KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 23, art. 31 i art. 62 ust. 15,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Środki wprowadzone w celu powstrzymania pandemii COVID-19 poważnie utrudniają państwom członkowskim i przemysłowi lotniczemu przygotowanie się do zastosowania niedawno przyjętych rozporządzeń wykonawczych w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego.
(2) Ograniczenia w przemieszczaniu się oraz zmiany warunków pracy i dostępności pracowników w połączeniu z dodatkowym obciążeniem pracą koniecznym do zarządzania poważnymi negatywnymi skutkami pandemii COVID-19 dla wszystkich zainteresowanych stron stanowią przeszkodę w przygotowaniach do stosowania tych rozporządzeń wykonawczych.
(3) Nowe wymogi dotyczące badań na obecność alkoholu, programów wsparcia wzajemnego oraz testów psychologicznych pilotów wprowadzone rozporządzeniem Komisji (UE) 2018/1042 2 nie mogą zostać zastosowane przez państwa członkowskie w terminie określonym w tym rozporządzeniu, czyli od dnia 14 sierpnia 2020 r., ponieważ państwa przyjęły różne środki izolacji. Państwa członkowskie nie są w stanie zagwarantować, że załogi będą miały możliwość wypełnienia nowych obowiązków wprowadzonych rozporządzeniem (UE) 2018/1042, ponieważ mogłoby to zmniejszyć dostępność załóg przy wznowieniu lotów w związku z wychodzeniem z pandemii COVID-19. Data rozpoczęcia stosowania tych wymogów powinna zatem zostać odroczona na okres 6 miesięcy, aby umożliwić państwom członkowskim złagodzenie negatywnych skutków opóźnienia we wprowadzaniu tych środków w życie, spowodowanego pandemią COVID-19.
(4) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego potwierdziła Komisji, że odroczenie stosowania przepisów, o których mowa w motywie 3, jest możliwe bez wywierania szkodliwego wpływu na bezpieczeństwo lotnicze, ponieważ będzie ono bardzo ograniczone w czasie, a w sytuacji wychodzenia z pandemii COVID-19 ruch lotniczy prawdopodobnie będzie wzrastać powoli i stopniowo przy mniejszym narażeniu na ryzyko stwierdzone w dziedzinie testowania na obecność substancji psychoaktywnych i programów wsparcia psychologicznego.
(5) Celem natychmiastowego wsparcia organów krajowych i wszystkich zainteresowanych podmiotów w czasie trwania pandemii COVID-19 i aby umożliwić im zaplanowanie przygotowań do odroczonego zastosowania przedmiotowych przepisów, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: