Rozporządzenie wykonawcze 2020/35 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/159 nakładające ostateczne środki ochronne w odniesieniu do przywozu niektórych wyrobów ze stali

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/35
z dnia 15 stycznia 2020 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/159 nakładające ostateczne środki ochronne w odniesieniu do przywozu niektórych wyrobów ze stali

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/478 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/755 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu z niektórych państw trzecich 2 , w szczególności jego art. 16 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/159 Komisja Europejska ("Komisja") nałożyła ostateczne środki ochronne na niektóre wyroby ze stali ("rozporządzenie w sprawie środków ostatecznych") 3 . Środki wprowadzone tym rozporządzeniem obejmują kontyngent taryfowy w odniesieniu do 26 kategorii wyrobów ze stali, ustalony na poziomie wystarczająco wysokim do zachowania tradycyjnych przepływów handlowych. W szczególności ustanowiono progi ilościowe w odniesieniu do przywozu w latach 2015-2017, podwyższone o 5 %, aby zapewnić wystarczającą podaż i konkurencję na rynku UE. Cło w wysokości 25 % miałoby zastosowanie jedynie powyżej tych ustalonych progów ilościowych dla poszczególnych kategorii produktu.

(2) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1590 4  ("rozporządzenie zmieniające") Komisja zmieniła te środki w następstwie dochodzenia przeglądowego, aby odzwierciedlić okoliczności, które uległy zmianie w okresie obowiązywania środków, oraz aby zwiększyć skuteczność środków, mając na względzie interes Unii.

(3) W ramach wspomnianego dochodzenia przeglądowego niektóre strony, w tym Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ("ACEA"), zwróciły się z wnioskiem o wyłączenie kategorii produktu 4B (obejmującej produkty walcowane płaskie z powłokami metalowymi, wykorzystywane głównie w sektorze motoryzacyjnym) z zakresu środków. ACEA utrzymywało, że wykorzystywanie tej kategorii produktu przez unijny przemysł motoryzacyjny ma zasadnicze znaczenie dla utrzymania zwykłej działalności handlowej tego przemysłu. Jakkolwiek Komisja uznała, że wyodrębnienie tradycyjnych przepływów handlowych rodzajów produktów wykorzystywanych przez przemysł motoryzacyjny leży w interesie Unii, nie stwierdziła żadnych podstaw do takiego prostego wykluczenia tej kategorii produktu z systemu kontyngentów taryfowych. Po zasięgnięciu opinii wszystkich zainteresowanych stron Komisja postanowiła zatem, że zamiast wprowadzać wyłączenie, należy ograniczyć stosowanie produktów kategorii 4B (która może również obejmować produkty do innych zastosowań) tylko do przywozu produktów, w odniesieniu do których można wykazać ich końcowe przeznaczenie dla sektora motoryzacyjnego. W związku z tym w drodze rozporządzenia zmieniającego odnośny przywóz został objęty procedurą końcowego przeznaczenia, o której mowa w art. 254 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 5 . Większość podmiotów sektora motoryzacyjnego i dostawców stali dla tego sektora przyjęła to rozwiązanie z zadowoleniem, ponieważ zapewniało ono wyłączne wykorzystanie kontyngentu taryfowego dla kategorii produktu 4B przez unijny przemysł motoryzacyjny przy jednoczesnej ochronie tradycyjnych przepływów handlowych. Wyniki konsultacji z członkami WTO również nie wykazały sprzeciwu wobec tej zmiany w odniesieniu do kategorii 4B.

(4) Po wejściu w życie rozporządzenia zmieniającego Komisja pozostawała w ścisłym kontakcie z ACEA i eksporterami (w szczególności koreańskimi) wyrobów stalowych należących do kategorii 4B. Biorąc pod uwagę, że przywóz produktu objętego wymogiem dotyczącym przeznaczenia końcowego nie był prowadzony bezpośrednio przez przemysł wykorzystujący ten produkt, wdrożenie tej procedury wymagało ścisłej współpracy między wszystkimi stronami zaangażowanymi w proces przywozu, począwszy od początkowych zamówień aż do momentu dotarcia przywożonego produktu do odbiorcy końcowego. Komisja została poinformowana, że niezbędna ścisła współpraca różnych podmiotów (obejmująca rozszerzenie dotychczasowych zezwoleń wydanych unijnemu przemysłowi motoryzacyjnemu, udzielanie nowych zezwoleń importerom lub przekazywanie praw i obowiązków między różnymi stronami uczestniczącymi w powiązanym łańcuchu dostaw) nie przebiegała zgodnie z pierwotnymi założeniami. W rezultacie znaczna część przywozu w ramach kategorii produktu 4B nie mogła się odbywać po wejściu w życie zmienionych środków, mimo ścisłej współpracy Komisji, eksporterów, importerów stali oraz krajowych organów celnych państw członkowskich UE i państw trzecich w celu rozwiązania tych problemów. Nie było również możliwe przyspieszenie procesu administracyjnego w celu uzyskania niezbędnych zezwoleń w zakresie końcowego przeznaczenia.

