a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 142/2011 2 określono środki wykonawcze do przepisów dotyczących zdrowia publicznego i przepisów o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt z rozporządzenia (WE) nr 1069/2009, w tym wymogi dotyczące stosowania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych jako paliwa w obiektach energetycznego spalania.
(2) Mączka mięsno-kostna jest białkiem zwierzęcym uzyskanym z przetwarzania materiałów kategorii 1 lub kategorii 2. Przez ostatnie dziesięciolecia mączka mięsno-kostna była usuwana jako odpady w drodze spalania lub współspalania zgodnie z art. 12 lit. a) lub b) rozporządzenia (WE) nr 1069/2009. Mając na uwadze zrównoważone wykorzystanie źródeł energii przemysł opracował technologię stosowania mączki mięsno-kostnej jako paliwa w urządzeniach wykorzystujących procesy spalania zgodnie z art. 12 lit. e) tego rozporządzenia w celu wykorzystania ciepła powstającego w wyniku takiego spalania.
(3) W art. 6 rozporządzenia (UE) nr 142/2011 przewidziano przepisy dotyczące zatwierdzania obiektów energetycznego spalania wykorzystujących obornik zwierząt gospodarskich jako paliwo do spalania. Należy zmienić ten artykuł, aby uwzględnić zasady dotyczące stosowania mączki mięsno-kostnej jako paliwa do spalania.
(4) W rozdziale V załącznika III do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 ustanowiono zasady dotyczące rodzajów obiektów i paliw, które można wykorzystywać do spalania oraz wymogi szczegółowe dla określonych rodzajów obiektów. Należy ustanowić przepisy dotyczące obiektów energetycznego spalania, w których stosuje się mączkę mięsno- kostną jako paliwo do spalania, z uwzględnieniem dopuszczalnych wielkości emisji i wymogów w zakresie monitorowania. W celu spełnienia odpowiednich norm środowiskowych dopuszczalne wielkości emisji i wymogi w zakresie monitorowania, mające zastosowanie do obiektów energetycznego spalania wykorzystujących jako paliwo obornik pochodzący od drobiu, powinny mieć również zastosowanie do obiektów energetycznego spalania o całkowitej nominalnej mocy cieplnej dostarczonej w paliwie nieprzekraczającej 50 MW, wykorzystujących jako paliwo mączkę mięsno-kostną.
(5) Niniejsze rozporządzenie powinno pozostawać bez uszczerbku dla obowiązków określonych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE 3 , przewidującej kompleksowy zbiór zasad dotyczących zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom powstającym w wyniku działalności przemysłowej oraz zasad dotyczących kontroli tych zanieczyszczeń. Wspomniana dyrektywa ustanawia również zasady mające na celu zapobieganie emisjom do powietrza, wody i ziemi oraz, w przypadku braku takiej możliwości, mające na celu ich redukcję i zapobieganie wytwarzaniu odpadów, w celu osiągnięcia wysokiego poziomu ochrony środowiska jako całości. Instalacje przetwarzające produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego podlegają zakresowi tej dyrektywy pod warunkiem, że ich wydajność przekracza 10 ton dziennie. Dyrektywa nakłada na wszystkie instalacje podlegające jej zakresowi obowiązek posiadania zezwolenia opartego o najlepsze dostępne techniki (BAT). Konkluzje dotyczące BAT, stanowiące część dokumentów referencyjnych dotyczących najlepszych dostępnych technik opublikowanych przez Komisję Europejską, służą jako odniesienie przy ustalaniu warunków pozwolenia 4 .
(6) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2193 5 wprowadziła dopuszczalne wielkości emisji dla niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania o całkowitej nominalnej mocy cieplnej dostarczonej w paliwie nieprzekraczającej 50 MW, które obejmują wszystkie rodzaje paliw stałych. Ponadto rozporządzenie (UE) nr 142/2011 w sposób kompleksowy określa środki i warunki spalania poszczególnych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego w takich obiektach. Wówczas nie określono jednak środków i warunków stosowania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego ani produktów pochodnych innych niż obornik pochodzący od drobiu z gospodarstwa jako paliwa w obiektach energetycznego spalania. W związku z tym konieczne jest ustalenie zasad i wymogów stosowania mączki mięsno-kostnej jako paliwa w obiektach energetycznego spalania o całkowitej nominalnej mocy cieplnej dostarczonej w paliwie nieprzekraczającej 50 MW w ramach przepisów regulujących produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego wraz z poszczególnymi dopuszczalnymi wielkościami emisji.
(7) Wymogi określone w rozporządzeniu (UE) nr 142/2011 powinny być wystarczająco rygorystyczne, aby odpowiadały dopuszczalnym wielkościom emisji dla innych paliw stałych z dyrektywy (UE) 2015/2193. Niniejsze rozporządzenie przewiduje również, że możliwy niekorzystny wpływ spalania mączki mięsno-kostnej na środowisko i zdrowie ludzi nie jest większy niż w przypadku spalania odpadów.
(8) Dopuszczalne wielkości emisji w przypadku stosowania różnych materiałów jako paliwa w obiektach energetycznego spalania o całkowitej nominalnej mocy cieplnej dostarczonej w paliwie przekraczającej 50 MW określono w dyrektywie 2010/75/UE, która ma zastosowanie w przypadku stosowania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, w tym mączki mięsno-kostnej, jako paliwa w takich obiektach energetycznego spalania.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić art. 6 rozporządzenia (UE) nr 142/2011 i załącznik III do tego rozporządzenia.
(10) Niniejsze rozporządzenie powinno umożliwiać właściwym organom przyznawanie istniejącym obiektom energetycznego spalania okresu przejściowego w celu spełnienia wymogów dotyczących kontrolowanego wzrostu temperatury gazu spalinowego, pod warunkiem że w czasie okresu przejściowego emisje te nie stwarzają ryzyka dla zdrowia ludzi i zwierząt lub środowiska. Przepisy regulujące produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego nie uniemożliwiają państwom członkowskim stosowania odpowiednich zasad obliczania dopuszczalnych wielkości emisji, które określono w dyrektywie (UE) 2015/2193, w przypadku gdy mączka mięsno-kostna jest spalana w połączeniu z innymi paliwami lub odpadami.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: