uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 6 ust. 1, art. 6 ust. 2 oraz art. 6 ust. 7,
uwzględniając propozycję Rady ds. Nadzoru oraz w porozumieniu z właściwymi organami krajowymi, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Europejski Bank Centralny prowadzi Rejestr Danych Instytucji i Podmiotów Powiązanych (Register of Institutions and Affiliates Data, RIAD). RIAD jest wspólnym zbiorem danych referencyjnych o prawnych oraz innych statystycznych jednostkach instytucjonalnych, których gromadzenie wspomaga procesy operacyjne w obrębie Eurosystemu, wykonywanie przez Europejski System Banków Centralnych (ESBC) powierzonych mu zadań oraz wykonywanie szczególnych zadań dotyczących nadzoru ostrożnościowego, powierzonych EBC na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i wykonywanych w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego składającego się z EBC i właściwych organów krajowych (zwanych dalej "zadaniami nadzorczymi"). RIAD ułatwia integrację szeregu zbiorów danych, w szczególności poprzez zapewnienie wspólnych identyfikatorów.
(2) RIAD zawiera szereg atrybutów dotyczących poszczególnych podmiotów oraz relacji pomiędzy nimi, które umożliwiają tworzenie struktur grupowych. Struktury te mogą mieć różny skład dla celów konsolidacji rachunkowości i konsolidacji ostrożnościowej. Informacje te są wykorzystywane do wspierania szeregu procesów i obszarów działalności, np. zarządzania zabezpieczeniami i ryzykiem, stabilności finansowej oraz nadzoru mikroostrożnościowego.
(3) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2018/876 (EBC/2018/16) 2 określają - na potrzeby wykonywania zadań ESBC - obowiązki KBC w odniesieniu do przekazywania danych referencyjnych do bazy RIAD oraz w zakresie obsługi technicznej i zarządzania jakością danych, a także określają ramy zarządzania bazą RIAD. Niniejsze wytyczne mają na celu uzupełnienie wytycznych 2018/876 (EBC/2018/16) poprzez nałożenie na właściwe organy krajowe obowiązku rejestracji, aktualizacji i zatwierdzania danych referencyjnych przekazywanych EBC w celu realizacji zadań nadzorczych, zgodnie z obowiązkami lojalnej współpracy i wymiany informacji ustanowionymi w art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i doprecyzowanymi w art. 21 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 3 . W celu zwiększenia efektywności i zminimalizowania obciążeń sprawozdawczych gromadzenie danych w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego na podstawie tych przepisów jest zgodne z tzw. metodą sekwencyjną, tj. zarówno istotne, jak i mniej istotne instytucje kredytowe przekazują swoje dane właściwym organom krajowym, które następnie przekazują dane EBC.
(4) Zgodnie z art. 3 ust. 2 wytycznych (UE) 2018/876 (EBC/2018/16) każdy krajowy bank centralny (KBC) ustanawia lokalny ośrodek RIAD, który pełni funkcję jedynego punktu kontaktowego w zakresie kwestii związanych z danymi referencyjnymi dotyczącymi bazy RIAD w danym państwie członkowskim, a także koordynuje działania, między innymi z właściwymi organami krajowymi na szczeblu krajowym, w celu zapewnienia dokładności, terminowości i spójności danych referencyjnych oraz zapewnienia spójnego stosowania identyfikatorów podmiotów. Zgodnie z zaleceniem ECB/2018/36 4 KBC państw członkowskich, których walutą nie jest euro, powinny stosować przepisy wytycznych (UE) 2018/876 (EBC/2018/16) skierowane do KBC państw członkowskich, których walutą jest euro. Niniejsze wytyczne ustanawiają w związku z tym obowiązki każdego właściwego organu krajowego w zakresie współpracy z KBC danego uczestniczącego państwa członkowskiego.
(5) Dane referencyjne zarejestrowane w bazie RIAD podlegają szczegółowym przepisom prawnym dotyczącym poufności, które mają zastosowanie do nich oraz do ich zbierania od podmiotów przez właściwe organy krajowe. Wykorzystywanie przez EBC poufnych informacji zgromadzonych na potrzeby wykonywania zadań ESBC i zadań nadzorczych podlega zasadzie rozdziału określonej w art. 25 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 i decyzji EBC/2014/39 5 .
(6) Wykonywanie zadań nadzorczych wymaga dokładnych, terminowych i wyczerpujących danych referencyjnych dotyczących podmiotów i relacji pomiędzy nimi. W związku z tym konieczne jest skonsolidowanie w niniejszych wytycznych skierowanych do właściwych organów krajowych wymogów dotyczących gromadzenia danych, zarządzania jakością i rozpowszechniania w odniesieniu do zadań nadzorczych, tak aby uzupełnić wymogi skonsolidowane w wytycznych (UE) 2018/876 (EBC/2018/16) w odniesieniu do zadań ESBC,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Prezes EBC | |
Christine LAGARDE |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.106.3 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2020/16 (2020/497) w sprawie rejestrowania przez właściwe organy krajowe niektórych danych w Rejestrze Danych Instytucji i Podmiotów Powiązanych |
Data aktu: | 20/03/2020 |
Data ogłoszenia: | 06/04/2020 |
Data wejścia w życie: | 31/03/2020, 20/03/2020 |