Rozporządzenie delegowane 2019/357 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w sprawie dostępu do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych przechowywanych w repozytoriach transakcji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/357
z dnia 13 grudnia 2018 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w sprawie dostępu do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych przechowywanych w repozytoriach transakcji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 3 lit. c) i d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365 przewidziano wymóg, zgodnie z którym podmiotom wymienionym w tym artykule należy zapewnić dostęp do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, aby umożliwić tym podmiotom wykonywanie ich obowiązków i uprawnień. Istotne jest zatem, aby repozytoria transakcji były w stanie precyzyjnie określić odpowiednich kontrahentów i odpowiednie transakcje. Dostęp zapewniany przez repozytoria transakcji powinien obejmować dostęp do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zawieranych przez kontrahenta, niezależnie od tego, czy dany kontrahent jest jednostką dominującą czy też jednostką zależną innego przedsiębiorstwa bądź też czy dane informacje dotyczą transakcji zawieranych za pośrednictwem konkretnego oddziału kontrahenta, pod warunkiem że przedmiotem wymaganego dostępu są informacje niezbędne do wykonywania przez odpowiednie podmioty ich obowiązków i uprawnień.

(2) Wielu podmiotom spośród wymienionych w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365 przysługuje szereg różnorodnych uprawnień oraz mają one szereg zróżnicowanych potrzeb. W celu uniknięcia sytuacji, w której repozytoria transakcji zmuszone byłyby nieustannie sprawdzać, na podstawie jakiego uprawnienia i do jakich konkretnie potrzeb dany podmiot żąda dostępu, a tym samym uniknięcia zbytecznych obciążeń administracyjnych dla tych repozytoriów transakcji, należy zezwolić repozytoriom transakcji na zapewnienie każdemu podmiotowi pojedynczego dostępu, który powinien obejmować uprawnienia i konkretne potrzeby tego podmiotu.

(3) Uprawnienia i obowiązki Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) w odniesieniu do repozytoriów transakcji zostały określone w art. 5-11 rozporządzenia (UE) 2015/2365 i obejmują m.in. rejestrację repozytoriów transakcji i nadzór nad nimi. Skuteczny nadzór wymaga zapewnienia ESMA pełnego dostępu do całości szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych przechowywanych przez wszystkie repozytoria transakcji.

(4) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB), Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) oraz Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) stanowią część Europejskiego Systemu Nadzoru Finansowego i posiadają - w kontekście stabilności finansowej i ryzyka finansowego - uprawnienia i obowiązki, które są bardzo podobne do uprawnień i obowiązków ESMA. Dlatego też ważne jest, aby te organy, podobnie jak ESMA, posiadały dostęp do całości szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych.

(5) Ze względu na ścisły związek między transakcjami finansowanymi z użyciem papierów wartościowych a polityką pieniężną członek Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), o którym mowa w art. 12 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (UE) 2015/2365, powinien mieć dostęp do całości szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych związanych z walutą emitowaną przez tego członka ESBC, a konkretniej - do całości szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, w ramach których pożyczka lub zabezpieczenie są denominowane w walucie emitowanej przez tego członka ESBC.

(6) Niektóre podmioty wymienione w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365 są odpowiedzialne za monitorowanie ryzyka systemowego zagrażającego stabilności finansowej. Do prawidłowego wykonywania swoich zadań z zakresu utrzymywania stabilności systemu finansowego podmioty te potrzebują dostępu do jak najszerszego spektrum uczestników rynku i systemów obrotu oraz jak najbardziej kompleksowych i szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, które są dostępne dla ich obszarów odpowiedzialności, którym to obszarem może być - w zależności od danego podmiotu - państwo członkowskie, strefa euro lub cała Unia.

(7) Rozporządzeniem Rady (UE) nr 1024/2013 2  ustanowiono Jednolity Mechanizm Nadzorczy. Repozytorium transakcji powinno zapewnić Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC) dostęp do szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zawieranych przez wszystkich kontrahentów, którzy - w ramach jednolitego mechanizmu nadzorczego - podlegają nadzorowi ze strony EBC na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.