(5) Okazało się ponadto, że każde rozwiązanie mające na celu wdrożenie skutecznej procedury końcowego przeznaczenia byłoby czasochłonne i nie dawałoby gwarancji odpowiednich i natychmiastowych środków zaradczych. Jednocześnie znaczna część produktów kategorii 4B jest przetrzymywana na granicy celnej Unii w oczekiwaniu na odprawę celną. Skutkuje to poważnym zakłóceniem lub nawet przerwaniem łańcuchów dostaw działających na zasadzie "dokładnie na czas", w szczególności biorąc pod uwagę, że przemysł motoryzacyjny Unii w dużym stopniu polega na wysoko wyspecjalizowanych gatunkach stali. Zważywszy na potencjalne negatywne skutki gospodarcze oraz fakt, że takie ograniczenia wyraźnie stoją w sprzeczności z celem Komisji, jakim jest zapewnienie utrzymania tradycyjnych przepływów handlowych w interesie Unii, Komisja, po zasięgnięciu opinii wszystkich stron zaangażowanych w tę sprawę, jest zdania, że należy uchylić procedurę końcowego przeznaczenia w odniesieniu do tej kategorii produktu.

(6) Należy zatem ponownie zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/159 i załączniki do niego, aby odpowiednio odzwierciedlić sytuację, która miała miejsce przed wprowadzeniem wymogu dotyczącego końcowego przeznaczenia w odniesieniu do kategorii 4 A i 4B w drodze rozporządzenia zmieniającego.

(7) Po konsultacjach z Koreą, czyli krajem wywozu, na który mechanizm końcowego przeznaczenia miał największy wpływ, Komisja uznała, że należy również zmienić przydział kontyngentów taryfowych między kategoriami produktu 4 A i 4B w odniesieniu do tego kraju, ustalony w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/159. Jest to konieczne w celu uwzględnienia ilości gatunków stali przeznaczonych do wykorzystania przez przemysł motoryzacyjny, przywożonych w ramach kategorii produktu 4 A od czasu wejścia w życie rozporządzenia zmieniającego, ze względu na brak możliwości ich przywozu w ramach kategorii produktu 4B podlegającej mechanizmowi końcowego przeznaczenia.

(8) Komisja nadal jest zdania, że interes Unii może wymagać na późniejszym etapie wprowadzenia szczególnego mechanizmu - czy to procedury końcowego przeznaczenia (po rozwiązaniu kwestii związanych z wdrożeniem), czy jakiegokolwiek alternatywnego systemu, w celu wyodrębnienia w ramach kategorii produktowej 4B przywozu "gatunków motoryzacyjnych" stali. Kwestie te zostaną w związku z tym ponownie ocenione w kontekście przyszłego dochodzenia przeglądowego na podstawie uwag i propozycji zgłoszonych przez zainteresowane strony oraz z uwzględnieniem innych zmian mających wpływ na tę kategorię produktu. W tym względzie zwraca się również uwagę, że Komisja wszczęła niedawno dochodzenie w sprawie obejścia środków antydumpingowych względem przywozu niektórych rodzajów stali odpornych na korozję pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, wchodzących w zakres kategorii produktu 4 6 .

(9) Niniejszemu rozporządzeniu należy nadać moc wsteczną, tym samym uchylając ze skutkiem od dnia 1 października 2019 r. wymóg w zakresie końcowego przeznaczenia wprowadzony rozporządzeniem zmieniającym. Umożliwi to również zwrot wszelkich ewentualnych ceł ochronnych zapłaconych na podstawie kontyngentu taryfowego ustanowionego w rozporządzeniu zmieniającym, które nie są już uzasadnione w następstwie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Środków Ochronnych ustanowionego na podstawie odpowiednio art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/478 i art. 22 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/755,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Art. 1 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/159 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku każdej kategorii produktu objętej dochodzeniem, z wyjątkiem kategorii produktu 1 i kategorii produktu 25, część każdego kontyngentu taryfowego przydziela się państwom określonym w załączniku IV.".

