a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 596/2014 rozporządzenie to nie ma zastosowania do transakcji, zleceń lub zachowań podejmowanych w ramach realizacji polityki pieniężnej, dewizowej lub zarządzania długiem publicznym przez państwa członkowskie, członków ESBC, ministerstwo, agencję lub spółkę celową jednego państwa członkowskiego lub kilku państw członkowskich lub jakąkolwiek osobę działającą w jej imieniu bądź - w przypadku państwa członkowskiego będącego państwem federalnym - członka federacji.
(2) To wyłączenie z zakresu stosowania rozporządzenia (UE) nr 596/2014 może - zgodnie z art. 6 ust. 5 tego rozporządzenia - zostać rozszerzone na niektóre organy publiczne i banki centralne państw trzecich.
(3) Wykaz objętych wyłączeniem banków centralnych państw trzecich określony w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/522 3 należy aktualizować, w tym w celu rozszerzenia, jeżeli jest konieczne, zakresu wyłączenia określonego w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 596/2014 na inne banki centralne i niektóre organy publiczne państw trzecich. Komisja monitoruje i ocenia istotne zmiany legislacyjne i regulacyjne w państwach trzecich i może w każdej chwili dokonać przeglądu przyznanych wyłączeń.
(4) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo złożyło notyfikację o zamiarze wystąpienia z Unii Europejskiej zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej. Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa od dnia wejścia w życie umowy o wystąpieniu lub, w przypadku jej braku, dwa lata po notyfikacji, chyba że Rada Europejska w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem podejmie jednomyślnie decyzję o przedłużeniu tego okresu.
(5) Umowa o wystąpieniu uzgodniona między negocjatorami zawiera ustalenia dotyczące stosowania przepisów prawa Unii do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie po dniu, w którym Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa. Jeżeli umowa ta wejdzie w życie, rozporządzenie (UE) nr 596/2014, w tym wyłączenie przewidziane w art. 6 ust. 1 tego rozporządzenia, będzie miało zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w okresie przejściowym zgodnie z tą umową i przestanie mieć zastosowanie z końcem tego okresu.
(6) 4 W przypadku braku przepisów szczególnych wystąpienie Zjednoczonego Królestwa z Unii sprawi, że Bank Anglii oraz Ministerstwo Gospodarki i Finansów Zjednoczonego Królestwa przestaną być objęte istniejącym wyłączeniem do czasu umieszczenia ich w wykazie objętych wyłączeniem banków centralnych i urzędów ds. zarządzania długiem publicznym państw trzecich.
(7) 5 W świetle informacji otrzymanych od Zjednoczonego Królestwa Komisja przygotowała i przedstawiła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie oceniające międzynarodowe traktowanie Banku Anglii i Urzędu ds. Zarządzania Długiem Publicznym Zjednoczonego Królestwa. W sprawozdaniu tym 6 stwierdzono, że z chwilą uzyskania przez Zjednoczone Królestwo statusu państwa trzeciego bank centralny oraz urząd ds. zarządzania długiem publicznym Zjednoczonego Królestwa należy objąć wyłączeniem z zakresu stosowania rozporządzenia (UE) nr 596/2014. W związku z tym Bank Anglii oraz Ministerstwo Gospodarki i Finansów Zjednoczonego Królestwa należy uwzględnić w wykazie objętych wyłączeniem podmiotów publicznych określonym w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2016/522.
(8) Władze Zjednoczonego Królestwa udzieliły gwarancji dotyczącej statusu oraz praw i obowiązków członków ESBC, w tym wyraziły zamiar objęcia członków ESBC oraz innych organów unijnych i organów państw członkowskich, którzy uczestniczą w realizacji polityki pieniężnej, dewizowej lub zarządzania długiem publicznym, wyłączeniem porównywalnym z wyłączeniem przewidzianym w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 596/2014.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2016/522.
(10) Komisja w dalszym ciągu regularnie monitoruje traktowanie tych banków centralnych i organów publicznych, które objęto wyłączeniem spod wymogów dotyczących nadużyć na rynku i które określono w wykazie zawartym w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/522. Wykaz ten może być aktualizowany w świetle rozwoju rozwiązań regulacyjnych w tych państwach trzecich oraz z uwzględnieniem wszelkich istotnych nowych źródeł informacji. Taka ponowna ocena może doprowadzić do usunięcia niektórych państw trzecich z wykazu podmiotów objętych wyłączeniem.
(11) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym i powinno być stosowane od dnia następującego po dniu, w którym rozporządzenie (UE) nr 596/2014 przestaje mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Tytuł zmieniony przez sprostowanie z dnia 12 kwietnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.103.61).
2 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 1.
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/522 z dnia 17 grudnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 w kwestiach dotyczących wyłączenia niektórych organów publicznych i banków centralnych państw trzecich, okoliczności wskazujących na manipulację na rynku, progów powodujących powstanie obowiązku podania informacji do wiadomości publicznej, właściwych organów do celów powiadomień o opóźnieniach, zgody na obrót w okresach zamkniętych oraz rodzajów transakcji wykonywanych przez osoby pełniące obowiązki zarządcze podlegających obowiązkowi powiadomienia (Dz.U. L 88 z 5.4.2016, s. 1).
4 Motyw 6 zmieniony przez sprostowanie z dnia 12 kwietnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.103.61).
5 Motyw 7 zmieniony przez sprostowanie z dnia 12 kwietnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.103.61).
6 Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie objęcia Banku Anglii oraz Urzędu ds. Zarządzania Długiem Publicznym Zjednoczonego Królestwa wyłączeniem na mocy rozporządzenia w sprawie nadużyć na rynku [COM(2019) 68].
7 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 12 kwietnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.103.61).