uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 128 ust. 1,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 12 ust. 1, art. 16 i art. 34 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2532/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji 1 , w szczególności jego art. 2,
(1) Decyzja EBC/2013/54 2 była kilkakrotnie zmieniana w istotnym zakresie 3 . Zważywszy na planowane dalsze nowelizacje tej decyzji, z uwagi na wymogi jasności i przejrzystości konieczne jest sporządzenie jej przekształconej wersji.
(2) W oparciu o doświadczenia zdobyte przez Europejski Bank Centralny (EBC) podczas stosowania decyzji EBC/2013/54 należy uprościć system akredytacji poprzez wyeliminowanie wstępnego etapu oceny akredytacji i wprowadzenie jednostopniowej procedury oceny.
(3) EBC przywiązuje najwyższą wagę do etycznego prowadzenia działalności przez akredytowanych producentów i ich podmioty kontrolujące, które muszą prowadzić działalność zgodnie z najwyższymi standardami etyki zawodowej. W związku z tym częścią wymogów akredytacyjnych, obok wymogów dotyczących bezpieczeństwa, jakości, środowiska oraz zdrowia i bezpieczeństwa powinno być etyczne prowadzenie działalności gospodarczej.
(4) Częścią wymogów akredytacyjnych są również wymogi w zakresie bezpieczeństwa. Ze względu na zasadę pewności i jasności prawa inspekcje i szczegółowe kontrole bezpieczeństwa przeprowadzane przez krajowe banki centralne powinny zostać włączone do odrębnej decyzji i nie będą już objęte zakresem niniejszej decyzji.
(5) Częścią wymogów akredytacyjnych są również wymagania w zakresie ochrony środowiska oraz w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Ze względu na zasadę pewności i jasności prawa wymóg przeprowadzania przez akredytowane drukarnie analizy substancji chemicznych i elementów ukończonych banknotów euro i składania do EBC sprawozdań na temat wyników tych analiz powinien zostać włączone do odrębnej decyzji i nie będzie już objęty zakresem niniejszej decyzji.
(6) Należy zatem uchylić decyzję EBC/2013/54 i zastąpić ją niniejszą decyzją. W celu zapewnienia płynnego przejścia od poprzednio obowiązujących procedur akredytacyjnych do procedur obowiązujących na mocy niniejszej decyzji należy ustanowić dwunastomiesięczny okres przejściowy. W odniesieniu do nowych przepisów dotyczących zasad etycznego prowadzenia działalności należy ustanowić trzydziestomiesięczny okres przejściowy. Taki okres przejściowy umożliwi akredytowanym producentom wprowadzenie wszelkich niezbędnych środków w celu spełnienia odpowiednich wymogów akredytacyjnych i obowiązków wynikających z niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.149.12 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2020/24 (2020/637) w sprawie procedur akredytacji dla producentów zabezpieczonych elementów banknotów euro i elementów banknotów euro (EBC/2020/24) (wersja przekształcona) |
Data aktu: | 27/04/2020 |
Data ogłoszenia: | 12/05/2020 |
Data wejścia w życie: | 12/05/2020, 18/05/2021, 16/11/2022 |