KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 57,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/947 2 system bezzałogowego statku powietrznego ("SBSP") musi być zgodny z ograniczeniami operacyjnymi określonymi w zezwoleniach na operację lub w scenariuszu standardowym ustanowionym w tym rozporządzeniu.
(2) Na podstawie doświadczeń państw członkowskich Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opracowała dwa scenariusze standardowe dotyczące operacji.
(3) Scenariusz standardowy 1 ("STS-01") obejmuje operacje wykonywane w zasięgu widoczności wzrokowej ("VLOS") na maksymalnej wysokości 120 m nad kontrolowanym obszarem naziemnym w środowisku zaludnionym przy użyciu noszącego oznakowanie CE SBSP klasy C5.
(4) Scenariusz standardowy 2 ("STS-02") obejmuje operacje, które mogą być wykonywane poza zasięgiem widoczności wzrokowej ("BVLOS") z użyciem bezzałogowego statku powietrznego w odległości nie większej niż 2 km od pilota bezzałogowego statku powietrznego przy obecności obserwatorów przestrzeni powietrznej, na maksymalnej wysokości 120 m nad kontrolowanym obszarem naziemnym w słabo zaludnionym środowisku oraz przy użyciu noszącego oznaczenie CE SBSP klasy C6.
(5) Należy zatem zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/947, aby uwzględnić te scenariusze standardowe.
(6) Jeżeli prawdopodobieństwo napotkania załogowych statków powietrznych nie jest niskie, państwa członkowskie mogą ustanowić strefy geograficzne na takich obszarach, aby zapobiec prowadzeniu przez operatorów SBSP operacji w ramach scenariuszy standardowych.
(7) Należy wprowadzić wymóg uzyskania minimalnej ogólnej oceny poświadczającej zaliczenie przez pilotów bezzałogowych statków powietrznych egzaminu z wiedzy teoretycznej.
(8) W celu poprawy widoczności bezzałogowego statku powietrznego wykonującego lot w nocy, a w szczególności w celu umożliwienia osobie znajdującej się na ziemi łatwego odróżnienia takiego bezzałogowego statku powietrznego od załogowego statku powietrznego, na bezzałogowym statku powietrznym powinno być włączone migające zielone światło.
(9) Dobrze zdefiniowane zasady powinny mieć zastosowanie do szkolenia i oceny z zakresu umiejętności praktycznych, którym poddawani są piloci bezzałogowych statków powietrznych prowadzący operacje na podstawie scenariusza standardowego. Takie szkolenie i taką ocenę powinien prowadzić podmiot uznany przez właściwy organ lub operator SBSP zgodnie z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu.
(10) W przypadku operacji transgranicznych lub operacji poza państwem członkowskim rejestracji prowadzonych przez posiadacza certyfikatu operatora lekkich systemów bezzałogowych statków powietrznych państwo członkowskie, w którym operacja ma mieć miejsce, powinno otrzymać informacje dotyczące lokalizacji planowanej operacji.
(11) EASA opracowała projekt przepisów wykonawczych i przedłożyła go wraz z opinią nr 05/2019 3 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/947 z dnia 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych (Dz.U. L 152 z 11.6.2019, s. 45).
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiające wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010 (Dz.U. L 281 z 13.10.2012, s. 1).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych z państw trzecich (Dz.U. L 152 z 11.6.2019, s. 1).