uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 1,
(1) Rozporządzenie (UE) 2019/1021 wdraża zobowiązania Unii wynikające z Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych 2 (zwanej dalej "konwencją") oraz z Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych 3 (zwanego dalej "protokołem").
(2) Załącznik A do konwencji ("eliminacja") zawiera wykaz chemikaliów, których każda ze stron konwencji jest zobowiązana zakazać lub w odniesieniu do których powinna wprowadzić środki prawne i administracyjne niezbędne do wyeliminowania ich produkcji, stosowania, przywozu i wywozu.
(3) Konferencja Stron Konwencji, na mocy art. 8 ust. 9 konwencji, postanowiła na swoim dziewiątym posiedzeniu zmienić załącznik A do konwencji w celu włączenia kwasu perfluorooktanowego ("PFOA"), jego soli i związków pochodnych do tego załącznika. Zmiana ta zawiera szereg szczególnych wyłączeń.
(4) Należy zatem wprowadzić zmiany do części A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1021, która zawiera wykaz substancji wymienionych w konwencji i w protokole, jak również substancji wymienionych wyłącznie w konwencji, w celu włączenia do wykazu PFOA, jego soli i związków pochodnych.
(5) PFOA, jego sole i związki pochodne zostały wymienione w załączniku XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , z zastrzeżeniem pewnych odstępstw. Odstępstwa te zostały ocenione przez Komitet ds. Przeglądu Trwałych Zanieczyszczeń Organicznych ("POPRC"), w wyniku czego nie wszystkie z nich zostały zalecone Konferencji Stron. W związku z tym decyzja przyjęta przez Konferencję Stron (SC-9/12) zawiera niektóre, ale nie wszystkie odstępstwa uprzednio przyznane na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Biorąc pod uwagę, że ocena POPRC była oparta na bardziej aktualnych informacjach oraz uwzględniając decyzję Rady (UE) 2019/639 5 , w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1021 należy zezwolić na stosowanie jedynie tych szczególnych wyłączeń, które zostały przyznane na mocy konwencji i które są potrzebne w Unii.
(6) Konferencja Stron Konwencji zdecydowała podczas swego dziewiątego posiedzenia o szczególnym wyłączeniu, które nie jest uwzględnione w załączniku XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Dotyczy ono stosowania bromku perfluorooktylu zawierającego jodek perfluorooktylu na potrzeby wytwarzania produktów farmaceutycznych. Biorąc pod uwagę, że informacje na ten temat nie były dostępne w momencie umieszczania PFOA, jego soli i związków pochodnych w wykazie w załączniku XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 oraz biorąc pod uwagę późniejszą ocenę przeprowadzoną przez Europejską Agencję Chemikaliów 6 , uznaje się za stosowne dodanie tego szczególnego wyłączenia do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2019/1021.
(7) Aby wzmocnić stosowanie i egzekwowanie w Unii przepisów art. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1021, należy ustalić wartość dopuszczalną dla PFOA, jego soli i związków pochodnych występujących jako niezamierzone śladowe skażenie w substancjach, mieszaninach i wyrobach. Tę wartość dopuszczalną należy ustalić na poziomie 0,025 mg/kg dla PFOA, w tym jego soli, i na poziomie 1 mg/kg dla pojedynczych związków pochodnych lub ich połączeń. Jeśli chodzi o zastosowania, w których nie można obecnie przestrzegać wspomnianych stężeń granicznych, należy ustalić wyższe stężenia graniczne, z zastrzeżeniem dokonania przeglądu przez Komisję w ciągu 2 lat, w celu obniżenia limitów.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1021.
(9) Biorą pod uwagę, że niektóre odstępstwa przyznane uprzednio dla ograniczenia PFOA, jego soli i związków pochodnych, zawartego w załączniku XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, są nadal niezbędne dla przemysłu przez okres przejściowy, ale nie znajdują się wśród szczególnych wyłączeń zawartych w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/1021, takie odstępstwa powinny mieć zastosowanie do dnia 3 grudnia 2020 r., który to dzień jest dniem wejścia w życie zmiany załącznika A do konwencji sztokholmskiej dotyczącej PFOA, jego soli i związków pochodnych.
(10) Ograniczenie dotyczące PFOA, jego soli i związków pochodnych w załączniku XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, które Komisja planuje obecnie skreślić, miało zacząć obowiązywać od dnia 4 lipca 2020 r. Celem zapewnienia spójności i sprawniejszego wdrożenia rozporządzenia (UE) 2019/1021 niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od tej samej daty,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.188I.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2020/784 zmieniające załącznik I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021, jeśli chodzi o umieszczenie w wykazie kwasu perfluorooktanowego (PFOA), jego soli i związków pochodnych |
Data aktu: | 08/04/2020 |
Data ogłoszenia: | 15/06/2020 |
Data wejścia w życie: | 04/07/2020, 05/07/2020 |