2. 
Sekcję dotyczącą kategorii 4 A i 4B załącznika IV.1 pt. "Wielkość kontyngentów taryfowych" rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/159 zastępuje się załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 października 2019 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 15 stycznia 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

Numer produktu Kategoria produktu Kody CN (TARIC) Przydział według kraju (w stosownych przypadkach) Od 2.02.2019 do 30.06.2019 Od 1.07.2019 do 30.06.2020 Od 1.07.2020 do 30.06.2021 Stawka cła dodatkowego Numery porządkowe
Wielkość

kontyngentu

taryfowego (tony

netto)

Wielkość

kontyngentu

taryfowego (tony

netto)

Wielkość

kontyngentu

taryfowego (tony

netto)

4.A (1) Produkty walcowane płaskie z powłokami metalowymi Kody TARIC: 7210 41 00 20, 7210 49 00 20 7210 61 00 20, 7210 69 00 20, 7212 30 00 20, 7212 50 61 20, 7212 50 69 20, 7225 92 00 20, 7225 99 00 11, 7225 99 00 22, 7225 99 00 40, 7225 99 00 91, 7225 99 00 92, 7226 99 30 10, 7226 99 70 11, 7226 99 70 91, 7226 99 70 94 Republika Korei 69 571,10 328 792,63 180 804,79 25 % 09.8816
Indie 83 060,42 209 574,26 215 861,48 25 % 09.8817
Pozostałe państwa 761 518,93 1 921 429,81 1 979 072,71 25 % (2)
4.B (3) Kody CN: 7210 20 00, 7210 30 00, 7210 90 80, 7212 20 00, 7212 50 20, 7212 50 30, 7212 50 40, 7212 50 90, 7225 91 00, 7226 99 10

Kody TARIC: 7210 41 00 80, 7210 49 00 80, 7210 61 00 80, 7210 69 00 80, 7212 30 00 80, 7212 50 61 80, 7212 50 69 80, 7225 92 00 80, 7225 99 00 25, 7225 99 00 95, 7226 99 30 90, 7226 99 70 19, 7226 99 70 96

Chiny 204 951,07 517 123,19 532 636,89 25 % 09.8821
Republika Korei 249 533,26 476 356,93 648 499,26 25 % 09.8822
Indie 118 594,25 299 231,59 308 208,54 25 % 09.8823
Tajwan 49 248,78 124 262,26 127 990,13 25 % 09.8824
Pozostałe państwa 125 598,05 316 903,26 326 410,36 25 % (4)
(1) Produkty objęte cłami antydumpingowymi.

(2) Od 2.2.2019 r. do 31.3.2019 r., od 1.7.2019 r. do 31.3.2020 r. i od 1.7.2020 r. do 31.3.2021 r.:

09.8609. Od 1.4.2019 r. do 30.6.2019 r., od 1.4.2020 r. do 30.6.2020 r. i od 1.4.2021 r. do 30.6.2021 r.: 09.8610.

(3) Produkty niepodlegające cłom antydumpingowym (w tym produkty motoryzacyjne).

(4) Od 2.2.2019 r. do 31.3.2019 r., od 1.7.2019 r. do 31.3.2020 r. i od 1.7.2020 r. do 31.3.2021 r.:

09.8611. Od 1.4.2019 r. do 30.6.2019 r., od 1.4.2020 r. do 30.6.2020 r. i od 1.4.2021 r. do 30.6.2021 r.: 09.8612.

1 Dz.U. L 83 z 27.3.2015, s. 16.
2 Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 33.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/159 z dnia 31 stycznia 2019 r. nakładające ostateczne środki ochronne w odniesieniu do przywozu niektórych wyrobów ze stali (Dz.U. L 31 z 1.2.2019, s. 27).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/1590 z dnia 26 września 2019 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/159 nakładające ostateczne środki ochronne w odniesieniu do przywozu niektórych wyrobów ze stali (Dz.U. L 248 z 27.9.2019, s. 28).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).
6 Dz.U. L 304 z 26.11.2019, s. 10.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.12.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2020/35 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/159 nakładające ostateczne środki ochronne w odniesieniu do przywozu niektórych wyrobów ze stali
Data aktu: 15/01/2020
Data ogłoszenia: 16/01/2020
Data wejścia w życie: 17/01/2020, 01/10/2019