uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 87 ust. 2 lit. a), uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
uwzględniając opinię Komitetu Regionów 2 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 3 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Europejski System Archiwizacji Obrazu - "Fałszywe i Autentyczne Dokumenty Online" (FADO) został ustanowiony w ramach Sekretariatu Generalnego Rady na mocy wspólnego działania Rady 98/700/WSiSW 4 . System FADO został utworzony w celu ułatwienia wymiany między organami państw członkowskich informacji dotyczących autentycznych dokumentów oraz znanych metod fałszowania dokumentów. System FADO umożliwia przechowywanie, szybką wymianę oraz walidację w formie elektronicznej informacji dotyczących autentycznych i fałszywych dokumentów. Zważywszy, że ujawnianie fałszywych dokumentów jest ważne również dla obywateli, organizacji i przedsiębiorstw, Sekretariat Generalny Rady udostępnił autentyczne dokumenty także w publicznym rejestrze online autentycznych dokumentów tożsamości i dokumentów podróży, znanym jako PRADO.
(2) Zważywszy na fakt, że zarządzanie systemem FADO jest nieaktualne i że należy je dostosować do ram instytucjonalnych ustanowionych przez Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), wspólne działanie 98/700/WSiSW należy uchylić i zastąpić je nowym, uaktualnionym instrumentem.
(3) Niniejsze rozporządzenie stanowi niezbędną nową podstawę prawną zarządzania systemem FADO.
(4) Przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów mogą w krańcowych przypadkach stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa wewnętrznego Unii. Korzystanie z systemu FADO jako elektronicznego systemu przechowywania zawierającego informacje o potencjalnych punktach wykrywczych, zarówno w dokumentach autentycznych, jak i fałszywych, stanowi ważne narzędzie w walce z przestępstwami przeciwko wiarygodności dokumentów, w szczególności na granicach zewnętrznych. Zważywszy, że system FADO przyczynia się do utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa w Unii, ponieważ wspomaga policję, straż graniczną oraz inne organy ścigania państw członkowskich w walce z przestępstwami przeciwko wiarygodności dokumentów, stanowi on ważne narzędzie stosowania dorobku Schengen.
(5) Chociaż fałszerstwa dokumentów oraz oszustwa dotyczące tożsamości często ujawniane są na granicach zewnętrznych, walka z fałszerstwami dokumentów stanowi obszar objęty współpracą policyjną. Fałszywe dokumenty to pseudodokumenty, dokumenty przerobione i dokumenty podrobione. W ostatnich latach w Unii znacząco wzrosła liczba przypadków posłużenia się fałszywymi dokumentami. Przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów oraz oszustwa dotyczące tożsamości wiążą się z wytwarzaniem i używaniem fałszywych dokumentów, a także z używaniem autentycznych dokumentów uzyskanych w drodze oszustwa. Fałszywe dokumenty są narzędziem wykorzystywanym w wielu działaniach przestępczych ze względu na możliwość ich wielokrotnego użycia w celu ułatwiania różnych działań przestępczych, w tym prania pieniędzy i terroryzmu. Techniki stosowane podczas wytwarzania fałszywych dokumentów są coraz bardziej zaawansowane i dlatego należy zapewnić dostęp do wysokiej jakości informacji dotyczących potencjalnych punktów wykrywczych, w szczególności zabezpieczeń specjalnych oraz opisów fałszerstw, a także częste aktualizowanie tych informacji.
(6) System FADO powinien zawierać informacje dotyczące wszystkich rodzajów autentycznych dokumentów podróży, dokumentów tożsamości, dokumentów pobytowych, dokumentów potwierdzających stan cywilny, praw jazdy i dowodów rejestracyjnych pojazdów wydawanych przez państwa członkowskie, dokumentów laissez-passer wydawanych przez Unię oraz fałszywych egzemplarzy takich dokumentów będących w posiadaniu państw członkowskich i Unii. System FADO powinien móc zawierać informacje dotyczące innych powiązanych dokumentów urzędowych, w szczególności takich jak dokumenty wykorzystywane podczas składania wniosków o dokumenty urzędowe, wydawanych przez państwa członkowskie, oraz ich fałszywych egzemplarzy. System FADO powinien móc zawierać również informacje dotyczące wszystkich rodzajów autentycznych dokumentów podróży, dokumentów tożsamości, dokumentów pobytowych, dokumentów potwierdzających stan cywilny, praw jazdy i dowodów rejestracyjnych pojazdów oraz innych powiązanych dokumentów urzędowych, w szczególności takich jak dokumenty wykorzystywane podczas składania wniosków o dokumenty urzędowe, wydawanych przez strony trzecie, takie jak państwa trzecie, jednostki terytorialne, organizacje międzynarodowe i inne podmioty podlegające prawu międzynarodowemu, oraz ich fałszywych egzemplarzy.
(7) Dane osobowe w ramach systemu FADO powinny być przetwarzane jedynie w zakresie, w jakim jest to ściśle niezbędne do obsługi systemu FADO. Bezpośrednią konsekwencją celu, dla którego utworzono system FADO, jest założenie, że w systemie FADO należy przechowywać wyłącznie ograniczone informacje dotyczące osoby zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania. System FADO powinien zawierać dane osobowe w postaci wizerunków twarzy lub informacji alfanumerycznych tylko w takim zakresie, w jakim wiążą się one z zabezpieczeniami specjalnymi lub metodą fałszowania dokumentu. Powinna istnieć możliwość przechowywania takich ograniczonych danych osobowych w formie elementów pojawiających się we wzorcach dokumentów albo w formie danych pseudonimicznych w autentycznych lub fałszywych dokumentach. Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (zwana dalej "Agencją"), regulowana rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1896 5 , powinna podjąć niezbędne działania zmierzające do przeprowadzenia pseudonimizacji wszystkich elementów danych osobowych, które nie są niezbędne do celów, w których dane są przetwarzane, zgodnie z zasadą minimalizacji danych. Nie powinno być możliwe wyszukiwanie jakichkolwiek elementów danych osobowych w systemie FADO ani identyfikowanie osób fizycznych za pośrednictwem systemu FADO bez wykorzystywania dodatkowych danych. Systemu FADO nie należy wykorzystywać w celu identyfikacji osób fizycznych.
(8) Wszelkie przetwarzanie danych osobowych przez państwa członkowskie w kontekście niniejszego rozporządzenia powinno odbywać się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 6 lub z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 7 , zależnie od przypadku.
(9) Państwa członkowskie mogą zachować lub rozwijać swoje systemy krajowe zawierające informacje dotyczące autentycznych i fałszywych dokumentów, ale powinny być zobowiązane do przekazywania Agencji informacji dotyczących autentycznych dokumentów, które są przez nie wydawane, w tym również dotyczących zabezpieczeń specjalnych w nich użytych, oraz fałszywych egzemplarzy takich dokumentów, będących w ich posiadaniu. Agencja powinna wprowadzać te informacje do systemu FADO oraz gwarantować unifikację i jakość tych informacji.
(10) Unia wydaje dokumenty laissez-passer członkom instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii oraz pracownikom Unii, którzy korzystają z nich do celów służbowych zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE) nr 1417/2013 8 . Unia powinna być zobowiązana do przekazywania Agencji informacji dotyczących takich autentycznych dokumentów oraz zabezpieczeń specjalnych w nich użytych.
(11) Różnym zainteresowanym stronom, w tym ogółowi społeczeństwa, należy zapewnić różne poziomy dostępu do systemu FADO, w zależności od ich potrzeb oraz wrażliwości danych, których to dotyczy.
(12) W celu zapewnienia, aby państwa członkowskie sprawowały kontrolę na wysokim poziomie nad przestępstwami przeciwko wiarygodności dokumentów, organy państw członkowskich właściwe w zakresie przestępstw przeciwko wiarygodności dokumentów, takie jak policja, straż graniczna i inne organy ścigania, a także inne odpowiednie organy krajowe powinny mieć zapewnione, zgodnie z zasadą ograniczonego dostępu, różne poziomy dostępu do systemu FADO, w zależności od ich potrzeb. Państwa członkowskie powinny określić którym właściwym organom należy zapewnić dostęp oraz poziom dostępu, jaki należy im zapewnić. Komisja i Agencja powinny również określić, które spośród ich jednostek administracyjnych są uprawnione do uzyskania dostępu do systemu FADO. System FADO powinien umożliwiać użytkownikom dostęp do informacji dotyczących wszelkich ujawnionych nowych metod fałszowania dokumentów oraz do informacji dotyczących nowych autentycznych dokumentów znajdujących się w obiegu, w zależności od ich praw dostępu.
