Rozporządzenie delegowane 2020/570 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do dostosowania przepisów dotyczących ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/570
z dnia 28 stycznia 2020 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do dostosowania przepisów dotyczących ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 2  zostało zmienione 3 w celu ustanowienia bardziej elastycznych wymogów dotyczących obsługi technicznej lekkich statków powietrznych oraz w celu dodania zarządzania ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa na potrzeby organizacji, które zarządzają ciągłą zdatnością do lotu statków powietrznych eksploatowanych przez posiadaczy certyfikatu przewoźnika lotniczego. W wyniku tej zmiany środki, które mają zostać wprowadzone w celu zapewnienia ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, określone wcześniej w załączniku I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014, są obecnie określone w załączniku I (część M), załączniku Vb (część ML), załączniku Vc (część CAMO) i załączniku Vd (część CaO) do tego rozporządzenia, w zależności od typu statku powietrznego i wykonywanej przez niego operacji.

(2) Ponieważ przepisy dotyczące świadectw zdatności do lotu, zatwierdzania projektów naprawy i zezwoleń na lot, określone w załączniku I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 4 , powinny odnosić się wyłącznie do załącznika I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014, należy zmienić załącznik I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 w celu dostosowania jego przepisów do nowej struktury załączników do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.

(3) Pkt 21.A.604 lit. b) załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 można rozumieć tak, że w przypadku zatwierdzenia zmian projektowych do pomocniczego źródła zasilania dla wnioskodawców, którzy nie posiadają autoryzacji europejskiej normy technicznej w odniesieniu do zmian sklasyfikowanych jako drobne, należy stosować podczęść E załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 zamiast podczęści D załącznika I do tego rozporządzenia. Należy zatem sprostować rozporządzenie (UE) nr 748/2012, aby wyjaśnić, że w tych przypadkach zastosowanie ma podczęść D załącznika I do tego rozporządzenia.

(4) Wymogi dotyczące progu emisji CO2 samolotu w normie produkcji określone w części G pkt 21.A.165 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 nie są jasno określone i dostosowane do tych samych wymogów w części F załącznika I do tego rozporządzenia. Należy zatem sprostować rozporządzenie (UE) nr 748/2012.

(5) Przepis zawarty w pkt 21.A.93 lit. c) załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 odnosi się do "certyfikatów typu lub ograniczonych certyfikatów typu", podczas gdy powinien odnosić się do "zmian w certyfikatach typu lub ograniczonych certyfikatach typu". Należy zatem sprostować rozporządzenie (UE) nr 748/2012.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opiniami 05/2016 5  i 06/2016 6  Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, przedłożonymi na podstawie art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 748/2012 wprowadza się następujące zmiany i sprostowania:

1)
w art. 1 ust. 2 uchyla się lit. d);
2)
w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 24 marca 2020 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 stycznia 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w spisie treści odniesienie do dodatku II otrzymuje brzmienie:

"Dodatek II - formularze 15a i 15c EASA - Poświadczenie przeglądu zdatności do lotu";

2)
pkt 21.A.93 lit. c) ppkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2. wystąpić o przedłużenie terminu przewidzianego w pierwszym zdaniu lit. c) dla pierwotnego wniosku i zaproponować nowy termin wydania zatwierdzenia. W takim przypadku wnioskodawca musi zastosować się do podstawy certyfikacji typu, podstawy zatwierdzenia danych dotyczących zgodności operacyjnej oraz wymogów ochrony środowiska, ustanowionych przez Agencję zgodnie z pkt 21.A.101 oraz notyfikowanych zgodnie z pkt 21.B.105 w terminie ustalonym przez wnioskodawcę. Dzień ten nie może jednak poprzedzać nowego terminu zaproponowanego przez wnioskodawcę na wydanie zatwierdzenia o więcej niż pięć lat w przypadku wniosku o zmianę certyfikatu typu lub ograniczonego certyfikatu typu dla dużego samolotu lub dużego wiropłatu oraz o więcej niż trzy lata w przypadku wniosku o jakąkolwiek inną zmianę certyfikatu typu lub ograniczonego certyfikatu typu.";

3)
pkt 21.A.165 lit. c) ppkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3. dodatkowo, w przypadku wymogów ochrony środowiska, sprawdza, czy:

(i) kompletny silnik spełnia stosowne wymagania w zakresie emisji spalin z silników, obowiązujące w dniu wyprodukowania silnika; oraz

(ii) kompletny samolot spełnia stosowne wymagania w zakresie emisji CO2, obowiązujące w dniu wydania jego pierwszego świadectwa zdatności do lotu.";

4)
pkt 21.A.174 lit. b) ppkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3. w odniesieniu do używanych statków powietrznych pochodzących z:

(i) państwa członkowskiego - poświadczenie przeglądu zdatności do lotu wydane zgodnie z załącznikiem I (część M) lub załącznikiem Vb (część ML) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 * ;

(ii) państwa trzeciego;

