Rozporządzenie delegowane 2019/360 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/360
z dnia 13 grudnia 2018 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 62 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2  stanowi, że dochody Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) obejmują opłaty uiszczane na rzecz ESMA w przypadkach określonych w przepisach unijnych, a także składki wpłacane przez krajowe organy władzy publicznej oraz dotację unijną.

(2) Od repozytoriów transakcji posiadających siedzibę w Unii należy pobierać opłatę rejestracyjną, aby pokryć ponoszone przez ESMA koszty rozpatrzenia wniosku o rejestrację.

(3) Ponoszone przez ESMA koszty rozpatrzenia wniosku o rejestrację będą wyższe, w przypadku gdy repozytorium transakcji świadczy usługi pomocnicze. Świadczenie usług pomocniczych stanowi przesłankę do tego, aby uznać, że występują wyższe przewidywane obroty oraz zwiększone koszty związane z oceną wniosku o rejestrację. Dlatego też na potrzeby pobierania opłat rejestracyjnych repozytoria transakcji należy sklasyfikować w ramach dwóch różnych kategorii przewidywanego łącznego obrotu - repozytoria o wyższym i niższym przewidywanym obrocie, w odniesieniu do których należy stosować różne opłaty rejestracyjne, w zależności od tego, czy zamierzają one świadczyć usługi pomocnicze.

(4) W przypadku gdy repozytorium transakcji zarejestrowane już na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 3  składa wniosek o rozszerzenie rejestracji, wydatki niezbędne do dokładnej oceny i analizy wniosku będą niższe niż w przypadku nowej rejestracji, gdyż ESMA posiada już stosowne informacje dotyczące składającego wniosek repozytorium transakcji. Dlatego też składające wniosek repozytorium transakcji powinno płacić obniżoną opłatę. W przypadku gdy repozytorium transakcji niezarejestrowane jeszcze na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012 składa jednocześnie wnioski o rejestrację zarówno na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jak i na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/2365, wydatki niezbędne do dokładnej oceny i analizy wniosków również będą niższe ze względu na efekty synergii związane z jednokrotną weryfikacją dokumentów tego samego rodzaju. W przypadku jednoczesnych wniosków repozytorium transakcji powinno zapłacić pełną należną opłatę rejestracyjną wynikającą z rozporządzenia (UE) nr 648/2012 oraz obniżoną należną opłatę za rozszerzenie rejestracji wynikającą z rozporządzenia (UE) 2015/2365.

(5) Jeżeli po rejestracji repozytorium transakcji rozpoczyna świadczenie usług pomocniczych i tym samym zostaje sklasyfikowane do wyższej kategorii pod względem przewidywanego łącznego obrotu, repozytorium to powinno pokryć różnicę między opłatą rejestracyjną uiszczoną pierwotnie a opłatą rejestracyjną odpowiadającą kategorii wyższego przewidywanego obrotu. W sytuacji odwrotnej, w przypadku gdy po rejestracji repozytorium transakcji zaprzestaje świadczenia usług pomocniczych, nie powinien mu przysługiwać zwrot opłaty ze strony ESMA, ponieważ opłatę tę faktycznie wykorzystano w procesie rejestracji na pokrycie wydatków niezbędnych do oceny wniosku repozytorium transakcji o wysokim obrocie.

(6) W celu zniechęcenia repozytoriów transakcji do składania nieuzasadnionych wniosków opłaty rejestracyjne nie powinny podlegać zwrotowi, jeżeli repozytorium transakcji, które wystąpiło z wnioskiem, wycofa go podczas procedury rejestracji lub jeżeli rejestracji odmówiono.

(7) Aby zapewnić efektywne wykorzystanie budżetu ESMA i jednocześnie zmniejszyć obciążenie finansowe państw członkowskich i Unii, należy zadbać o to, by repozytoria transakcji pokrywały co najmniej wszystkie koszty związane ze sprawowanym nad nimi nadzorem. Opłaty należy ustalić na takim poziomie, aby uniknąć znacznego deficytu lub znacznej nadwyżki środków przewidzianych na działania związane z repozytoriami transakcji. W przypadku wystąpienia deficytów ESMA nie powinien występować do repozytoriów transakcji o jego pokrycie. W przypadku wystąpienia znacznego deficytu ESMA powinien przeanalizować jego przyczyny oraz zmienić swój preliminarz kosztów nadzoru na następny okres budżetowy. W przypadku nadwyżek nie powinny one być zwracane repozytoriom transakcji.

(8) W celu zapewnienia uczciwej i przejrzystej alokacji opłat, odzwierciedlającej jednocześnie faktyczny ciężar administracyjny związany z poszczególnymi nadzorowanymi podmiotami, opłata nadzorcza powinna być obliczana na podstawie obrotu osiąganego przez repozytorium transakcji z działalności podstawowej oraz z usług pomocniczych. Na potrzeby obliczenia właściwego obrotu konieczne jest wyróżnienie usług pomocniczych bezpośrednio związanych ze świadczeniem usług podstawowych polegających na gromadzeniu i przechowywaniu na szczeblu centralnym danych dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2365, takich jak tzw. "agent lending" i zarządzanie zabezpieczeniem bądź usługi związane z gromadzeniem i przechowywaniem na szczeblu centralnym danych dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i instrumentów pochodnych, takich jak kojarzenie transakcji, potwierdzenie warunków transakcji, wycena zabezpieczenia czy sprawozdania osób trzecich. Opłaty nadzorcze pobierane od repozytorium transakcji powinny być proporcjonalne do działalności tego repozytorium na tle ogółu działalności wszystkich zarejestrowanych i nadzorowanych repozytoriów transakcji w danym roku. Jednak ze względu na to, że ESMA ponosi pewne stałe koszty administracyjne związane z nadzorowaniem repozytoriów transakcji, należy ustalić minimalną roczną opłatę nadzorczą. Na kwotę tę nie ma wpływu płatność opłat nadzorczych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

(9) Należy ustanowić przepisy dotyczące opłat, które mają być pobierane od repozytoriów transakcji z państw trzecich, które wystąpiły z wnioskiem o uznanie w Unii zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2365, na potrzeby pokrycia kosztów związanych z ich uznaniem oraz rocznych kosztów administracyjnych związanych z nadzorowaniem. W tym względzie opłata za uznanie powinna obejmować dwa składniki - niezbędne wydatki związane z rozpatrzeniem przez ESMA wniosku o uznanie repozytoriów transakcji z państw trzecich na podstawie art. 19 ust. 4 wspomnianego rozporządzenia oraz niezbędne wydatki związane z zawarciem na podstawie art. 20 tego rozporządzenia uzgodnień dotyczących współpracy z właściwymi organami państwa trzeciego, w którym składające wniosek repozytorium transakcji zostało zarejestrowane. Koszty związane z zawarciem uzgodnień dotyczących współpracy powinny być podzielone pomiędzy uznane repozytoria transakcji z tego samego państwa trzeciego. Ponadto repozytorium transakcji z państwa trzeciego powinno uiszczać roczną opłatę nadzorczą.

(10) W przypadku gdy repozytorium transakcji z państwa trzeciego uznane już na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012 składa wniosek o rozszerzenie rejestracji uznania, koszty rozpatrzenia wniosku powinny być niższe niż koszty rozpatrzenia nowego wniosku z powodu efektów synergii między systemami przewidzianymi w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012 i w rozporządzeniu (UE) 2015/2365. Dlatego też składnik opłaty za uznanie związany z rozpatrzeniem wniosku należy zmniejszyć. Z drugiej strony koszty zawarcia umowy o współpracy obejmują koszty związane konkretnie z przestrzeganiem rozporządzenia (UE) 2015/2365. Dlatego też składnik opłaty za uznanie związany z zawarciem umów o współpracy nie powinien być uzależniony od istnienia umów o współpracy na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

(11) Funkcje nadzorcze sprawowane przez ESMA w odniesieniu do uznanych repozytoriów transakcji z państw trzecich odnoszą się głównie do realizacji uzgodnień dotyczących współpracy, w tym skutecznej wymiany danych między odpowiednimi organami. Koszty realizacji tych zadań powinny być pokrywane z rocznych opłat nadzorczych pobieranych od uznanych repozytoriów transakcji. Z uwagi na to, że koszty te będą znacznie niższe od ponoszonych przez ESMA kosztów bezpośredniego nadzoru nad repozytoriami transakcji zarejestrowanymi w Unii, opłaty nadzorcze pobierane od uznanych repozytoriów transakcji powinny być znacznie niższe od minimalnej opłaty nadzorczej pobieranej od zarejestrowanych repozytoriów transakcji bezpośrednio nadzorowanych przez ESMA.

(12) Właściwe organy krajowe ponoszą koszty podczas realizacji działań zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2365 oraz w wyniku przekazania przez ESMA zadań właściwym organom krajowym zgodnie z art. 74 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 oraz zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2365. Opłaty pobierane przez ESMA od repozytoriów transakcji powinny również pokrywać te koszty. W celu uniknięcia sytuacji, w której właściwe organy ponoszą stratę w związku z wykonywaniem przekazanych im zadań lub udzielaniem pomocy ESMA bądź osiągają z tego tytułu zysk, ESMA powinien dokonywać zwrotu faktycznych kosztów poniesionych przez dany właściwy organ krajowy.

(13) Ze względu na jedynie ograniczoną ilość dostępnych danych dotyczących działalności danego repozytorium transakcji w roku, w którym zostało ono zarejestrowane, przejściowa roczna opłata nadzorcza powinna być obliczana na podstawie szacowanych wydatków niezbędnych do nadzorowania tego repozytorium transakcji w pierwszym roku jego działalności. Dokładne obliczenie opłaty powinno uwzględniać datę rejestracji repozytorium transakcji oraz datę powstania obowiązku zgłaszania, o którym mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2365, tak aby dokładnie odzwierciedlić poziom nadzoru wymaganego ze strony ESMA. Jeżeli spoczywający na repozytorium transakcji obowiązek zgłaszania powstaje dopiero w następnym roku po jego rejestracji, przejściowa opłata nadzorcza za rok, w którym dokonano rejestracji, powinna bazować na opłacie rejestracyjnej. Wynika to z faktu, że wydatki niezbędne do sprawowania nadzoru nad repozytorium transakcji, które nie dokonuje jeszcze zgłoszeń, są porównywalne z wydatkami niezbędnymi do oceny wniosku o rejestrację. W zależności od tego, ile czasu pozostaje od rejestracji do końca roku, kwota ta podlega proporcjonalnemu dostosowaniu, przy założeniu że proces rejestracji standardowo trwa 150 dni roboczych. Jeżeli spoczywający na repozytorium transakcji obowiązek zgłaszania powstaje w pierwszych sześciu miesiącach roku, w którym dokonano rejestracji, przejściową opłatę nadzorczą należy obliczyć na podstawie właściwego obrotu odzwierciedlającego przychody repozytorium transakcji w pierwszym półroczu. Jeżeli spoczywający na repozytorium transakcji obowiązek zgłaszania powstaje w ostatnich sześciu miesiącach roku, w którym dokonano rejestracji, przejściową opłatę nadzorczą należy obliczyć na podstawie poziomu opłaty rejestracyjnej poniesionej przez repozytorium transakcji. Wynika to z faktu, że w odniesieniu do stosowania właściwego obrotu dostępne są jedynie ograniczone dane.

(14) Repozytoria transakcji zarejestrowane w 2019 r. nie rozpoczną świadczenia usług gromadzenia i przechowywania danych dotyczących transakcji przed końcem 2019 r., więc ich obrót w 2019 r. najprawdopodobniej będzie bliski zeru. W związku z tym roczna opłata nadzorcza pobierana od tych repozytoriów za rok 2020 powinna zostać obliczona na podstawie ich właściwego obrotu osiągniętego w pierwszej połowie 2020 r.

(15) Niniejsze rozporządzenie powinno stanowić podstawę przysługującego ESMA prawa do pobierania opłat od repozytoriów transakcji,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Pokrycie pełnych kosztów nadzoru

Opłaty pobierane od repozytoriów transakcji pokrywają:

a)
wszystkie koszty związane z rejestracją repozytoriów transakcji przez ESMA i nadzorem prowadzonym nad nimi przez ten urząd zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2365, w tym koszty wynikające z uznawania repozytoriów transakcji, jak również koszty wynikające z rozszerzenia rejestracji lub rozszerzenia uznania repozytoriów transakcji, które zostały już zarejestrowane lub uznane na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012;
b)
wszystkie koszty podlegające zwrotowi właściwym organom, które przeprowadziły prace zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2365, oraz powstałe w wyniku przekazania zadań zgodnie z art. 74 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 i zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) 2015/2365.
Artykuł  2

Właściwy obrót

1. 
Do celów niniejszego rozporządzenia repozytoria transakcji zarejestrowane wyłącznie na podstawie rozporządzenia (UE) 2015/2365 sporządzają podlegające badaniu sprawozdania finansowe, w których rozróżnia się co najmniej:
a)
przychody uzyskiwane z realizacji podstawowych funkcji polegających na gromadzeniu i utrzymywaniu na szczeblu centralnym danych dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2365;
b)
przychody uzyskiwane z usług pomocniczych, które są bezpośrednio związane z gromadzeniem i utrzymywaniem na szczeblu centralnym danych dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2365.

Właściwe przychody z usług pomocniczych uzyskane przez repozytorium transakcji za dany rok (n) stanowią przychody z usług określonych w lit. b).

2. 
Do celów niniejszego rozporządzenia repozytoria transakcji zarejestrowane na podstawie zarówno rozporządzenia (UE) 2015/2365, jak i rozporządzenia (UE) nr 648/2012 sporządzają podlegające badaniu sprawozdania finansowe, w których rozróżnia się co najmniej:
a)
przychody uzyskiwane z realizacji podstawowych funkcji polegających na gromadzeniu i utrzymywaniu na szczeblu centralnym danych dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2365;
b)
przychody uzyskiwane z realizacji podstawowych funkcji polegających na gromadzeniu i utrzymywaniu na szczeblu centralnym danych dotyczących instrumentów pochodnych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012;
c)
przychody uzyskiwane z usług pomocniczych, które są bezpośrednio związane z gromadzeniem i utrzymywaniem na szczeblu centralnym danych dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2365;
d)
przychody uzyskiwane z usług pomocniczych, które są bezpośrednio związane zarówno z gromadzeniem i utrzymywaniem na szczeblu centralnym danych dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2365, jak również z gromadzeniem i utrzymywaniem na szczeblu centralnym danych dotyczących instrumentów pochodnych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 648/2012.

Właściwe przychody z usług pomocniczych uzyskane przez repozytorium transakcji za dany rok (n) są równe sumie

-
przychodów, o których mowa w lit. c), oraz
-
udziału w przychodach, o których mowa w lit. d).

Udział w przychodach, o których mowa w lit. d), jest równy przychodom, o których mowa w lit. a), podzielonym przez sumę

-
przychodów, o których mowa w lit. a), oraz
-
przychodów, o których mowa w lit. b).
3. 
Właściwy obrót repozytorium transakcji za dany rok (n) jest równy sumie
-
jego przychodów uzyskanych z realizacji podstawowych funkcji polegających na gromadzeniu i utrzymywaniu na szczeblu centralnym danych dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2365, określonych na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego za poprzedni rok (n - 1), oraz
-
jego właściwych przychodów z usług pomocniczych określonych zgodnie z - stosownie do przypadku - ust. 1 i 2 na podstawie zbadanego sprawozdania finansowego za poprzedni rok (n - 1),

podzielonej przez sumę

-
całkowitych przychodów wszystkich zarejestrowanych repozytoriów transakcji uzyskanych z realizacji podstawowych funkcji polegających na gromadzeniu i utrzymywaniu na szczeblu centralnym danych dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2365, określonych na podstawie zbadanych sprawozdań finansowych za poprzedni rok (n-1), oraz
-
całkowitych właściwych przychodów z usług pomocniczych uzyskanych przez wszystkie zarejestrowane repozytoria transakcji, określonych zgodnie z - stosownie do przypadku - ust. 1 i 2 na podstawie zbadanych sprawozdań finansowych za poprzedni rok (n - 1).

Właściwy obrót danego repozytorium transakcji ("TRi" w poniższym wzorze) oblicza się zatem w następujący sposób:

gdzie przychody z SFT = przychody z podstawowych usług związanych z transakcjami finansowanymi z użyciem papierów wartościowych + właściwe przychody z usług pomocniczych.

4. 
W przypadku gdy repozytorium transakcji nie prowadziło działalności przez pełny poprzedni rok (n-1), jego właściwy obrót szacuje się według wzoru określonego w ust. 3 poprzez ekstrapolację na cały rok (n - 1) - dla tego repozytorium transakcji - wartości obliczonej w odniesieniu do liczby miesięcy, podczas których repozytorium transakcji prowadziło działalność w roku (n - 1).
Artykuł  3

Dostosowanie wysokości opłat

Opłaty pobierane za działania ESMA związane z repozytoriami transakcji ustala się na takim poziomie, aby uniknąć znacznego deficytu lub znacznej nadwyżki środków.

Jeżeli znaczne nadwyżki bądź deficyty występują regularnie, Komisja dostosowuje wysokość opłat.

ROZDZIAŁ  II

OPŁATY

Artykuł  4

Rodzaje opłat

1. 
Od repozytoriów transakcji mających siedzibę w Unii, które występują z wnioskiem o rejestrację zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2365, pobiera się następujące rodzaje opłat:
a)
opłatę rejestracyjną i opłatę za rozszerzenie rejestracji zgodnie z art. 5;
b)
roczne opłaty nadzorcze zgodnie z art. 6.
2. 
Od repozytoriów transakcji mających siedzibę w państwach trzecich, które występują z wnioskiem o uznanie zgodnie z art. 19 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2015/2365, pobiera się następujące rodzaje opłat:
a)
opłaty za uznanie lub rozszerzenie rejestracji zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2;
b)
roczne opłaty nadzorcze pobierane od uznanych repozytoriów transakcji zgodnie z art. 7 ust. 3.
Artykuł  5

Opłata rejestracyjna i opłata za rozszerzenie rejestracji

1. 
Opłata rejestracyjna uiszczana przez poszczególne repozytoria transakcji składające wniosek odzwierciedla wydatki niezbędne do dokładnej oceny i analizy wniosku o rejestrację lub rozszerzenie rejestracji, przy uwzględnieniu usług, które ma świadczyć dane repozytorium transakcji, w tym wszelkich usług pomocniczych.
2. 
Uznaje się, że repozytorium transakcji świadczy usługi pomocnicze w którejkolwiek z poniższych sytuacji:
a)
w przypadku gdy bezpośrednio świadczy usługi pomocnicze;
b)
w przypadku gdy podmiot należący do tej samej grupy, co repozytorium transakcji, świadczy usługi pomocnicze;
c)
w przypadku gdy podmiot, z którym repozytorium transakcji zawarło umowę o współpracę przy świadczeniu usług w kontekście łańcucha transakcyjnego lub rozliczania i rozrachunku transakcji bądź też linii biznesowej, świadczy usługi pomocnicze.
3. 
W przypadku gdy repozytorium transakcji nie świadczy usług pomocniczych, o których mowa w ust. 2, uznaje się, że przewidywany łączny obrót tego repozytorium jest niski, w związku z czym uiszcza ono opłatę rejestracyjną w wysokości 65 000 EUR.
4. 
W przypadku gdy repozytorium transakcji świadczy usługi pomocnicze, o których mowa w ust. 2, uznaje się, że przewidywany łączny obrót tego repozytorium jest wysoki, w związku z czym uiszcza ono opłatę rejestracyjną w wysokości 100 000 EUR.
5. 
W przypadku gdy repozytorium transakcji składa wniosek o rejestrację, a jest już zarejestrowane na podstawie tytułu VI rozdział 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, repozytorium transakcji uiszcza opłatę za rozszerzenie rejestracji wynoszącą:
a)
50 000 EUR w przypadku repozytoriów transakcji świadczących usługi pomocnicze, o których mowa w ust. 2;
b)
32 500 EUR w przypadku repozytoriów transakcji o niskim przewidywanym obrocie nieświadczących usług pomocniczych, o których mowa w ust. 2.
6. 
W przypadku gdy repozytorium transakcji niezarejestrowane jeszcze na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012 składa jednocześnie wnioski o rejestrację na podstawie zarówno rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jak i rozporządzenia (UE) 2015/2365, dane repozytorium transakcji uiszcza pełną należną opłatę rejestracyjną wynikającą z rozporządzenia (UE) nr 648/2012 oraz opłatę za rozszerzenie rejestracji zgodnie z ust. 5.
7. 
W przypadku gdy następuje istotna zmiana warunków rejestracji, o których mowa w art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2015/2365, w wyniku czego repozytorium transakcji zobowiązane jest do uiszczenia wyższej opłaty rejestracyjnej na mocy ust. 3, 4 i 5 niż opłata rejestracyjna uiszczona pierwotnie, repozytorium transakcji uiszcza kwotę odpowiadającą różnicy między pierwotnie uiszczoną opłatą rejestracyjną a wyższą właściwą opłatą rejestracyjną wynikającą z tej istotnej zmiany.
Artykuł  6

Roczne opłaty nadzorcze pobierane od zarejestrowanych repozytoriów transakcji i repozytoriów transakcji, które rozszerzyły swoją rejestrację

1. 
Zarejestrowane repozytorium transakcji uiszcza roczną opłatę nadzorczą.
2. 
Całkowitą roczną opłatę nadzorczą i roczną opłatę nadzorczą dla danego repozytorium transakcji za dany rok (n) oblicza się w następujący sposób:
a)
całkowita roczna opłata nadzorcza za dany rok (n) jest równa szacowanym wydatkom związanym z nadzorowaniem działalności repozytoriów transakcji zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2365, uwzględnionym w budżecie ESMA na ten rok;
b)
roczna opłata nadzorcza repozytorium transakcji za dany rok (n) jest równa całkowitej rocznej opłacie nadzorczej ustalonej zgodnie z lit. a), podzielonej między wszystkie repozytoria transakcji zarejestrowane w roku n - 1, proporcjonalnie do ich właściwego obrotu obliczonego zgodnie z art. 2 ust. 3.
3. 
W żadnym przypadku roczna opłata nadzorcza uiszczana przez repozytorium transakcji składające wniosek o rejestrację lub rozszerzenie rejestracji na podstawie art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2015/2365 nie może być niższa niż 30 000 EUR.
Artykuł  7

Opłaty pobierane od repozytoriów transakcji z państw trzecich

1. 
Repozytorium transakcji składające wniosek o uznanie na podstawie art. 19 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (UE) 2015/2365 uiszcza opłatę za uznanie obliczoną jako sumę następujących kwot:
a)
kwoty 20 000 EUR;
b)
kwoty wynikającej z podzielenia kwoty w wysokości 35 000 EUR pomiędzy łączną liczbę repozytoriów transakcji z tego samego państwa trzeciego, które zostały uznane przez ESMA lub które złożyły wniosek o uznanie, ale nie zostały jeszcze uznane.
2. 
Repozytorium transakcji składające wniosek o rozszerzenie rejestracji na podstawie art. 19 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2015/2365 uiszcza opłatę za uznanie obliczoną jako sumę kwoty 10 000 EUR i kwoty obliczonej zgodnie z ust. 1 lit. b).
3. 
Repozytorium transakcji uznane zgodnie z art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2365 uiszcza roczną opłatę nadzorczą w wysokości 5 000 EUR.

ROZDZIAŁ  III

WARUNKI PŁATNOŚCI I ZWROTU

Artykuł  8

Ogólne zasady dokonywania płatności

1. 
Wszystkie opłaty uiszcza się w euro. Opłaty uiszcza się w sposób określony w art. 9, 10 i 11.
2. 
Od wszelkich opóźnionych płatności naliczane są odsetki za zwłokę w dziennej wysokości 0,1 % należnej kwoty.
Artykuł  9

Uiszczanie opłat rejestracyjnych

1. 
Opłatę rejestracyjną, o której mowa w art. 5, uiszcza się w całości w momencie złożenia przez repozytorium transakcji wniosku o rejestrację na podstawie art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2015/2365.
2. 
Opłaty rejestracyjne nie podlegają zwrotowi, jeżeli repozytorium transakcji wycofa wniosek o rejestrację przed przyjęciem przez ESMA uzasadnionej decyzji o rejestracji lub o odmowie rejestracji, lub jeżeli odmówiono rejestracji.
Artykuł  10

Uiszczanie rocznych opłat nadzorczych

1. 
Roczną opłatę nadzorczą za dany rok, o której mowa w art. 6, uiszcza się w dwóch ratach.

Pierwsza rata przypada do zapłaty w dniu 28 lutego danego roku i wynosi pięć szóstych szacunkowej rocznej opłaty nadzorczej. Jeżeli wysokość właściwego obrotu obliczonego na podstawie art. 2 nie jest jeszcze dostępna w tym terminie, obrót oblicza się w oparciu o wysokość ostatniego dostępnego właściwego obrotu zgodnie z art. 2.

Druga rata przypada do zapłaty w dniu 31 października. Wysokość drugiej raty jest równa kwocie rocznej opłaty nadzorczej obliczonej zgodnie z art. 6, pomniejszonej o kwotę pierwszej raty.

2. 
ESMA przesyła repozytoriom transakcji faktury na kwoty rat na co najmniej 30 dni przed odpowiednim terminem płatności.
Artykuł  11

Uiszczanie opłat pobieranych od repozytoriów transakcji z państw trzecich

1. 
Opłaty za uznanie, o których mowa w art. 7 ust. 1 i 2, podlegają płatności w pełnej wysokości w momencie złożenia przez repozytorium transakcji wniosku o uznanie na podstawie art. 19 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2015/2365. Opłaty te nie podlegają zwrotowi.
2. 
Za każdym razem, kiedy złożony zostaje nowy wniosek o uznanie repozytorium transakcji z państwa trzeciego na podstawie art. 19 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2015/2365, ESMA dokonuje przeliczenia kwoty, o której mowa w art. 7 ust. 1 lit. b).

ESMA dokonuje zwrotu kwoty odpowiadającej różnicy między kwotą naliczoną zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. b) a kwotą wynikającą z przeliczenia, podzieloną po równo między uznane już repozytoria transakcji z danego państwa trzeciego. Zwrot różnicy następuje w formie płatności bezpośredniej lub poprzez obniżenie opłat pobieranych w kolejnym roku.

3. 
Roczna opłata nadzorcza pobierana od uznanego repozytorium transakcji przypada do zapłaty w terminie do końca lutego każdego roku. ESMA przesyła uznanemu repozytorium transakcji fakturę na kwotę płatności na co najmniej 30 dni przed tym terminem.
Artykuł  12

Zwrot kosztów poniesionych przez właściwe organy

1. 
Od repozytoriów transakcji opłaty z tytułu ich rejestracji, rozszerzenia ich rejestracji, nadzoru nad nimi i ich uznania zgodnie z niniejszym rozporządzeniem pobiera wyłącznie ESMA.
2. 
ESMA zwraca właściwemu organowi faktycznie poniesione koszty wynikające z wykonywania zadań zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/2365 oraz wynikające z przekazania zadań na podstawie art. 74 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 i zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2365.

ROZDZIAŁ  IV

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

Artykuł  13

Obliczanie przejściowych opłat nadzorczych

1. 
W przypadku gdy obowiązek zgłaszania, o którym mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2365, powstaje, zgodnie z art. 33 ust. 2 lit. a) tego rozporządzenia, w roku następującym po roku rejestracji repozytorium transakcji na podstawie art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2015/2365, repozytorium transakcji uiszcza, w roku swojej rejestracji, przejściową opłatę nadzorczą obliczoną zgodnie z częścią 1 załącznika.
2. 
W przypadku gdy obowiązek zgłaszania, o którym mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2365, powstaje, zgodnie z art. 33 ust. 2 lit. a) tego rozporządzenia, w pierwszych sześciu miesiącach roku rejestracji repozytorium transakcji na podstawie art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2015/2365, repozytorium transakcji uiszcza, w roku swojej rejestracji, przejściową opłatę nadzorczą obliczoną zgodnie z częścią 2 załącznika.
3. 
W przypadku gdy obowiązek zgłaszania, o którym mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2365, powstaje, zgodnie z art. 33 ust. 2 lit. a) tego rozporządzenia, w ostatnich sześciu miesiącach roku rejestracji repozytorium transakcji na podstawie art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2015/2365, repozytorium transakcji uiszcza, w roku swojej rejestracji, przejściową opłatę nadzorczą obliczoną zgodnie z częścią 3 załącznika.
Artykuł  14

Uiszczanie opłat rejestracyjnych i opłat pobieranych od repozytoriów transakcji z państw trzecich w 2019 r.

1. 
Repozytoria transakcji, które występują z wnioskiem o rejestrację na podstawie art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2015/2365 w 2019 r., uiszczają opłatę rejestracyjną, o której mowa w art. 6, w pełnej wysokości, w terminie 30 dni od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub w dniu złożenia wniosku o rejestrację, w zależności od tego, który z powyższych terminów przypada później.
2. 
Repozytoria transakcji z państw trzecich, które występują z wnioskiem o uznanie na podstawie art. 19 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2015/2365 w 2019 r., uiszczają opłatę za uznanie, o której mowa, stosownie do przypadku, w art. 7 ust. 1 lub art. 7 ust. 2, w pełnej wysokości, w terminie 30 dni od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub w dniu złożenia wniosku, w zależności od tego, których z powyższych terminów przypada później.
3. 
Repozytoria transakcji z państw trzecich uznane w 2019 r. na podstawie art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2365 uiszczają roczną opłatę nadzorczą za 2019 r. zgodnie z art. 7 ust. 3 w pełnej wysokości, w terminie 60 dni od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub 30 dni od powiadomienia przez ESMA repozytorium transakcji o decyzji w sprawie uznania, o której mowa w art. 19 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2015/2365, w zależności od tego, który z powyższych terminów przypada później.
Artykuł  15

Roczna opłata nadzorcza za 2020 r. pobierana od repozytoriów transakcji, które uzyskały rejestrację lub rozszerzenie rejestracji w 2019 r.

1. 
Opłata nadzorcza pobierana od repozytorium transakcji za rok 2020 jest równa całkowitej rocznej opłacie nadzorczej ustalonej zgodnie z art. 6 ust. 2 lit. a), podzielonej między wszystkie repozytoria transakcji zarejestrowane w 2019 r., proporcjonalnie do właściwego obrotu obliczonego zgodnie z ust. 2.
2. 
Na potrzeby obliczenia rocznej opłaty nadzorczej za 2020 r. zgodnie z art. 6, pobieranej od repozytorium transakcji zarejestrowanego w 2019 r. na podstawie art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2015/2365, właściwy obrót repozytorium transakcji jest równy sumie
-
przychodów uzyskanych z realizacji podstawowych funkcji polegających na gromadzeniu i utrzymywaniu na szczeblu centralnym danych dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 czerwca 2020 r., oraz
-
właściwych przychodów z usług pomocniczych uzyskanych przez repozytorium transakcji zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 czerwca 2020 r.

podzielonej przez sumę

-
całkowitych przychodów uzyskanych przez wszystkie zarejestrowane repozytoria transakcji z realizacji podstawowych funkcji polegających na gromadzeniu i utrzymywaniu na szczeblu centralnym danych dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. oraz
-
właściwych przychodów uzyskanych przez wszystkie zarejestrowane repozytoria transakcji z usług pomocniczych zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 w okresie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 czerwca 2020 r.
3. 
Roczna opłata nadzorcza za 2020 r. pobierana od repozytoriów transakcji zarejestrowanych w 2019 r. jest uiszczana w dwóch ratach.

Pierwsza rata przypada do zapłaty w dniu 28 lutego 2020 r. i jest równa kwocie opłaty rejestracyjnej uiszczonej przez repozytorium transakcji w 2019 r. na podstawie art. 5.

Druga rata przypada do zapłaty w dniu 31 października 2020 r. Wysokość drugiej raty jest równa kwocie rocznej opłaty nadzorczej obliczonej zgodnie z ust. 1, pomniejszonej o kwotę pierwszej raty.

W przypadku gdy kwota pierwszej raty uiszczonej przez repozytorium transakcji jest wyższa od rocznej opłaty nadzorczej obliczonej zgodnie z ust. 1, ESMA zwraca repozytorium transakcji różnicę między uiszczoną kwotą pierwszej raty a roczną opłatą nadzorczą obliczoną zgodnie z ust. 1.

4. 
ESMA przesyła repozytoriom transakcji zarejestrowanym w 2019 r. faktury na kwoty rat rocznej opłaty nadzorczej za 2020 r. na co najmniej 30 dni przed terminem płatności.
5. 
Gdy zbadane sprawozdania finansowe za 2020 r. staną się dostępne, repozytoria transakcji zarejestrowane w 2019 r. zgłaszają ESMA każdą zmianę wysokości właściwego obrotu obliczonego zgodnie z ust. 2, wynikającą z różnicy między ostatecznymi danymi za okres od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. a wstępnymi danymi wykorzystanymi do obliczeń zgodnie z ust. 2.

Od repozytoriów transakcji pobiera się różnicę między roczną opłatą nadzorczą za 2020 faktycznie zapłaconą zgodnie z ust. 1 a roczną opłatą nadzorczą za 2020 r. przypadającą do zapłaty w wyniku zmiany wysokości właściwego obrotu, o której mowa w akapicie pierwszym.

ESMA przesyła fakturę na dodatkową kwotę, o której mowa w poprzedni akapicie, na co najmniej 30 dni przed odpowiednim terminem płatności.

Artykuł  15a  4  

Roczna opłata nadzorcza za 2021 r. pobierana od repozytoriów transakcji, które były zarejestrowane według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r.

1. 
Od repozytoriów transakcji, które według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. były już zarejestrowane w ESMA, pobiera się roczną opłatę nadzorczą za 2021 r. obliczaną zgodnie z art. 6. Do celów art. 6 ust. 2 lit. b) właściwy obrót repozytoriów transakcji oblicza się jednak zgodnie z ust. 2.
2. 
Do celów ust. 1 właściwy obrót repozytorium transakcji jest równy sumie:
przychodów uzyskanych z realizacji podstawowych funkcji polegających na gromadzeniu i utrzymywaniu na szczeblu centralnym danych dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 30 czerwca 2021 r. oraz
właściwych przychodów z usług pomocniczych uzyskanych przez repozytorium transakcji zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 30 czerwca 2021 r.

podzielonej przez sumę:

całkowitych przychodów uzyskanych przez wszystkie zarejestrowane repozytoria transakcji z realizacji podstawowych funkcji polegających na gromadzeniu i utrzymywaniu na szczeblu centralnym danych dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 30 czerwca 2021 r. oraz
właściwych przychodów uzyskanych przez wszystkie zarejestrowane repozytoria transakcji z usług pomocniczych zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 30 czerwca 2021 r.
3. 
Kwotę rocznej opłaty nadzorczej, o której mowa w ust. 1, pomniejsza się o wszelkie kwoty już uiszczone przez repozytorium transakcji na podstawie art. 10 ust. 1 przed dniem 26 maja 2021 r.

Jeżeli kwota już uiszczona przez repozytorium transakcji zgodnie z art. 10 ust. 1 przed dniem 26 maja 2021 r. jest wyższa niż roczna opłata nadzorcza obliczona zgodnie z ust. 1, ESMA zwraca różnicę repozytorium transakcji.

4. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 10 ust. 1 roczna opłata nadzorcza za 2021 r. pobierana od repozytoriów transakcji, o których mowa w ust. 1, przypada do zapłaty w dniu 31 października 2021 r.
5. 
ESMA przesyła repozytoriom transakcji, o których mowa w ust. 1, fakturę na kwotę rocznej opłaty nadzorczej za 2021 r. na co najmniej 30 dni przed terminem płatności.
6. 
Gdy zbadane sprawozdania finansowe za 2021 r. staną się dostępne, repozytoria transakcji, o których mowa w ust. 1, zgłaszają ESMA wskaźniki, o których mowa w art. 2 ust. 3, za 2021 r.

Od repozytoriów transakcji pobiera się ewentualną różnicę między roczną opłatą nadzorczą faktycznie uiszczoną za 2021 r. a roczną opłatą nadzorczą, która byłaby należna za 2021 r., gdyby właściwy obrót obliczono w oparciu o wskaźniki zgłoszone na podstawie akapitu pierwszego.

ESMA przesyła fakturę na ewentualną dodatkową kwotę należną na podstawie akapitu drugiego na co najmniej 30 dni przed odpowiednim terminem płatności.

Artykuł  16

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

OPŁATY PRZEJŚCIOWE W PIERWSZYM ROKU

Część  1

Przejściowa opłata nadzorcza za rok rejestracji repozytorium transakcji, w przypadku gdy obowiązek zgłaszania powstaje w roku następnym

1.
Przejściowa opłata nadzorcza repozytorium transakcji jest równa niższej z następujących kwot:
a)
opłata rejestracyjna należna od repozytorium transakcji zgodnie z art. 5 niniejszego rozporządzenia;
b)
opłata rejestracyjna należna od repozytorium transakcji zgodnie z art. 5 niniejszego rozporządzenia pomnożona przez współczynnik stanowiący iloraz liczby dni roboczych zawartych w okresie od daty rejestracji repozytorium transakcji do końca roku i 150 dni roboczych.

Obliczenia tego dokonuje się w następujący sposób:

Przejściowa opłata nadzorcza TR = Min (opłata rejestracyjna, opłata rejestracyjna * współczynnik)

2.
Przejściowa opłata nadzorcza przypada do zapłaty w pełnej wysokości w terminie 60 dni od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub w terminie 30 dni od powiadomienia, o którym mowa w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2365, w zależności od tego, który z powyższych terminów przypada później.

Część  2

Przejściowa opłata nadzorcza za rok rejestracji repozytorium transakcji, w przypadku gdy obowiązek zgłaszania powstaje w pierwszych sześciu miesiącach tego roku

1.
Przejściowa opłata nadzorcza repozytorium transakcji jest równa całkowitej rocznej opłacie nadzorczej ustalonej zgodnie z art. 6 ust. 2 lit. a) niniejszego rozporządzenia podzielonej między wszystkie repozytoria transakcji zarejestrowane w danym roku, proporcjonalnie do właściwego obrotu obliczonego zgodnie z ust. 2.
2.
Na potrzeby obliczenia przejściowej opłaty nadzorczej właściwy obrót repozytorium transakcji jest równy sumie
-
przychodów uzyskanych z realizacji podstawowych funkcji polegających na gromadzeniu i utrzymywaniu na szczeblu centralnym danych dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca roku, w którym zarejestrowano repozytorium transakcji, oraz
-
właściwych przychodów z usług pomocniczych repozytorium transakcji zgodnie z - stosownie do przypadku - art. 2 ust. 1 i 2 niniejszego rozporządzenia w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca roku, w którym zarejestrowano repozytorium transakcji

podzielonej przez całkowite przychody z realizacji podstawowych funkcji polegających na gromadzeniu i utrzymywaniu na szczeblu centralnym danych dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i właściwe przychody z usług pomocniczych uzyskane przez wszystkie zarejestrowane repozytoria transakcji zgodnie z - stosownie do przypadku - art. 2 ust. 1 i 2 niniejszego rozporządzenia w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca tego roku.

3.
Przejściowa opłata nadzorcza jest płatna w dwóch ratach.

Pierwsza rata przypada do zapłaty w terminie 30 dni od powiadomienia, o którym mowa w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2365, i jest równa opłacie rejestracyjnej repozytorium transakcji zgodnie z art. 5 niniejszego rozporządzenia.

Druga rata przypada do zapłaty w dniu 31 października. Wysokość drugiej raty jest równa kwocie przejściowej opłaty nadzorczej obliczonej zgodnie z ust. 1, pomniejszonej o kwotę pierwszej raty.

W przypadku gdy kwota pierwszej raty uiszczonej przez repozytorium transakcji jest wyższa od przejściowej opłaty nadzorczej obliczonej zgodnie z ust. 1, ESMA zwraca repozytorium transakcji różnicę między zapłaconą kwotą pierwszej raty a przejściową opłatą nadzorczą obliczoną zgodnie z ust. 1.

4.
Gdy zbadane sprawozdania finansowe za rok rejestracji staną się dostępne, repozytoria transakcji zgłaszają ESMA każdą zmianę wysokości właściwego obrotu obliczonego zgodnie z ust. 1, wynikającą z różnicy między ostatecznymi danymi za okres od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca a wstępnymi danymi wykorzystanymi do obliczeń zgodnie z ust. 1.

Od repozytoriów transakcji pobiera się różnicę między roczną opłatą nadzorczą za rok rejestracji faktycznie zapłaconą zgodnie z ust. 3 a roczną opłatą nadzorczą za rok rejestracji, która przypada do zapłaty w wyniku zmiany wysokości właściwego obrotu, o której mowa w akapicie pierwszym.

5.
Nie naruszając przepisów ust. 1 i 4, przejściowa opłata nadzorcza nie może być niższa niż 15 000 EUR.

Część  3

Przejściowa opłata nadzorcza za rok rejestracji repozytorium transakcji, w przypadku gdy obowiązek zgłaszania powstaje w ostatnich sześciu miesiącach tego roku

1.
Przejściowa opłata nadzorcza repozytorium transakcji jest równa całkowitej opłacie nadzorczej ustalonej zgodnie z art. 6 ust. 2 lit. a) niniejszego rozporządzenia podzielonej między wszystkie repozytoria transakcji, proporcjonalnie do stosunku opłaty rejestracyjnej uiszczonej na rzecz ESMA przez repozytorium transakcji do całkowitej wartości wszystkich opłat rejestracyjnych uiszczonych na rzecz ESMA przez repozytoria transakcji w danym roku.
2.
Opłata ustalona zgodnie z ust. 1 przypada do zapłaty w terminie 30 dni od powiadomienia, o którym mowa w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2365.
1 Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1).
4 Art. 15a dodany przez art. 2 rozporządzenia nr 822/2021 z dnia 24 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.183.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 maja 2021 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.81.58

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/360 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji
Data aktu: 13/12/2018
Data ogłoszenia: 22/03/2019
Data wejścia w życie: 11/04/2019