(8) Uprawnienia i konkretne potrzeby unijnych organów nadzoru giełd i papierów wartościowych, o których mowa w art. 12 ust. 2 lit. i) rozporządzenia (UE) 2015/2365, wymagają zapewnienia tym organom dostępu do całości szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, które to transakcje wchodzą w zakres obowiązków i uprawnień nadzorczych danego organu lub są powiązane z rynkami, papierami wartościowymi będącymi przedmiotem udzielonej lub zaciągniętej pożyczki lub przekazanymi jako zabezpieczenie, wskaźnikami stosowanymi jako odniesienie oraz kontrahentami objętymi zakresem wspomnianych obowiązków i uprawnień danego organu.

(9) Na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 3  organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji należy zapewnić skuteczne środki działania w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 1 tej dyrektywy, aby zapobiec efektowi domina. Każdy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien zatem dysponować dostępem do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zgłaszanych przez te podmioty.

(10) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 4  Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji jest odpowiedzialna za skuteczne i spójne funkcjonowanie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, m.in. poprzez sporządzanie planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dla podmiotów, o których mowa w art. 2 tego rozporządzenia. Aby umożliwić Jednolitej Radzie ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji sporządzanie tych planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, repozytoria transakcji powinny zapewnić jej dostęp do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zawieranych przez wszystkich kontrahentów, którzy są objęci zakresem rozporządzenia (UE) nr 806/2014.

(11) Organy, o których mowa w art. 12 ust. 2 lit. m) rozporządzenia (UE) 2015/2365, obejmują m.in. organy właściwe do spraw Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, firmami inwestycyjnymi, zakładami ubezpieczeń i zakładami reasekuracji, UCITS, ZAFI, instytucjami pracowniczych programów emerytalnych, centralnymi depozytami papierów wartościowych oraz kontrahentami niefinansowymi. W celu umożliwienia tym organom skutecznego wykonywania ich obowiązków i uprawnień należy im zapewnić dostęp do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zgłaszanych przez kontrahentów, którzy są objęci zakresem kompetencji tych organów.

(12) Organy, o których mowa w art. 12 ust. 2 lit. m) rozporządzenia (UE) 2015/2365, obejmują m.in. organy odpowiedzialne za udzielanie zezwoleń kontrahentom centralnym i za nadzór nad nimi. W celu umożliwienia tym organom skutecznego wykonywania ich zadań należy zapewnić im dostęp do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, które dotyczą kontrahentów centralnych objętych ich nadzorem.

(13) W celu zapewnienia standaryzacji i spójności dostępu do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych oraz ograniczenia obciążenia administracyjnego zarówno dla organów, które mają dostęp do tych szczegółowych informacji, jak i dla repozytoriów transakcji, które je przechowują, repozytoria transakcji powinny stosować specjalną procedurę do celów określania warunków, na jakich zapewniać będą wspomniany dostęp, a w szczególności ustanawiania tego dostępu i bieżących ustaleń operacyjnych.

(14) Aby zapewnić poufność szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, każdy rodzaj wymiany danych między repozytoriami transakcji a zainteresowanymi organami powinien być realizowany za pośrednictwem bezpiecznego połączenia maszyna-maszyna przy użyciu protokołów szyfrowania danych.

(15) W celu umożliwienia skutecznego i wydajnego porównywania i agregowania szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, pochodzących z różnych repozytoriów transakcji, na potrzeby zapewniania dostępu do tych informacji i komunikacji między organami a repozytoriami transakcji należy stosować wzory w formacie XML i komunikaty XML opracowane zgodnie z metodyką ISO 20022.

