ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/778
z dnia 12 czerwca 2020 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/773 w odniesieniu do dat rozpoczęcia stosowania w wyniku przedłużenia terminu transpozycji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 11,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywę (UE) 2016/797 zmieniono dyrektywą (UE) 2020/700 2 w celu umożliwienia państwom członkowskim przedłużenia terminu wprowadzenia w życie krajowych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania przepisów, o których mowa w art. 57 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797.
(2) W odniesieniu do państw członkowskich, które powiadomiły Agencję Kolejową Unii Europejskiej ("Agencję") i Komisję o swoim zamiarze przedłużenia okresu transpozycji dyrektywy (UE) 2016/797 zgodnie z jej art. 57 ust. 2a, stosowanie niektórych przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/773 3 należy odroczyć do dnia 31 października 2020 r.
(3) Ze względu na środki przyjęte w związku z pandemią COVID-19 działania związane ze zniesieniem przepisów krajowych dotyczących oznaczenia sygnałowego końca pociągu towarowego nie mogły być wykonywane zgodnie z planem. Państwa członkowskie powinny mieć dodatkowe trzy miesiące na przekazanie Komisji sprawozdań na temat stosowania przez nie tabliczek odblaskowych, o których mowa w pkt 4.2.2.1.3.2 załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/773. Należy odpowiednio dostosować termin przeglądu specyfikacji, aby zharmonizować wymogi dotyczące oznaczenia sygnałowego końca pociągu towarowego dla całej Unii.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/773.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797.
(6) Aby zapewnić, by środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu były skuteczne, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/700 z dnia 25 maja 2020 r. zmieniająca dyrektywy (UE) 2016/797 i (UE) 2016/798 w odniesieniu do przedłużenia okresu ich transpozycji (Dz.U. L 165 z 27.5.2020, s. 27).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/773 z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemu "Ruch kolejowy" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2012/757/UE (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 5).