Rozporządzenie 2020/757 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do identyfikowalności niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2020/757
z dnia 8 czerwca 2020 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do identyfikowalności niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 1 , w szczególności jego art. 21 ust. 6 lit. d) i art. 31 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 142/2011 2  ustanowiono przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 1069/2009, w tym wymogi dotyczące identyfikowalności produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych.

(2) Zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 produkty pochodne pozostają zaklasyfikowane w tej samej kategorii co produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego, z których pochodzą. Jednak pod pewnymi warunkami oleje z ryb i mączka rybna mogą zawierać wyższe poziomy pewnych pozostałości niż ryby lub produkty rybołówstwa zdatne do spożycia przez ludzi, z których to ryb i produktów zostały pozyskane, co wymaga procesu detoksykacji przed użyciem w paszy dla zwierząt.

(3) W rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/786 3  określono kryteria dopuszczalności procesów detoksykacji stosowanych do produktów przeznaczonych do żywienia zwierząt. Wymogi i kryteria dopuszczalności dla procesów detoksykacji olejów rybnych i mączki rybnej pozyskanych z materiałów kategorii 3 przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2015/786 powinny gwarantować, że detoksykowane olej z ryb i mączka rybna z materiałów kategorii 3 w paszy nie stanowią zagrożenia dla zdrowia zwierząt i ludzi ani dla środowiska oraz że proces detoksykacji nie powoduje niekorzystnych zmian właściwości paszy. W związku z tym właściwy organ może udzielić zezwolenia na detoksykację na terytorium swojego państwa członkowskiego, natomiast nie ma zharmonizowanych zasad dotyczących wysyłki tych materiałów w celu detoksykacji w innym państwie członkowskim.

(4) W celu zezwolenia na detoksykację niektórych olejów z ryb i mączki rybnej przeznaczonych do żywienia zwierząt utrzymywanych w warunkach fermowych należy ustanowić wymogi dotyczące wysyłki olejów z ryb i mączki rybnej o nadmiernych poziomach pozostałości do innego państwa członkowskiego w celu detoksykacji w zakładach zatwierdzonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 . W związku z tym państwa członkowskie powinny, w razie potrzeby, po przeprowadzeniu oceny ryzyka, zezwolić na transport olejów z ryb i mączki rybnej przeznaczonych do produkcji materiałów paszowych i zawierających nadmierne poziomy dioksyn lub polichlorowanych bifenyli (PCB) w rozumieniu dyrektywy 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5  z innych państw członkowskich do zakładów zarejestrowanych lub zatwierdzonych do cełów detoksykacji na swoim terytorium.

(5) Jednakże oleje z ryb i mączki rybne z materiału kategorii 3 już wprowadzone do obrotu i zbadane z wynikiem dodatnim na obecność nadmiernych poziomów dioksyn lub polichlorowanych bifenyli (PCB) w ramach kontroli urzędowych nie powinny być poddawane detoksykacji przewidzianej w niniejszym rozporządzeniu.

(6) Należy odpowiednio zmienić art. 21 rozporządzenia (UE) nr 142/2011 i załącznik VIII do tego rozporządzenia oraz wymogi dotyczące wysyłania produktów pochodnych przeznaczonych do detoksykacji w innym państwie członkowskim.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 142/2011 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 21 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"3. Transport olejów z ryb i mączki rybnej z materiałów kategorii 3 do produkcji materiału paszowego, innych niż przywożone z państwa trzeciego, z zatwierdzonego zakładu przetwórczego produkcji mączki rybnej i oleju z ryb do wytwórni pasz, zarejestrowanej lub zatwierdzonej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1069/2009 i zatwierdzonej zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 183/2005 w innym państwie członkowskim, w celu detoksykacji zgodnie z procesami, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/786 * , odbywa się zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale VII załącznika VIII.;".

2)
w załączniku VIII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 czerwca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

W załączniku VIII do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 dodaje się tekst w brzmieniu:

"Rozdział VII

TRANSPORT DO ZAKŁADU DETOKSYKACJI OLEJÓW RYBNYCH I MĄCZKI RYBNEJ PRZEZNACZONYCH DO PRODUKCJI MATERIAŁU PASZOWEGO

1. Podmioty zamierzające przewozić oleje z ryb i mączkę rybną z materiałów kategorii 3 przeznaczone do produkcji pasz z zatwierdzonego zakładu przetwórczego produkcji olejów z ryb i mączki rybnej do wytwórni paszy zarejestrowanej lub zatwierdzonej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1069/2009 i zatwierdzonej zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 183/2005 w innym państwie członkowskim w celu detoksykacji zgodnie z procesami, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2015/786, składają właściwemu organowi w miejscu przeznaczenia wniosek o przyjęcie przesyłki.

Wniosek sporządza się z zastosowaniem standardowego wzoru wniosków o zezwolenia określonego w rozdziale III sekcja 10 w załączniku XVI do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.

2. Właściwy organ państwa członkowskiego przeznaczenia, o którym mowa w pkt 1, informuje podmiot o swojej decyzji w sprawie przesyłki, odsyłając odpowiednio wypełniony wniosek, o którym mowa w pkt 1 akapit drugi.

3. Właściwy organ państwa członkowskiego pochodzenia powiadamia właściwy organ państwa członkowskiego przeznaczenia o wysyłce każdej przesyłki za pomocą systemu TRACES zgodnie z decyzją 2004/292/WE.

4. Pkt 1-3 niniejszego rozdziału nie mają zastosowania do olejów z ryb i mączki rybnej z materiałów kategorii 3 wprowadzanych do obrotu w celu produkcji paszy, w których podczas kontroli urzędowych wykryto nadmierny poziom dioksyn lub polichlorowanych bifenyli (PCB).".

1 Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzezna- czonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy (Dz.U. L 54 z 26.2.2011, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/786 z dnia 19 maja 2015 r. określające kryteria dopuszczalności procesów detoksykacji stosowanych w odniesieniu do produktów przeznaczonych do żywienia zwierząt, zgodnie z dyrektywą 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 125 z 21.5.2015, s. 10).
4 Rozporządzenie (WE) nr 183/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 stycznia 2005 r. ustanawiające wymagania dotyczące higieny pasz (Dz.U. L 35 z 8.2.2005, s. 1).
5 Dyrektywa 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych (Dz.U. L 140 z 30.5.2002, s. 10).
* Rozporządzenie Komisji (UE) 2015/786 z dnia 19 maja 2015 r. określające kryteria dopuszczalności procesów detoksykacji stosowanych w odniesieniu do produktów przeznaczonych do żywienia zwierząt, zgodnie z dyrektywą 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 125 z 21.5.2015, s. 10)

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.179.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2020/757 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do identyfikowalności niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych
Data aktu: 08/06/2020
Data ogłoszenia: 09/06/2020
Data wejścia w życie: 29/06/2020