uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 9,
(1) Aby zwiększyć wydajność i podobieństwa między sprawozdawczością dotyczącą instrumentów pochodnych a sprawozdawczością dotyczącą transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, obowiązek przekazywania do repozytoriów transakcji szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2015/2365 należy dostosować do obowiązku zgłaszania transakcji na instrumentach pochodnych do repozytoriów transakcji zgodnie z art. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 . Wymogi dotyczące zgłaszania, które określają szczegółowe informacje dotyczące transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, powinny być zatem podobne do wymogów dotyczących zgłaszania, które określają szczegółowe informacje dotyczące instrumentów pochodnych.
(2) Aby zapewnić wydajność procesu zgłaszania i użyteczność zgłaszanych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, szczegółowe informacje dotyczące tych transakcji należy dostosować do rodzajów transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych określonych w rozporządzeniu (UE) 2015/2365. W odniesieniu do zgłaszania transakcji z obowiązkiem uzupełnienia zabezpieczenia kredytowego celem rozporządzenia (UE) 2015/2365 jest wychwycenie transakcji, które służą temu samemu celowi co transakcje odkupu, transakcje zwrotne kupno-sprzedaż lub transakcje udzielenia pożyczki papierów wartościowych, a zatem stanowią podobne ryzyko dla stabilności finansowej z uwagi na umożliwianie narastania dźwigni finansowej i procykliczności oraz zacieśniania wzajemnych powiązań na rynkach finansowych lub z powodu wpływu tych transakcji na płynność i transformację terminów zapadalności. O ile zatem transakcje z obowiązkiem uzupełnienia zabezpieczenia kredytowego obejmują transakcje podlegające umowom o dostarczenie zabezpieczenia między instytucjami finansowymi a ich klientami, w przypadku gdy instytucje finansowe świadczą usługi brokerskie na rzecz klientów, nie obejmują ono innych pożyczek, takich jak pożyczki na potrzeby restrukturyzacji przedsiębiorstw, które, pomimo iż mogą wiązać się z papierami wartościowymi, nie prowadzą do wystąpienia ryzyka systemowego, o którym mowa w rozporządzeniu (UE) 2015/2365.
(3) Ważne jest, aby szczegółowe informacje dotyczące transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych rozliczanych przez kontrahenta centralnego były prawidłowo zgłaszane i można je było łatwo zidentyfikować, bez względu na to, czy dana transakcja finansowana z użyciem papierów wartościowych została rozliczona w tym samym dniu czy w terminie późniejszym niż dzień zawarcia tej transakcji.
(4) W celu zapewnienia kompleksowej sprawozdawczości, w przypadku gdy określone szczegółowe informacje dotyczące zabezpieczenia nie są znane na dzień transakcji, kontrahenci powinni zaktualizować informacje dotyczące zabezpieczenia, jak tylko informacje te staną się dostępne dla kontrahentów i nie później niż w dniu roboczym następującym po dacie waluty danej transakcji finansowanej z użyciem papierów wartościowych.
(5) Aby organy korzystające z dostępu do szczegółowych informacji dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, które to informacje są przechowywane w repozytoriach transakcji, otrzymywały bardziej przydatne informacje, kontrahenci powinni zgłaszać do repozytoriów transakcji międzynarodowy kod identyfikujący papier wartościowy (kod ISIN) koszyka zabezpieczenia stosowanego do przekazania zabezpieczenia w ramach transakcji finansowanej z użyciem papierów wartościowych, jeżeli koszyk ten posiada taki kod.
(6) W przypadku gdy kontrahenci przekazują zabezpieczenie na podstawie wartości ekspozycji netto, co jest wynikiem kompensowania szeregu transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych pomiędzy dwoma kontrahentami, często nie jest możliwe szczegółowe przypisanie zabezpieczenia do poszczególnych transakcji, w związku z czym szczegółowy przydział zabezpieczenia może nie być znany. W takich sytuacjach kontrahenci powinni mieć możliwość zgłoszenia zabezpieczenia niezależnie od pożyczki bazowej.
(7) Podstawą niniejszego rozporządzenia jest projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożonych Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA") zgodnie z procedurą określoną w art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 .
(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat tego projektu regulacyjnych standardów technicznych, przeanalizował potencjalne związane z nim koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do działającej przy ESMA Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.81.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/356 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegółowe informacje dotyczące transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych, które należy zgłaszać repozytoriom transakcji |
Data aktu: | 13/12/2018 |
Data ogłoszenia: | 22/03/2019 |
Data wejścia w życie: | 11/04/2019 |