KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylające rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE 1 , w szczególności jego art. 46 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem (WE) nr 1221/2009 zobowiązuje się Komisję do opracowania sektorowych dokumentów referencyjnych dotyczących poszczególnych sektorów gospodarki. Dokumenty te muszą obejmować najlepsze praktyki zarządzania środowiskowego, wskaźniki efektywności środowiskowej oraz, w stosownych przypadkach, kryteria doskonałości i systemy oceny poziomu efektów działalności środowiskowej. Organizacje zarejestrowane lub przygotowujące się do zarejestrowania w systemie ekozarządzania i audytu, który ustanowiono rozporządzeniem (WE) nr 1221/2009, mają obowiązek uwzględnić te dokumenty podczas przygotowywania swoich systemów zarządzania środowiskowego oraz dokonywania oceny efektów swojej działalności środowiskowej w deklaracjach środowiskowych lub zaktualizowanych deklaracjach środowiskowych, opracowanych zgodnie z załącznikiem IV do tego rozporządzenia.
(2) W rozporządzeniu (WE) nr 1221/2009 Komisja została zobowiązana do opracowania planu roboczego zawierającego orientacyjny wykaz sektorów, które będą uznawane za priorytetowe na potrzeby przyjęcia sektorowych i międzysektorowych dokumentów referencyjnych. W komunikacie Komisji pt. "Ustanowienie planu prac określającego orientacyjny wykaz sektorów na potrzeby przyjęcia sektorowych i międzysektorowych dokumentów referencyjnych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS)" 2 określono, że sektorem priorytetowym jest sektor gospodarki odpadami.
(3) Sektorowy dokument referencyjny dla sektora gospodarki odpadami powinien skupiać się na najlepszych praktykach, wskaźnikach i punktach odniesienia dotyczących gospodarki odpadami, z uwzględnieniem zarówno publicznych, jak i prywatnych przedsiębiorstw gospodarki odpadami, w tym przedsiębiorstw wdrażających systemy odpowiedzialności producenta, oraz organów administracji publicznej odpowiedzialnych za gospodarowanie odpadami na szczeblu lokalnym. Powinien on uwzględniać i zawierać odniesienia do istniejących wytycznych dotyczących kwestii objętych innymi narzędziami polityki Unii, takimi jak dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 3 i inne szczegółowe właściwe przepisy dotyczące odpadów oraz dokumenty referencyjne dotyczące najlepszych dostępnych technik (BAT) opracowane na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 4 2010/75/UE.
(4) Biorąc pod uwagę najlepsze praktyki zarządzania środowiskowego 5 , sektorowy dokument referencyjny dla sektora gospodarki odpadami powinien określać konkretne wskaźniki efektywności środowiskowej, kryteria doskonałości i działania dla organów odpowiedzialnych za odpady oraz innych prywatnych lub publicznych przedsiębiorstw zajmujących się gospodarką odpadami w celu poprawy ich wyników w zakresie gospodarowania odpadami, takich jak promowanie zapobiegania powstawaniu odpadów i osiągnięcie wyższego poziomu ponownego użycia i recyklingu. Elementy te pomagają organizacjom zidentyfikować najważniejsze obszary, w których mogą podjąć działania w celu rozwiązania najistotniejszych aspektów środowiskowych, a także stworzyć ramy umożliwiające śledzenie ulepszeń w zakresie zrównoważoności.
(5) Aby dać organizacjom, weryfikatorom środowiskowym i innym podmiotom, w tym organom krajowym, jednostkom akredytującym i jednostkom licencjonującym oraz audytorom zaangażowanym w audyt wewnętrzny, wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się przed wprowadzeniem sektorowego dokumentu referencyjnego dla sektora gospodarki odpadami, datę rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji należy odroczyć o okres wynoszący 120 dni od dnia jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(6) Przy opracowywaniu sektorowego dokumentu referencyjnego załączonego do niniejszej decyzji Komisja skonsultowała się z państwami członkowskimi i innymi zainteresowanymi stronami zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1221/2009.
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu powołanego na podstawie art. 49 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 1.
2 Komunikat Komisji - Ustanowienie planu prac określającego orientacyjny wykaz sektorów na potrzeby przyjęcia sektorowych i międzysektorowych dokumentów referencyjnych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) (Dz.U. C 358 z 8.12.2011, s. 2).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17).
5 Dri M., Canfora P., Antonopoulos I.S., Gaudillat P., "Best Environmental Management Practice for the Waste Management Sector", JRC Science for Policy Report [sprawozdanie Wspólnego Centrum Badawczego z cyklu "Nauka na rzecz polityki" pt. "Najlepsze praktyki zarządzania środowiskowego w sektorze gospodarowania odpadami], EUR 29136 EN, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2018, ISBN 978-92-79-80361-1, doi:10.2760/50247, JRC111059. http://susproc.jrc.ec.europa.eu/activities/emas/locuments/WasteManagementBEMP.pdf
6 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.118.39).
7 Sprawozdanie to jest publicznie dostępne na stronie internetowej JRC pod adresem: http://susproc.jrc.ec.europa.eu/activities/emas/documents/WasteManagementBEMP.pdf. Wnioski dotyczące najlepszych praktyk zarządzania środowiskowego i możliwości ich zastosowania oraz wskaźników efektywności środowiskowej i kryteriów doskonałości określonych w niniejszym sektorowym dokumencie referencyjnym opierają się na ustaleniach udokumentowanych w sprawozdaniu z cyklu "Nauka dla polityki". W sprawozdaniu tym można znaleźć wszystkie podstawowe informacje i szczegóły techniczne. Pełny adres bibliograficzny sprawozdania z cyklu "Nauka dla polityki": Dri M., Canfora P., Antonopoulos I.S., Gaudillat P., "Best Environmental Management Practice for the Waste Management Sector", JRC Science for Policy Report [sprawozdanie Wspólnego Centrum Badawczego z cyklu "Nauka na rzecz polityki" pt. "Najlepsze praktyki zarządzania środowiskowego dla sektora gospodarowania odpadami"], EUR 29136 EN, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2018, ISBN 978-92-79-80361-1, doi:10.2760/50247, JRC111059.
8 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 1836/93 z dnia 29 czerwca 1993 r. dopuszczające dobrowolny udział spółek sektora przemysłowego w systemie zarządzania środowiskiem i audytu środowiskowego we Wspólnocie (Dz.U. L 168 z 10.7.1993, s. 1).
9 Rozporządzenie (WE) nr 761/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 marca 2001 r. dopuszczające dobrowolny udział organizacji w systemie zarządzania środowiskiem i audytu środowiskowego we Wspólnocie (EMAS) (Dz.U. L 114 z 24.4.2001, s. 1).
10 Zgodnie z sekcją B lit. f) w załączniku IV do rozporządzenia EMAS deklaracja środowiskowa zawiera: "streszczenie dostępnych danych dotyczących efektów działalności środowiskowej organizacji w odniesieniu do znaczącego wpływu organizacji na środowisko. Sprawozdawczość obejmuje zarówno główne wskaźniki efektywności środowiskowej, jak i szczegółowe wskaźniki efektywności środowiskowej określone w sekcji C". Zgodnie z treścią sekcji C pkt 3 w załączniku IV "każda organizacja składa co roku raport na temat efektów swojej działalności środowiskowej, odnosząc się do istotnych bezpośrednich i pośrednich aspektów środowiskowych i wpływu na środowisko, które są związane z jej główną działalnością gospodarczą, dających się zmierzyć i sprawdzić, oraz które nie są już objęte głównymi wskaźnikami. Sprawozdania na temat tych wskaźników należy składać zgodnie z wymogami określonymi we wstępie do niniejszej sekcji. W stosownych przypadkach organizacja uwzględnia sektorowe dokumenty referencyjne, o których mowa w art. 46, w celu ułatwienia identyfikacji właściwych sektorowych wskaźników.".
11 Szczegółowy opis każdej z najlepszych praktyk oraz praktyczne wytyczne dotyczące ich wdrażania są dostępne w sprawozdaniu z cyklu Nauka dla polityki opublikowanym przez JRC oraz online pod adresem: http://susproc.jrc.ec.europa.eu/activities/emas/documents/WasteManagementBEMP.pdf. Aby uzyskać więcej informacji na temat niektórych najlepszych praktyk opisanych w sektorowym dokumencie referencyjnym, czytelnik może zapoznać się ze wspomnianym sprawozdaniem.
12 Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).
14 Hierarchia postępowania z odpadami obejmuje następujące etapy: zapobieganie powstawaniu odpadów, przygotowanie do ponownego użycia, recykling, odzysk i unieszkodliwianie.
15 ISO 14044:2006: Zarządzanie środowiskowe - Ocena cyklu życia - Wymagania i wytyczne.
16 Więcej informacji na temat treści dokumentów referencyjnych dotyczących najlepszych dostępnych technik oraz pełne wyjaśnienie terminów i skrótów można znaleźć na stronie Europejskiego Biura ds. Zintegrowanego Zapobiegania Zanieczyszczeniom i Ich Ograniczania: http://eippcb.jrc.ec.europa.eu/.
19 Dwa pierwsze elementy nie są potrzebne w systemach PAYT opartych na opłaconych z góry workach.
20 Jeżeli znane są dane o odpadach z gospodarstw domowych, przy obliczaniu tego wskaźnika oraz wskaźników w sekcjach 3.3.2, 3.3.3, 3.3.4 i 3.3.7 łączną ilość stałych odpadów komunalnych wytwarzanych rocznie można zastąpić łączną ilością odpadów z gospodarstw domowych wytwarzanych rocznie.
21 Jeżeli obecność turystów jest istotna, przy obliczaniu tego wskaźnika oraz wskaźników w sekcjach 3.3.2, 3.3.3, 3.3.4 i 3.3.7 liczbę mieszkańców można zastąpić równoważną liczbą mieszkańców. Równoważną liczbę mieszkańców oblicza się na podstawie obecności turystów w okresie obliczeniowym.
22 Przykładowo, wskaźnik doskonałości b23 odnosi się wyłącznie do ilości stałych odpadów komunalnych zebranych jako odpady zmieszane i przeznaczonych do odzysku energii lub unieszkodliwiania.
23 Jako przykład można podać wskaźnik wydzielenia selektywnie zebranej frakcji szkła odpadowego, który oblicza się następująco:Przy czym:
łączna ilość wytworzonych odpadów szklanych = kg selektywnie zebranego szkła + kg szkła w odpadach zmieszanych
kg szkła w odpadach zmieszanych = kg odpadów zmieszanych ogółem* % szkła w odpadach zmieszanych
% szkła w odpadach zmieszanych oblicza się na podstawie analizy składu odpadów zmieszanych.
24 W niektórych przypadkach segregacja na placu budowy może być niemożliwa ze względu na ograniczenia przestrzenne. W takich sytuacjach odpady z płyt gipsowo-kartonowych można poddać obróbce wstępnej i posegregować w różnych miejscach, zanim zostaną przetworzone.
25 W niektórych przypadkach segregacja na placu budowy może być niemożliwa ze względu na ograniczenia przestrzenne. W takich sytuacjach odpady z budowy i rozbiórki można poddać obróbce wstępnej i posegregować w różnych miejscach, zanim zostaną przetworzone na potrzeby produkcji kruszyw z recyklingu.