– oświadczenie właściwego organu państwa, w którym statek powietrzny jest lub był zarejestrowany, odzwierciedlające stan zdatności do lotu statku powietrznego w chwili transferu pozostającego w rejestrze tego państwa;

– sprawozdanie z ważenia i wyważenia wraz z planem załadowania;

– instrukcję użytkowania w locie, jeżeli tego rodzaju instrukcja jest wymagana przez zbiór przepisów w zakresie zdatności do lotu dla statku powietrznego;

– dokumentację historyczną ustanawiającą standardy produkcji, modyfikacji oraz obsługi technicznej statku powietrznego, w tym wszelkie ograniczenia związane z ograniczonym świadectwem zdatności do lotu wydanym zgodnie z pkt 21.B.327;

– zalecenie wydania świadectwa zdatności do lotu lub ograniczonego świadectwa zdatności do lotu oraz poświadczenia przeglądu zdatności do lotu na podstawie przeglądu zdatności do lotu zgodnie z załącznikiem I (część M) lub załącznikiem Vb (część ML) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.";

5)
pkt 21.A.179 lit. a) ppkt 2 ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) po przedstawieniu poprzedniego świadectwa zdatności do lotu i ważnego poświadczenia przeglądu zdatności do lotu, wydanego zgodnie z załącznikiem I (część M) lub załącznikiem Vb (część ML) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014;";

6)
pkt 21.A.441 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) realizacja naprawy jest dokonywana zgodnie z załącznikiem I (część M), załącznikiem II (część 145), załącznikiem Vb (część ML) lub załącznikiem Vd (część CAO) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014, lub przez organizację produkującą zatwierdzoną zgodnie z podczęścią G niniejszego załącznika, zgodnie z przywilejem określonym w pkt 21.A.163 lit. d);";

7)
pkt 21.A.604 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) w drodze odstępstwa od pkt 21.A.611, wymogi podczęści D mają zastosowanie do zatwierdzania zmian projektu przez posiadacza autoryzacji ETSO na pomocnicze źródło zasilania (APU) i do dokonanych przez innych wnioskodawców zmian projektu sklasyfikowanych jako drobne zmiany, natomiast wymogi podczęści E mają zastosowanie do zatwierdzania dokonanych przez innych wnioskodawców zmian projektu sklasyfikowanych jako istotne zmiany. W przypadku gdy zastosowanie mają wymogi podczęści E, wydawana jest oddzielna autoryzacja ETSO zamiast uzupełniającego certyfikatu typu; oraz";

8)
pkt 21.A.711 lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) upoważniona organizacja może wydać zezwolenie na lot (formularz 20b EASA, zob. dodatek IV) zgodnie z przywilejem nadanym zgodnie z pkt CAMO.A.125 załącznika Vc (część CAMO) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 lub pkt CAO.A.095 załącznika Vd (część CAO) rozporządzenia (UE) nr 1321/2014, jeżeli warunki lotu, o których mowa w pkt 21.A.708 niniejszego załącznika, zostały zatwierdzone zgodnie z pkt 21.A.710 niniejszego załącznika;";

9)
pkt 21.B.325 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) w przypadku nowego lub używanego statku powietrznego pochodzącego z kraju trzeciego, właściwy organ państwa członkowskiego rejestracji, oprócz odpowiedniego świadectwa zdatności do lotu, o którym mowa w lit. a) lub b), wydaje początkowe poświadczenie przeglądu zdatności do lotu (formularz 15a lub 15c EASA, zob. dodatek II).";

10)
pkt 21.B.326 lit. b) ppkt 1 ppkt (iii) otrzymuje brzmienie:

"(iii) statek powietrzny poddano przeglądowi zgodnie z przepisami w stosownych przypadkach załącznika I (część M) lub załącznika Vb (część ML) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.";

11)
pkt 21.B.327 lit. a) ppkt 2 ppkt (i) lit. C) otrzymuje brzmienie:

"C) statek powietrzny poddano przeglądowi odpowiednio zgodnie z przepisami załącznika I (część M) lub załącznika Vb (część ML) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.";

12)
w wykazie dodatków "FORMULARZE EASA" odniesienie do "Dodatku II - formularz 15a EASA - Poświadczenie przeglądu zdatności do lotu" otrzymuje brzmienie:

"Dodatek II - formularze 15a i 15c EASA - Poświadczenie przeglądu zdatności do lotu";

13)
dodatek II otrzymuje brzmienie:

"Dodatek II

Formularz 15a EASA - Poświadczenie przeglądu zdatności do lotu

[PAŃSTWO CZŁONKOWSKIE]

Państwo członkowskie Unii Europejskiej (*)

POŚWIADCZENIE PRZEGLĄDU ZDATNOŚCI DO LOTU (ARC)

numer ARC:

Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 [WŁAŚCIWY ORGAN PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO] niniejszym poświadcza, że następujący statek powietrzny:

Wytwórca statku powietrznego: .....................................................................................................................................

Oznaczenie wytwórcy: ...................................................................................................................................................

Znak rejestracyjny statku powietrznego: ........................................................................................................................

Numer seryjny statku powietrznego: ..............................................................................................................................

w dniu wydania poświadczenia uznany jest za zdatny do lotu.

Data wydania: ..................................................................... Data ważności: ..................................................................

Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (**): ......................................................

Podpisano: .................................................................. Numer upoważnienia: ................................................................

Pierwsze przedłużenie ważności: Statek powietrzny pozostawał przez ostatni rok w kontrolowanym środowisku zgodnie z pkt M.A.901 załącznika I (część M) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014. W dniu wydania niniejszego certyfikatu statek powietrzny uznany jest za zdatny do lotu.

Data wydania: ..................................................................... Data ważności: ..................................................................

Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (**):

Podpisano: .................................................................. Numer upoważnienia: ................................................................

Nazwa przedsiębiorstwa: Sygnatura zatwierdzenia:
Drugie przedłużenie ważności: Statek powietrzny pozostawał przez ostatni rok w kontrolowanym środowisku zgodnie z pkt M.A.901 załącznika I (część M) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014. W dniu wydania certyfikatu statek powietrzny uznany jest za zdatny do lotu.

Data wydania: ..................................................................... Data ważności: ..................................................................

Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (**):

Podpisano: .................................................................. Numer upoważnienia: ................................................................

Nazwa przedsiębiorstwa: ........................................... Sygnatura zatwierdzenia: ............................................................

Formularz 15a EASA - wydanie 5

(*) Skreślić w przypadku państwa niebędącego państwem członkowskim UE.

(**) Z wyjątkiem sterowców.

Formularz 15c EASA - Poświadczenie przeglądu zdatności do lotu

POŚWIADCZENIE PRZEGLĄDU ZDATNOŚCI DO LOTU (ARC) (statków powietrznych spełniających wymagania części ML)

Numer ARC: ...........................................

Na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139:

[NAZWA WŁAŚCIWEGO ORGANU] lub

[NAZWA ZATWIERDZONEJ ORGANIZACJI, ADRES i NUMER ZATWIERDZENIA]

lub

[PEŁNE IMIĘ I NAZWISKO PRACOWNIKA POŚWIADCZAJĄCEGO ORAZ NUMER LICENCJI ZGODNEJ Z CZĘŚCIĄ 66 (LUB KRAJOWEGO DOKUMENTU RÓWNOWAŻNEGO)]

niniejszym poświadcza, że wykonał(a) przegląd zdatności do lotu zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1321/2014 następującego statku powietrznego:

Wytwórca statku powietrznego: .................................................... Oznaczenie producenta: ........................................

Znak rejestracyjny statku powietrznego: ......................................... Numer seryjny statku powietrznego: ..........................

w dniu wydania poświadczenia statek powietrzny uznany jest za zdatny do lotu.

Data wydania: ..................................................................... Data ważności: ..................................................................

Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (*): .......................................................................

Podpisano: .................................................................. Numer upoważnienia: (jeżeli dotyczy .......................................

Pierwsze przedłużenie ważności: statek powietrzny spełnia warunki określone w pkt ML.A.901 lit. c) załącznika Vb (część ML)

Data wydania: ..................................................................... Data ważności: ..................................................................

Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (*): ......................................................................

Podpisano: .................................................................. Numer upoważnienia: ................................................................

Nazwa przedsiębiorstwa: Numer zatwierdzenia:
Drugie przedłużenie ważności: statek powietrzny spełnia warunki określone w pkt ML.A.901 lit. c) załącznika Vb (część ML)

Data wydania: ..................................................................... Data ważności: ..................................................................

Liczba godzin lotu (FH) płatowca w dniu wydania (*): ................................................

Podpisano: .................................................................. Numer upoważnienia: ................................................................

Nazwa przedsiębiorstwa: .................................................. Numer zatwierdzenia: .........................................................

(*) Z wyjątkiem balonów i sterowców. Formularz 15c EASA - wydanie 3."

1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 362 z 17.12.2014, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1383 z dnia 8 lipca 2019 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 w zakresie systemów zarządzania bezpieczeństwem w organizacjach zarządzania ciągłą zdatnością do lotu oraz złagodzenia wymagań dotyczących obsługi technicznej i zarządzania ciągłą zdatnością do lotu w stosunku do statków powietrznych lotnictwa ogólnego (Dz.U. L 228 z 4.9.2019, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).
5 Opinia 05/2016: grupa zadaniowa ds. przeglądu przepisów części M w odniesieniu do lotnictwa ogólnego (FAZA II).
6 Opinia 06/2016: włączenie wymagań dotyczących systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 (SMS w części M).
* Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 362 z 17.12.2014, s. 1).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.132.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2020/570 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do dostosowania przepisów dotyczących ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014
Data aktu: 28/01/2020
Data ogłoszenia: 27/04/2020
Data wejścia w życie: 24/03/2020, 17/05/2020