Rozporządzenie delegowane 2020/756 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/756
z dnia 1 kwietnia 2020 r.
zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 3 i art. 7 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 państwa członkowskie zmniejszają kwotę płatności bezpośrednich, która ma zostać przyznana rolnikowi za dany rok kalendarzowy na podstawie tytułu III rozdział 1 tego rozporządzenia, o co najmniej 5 % w odniesieniu do części kwoty przekraczającej 150 000 EUR, chyba że zastosują przepisy zawarte w ust. 3 wymienionego artykułu. Zgodnie z art. 7 ust. 2 wymienionego rozporządzenia szacunkową kwotę wynikającą z tego zmniejszenia udostępnia się jako dodatkowe wsparcie na środki w ramach rozwoju obszarów wiejskich.

(2) Zgodnie z art. 11 ust. 6 akapit trzeci rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 do dnia 31 grudnia 2019 r. państwa członkowskie powiadomiły Komisję o swojej decyzji w sprawie zmniejszenia kwoty płatności bezpośrednich i szacunkowej kwoty wynikającej ze zmniejszenia na rok kalendarzowy 2020. W powiadomieniach Bułgarii, Czech, Danii, Estonii, Irlandii, Hiszpanii, Włoch, Łotwy, Węgier, Niderlandów, Polski, Portugalii, Słowacji, Finlandii, Szwecji i Zjednoczonego Królestwa wskazano szacunkową kwotę zmniejszenia płatności większą niż zero.

(3) Na podstawie art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 państwa członkowskie mogłyby podjąć decyzję o udostępnieniu określonego odsetka swoich rocznych pułapów krajowych na płatności bezpośrednie jako wsparcie dodatkowe na środki objęte programowaniem w zakresie rozwoju obszarów wiejskich.

(4) Zgodnie z art. 14 ust. 1 akapit szósty rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 Belgia, Dania, Niemcy, Grecja, Francja, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo powiadomiły Komisję o swojej decyzji w sprawie udostępnienia jako wsparcie dodatkowe finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFR- ROW) w 2021 r. określonego odsetka swojego rocznego pułapu krajowego dla płatności bezpośrednich w roku kalendarzowym 2020.

(5) Zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 państwa członkowskie mogą udostępnić jako płatności bezpośrednie na rok kalendarzowy 2020 określoną kwotę wsparcia, które ma być finansowane z EFRROW w roku budżetowym 2021.

(6) Zgodnie z art. 14 ust. 2 akapit szósty rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 Chorwacja, Węgry, Malta i Polska powiadomiły Komisję o swojej decyzji w sprawie udostępnienia jako płatności bezpośrednie w roku kalendarzowym 2020 określonej kwoty środków przydzielonych im z eFrROW na 2021 r.

(7) W związku z tym konieczne jest dostosowanie załączników II i III do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 w celu uwzględnienia proponowanych zmian dotyczących rocznych pułapów krajowych i rocznych pułapów netto dla płatności bezpośrednich.

(8) Zgodnie z art. 137 ust. 1 akapit drugi Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej rozporządzenie (UE) nr 1307/2013, w brzmieniu obowiązującym w 2020 r., nie ma zastosowania w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do roku składania wniosków 2020. Nie ma zatem potrzeby ustalania nowych pułapów na rok 2020 w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki II i III do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013.

(10) Ponieważ zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem dotyczą stosowania rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do roku 2020, niniejsze rozporządzenie powinno stosować się od dnia 1 stycznia 2020 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załącznikach II i III do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2020 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 1 kwietnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach II i III do rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku II kolumna odnosząca się do roku 2020 otrzymuje brzmienie:
"Rok kalendarzowy 2020
Belgia 481857
Bułgaria 796 292
Czechy 872 809
Dania 818 757
Niemcy 4717291
Estonia 169 366
Irlandia 1 211 066
Grecja 1 834 618
Hiszpania 4893433
Francja 6877179
Chorwacja 332 080
Włochy 3 704 337
Cypr 48 643
Łotwa 302 754
Litwa 517028
Luksemburg 33 432
Węgry 1 331 588
Malta 5 244
Niderlandy 660 870
Austria 691 738
Polska 3 390 991
Portugalia 599 355
Rumunia 1 903 195
Słowenia 134 278
Słowacja 394 385
Finlandia 524 631
Szwecja 699 768
Zjednoczone Królestwo _"
2)
w załączniku III kolumna odnosząca się do roku 2020 otrzymuje brzmienie:
"Rok kalendarzowy 2020
Belgia 481,9
Bułgaria 796,7
Czechy 871,8
Dania 818,1
Niemcy 4 717,3
Estonia 169,4
Irlandia 1 211,1
Grecja 2 022,5
Hiszpania 4 953,8
Francja 6 877,2
Chorwacja 332,1
Włochy 3 698,3
Cypr 48,6
Łotwa 302,5
Litwa 517,0
Luksemburg 33,4
Węgry 1 301,4
Malta 5,2
Niderlandy 660,8
Austria 691,7
Polska 3 375,7
Portugalia 599,5
Rumunia 1 903,2
Słowenia 134,3
Słowacja 392,6
Finlandia 524,6
Szwecja 699,8
Zjednoczone Królestwo _"
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 608.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.179.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2020/756 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013
Data aktu: 01/04/2020
Data ogłoszenia: 09/06/2020
Data wejścia w życie: 01/01/2020, 10/06/2020