tego państwa członkowskiego. W związku z tym nie należy zezwalać na przemieszczanie piskląt jednodniowych do gospodarstw na tych obszarach wysokiego ryzyka. Ponadto odnowa populacji gospodarstw drobiarskich na wspomnianych obszarach wysokiego ryzyka powinna być dozwolona wyłącznie po uzyskaniu korzystnych wyników oceny ryzyka przeprowadzonej przez właściwy organ na Węgrzech i jeżeli gospodarstwa drobiarskie, których populacja ma być odnowiona, wprowadziły odpowiednie środki zmniejszające ryzyko i wzmocnione środki bioasekuracji, aby zapobiec wprowadzeniu i rozprzestrzenianiu się wirusa.
(18) Ponadto, aby właściwy organ na Węgrzech miał wystarczająco dużo czasu na wdrożenie nadzoru niezbędnego do potwierdzenia, że wirus wysoce zjadliwej grypy ptaków nie występuje na obszarach zapowietrzonych i zagrożonych ustanowionych w odniesieniu do ognisk w komitatach Bács-Kiskun i Csongrád, o których mowa w załączniku II, oraz uwzględniając czas niezbędny do przeprowadzenia niezbędnych kontroli we wszystkich gospodarstwach drobiarskich na tych obszarach przed zezwoleniem ma odnowę populacji, należy przedłużyć okres obowiązywania środków ochronnych stosowanych na tych obszarach. Należy zatem przedłużyć okres, przez który środki ochronne muszą być stosowane na obszarach zapowietrzonych i zagrożonych wymienionych w częściach A i B załącznika I w odniesieniu do Węgier.
(19) Oficjalna nazwa komitatu Csongrád na Węgrzech została zmieniona w dniu 4 czerwca 2020 r. na Csongrád-Csanád. W związku z tym w nowych załącznikach I i II do decyzji wykonawczej (UE) 2020/47 należy zastąpić odniesienia do komitatu Csongrád występujące w obecnym załączniku do tego aktu nową nazwą tego komitatu.
(20) W celu zapobieżenia niepotrzebnym zakłóceniom w handlu wewnątrz Unii, a także aby uniknąć wprowadzenia przez państwa trzecie nieuzasadnionych barier w handlu, konieczne jest niezwłoczne określenie na poziomie Unii, we współpracy z Bułgarią i Węgrami, nowych obszarów zapowietrzonych i zagrożonych ustanowionych przez te państwa członkowskie zgodnie z dyrektywą 2005/94/WE i wymienionych w załączniku I oraz obszarów, o których mowa w załączniku II, na których mają zastosowanie dodatkowe środki ochronne.
(21) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2020/47.
(22) Ze względu na obecną ewolucję sytuacji epidemiologicznej w Bułgarii i na Węgrzech oraz konieczność powstrzymania dalszego rozprzestrzeniania się wysoce zjadliwej grypy ptaków podtypu H5N8 ważne jest, aby zmiany wprowadzone niniejszą decyzją w decyzji wykonawczej (UE) 2020/47 stały się skuteczne tak szybko, jak jest to możliwe.
(23) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 czerwca 2020 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Stella KYRIAKIDES |
|
Członek Komisji |