KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei 1 , w szczególności jej art. 14 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Państwa członkowskie poinformowały Komisję o trudnościach w odnowieniu niektórych certyfikatów podmiotów kolejowych odpowiedzialnych za utrzymanie, ze względu na środki przyjęte w związku z pandemią COVID-19.
(2) Odnowienie certyfikatów podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie lub certyfikatów w odniesieniu do funkcji utrzymania, które są zlecane na zasadzie outsourcingu, w zakresie obejmującym wagony towarowe, wydanych zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 445/2011 2 , w przypadku gdy ich ważność dopiero co wygasła lub ma wkrótce wygasnąć, może nie być możliwe ze względu na przyjęcie tych środków, które stały się konieczne w obliczu pandemii COVID-19 i które zostały wprowadzone w życie z dniem 1 marca 2020 r. w niektórych państwach członkowskich. W szczególności organy certyfikujące podmioty odpowiedzialne za utrzymanie mogą nie być w stanie przeprowadzić w stosownym czasie wszystkich prac wstępnych wymaganych do odnowienia certyfikatów podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie lub certyfikatów w zakresie funkcji utrzymania, które są zlecane na zasadzie outsourcingu, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 445/2011 albo - od dnia 16 czerwca 2020 r. - z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/779 3 .
(3) W celu zapewnienia ciągłości działania ważność certyfikatów podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie oraz certyfikatów w odniesieniu do funkcji utrzymania, które są zlecane na zasadzie outsourcingu, wydanych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 445/2011, która wygasa w okresie pomiędzy dniem 1 marca 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r., należy przedłużyć o kolejne 6 miesięcy. Nie powinno to stanowić przeszkody dla stosowania art. 7 ust. 7 rozporządzenia (UE) nr 445/2011 w przypadku, gdy organ certyfikujący uzna, że dany podmiot odpowiedzialny za utrzymanie przestaje spełniać wymogi, na podstawie których wydał on certyfikat podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie lub certyfikat w odniesieniu do funkcji utrzymania, które są zlecane na zasadzie outsourcingu.
(4) Ze względu na pandemię COVID-19 należy pozostawić więcej czasu na wdrożenie wymogów dotyczących elementów krytycznych dla bezpieczeństwa i zastosowanie nowego systemu do pojazdów innych niż wagony towarowe. W związku z tym należy dostosować przepisy przejściowe w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/779.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 445/2011 i rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/779.
(6) W okresie od dnia 1 marca 2020 r. ważność niektórych certyfikatów podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie mogła już wygasnąć. Aby uniknąć niepewności prawnej, przedłużenie okresu ważności certyfikatów podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie powinno zatem mieć zastosowanie od dnia 1 marca 2020 r.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 4 .
(8) Aby zapewnić, by środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu były skuteczne, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 102.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 445/2011 z dnia 10 maja 2011 r. w sprawie systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie w zakresie obejmującym wagony towarowe oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 653/2007 (Dz.U. L 122 z 11.5.2011, s. 22).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/779 z dnia 16 maja 2019 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 445/2011 (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 360).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44).
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/779 z dnia 16 maja 2019 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 445/2011 (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 360).