ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/570
z dnia 28 stycznia 2020 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do dostosowania przepisów dotyczących ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 2 zostało zmienione 3 w celu ustanowienia bardziej elastycznych wymogów dotyczących obsługi technicznej lekkich statków powietrznych oraz w celu dodania zarządzania ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa na potrzeby organizacji, które zarządzają ciągłą zdatnością do lotu statków powietrznych eksploatowanych przez posiadaczy certyfikatu przewoźnika lotniczego. W wyniku tej zmiany środki, które mają zostać wprowadzone w celu zapewnienia ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, określone wcześniej w załączniku I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014, są obecnie określone w załączniku I (część M), załączniku Vb (część ML), załączniku Vc (część CAMO) i załączniku Vd (część CaO) do tego rozporządzenia, w zależności od typu statku powietrznego i wykonywanej przez niego operacji.
(2) Ponieważ przepisy dotyczące świadectw zdatności do lotu, zatwierdzania projektów naprawy i zezwoleń na lot, określone w załączniku I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 4 , powinny odnosić się wyłącznie do załącznika I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014, należy zmienić załącznik I (część 21) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 w celu dostosowania jego przepisów do nowej struktury załączników do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.
(3) Pkt 21.A.604 lit. b) załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 można rozumieć tak, że w przypadku zatwierdzenia zmian projektowych do pomocniczego źródła zasilania dla wnioskodawców, którzy nie posiadają autoryzacji europejskiej normy technicznej w odniesieniu do zmian sklasyfikowanych jako drobne, należy stosować podczęść E załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 zamiast podczęści D załącznika I do tego rozporządzenia. Należy zatem sprostować rozporządzenie (UE) nr 748/2012, aby wyjaśnić, że w tych przypadkach zastosowanie ma podczęść D załącznika I do tego rozporządzenia.
(4) Wymogi dotyczące progu emisji CO2 samolotu w normie produkcji określone w części G pkt 21.A.165 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 nie są jasno określone i dostosowane do tych samych wymogów w części F załącznika I do tego rozporządzenia. Należy zatem sprostować rozporządzenie (UE) nr 748/2012.
(5) Przepis zawarty w pkt 21.A.93 lit. c) załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 odnosi się do "certyfikatów typu lub ograniczonych certyfikatów typu", podczas gdy powinien odnosić się do "zmian w certyfikatach typu lub ograniczonych certyfikatach typu". Należy zatem sprostować rozporządzenie (UE) nr 748/2012.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opiniami 05/2016 5 i 06/2016 6 Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, przedłożonymi na podstawie art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 362 z 17.12.2014, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1383 z dnia 8 lipca 2019 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 w zakresie systemów zarządzania bezpieczeństwem w organizacjach zarządzania ciągłą zdatnością do lotu oraz złagodzenia wymagań dotyczących obsługi technicznej i zarządzania ciągłą zdatnością do lotu w stosunku do statków powietrznych lotnictwa ogólnego (Dz.U. L 228 z 4.9.2019, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).
5 Opinia 05/2016: grupa zadaniowa ds. przeglądu przepisów części M w odniesieniu do lotnictwa ogólnego (FAZA II).
6 Opinia 06/2016: włączenie wymagań dotyczących systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 (SMS w części M).
* Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 362 z 17.12.2014, s. 1).