(16) Aby umożliwić organom wymienionym w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365 przeprowadzanie ukierunkowanych dochodzeń należy ułatwić bezpośredni i natychmiastowy dostęp do konkretnych zbiorów danych, a w związku z tym należy sformułować zestaw możliwych do zadawania w różnej konfiguracji zapytań ad-hoc dotyczących kontrahentów będących stronami transakcji finansowanej z użyciem papierów wartościowych, rodzaju transakcji finansowanej z użyciem papierów wartościowych, horyzontu czasowego realizacji, terminu zapadalności i zakończenia transakcji finansowanej z użyciem papierów wartościowych, jak również etapu cyklu życia transakcji tego rodzaju.

(17) W celu umożliwienia bezpośredniego i natychmiastowego dostępu do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych oraz ułatwienia zainteresowanym organom i repozytoriom transakcji planowania swoich wewnętrznych procesów przetwarzania danych należy ujednolicić terminy, w jakich repozytoria transakcji powinny zapewnić organom dostęp do tych szczegółowych informacji.

(18) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez ESMA zgodnie z procedurą określoną w art. 10 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 5 .

(19) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat tego projektu regulacyjnych standardów technicznych, przeanalizował potencjalne związane z nim koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do działającej przy ESMA Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Szczegółowe informacje dotyczące transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, które mają być udostępniane

Repozytorium transakcji zapewnia, aby szczegółowe informacje dotyczące transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, udostępniane każdemu podmiotowi wymienionemu w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365 zgodnie z art. 3, obejmowały następujące dane:

a)
zgłoszenia transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych przekazane zgodnie z tabelami 1-4 w załączniku do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/356 6 , w tym ostatnie statusy transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, których termin zapadalności jeszcze nie upłynął lub które nie były przedmiotem zgłoszeń zawierających wyszczególnienie rodzajów czynności "Błąd", "Zakończenie/Wcześniejsze zakończenie" lub "Składnik pozycji", o których mowa w polu 98 w tabeli 2 w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/363 7 ;
b)
odpowiednie szczegółowe informacje zawarte w zgłoszeniach transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych odrzuconych przez repozytorium transakcji, w tym we wszystkich zgłoszeniach transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych odrzuconych w poprzednim dniu roboczym, oraz powody ich odrzucenia, jak określono zgodnie z tabelą 2 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/358 8 ;
c)
stan uzgodnienia wszystkich zgłoszonych transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, w przypadku których repozytorium transakcji przeprowadziło procedurę uzgodnienia zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2019/358, z wyjątkiem tych transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, które wygasły lub w odniesieniu do których zgłoszenia zawierające wyszczególnienie rodzajów czynności "Korekta", "Zakończenie/Wcześniejsze zakończenie" lub "Składnik pozycji" otrzymano na ponad miesiąc przed dniem, w którym miała miejsca procedura uzgodnienia.
Artykuł  2

Pojedynczy dostęp

Repozytorium transakcji zapewnia podmiotom, które zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365 posiadają szereg obowiązków i uprawnień, pojedynczy dostęp do szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych objętych zakresem tych obowiązków i uprawnień.

Artykuł  3

Dostęp do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych stosownie do uprawnień i konkretnych potrzeb każdego zainteresowanego organu

1. 
Repozytorium transakcji zapewnia ESMA dostęp do całości szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, aby umożliwić temu urzędowi wykonywanie jego uprawnień nadzorczych zgodnie z zakresem jego obowiązków i uprawnień.
2. 
Repozytorium transakcji zapewnia EUNB, EIOPA i ERRS dostęp do całości szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych.
3. 
Repozytorium transakcji zapewnia organowi nadzorującemu systemy obrotu dostęp do szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych realizowanych w tych systemach obrotu.
4. 
Repozytorium transakcji zapewnia członkowi ESBC z państwa członkowskiego, którego walutą jest euro, oraz EBC dostęp do szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych:
a)
w przypadku gdy papiery wartościowe będące przedmiotem udzielonej lub zaciągniętej pożyczki bądź przekazane jako zabezpieczenie wyemitowano lub oferowano w imieniu podmiotu mającego siedzibę w państwie członkowskim, którego walutą jest euro;
b)
w przypadku gdy papiery wartościowe będące przedmiotem udzielonej lub zaciągniętej pożyczki bądź przekazane jako zabezpieczenie stanowią instrument długu państwowego państwa członkowskiego, którego walutą jest euro;
c)
w przypadku gdy walutą, w której udzielono lub zaciągnięto pożyczkę bądź którą przekazano jako zabezpieczenie, jest euro.
5. 
Repozytorium transakcji zapewnia członkowi ESBC z państwa członkowskiego, którego walutą nie jest euro, dostęp do szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych:
a)
w przypadku gdy papiery wartościowe będące przedmiotem udzielonej lub zaciągniętej pożyczki bądź przekazane jako zabezpieczenie wyemitowano lub oferowano w imieniu podmiotu mającego siedzibę w państwie członkowskim tego członka ESBC;
b)
w przypadku gdy papiery wartościowe będące przedmiotem udzielonej lub zaciągniętej pożyczki bądź przekazane jako zabezpieczenie stanowią instrument długu państwowego państwa członkowskiego tego członka ESBC;
c)
w przypadku gdy walutą, w której udzielono lub zaciągnięto pożyczkę bądź którą przekazano jako zabezpieczenie, jest waluta emitowana przez tego członka ESBC.
6. 
Repozytorium transakcji zapewnia organowi wymienionemu w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365, który monitoruje ryzyko systemowe zagrażające stabilności finansowej w strefie euro, dostęp do szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zawieranych w systemach obrotu lub przez kontrahentów objętych zakresem obowiązków i uprawnień tego organu przy monitorowaniu ryzyka systemowego zagrażającego stabilności finansowej w strefie euro. Repozytorium transakcji zapewnia również temu organowi dostęp do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zawieranych przez wszystkie oddziały kontrahentów mających siedzibę w państwie trzecim, które to oddziały prowadzą działalność w państwie członkowskim, którego walutą jest euro.
7. 
Repozytorium transakcji zapewnia organowi wymienionemu w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365, który monitoruje ryzyko systemowe zagrażające stabilności finansowej i w przypadku którego walutą jego państwa członkowskiego nie jest euro, dostęp do szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zawieranych w systemach obrotu lub przez kontrahentów objętych zakresem obowiązków i uprawnień tego organu przy monitorowaniu ryzyka systemowego zagrażającego stabilności finansowej w państwie członkowskim, którego walutą nie jest euro. Repozytorium transakcji zapewnia również temu organowi dostęp do szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zawieranych przez wszystkie oddziały kontrahentów mających siedzibę w państwie trzecim, które to oddziały prowadzą działalność w państwie członkowskim tego organu.
8. 
Repozytorium transakcji zapewnia EBC - w kontekście wykonywania przez EBC zadań w ramach jednolitego mechanizmu nadzorczego na podstawie rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 - dostęp do szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zawieranych przez wszystkich kontrahentów, którzy - w ramach jednolitego mechanizmu nadzorczego - podlegają nadzorowi ze strony EBC na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
9. 
Repozytorium transakcji zapewnia organowi państwa trzeciego, w stosunku do którego przyjęto akt wykonawczy na podstawie art. 19 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2365, dostęp do szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych wchodzących w zakres uprawnień i obowiązków tego organu z państwa trzeciego zgodnie z przepisami wspomnianego aktu wykonawczego.
10. 
Repozytorium transakcji zapewnia organowi wyznaczonemu zgodnie z art. 4 dyrektywy 2004/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 9  dostęp do szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, w przypadku których papier wartościowy będący przedmiotem udzielonej lub zaciągniętej pożyczki lub przekazany jako zabezpieczenie jest papierem wartościowym wyemitowanym przez spółkę spełniającą co najmniej jeden z następujących warunków:
a)
papiery wartościowe spółki dopuszczono do obrotu na rynku regulowanym utworzonym w państwie członkowskim tego organu, a oferty przejęcia dotyczące papierów wartościowych tej spółki wchodzą w zakres obowiązków i uprawnień nadzorczych tego organu;
b)
spółka ma siedzibę statutową lub siedzibę główną w państwie członkowskim tego organu, a oferty przejęcia dotyczące papierów wartościowych tej spółki wchodzą w zakres obowiązków i uprawnień nadzorczych tego organu;
c)
spółka jest oferentem w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2004/25/WE w odniesieniu do spółek, o których mowa w lit. a) lub b), a oferowane przez nią świadczenia obejmują papiery wartościowe.
11. 
Repozytorium transakcji zapewnia organowi, o którym mowa w art. 12 ust. 2 lit. i) rozporządzenia (UE) 2015/2365, dostęp do szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, które to transakcje wchodzą w zakres obowiązków i uprawnień nadzorczych tego organu lub są powiązane z rynkami, papierami wartościowymi będącymi przedmiotem udzielonej lub zaciągniętej pożyczki lub przekazanymi jako zabezpieczenie, wskaźnikami stosowanymi jako odniesienie oraz kontrahentami objętymi zakresem wspomnianych obowiązków i uprawnień tego organu. Repozytorium transakcji zapewnia również temu organowi dostęp do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zawieranych przez wszystkie oddziały kontrahentów mających siedzibę w państwie trzecim, które to oddziały prowadzą działalność w państwie członkowskim tego organu.
12. 
Repozytorium transakcji zapewnia Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER) dostęp do szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, w przypadku których towarem będącym przedmiotem udzielonej lub zaciągniętej pożyczki lub przekazanym jako zabezpieczenie jest energia.
13. 
Repozytorium transakcji zapewnia organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o którym mowa w art. 12 ust. 2 lit. k) rozporządzenia (UE) 2015/2365, dostęp do szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zawieranych przez:
a)
kontrahenta, który objęty jest zakresem obowiązków i uprawnień tego organu;
b)
oddział kontrahenta z siedzibą w państwie trzecim, który to oddział prowadzi działalność w państwie członkowskim tego organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i wchodzi w zakres obowiązków i uprawnień tego organu.
14. 
Repozytorium transakcji zapewnia Jednolitej Radzie ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji dostęp do szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zawieranych przez wszystkich kontrahentów, którzy objęci są zakresem rozporządzenia (UE) nr 806/2014.
15. 
Repozytorium transakcji zapewnia właściwemu organowi wymienionemu w art. 12 ust. 2 lit. m) rozporządzenia (UE) 2015/2365 dostęp do szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zawieranych przez:
a)
kontrahenta, który objęty jest zakresem obowiązków i uprawnień tego organu;
b)
oddział kontrahenta z siedzibą w państwie trzecim, który to oddział prowadzi działalność w państwie członkowskim tego właściwego organu i objęty jest zakresem obowiązków i uprawnień tego organu.
16. 
Repozytorium transakcji zapewnia organowi prowadzącemu nadzór nad kontrahentem centralnym (CCP) oraz członkowi ESBC prowadzącemu dozór nad tym CCP dostęp do szczegółowych informacji dotyczących wszystkich transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych rozliczanych lub zawieranych przez tego CCP.
Artykuł  4

Ustanowienie dostępu do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych

1. 
Repozytorium transakcji:
a)
wyznacza osobę lub osoby odpowiedzialne za utrzymywanie kontaktów z podmiotami wymienionymi w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365;
b)
publikuje na swojej stronie internetowej instrukcje, którymi podmioty wymienione w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365 mają się kierować, aby uzyskać dostęp do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych;
c)
udostępnia podmiotom wymienionym w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365 formularz, o którym mowa w ust. 2;
d)
ustanawia dla podmiotów wymienionych w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365 dostęp do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych wyłącznie w oparciu o informacje zawarte w udostępnionym formularzu;
e)
ustanawia rozwiązania techniczne niezbędne, aby umożliwić podmiotom wymienionym w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365 dostęp do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zgodnie z art. 5;
f)
zapewnia podmiotom wymienionym w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365 bezpośredni i natychmiastowy dostęp do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych w terminie trzydziestu dni kalendarzowych od dnia złożenia przez dany podmiot wniosku o ustanowienie tego dostępu.
2. 
Repozytorium transakcji opracowuje formularz, z którego podmioty wymienione w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365 korzystają w celu złożenia wniosku o ustanowienie dostępu do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych. Formularz ten musi zawierać następujące pozycje:
a)
nazwę podmiotu;
b)
osobę wyznaczoną do kontaktów w danym podmiocie;
c)
wynikające z przepisów prawa obowiązki i uprawnienia danego podmiotu;
d)
wykaz użytkowników upoważnionych do korzystania z wnioskowanych szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych;
e)
dane uwierzytelniające na potrzeby bezpiecznego połączenia SSH FTP;
f)
wszelkie inne informacje techniczne istotne w kontekście dostępu danego podmiotu do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych;
g)
wskazanie, czy dany podmiot jest właściwy dla kontrahentów ze swojego państwa członkowskiego, ze strefy euro bądź z całej Unii;
h)
rodzaje kontrahentów, dla których dany podmiot jest właściwy zgodnie z klasyfikacją w tabeli 1 w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/363;
i)
rodzaje transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, które dany podmiot nadzoruje;
j)
wszystkie państwa członkowskie, w których emitent papierów wartościowych będących przedmiotem udzielonej lub zaciągniętej pożyczki lub przekazanych jako zabezpieczenie podlega nadzorowi ze strony danego podmiotu (o ile dotyczy);
k)
wszystkie państwa członkowskie, w których towary będące przedmiotem udzielonej lub zaciągniętej pożyczki lub przekazane jako zabezpieczenie podlegają nadzorowi ze strony danego podmiotu (o ile dotyczy);
l)
systemy obrotu, które dany podmiot nadzoruje (o ile dotyczy);
m)
CCP, których dany podmiot nadzoruje lub nad którymi sprawuje dozór (o ile dotyczy);
n)
waluta emitowana przez dany podmiot (o ile dotyczy);
o)
stosowane w Unii wskaźniki referencyjne, dla których administratora dany podmiot jest organem właściwym (o ile dotyczy).
Artykuł  5

Rozwiązania operacyjne na potrzeby dostępu do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych

1. 
Repozytorium transakcji ustanawia i utrzymuje niezbędne rozwiązania techniczne umożliwiające podmiotom wymienionym w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365 nawiązanie połączenia z repozytorium transakcji przy użyciu bezpiecznego interfejsu maszyna-maszyna.

Do celów akapitu pierwszego repozytorium transakcji stosuje protokół komunikacyjny SSH File Transfer Protocol oraz znormalizowane komunikaty XML opracowane zgodnie z metodyką ISO 20022 do celów komunikacji za pośrednictwem wspomnianego interfejsu.

2. 
Repozytorium transakcji ustanawia i utrzymuje niezbędne rozwiązania techniczne umożliwiające podmiotom wymienionym w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365 ustanowienie z góry określonych okresowych zapytań pozwalających uzyskać dostęp - zgodnie z art. 1, 2 i 3 - do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, które są konieczne, aby umożliwić tym podmiotom wykonywanie ich obowiązków i uprawnień.
3. 
Repozytorium transakcji zapewnia podmiotom wymienionym w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365, na ich żądanie, dostęp do dowolnych transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych wchodzących w zakres ich obowiązków i uprawnień zgodnie z art. 3 w oparciu o dowolną konfigurację poniższych pól zawartych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/363:
a)
znacznik czasu zgłoszenia;
b)
kontrahent dokonujący zgłoszenia;
c)
drugi kontrahent;
d)
oddział kontrahenta dokonującego zgłoszenia;
e)
oddział drugiego kontrahenta;
f)
sektor, w którym działa kontrahent dokonujący zgłoszenia;
g)
charakter kontrahenta dokonującego zgłoszenia;
h)
broker;
i)
podmiot składający sprawozdanie;
j)
beneficjent;
k)
rodzaj transakcji finansowanej z użyciem papierów wartościowych;
l)
rodzaj zabezpieczenia;
m)
system obrotu;
n)
znacznik czasu realizacji transakcji;
o)
termin zapadalności;
p)
data rozwiązania;
q)
CCP;
r)
rodzaj czynności.
4. 
Repozytorium transakcji ustanawia i utrzymuje zdolność techniczną do zapewniania bezpośredniego i natychmiastowego dostępu do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, których to informacji podmioty wymienione w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365 potrzebują do wykonywania swoich uprawnień i obowiązków. Dostęp do tych szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zapewnia się z zachowaniem następujących terminów:
a)
jeżeli wystąpiono o dostęp do szczegółowych informacji dotyczących otwartych transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych lub transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, których termin zapadalności upłynął albo które były przedmiotem zgłoszeń zawierających wyszczególnienie rodzajów czynności "Błąd", "Zakończenie/Wcześniejsze zakończenie" lub "Składnik pozycji", o których mowa w polu 98 w tabeli 2 w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/363, dokonanych nie więcej niż rok przed datą złożenia wniosku o dostęp: nie później niż o godz. 12:00 uniwersalnego czasu koordynowanego w pierwszym dniu kalendarzowym następującym po dniu, w którym złożono wniosek o dostęp;
b)
jeżeli wystąpiono o dostęp do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, których termin zapadalności upłynął albo które były przedmiotem zgłoszeń zawierających wyszczególnienie rodzajów czynności "Błąd", "Zakończenie/Wcześniejsze zakończenie" lub "Składnik pozycji", o których mowa w polu 98 w tabeli 2 w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/363, dokonanych ponad rok przed datą złożenia wniosku o dostęp: nie później niż trzy dni robocze po dniu, w którym złożono wniosek o dostęp;
c)
jeżeli wystąpiono o dostęp do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, które wchodzą w zakres zarówno lit. a), jak i lit. b): nie później niż trzy dni robocze po dniu, w którym złożono wniosek o dostęp.
5. 
Repozytorium transakcji potwierdza odbiór i weryfikuje prawidłowość i kompletność wszystkich wniosków o dostęp do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych złożonych przez podmioty wymienione w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365 i informuje te podmioty o wynikach wspomnianej weryfikacji nie później niż w przeciągu sześćdziesięciu minut od złożeniu wniosku.
6. 
Repozytorium transakcji stosuje podpis elektroniczny i protokoły szyfrowania danych w celu zapewnienia poufności, integralności i ochrony danych udostępnionych podmiotom wymienionym w art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2365.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 1.
2 Rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/356 z dnia 13 grudnia 2018 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegółowe informacje dotyczące transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, które należy zgłaszać repozytoriom transakcji (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/363 z dnia 13 grudnia 2018 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do formatu i częstotliwości dokonywania zgłoszeń szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych do repozytoriów transakcji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1247/2012 w odniesieniu do stosowania kodów sprawozdawczych w zgłoszeniach dotyczących instrumentów pochodnych (zob. s. 85 niniejszego Dziennika Urzędowego).
8 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/358 z dnia 13 grudnia 2018 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie gromadzenia, weryfikacji, agregacji, porównywania i publikacji danych dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych przez repozytoria transakcji (zob. s. 30 niniejszego Dziennika Urzędowego).
9 Dyrektywa 2004/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie ofert przejęcia (Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 12).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.81.22

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2019/357 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w sprawie dostępu do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych przechowywanych w repozytoriach transakcji
Data aktu: 13/12/2018
Data ogłoszenia: 22/03/2019
Data wejścia w życie: 11/04/2019