(13) W ostatnich latach Agencja rozwinęła wiedzę ekspercką w zakresie przestępstw przeciwko wiarygodności dokumentów. W celu przyniesienia korzyści dla państw członkowskich w tym obszarze, należy zatem wzmacniać synergię, posługując się wiedzą ekspercką Agencji. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/1896 Agencja powinna przejąć i obsługiwać system FADO. To przejęcie powinno pozostać bez wpływu na podmioty, które już mają dostęp do systemu FADO, a mianowicie: Komisję, Agencję, Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania, ustanowioną rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 9 , państwa członkowskie oraz ogół społeczeństwa. Po przejęciu przez Agencję systemu FADO, powinna ona zapewniać państwom członkowskim wsparcie w zakresie ujawniania fałszywych dokumentów. Ponadto w stosownych przypadkach Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości, ustanowiona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 10 , może zapewniać Agencji wsparcie techniczne zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/1896.
(14) Należy zapewnić, aby w okresie przejściowym system FADO pozostawał w pełni operacyjny do czasu faktycznego zakończenia procesu przenoszenia i do czasu przeniesienia istniejących informacji do nowego systemu. Własność istniejących danych powinna wtedy zostać przeniesiona na Agencję.
(15) Niniejsze rozporządzenie nie ma wpływu na kompetencje państw członkowskich w zakresie uznawania paszportów, dokumentów podróży, wiz lub innych dokumentów tożsamości.
(16) W celu umożliwienia instytucjom, organom i jednostkom organizacyjnym Unii, innym niż Komisja i Agencja, stronom trzecim, takim jak państwa trzecie, jednostki terytorialne, organizacje międzynarodowe i inne podmioty podlegające prawu międzynarodowemu, lub podmiotom prywatnym, takim jak linie lotnicze i inni przewoźnicy, dostępu do informacji zawartych w systemie FADO, należy przekazać Komisji uprawnienie do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do ustanawiania środków przyznających ograniczony dostęp do systemu FADO tym instytucjom, organom i jednostkom organizacyjnym Unii, stronom trzecim oraz podmiotom prywatnym. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinsty- tucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 11 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(17) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do architektury technicznej systemu FADO, ustanowienia specyfikacji technicznych, procedur kontroli i weryfikacji informacji oraz określenia daty faktycznego wdrożenia systemu FADO przez Agencję. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 12 .
(18) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i TFUE, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszego rozporządzenia i nie jest nim związana, ani go nie stosuje. Ponieważ niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, zgodnie z art. 4 tego protokołu Dania - w terminie sześciu miesięcy po przyjęciu przez Radę niniejszego rozporządzenia - podejmuje decyzję, czy dokona jego transpozycji do swego prawa krajowego.
(19) Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do Irlandii zgodnie z art. 5 ust. 1 Protokołu nr 19 w sprawie dorobku Schengen włączonego w ramy Unii Europejskiej, załączonego do TUE i do TFUE, oraz art. 6 ust. 2 decyzji Rady 2002/192/WE 13 .
(20) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 14 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. H decyzji Rady 1999/437/WE 15 .
(21) W odniesieniu do Szwajcarii, niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 16 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. H decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/149/WSiSW 17 .
(22) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu o przystąpieniu Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 18 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. H decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/349/UE 19 .
(23) Zgodnie z art. 46 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 20 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 3 grudnia 2018 r.,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
D.M. SASSOLI | G. GRLIĆ RADMAN |
Przewodniczący | Przewodniczący |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.107.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2020/493 w sprawie systemu Fałszywe i Autentyczne Dokumenty Online (FADO) oraz uchylenia wspólnego działania Rady 98/700/WSiSW |
Data aktu: | 30/03/2020 |
Data ogłoszenia: | 06/04/2020 |
Data wejścia w życie: | 26/04/2020 |