Decyzja 2020/767 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do przyjęcia poprawki 91 do tomu III załącznika 10 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym oraz zgłoszenia różnicy dotyczącej daty rozpoczęcia stosowania poprawki 13B do tomu I załącznika 14, poprawki 40C do załącznika 6, poprawki 77B do załącznika 3 oraz poprawki 39B do załącznika 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym

DECYZJA RADY (UE) 2020/767
z dnia 8 czerwca 2020 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do przyjęcia poprawki 91 do tomu III załącznika 10 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym oraz zgłoszenia różnicy dotyczącej daty rozpoczęcia stosowania poprawki 13B do tomu I załącznika 14, poprawki 40C do załącznika 6, poprawki 77B do załącznika 3 oraz poprawki 39B do załącznika 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (zwana dalej "konwencją chicagowską") regulująca międzynarodowy transport lotniczy weszła w życie w dniu 4 kwietnia 1947 r. Na jej mocy ustanowiono Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).

(2) Państwa członkowskie Unii są umawiającymi się państwami konwencji chicagowskiej oraz członkami ICAO, natomiast Unia ma status obserwatora w niektórych organach ICAO.

(3) Zgodnie z art. 54 konwencji chicagowskiej Rada ICAO może przyjmować normy międzynarodowe i zalecane metody postępowania.

(4) Podczas jednego z najbliższych posiedzeń Rada ICAO ma przyjąć poprawkę 91 do tomu III załącznika 10 do konwencji chicagowskiej dotyczącą systemu selektywnego wywoływania (SELCAL) (zwaną dalej "poprawką 91").

(5) Głównym celem poprawki 91 jest wprowadzenie nowych tonów w celu rozszerzenia dostępnej puli kodów SELCAL, a tym samym ograniczenia występowania fałszywych wskazań w kabinie pilota. Wprowadza ona również zmiany dotyczące wymogów w zakresie właściwości systemu i zapewnia mechanizm wprowadzania nowych tonów, które zapewniają mechanizm pozwalający na zwiększenie liczby kodów SELECAL przy minimalnym wpływie na operatorów statków powietrznych.

(6) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum Rady ICAO, ponieważ poprawka 91 będzie wiążąca dla Unii i może wywrzeć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 1 . Poprawka 91 będzie, po jej przyjęciu, wiążąca dla wszystkich państw członków ICAO, w tym wszystkich państw członkowskich Unii, zgodnie z konwencją chicagowską i w jej ramach. Art. 38 konwencji chicagowskiej zobowiązuje umawiające się państwa do powiadomienia ICAO, jeżeli zamierzają odstąpić od jakiejś normy, w ramach mechanizmu powiadamiania o różnicach.

(7) Unia zdecydowanie popiera starania ICAO na rzecz poprawy bezpieczeństwa lotniczego dzięki zapewnieniu bezpiecznego i dokładnego świadczenia usług łączności, nawigacji i dozorowania. Unia powinna zatem poprzeć poprawkę 91.

(8) Stanowisko Unii podczas jednego z najbliższych posiedzeń Rady ICAO w odniesieniu do poprawki 91 ma zostać wyrażone przez działające wspólnie w imieniu Unii państwa członkowskie Unii będące członkami Rady ICAO.

(9) Stanowisko Unii po przyjęciu przez Radę ICAO poprawki 91, które ma zostać ogłoszone przez sekretarza generalnego ICAO w drodze oficjalnego pisma ICAO, powinno polegać na zgłoszeniu zgodności z poprawką 91 i ma zostać wyrażone przez wszystkie państwa członkowskie Unii.

(10) W 2016 r. Rada ICAO przyjęła poprawki do szeregu załączników do konwencji chicagowskiej, których celem jest ograniczenie incydentów i wypadków związanych z wypadnięciem z drogi startowej. Poprawki te (zwane dalej "poprawkami")przedstawiono w oficjalnych pismach o nr ref. AN 4/1 2.26-16/19, AN 2/2.4 - 16/18, AN 10/1.1 - 16/17 i AN 11/1.3.29-16/12 i będą miały one zastosowanie w umawiających się państwach od dnia 5 listopada 2020 r.

(11) Unia zdecydowanie popiera starania ICAO na rzecz poprawy bezpieczeństwa lotniczego. Zmiany te - wprowadzające nową, zharmonizowaną metodykę oceny i meldowania w zakresie stanu nawierzchni drogi startowej - przyczynią się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia incydentów i wypadków związanych z wypadnięciem z drogi startowej podczas lądowania z powodu zanieczyszczenia jej np. śniegiem, lodem, błotem pośniegowym lub wodą.

(12) Rozporządzenia wykonawcze Komisji (UE) 2019/1387 2  i (UE) 2020/469 3  włączają te poprawki do prawa Unii.

