KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei 1 , w szczególności jej art. 24 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa (UE) 2016/798, zgodnie z jej art. 22, ustanawia ramy mające na celu zapewnienie, aby wyniki dochodzeń w sprawie wypadków i incydentów były rozpowszechniane przez krajowe organy dochodzeniowe odpowiedzialne za sporządzanie sprawozdań z dochodzeń w sprawie wypadków i incydentów kolejowych w całej Unii.
(2) Sprawozdania z dochodzeń oraz wszelkie ustalenia i późniejsze zalecenia dostarczają kluczowych informacji na potrzeby przyszłej poprawy bezpieczeństwa kolei w ramach jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Zgodnie z art. 26 dyrektywy (UE) 2016/798 adresaci zaleceń w zakresie bezpieczeństwa muszą podjąć działania w celu ich realizacji oraz przedstawiać organowi dochodzeniowemu sprawozdania zwrotne na temat podjętych działań.
(3) Wspólna struktura sprawozdań z dochodzenia powinna ułatwić udostępnianie sprawozdań. W tym celu utworzono publiczną bazę danych, za którą odpowiedzialność ponosi Agencja Kolejowa Unii Europejskiej zgodnie z art. 37 ust. 3 lit. e) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 2 i która jest dostępna za pośrednictwem Agencji.
(4) Aby ułatwić innym europejskim zainteresowanym stronom dostęp do użytecznych informacji i ich stosowanie, niektóre części sprawozdania należy sporządzić w dwóch językach europejskich.
(5) Przedmiotowa struktura powinna chronić krajowe organy dochodzeniowe przed ingerencją zewnętrzną, gwarantując, że dochodzenie zostało przeprowadzone w sposób niezależny zgodnie z art. 21 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/798.
(6) Sprawozdania z dochodzeń w sprawie wypadków i incydentów w zakresie bezpieczeństwa powinny umożliwiać wyciągnięcie wniosków z wcześniejszych wypadków i incydentów. Powinny one ułatwiać identyfikację zagrożeń dla bezpieczeństwa oraz eliminację podobnych rodzajów ryzyka w zakresie bezpieczeństwa w przyszłości i umożliwić podmiotom w sektorze kolejowym, w razie konieczności, dokonanie przeglądu oceny ryzyka związanego z ich działalnością oraz aktualizację systemów zarządzania bezpieczeństwem, w tym - w stosownych przypadkach - w celu przyjęcia środków naprawczych zgodnie z pkt 7.1.3 załącznika I oraz pkt 7.1.3 załącznika II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2018/762 3 . W tym celu informacje zawarte w przedmiotowych sprawozdaniach powinny mieć strukturę zapewniającą ich łatwą dostępność.
(7) Agencja Kolejowa Unii Europejskiej ("Agencja"), która gromadzi sprawozdania, powinna stosować odpowiednie narzędzie informatyczne zapewniające łatwe wyszukiwanie, dostosowane do konkretnych potrzeb użytkownika (np. za pomocą słów kluczowych).
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 28 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/798,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: