Rozporządzenie wykonawcze 2020/597 przyznające dopłaty do prywatnego przechowywania masła oraz ustalające z góry kwotę tych dopłat

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/597
z dnia 30 kwietnia 2020 r.
przyznające dopłaty do prywatnego przechowywania masła oraz ustalające z góry kwotę tych dopłat

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (We) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1370/2013 z dnia 16 grudnia 2013 r. określające środki dotyczące ustalania niektórych dopłat i refundacji związanych ze wspólną organizacją rynków produktów rolnych 2 , w szczególności jego art. 4 ust. 2 lit. b),

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 3 , w szczególności jego art. 62 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ze względu na obecną pandemię COVID-19 i na daleko idące ograniczenia w przemieszczaniu się wprowadzone w państwach członkowskich nastąpił spadek popytu na niektóre produkty w sektorze mleczarskim. Rozprzestrzenianie się choroby oraz wprowadzone środki ograniczają dostępność siły roboczej, co upośledza w szczególności etapy produkcji, skupu i przetwarzania mleka. Ponadto obowiązkowe zamknięcie sklepów, targowisk pod gołym niebem, restauracji i innych placówek branży hotelarsko-gastronomicznej skutkuje zahamowaniem działalności tej branży, co prowadzi do istotnych zmian w strukturze popytu na mleko i przetwory mleczne. Sektor hotelarsko-gastronomiczny tradycyjnie odpowiada za konsumpcję od ok.10 do 20 % (w zależności od produktu) unijnej produkcji mleka i przetworów mlecznych. Ponadto nabywcy w Unii i na rynku światowym unieważniają umowy i opóźniają zawarcie nowych umów w oczekiwaniu na dalszy spadek cen.

(2) W rezultacie przetwarzanie mleka surowego jest częściowo zastępowane wytwarzaniem produktów sprzedawanych luzem, mających długi okres trwałości i zdatnych do przechowywania, które wymagają mniejszych nakładów pracy, takich jak odtłuszczone mleko w proszku i masło, przekraczającym zwykły popyt rynkowy.

(3) W celu zmniejszenia wynikającej z tego nierównowagi między podażą a popytem, należy przyznać dopłaty do prywatnego przechowywania masła.

(4) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/1238 4  i rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/1240 5  ustanowiono przepisy dotyczące wdrażania dopłat do prywatnego przechowywania. O ile niniejsze rozporządzenie nie stanowi inaczej, do dopłat do prywatnego przechowywania masła powinny mieć zastosowanie przepisy rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238 i rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240.

(5) Kwotę dopłat należy ustalić z góry, aby możliwe było utworzenie szybkiego i elastycznego systemu operacyjnego. Zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1370/2013 wysokość dopłat do prywatnego przechowywania ustalaną z wyprzedzeniem należy określać na podstawie kosztów przechowywania lub innych odpowiednich czynników rynkowych. Należy ustalić dopłaty na pokrycie stałych kosztów przechowywania związanych z przyjęciem do magazynu i wydaniem z magazynu określonych produktów oraz dopłaty na dzień przechowywania na pokrycie kosztów przechowywania i finansowania.

(6) Ze względu na skuteczność administracyjną i uproszczenie procedury, wnioski powinny odnosić się wyłącznie do masła już przechowywanego i nie należy wymagać zabezpieczenia. W związku z tym należy ustalić okres przechowywania.

(7) Z myślą o skuteczności administracyjnej i uproszczeniu procedury, należy ustalić minimalną ilość produktów objętych każdym wnioskiem.

(8) Środki wprowadzone w związku z pandemią COVID-19 mogą mieć wpływ na zgodność z wymogami dotyczącymi kontroli na miejscu dotyczących dopłat do prywatnego przechowywania na podstawie art. 60 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240. Państwom członkowskim, których dotyczą te środki, należy umożliwić elastyczność, przedłużając okres przeprowadzania kontroli przyjmowania do magazynu lub w zastępstwie kontroli przyjmując inne stosowne dowody, a także nie wymagając przeprowadzania niezapowiedzianych kontroli. Do celów niniejszego rozporządzenia należy zatem odstąpić od niektórych przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240.

(9) Aby niniejsze rozporządzenie mogło wywrzeć natychmiastowy wpływ na rynek oraz pomogło w stabilizacji cen, powinno ono wejść w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

1. 
Niniejszym rozporządzeniem ustanawia się dopłaty do prywatnego przechowywania masła, o którym mowa w art. 17 lit. e) akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, zwane dalej "dopłatami".
2. 
O ile przepisy niniejszego rozporządzenia nie stanowią inaczej, zastosowanie ma rozporządzenie delegowane (UE) 2016/1238 oraz rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1240.
Artykuł  2

Kwalifikujące się produkty

Aby kwalifikować się do otrzymania dopłat, masło musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz musi pochodzić z Unii. Produkt musi spełniać wymogi określone w sekcji IV załącznika VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238.

Artykuł  3

Składanie i dopuszczalność wniosków

1. 
Wnioski o dopłaty można składać od dnia 7 maja 2020 r. Wnioski należy złożyć najpóźniej w dniu 30 czerwca 2020 r.
2. 
Wnioski odnoszą się do produktów, które zostały już wprowadzone do przechowywania.
3. 
Minimalna ilość, jakiej może dotyczyć wniosek, wynosi 10 ton.
Artykuł  4

Kwota dopłat i okres przechowywania

1. 
Kwotę dopłat wyznacza się w sposób następujący:
a)
9,83 EUR na tonę przechowywanych produktów w odniesieniu do stałych kosztów przechowywania,
b)
0,43 EUR na tonę przechowywanych produktów i na dzień w odniesieniu do przechowywania objętego umową.
2. 
Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wydanie z magazynu.
3. 
Dopłaty można przyznać tylko w przypadku, gdy okres przechowywania objętego umową wynosi od 90 do 180 dni.
Artykuł  5

Kontrole

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 60 ust. 1 i 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240, jeżeli w wyniku środków wprowadzonych w związku z pandemią COVID-19, zwanych dalej "środkami", agencja płatnicza nie ma możliwości przeprowadzenia w odpowiednim czasie kontroli, o których mowa w art. 60 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia, zainteresowane państwo członkowskie może:
a)
przedłużyć okres, o którym mowa w art. 60 ust. 1 akapit pierwszy, w celu przeprowadzenia tych kontroli najpóźniej 30 dni po zakończeniu stosowania środków; lub
b)
w zastępstwie kontroli przeprowadzanych w okresie, w którym środki mają zastosowanie, wykorzystać stosowne dowody, w tym zdjęcia geotagowane lub inne dowody w postaci elektronicznej.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 60 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240, jeżeli ze względu na wprowadzone środki agencja płatnicza nie ma możliwości przeprowadzenia niezapowiedzianych kontroli na miejscu, nie jest ona zobowiązana do przeprowadzania niezapowiedzianych kontroli w okresie stosowania środków.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 kwietnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Dz.U. L 346 z 20.12.2013, s. 12.
3 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1238 z dnia 18 maja 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do interwencji publicznej i dopłat do prywatnego przechowywania (Dz.U. L 206 z 30.7.2016, s. 15).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1240 z dnia 18 maja 2016 r. ustalające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do interwencji publicznej i dopłat do prywatnego przechowywania (Dz.U. L 206 z 30.7.2016, s. 71).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.140.31

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2020/597 przyznające dopłaty do prywatnego przechowywania masła oraz ustalające z góry kwotę tych dopłat
Data aktu: 30/04/2020
Data ogłoszenia: 04/05/2020
Data wejścia w życie: 05/05/2020