(13) Rozporządzenia wykonawcze (UE) 2019/1387 i (UE) 2020/469 będą częściowo obowiązywać od dnia 5 listopada 2020 r. tak, aby było to zbieżne z datą rozpoczęcia stosowania poprawek. Pandemia COVID-19 ma jednak znaczący wpływ na starania podejmowane przez państwa członkowskie Unii i zainteresowane strony z sektora lotnictwa w celu przygotowania się do stosowania nowych środków wymienionych w poprawce 77B do załącznika 3, poprawce 13B do załącznika 14, poprawce 40C do załącznika 6 i poprawce 39B do załącznika 15 do konwencji chicagowskiej.

(14) Postęp utrudniły w szczególności ograniczenia w przemieszczaniu się i częściowe bezrobocie pracowników, połączone z dodatkowym obciążeniem pracą koniecznym do poradzenia sobie ze znacznymi negatywnymi skutkami pandemii COVID-19 dla wszystkich zainteresowanych stron.

(15) Właściwe organy i operatorzy doświadczają trudności w przygotowaniu się do wdrożenia poprawek. Konieczne może być zatem odroczenie o sześć miesięcy daty rozpoczęcia stosowania przewidzianej w rozporządzeniach wykonawczych (UE) 2019/1387 i (UE) 2020/469.

(16) Jeżeli Rada ICAO nie odroczy daty rozpoczęcia stosowania poprawek o sześć miesięcy, podczas gdy na mocy prawa Unii data rozpoczęcia stosowania odpowiednich norm ICAO zostanie odroczona o sześć miesięcy, stanowisko Unii powinno polegać na zgłoszeniu ICAO różnicy zgodnie z art. 38 konwencji chicagowskiej oraz poinformowaniu ICAO o zamiarze przesunięcia daty rozpoczęcia stosowania poprawek o okres sześciu miesięcy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na jednym z najbliższych posiedzeń Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ("ICAO"), polega na poparciu w całości proponowanej poprawki 91 do tomu III załącznika 10 do konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (zwanej dalej "konwencją chicagowską").
2. 
Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii po przyjęciu przez Radę ICAO poprawki 91 do tomu III załącznika 10 do konwencji chicagowskiej, polega na zgłoszeniu zgodności z przyjętym środkiem w odpowiedzi na odpowiednie oficjalne pismo ICAO.
Artykuł  2

Jeżeli Rada ICAO nie odroczy daty rozpoczęcia stosowania poprawki 77B do załącznika 3, poprawki 13B do załącznika 14, poprawki 40C do załącznika 6 i poprawki 39B do załącznika 15 do konwencji chicagowskiej, a Komisja zmieni rozporządzenia wykonawcze (UE) 2019/1387 i (UE) 2020/469 oraz rozporządzenie delegowane C(2020) 710 final 4  w celu opóźnienia ich stosowania o sześć miesięcy, należy zgłosić ICAO odpowiednią różnicę zgodnie z art. 38 tej konwencji w stosunku do daty rozpoczęcia stosowania poprawki 77B do załącznika 3, poprawki 13B do załącznika 14, poprawki 40C do załącznika 6 i poprawki 39B do załącznika 15 do konwencji chicagowskiej obejmującą okres sześciu miesięcy.

Artykuł  3
1. 
Stanowisko, o którym mowa w art. 1 akapit pierwszy, wyrażają państwa członkowskie Unii będące członkami Rady ICAO.
2. 
Stanowiska, o których mowa w art. 1 akapit drugi i w art. 2, wyrażają wszystkie państwa członkowskie Unii.
Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 czerwca 2020 r.
W imieniu Rady
A. METELKO-ZGOMBIĆ
Przewodniczący
1 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylające rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz.U. L 62 z 8.3.2017, s. 1).
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1387 z dnia 1 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do wymagań dotyczących obliczania osiągów samolotu podczas lądowania oraz standardów oceny stanu nawierzchni drogi startowej, aktualizacji informacji na temat niektórych elementów wyposażenia i wymogów bezpieczeństwa statku powietrznego oraz operacji wykonywanych bez zezwolenia na wykonywanie operacji o wydłużonym zasięgu (Dz.U. L 229 z 5.9.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/469 z dnia 14 lutego 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 923/2012, rozporządzenie (UE) nr 139/2014 i rozporządzenie (UE) 2017/373 w odniesieniu do wymogów dotyczących zarządzania ruchem lotni- czym/służb żeglugi powietrznej, projektowania struktur przestrzeni powietrznej i jakości danych, bezpieczeństwa drogi startowej oraz uchylające rozporządzenie nr 73/2010 (Dz.U. L 104 z 3.4.2020, s. 1).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji C(2020) 710 final zmieniające rozporządzenie (UE) nr 139/2014 w odniesieniu do bezpieczeństwa dróg startowych i do danych lotniczych.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.187.7

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/767 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do przyjęcia poprawki 91 do tomu III załącznika 10 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym oraz zgłoszenia różnicy dotyczącej daty rozpoczęcia stosowania poprawki 13B do tomu I załącznika 14, poprawki 40C do załącznika 6, poprawki 77B do załącznika 3 oraz poprawki 39B do załącznika 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym
Data aktu: 08/06/2020
Data ogłoszenia: 12/06/2020