KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 109a ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W załączniku do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/1800 2 określono związek między odpowiednimi ocenami kredytowymi wystawianymi przez zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej ("EcAI") a stopniami jakości kredytowej określonymi w tytule I rozdział I sekcja 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/35 3 ("zewnętrzne oceny kredytowe").
(2) W następstwie ostatnich zmian, które zostały wprowadzone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/633 4 do załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1800, uległy zmianie czynniki ilościowe i jakościowe stanowiące podstawę ocen kredytowych niektórych przyporządkowań w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1800. Ponadto niektóre ECAI rozszerzyły swoje oceny kredytowe na nowe segmenty rynku, co doprowadziło do powstania nowych skali ratingowych i nowych rodzajów ratingów kredytowych. Należy zatem zaktualizować przyporządkowania przedmiotowych ECAI.
(3) Od momentu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/633 zarejestrowano kolejną agencję ratingową zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 5 . Ponieważ art. 136 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 6 wymaga określenia przyporządkowań w odniesieniu do wszystkich ECAI, konieczne jest ustanowienie przyporządkowania dla tej nowo zarejestrowanej ECAI. Oceny kredytowe stosowane przez nowo zarejestrowaną ECAI opierają się na metodyce, którą stosuje również jej spółka dominująca, będąca ECAI z państwa trzeciego, w przypadku której dokonano już przyporządkowania. W tym konkretnym przypadku właściwe jest zatem, by przyporządkowanie w odniesieniu do nowo zarejestrowanej ECAI było tożsame z przyporządkowaniem określonym już dla tej ECAI z państwa trzeciego.
(4) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przekazany Komisji wspólnie przez Europejskie Urzędy Nadzoru, tj. Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (eUnB), Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) oraz Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA).
(5) Europejskie Urzędy Nadzoru przeprowadziły otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizowały potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zwróciły się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 7 , do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 8 oraz do Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 9 .
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1800,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: