uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
uwzględniając opinię Komitetu Regionów 2 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 3 ,
(1) Bezpośrednie inwestycje zagraniczne przyczyniają się do wzrostu gospodarczego w Unii dzięki zwiększeniu konkurencyjności, tworzeniu nowych miejsc pracy i korzyści skali, wnoszeniu kapitału, technologii i wiedzy fachowej, stymulowaniu innowacji i otwarciu nowych rynków dla unijnego wywozu. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne przyczyniają się do osiągnięcia celów planu inwestycyjnego dla Europy oraz wnoszą wkład w inne projekty i programy unijne.
(2) Art. 3 ust. 5 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) stanowi, że w stosunkach zewnętrznych Unia umacnia i propaguje swoje wartości i interesy oraz wnosi wkład w ochronę swoich obywateli. Ponadto Unia i państwa członkowskie dysponują otwartym środowiskiem inwestycyjnym, którego zasady zapisano w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) i które wpisuje się w zobowiązania międzynarodowe Unii i jej państw członkowskich w odniesieniu do bezpośrednich inwestycji zagranicznych.
(3) Na mocy międzynarodowych zobowiązań podjętych na forum Światowej Organizacji Handlu (WTO), Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju oraz zobowiązań określonych w umowach handlowych i inwestycyjnych zawartych z państwami trzecimi, Unia i państwa członkowskie mają możliwość przyjmowania środków ograniczających w odniesieniu do bezpośrednich inwestycji zagranicznych ze względu na bezpieczeństwo lub porządek publiczny, pod warunkiem spełnienia określonych wymogów. Ramy ustanowione przez niniejsze rozporządzenie dotyczą bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Unii. Inwestycje dokonywane za granicą i dostęp do rynków państw trzecich są objęte innymi instrumentami polityki w dziedzinie handlu i inwestycji.
(4) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla prawa państw członkowskich do zastosowania odstępstwa od zasady swobodnego przepływu kapitału, o którym to odstępstwie mowa w art. 65 ust. 1 lit. b) TFUE. Niektóre państwa członkowskie wprowadziły środki, zgodnie z którymi mogą one nakładać ograniczenia na taki przepływ, uzasadniając to względami porządku publicznego lub bezpieczeństwa publicznego. Środki te odzwierciedlają cele i obawy państw członkowskich w odniesieniu do bezpośrednich inwestycji zagranicznych, a ich wynikiem może być szereg mechanizmów, zróżnicowanych pod względem zakresu i procedury. Państwa członkowskie, które chcą wprowadzić w przyszłości takie mechanizmy, mogłyby wziąć pod uwagę funkcjonowanie, doświadczenia i najlepsze praktyki dotyczące istniejących mechanizmów.
(5) Obecnie na poziomie Unii nie ma kompleksowych ram w odniesieniu do monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych ze względów bezpieczeństwa lub porządku publicznego, natomiast główni partnerzy handlowi Unii takie ramy już opracowali.
(6) Bezpośrednie inwestycje zagraniczne wchodzą w zakres wspólnej polityki handlowej. Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. e) TFUE Unia ma wyłączne kompetencje w dziedzinie wspólnej polityki handlowej.
(7) Ważne jest zatem zagwarantowanie pewności prawa w odniesieniu do mechanizmów monitorowania stosowanych przez państwa członkowskie ze względów bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zapewnienie koordynacji i współpracy w całej Unii w zakresie monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo lub porządek publiczny. Te wspólne ramy pozostają bez uszczerbku dla wyłącznej odpowiedzialności państw członkowskich w zakresie ochrony ich bezpieczeństwa narodowego zgodnie z art. 4 ust. 2 TUE. Pozostają one również bez uszczerbku dla ochrony podstawowych interesów bezpieczeństwa państw członkowskich zgodnie z art. 346 TFUE.
(8) Ramy monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych i ramy współpracy powinny zapewniać państwom członkowskim i Komisji środki umożliwiające kompleksowe eliminowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa lub porządku publicznego oraz dostosowanie się do zmieniających się okoliczności przy zachowaniu niezbędnej elastyczności w zakresie monitorowania przez państwa członkowskie bezpośrednich inwestycji zagranicznych ze względów bezpieczeństwa i porządku publicznego, przy uwzględnieniu ich indywidualnej sytuacji i krajowej specyfiki. Decyzja o tym, czy ustanowić mechanizm monitorowania lub czy monitorować poszczególne bezpośrednie inwestycje zagraniczne, pozostaje w wyłącznej gestii danego państwa członkowskiego.
(9) Niniejsze rozporządzenie powinno obejmować szeroki zakres inwestycji ustanawiających lub podtrzymujących trwałe i bezpośrednie powiązania między inwestorami z państw trzecich, w tym podmiotami państwowymi, i przedsiębiorstwami prowadzącymi działalność gospodarczą w państwie członkowskim. Nie powinno ono jednak obejmować inwestycji portfelowych.
(10) Państwa członkowskie, które dysponują mechanizmem monitorowania, powinny przewidzieć niezbędne działania zapobiegające obchodzeniu swoich mechanizmów monitorowania i decyzji dotyczących monitorowania. Powinno to mieć zastosowanie do inwestycji dokonywanych z terytorium Unii za pomocą pozornych uzgodnień, które nie odzwierciedlają rzeczywistości gospodarczej i obchodzą mechanizmy monitorowania i decyzje dotyczące monitorowania, w przypadku których inwestor jest faktycznie własnością osoby fizycznej lub przedsiębiorstwa z państwa trzeciego lub jest przez nie kontrolowany. Pozostaje to bez uszczerbku dla swobody przedsiębiorczości i swobodnego przepływu kapitału, zapisanych w TFUE.
(11) Państwa członkowskie powinny mieć możliwość dokonywania oceny ryzyka dla bezpieczeństwa lub porządku publicznego wynikającego z poważnych zmian dotyczących struktury własnościowej lub głównych cech inwestora zagranicznego.
(12) Aby pomóc państwom członkowskim i Komisji w stosowaniu niniejszego rozporządzenia, należy przedstawić wykaz czynników, które mogłyby być brane pod uwagę przy ustalaniu, czy bezpośrednia inwestycja zagraniczna może mieć wpływ na bezpieczeństwo lub porządek publiczny. Wykaz ten sprawi również, że mechanizmy monitorowania stosowane przez państwa członkowskie będą bardziej przejrzyste dla inwestorów dokonujących bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Unii lub rozważających dokonanie takich inwestycji. Wykaz czynników, które mogłyby mieć wpływ na bezpieczeństwo lub porządek publiczny powinien pozostać niewyczerpujący.
(13) Przy ustalaniu, czy bezpośrednia inwestycja zagraniczna może mieć wpływ na bezpieczeństwo lub porządek publiczny, państwa członkowskie i Komisja powinny mieć możliwość uwzględnienia wszystkich istotnych czynników, w tym wpływu na infrastrukturę krytyczną, technologie (w tym kluczowe technologie prorozwojowe) oraz nakłady mające zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa lub utrzymania porządku publicznego, których zakłócenie, awaria, utrata, lub zniszczenie miałyby znaczny wpływ na państwo członkowskie lub Unię. W związku z tym państwa członkowskie i Komisja powinny również mieć możliwość uwzględnienia kontekstu i okoliczności dotyczących bezpośredniej inwestycji zagranicznej, w szczególności tego, czy inwestor zagraniczny jest bezpośrednio lub pośrednio (na przykład poprzez istotny poziom finansowania, w tym dotacje) kontrolowany przez rząd państwa trzeciego lub czy realizuje on kierowane przez państwo zagraniczne projekty lub programy inwestycyjne.
(14) Państwa członkowskie lub Komisja, stosownie do przypadku, mogą brać pod uwagę istotne informacje otrzymane od podmiotów gospodarczych, organizacji społeczeństwa obywatelskiego lub innych partnerów społecznych, takich jak związki zawodowe, dotyczące bezpośrednich inwestycji zagranicznych, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo lub porządek publiczny.
(15) Należy określić kluczowe elementy ram monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych przez państwo członkowskie, aby umożliwić inwestorom, Komisji i pozostałym państwom członkowskim zrozumienie, w jaki sposób tego rodzaju inwestycje mogą zostać poddane monitorowaniu. Elementy te powinny obejmować co najmniej ramy czasowe monitorowania oraz możliwość odwołania się przez inwestorów zagranicznych od decyzji dotyczących monitorowania. Przepisy i procedury dotyczące mechanizmów monitorowania powinny być przejrzyste i nie powinny wprowadzać dyskryminacji między państwami trzecimi.
(16) Należy ustanowić mechanizm umożliwiający państwom członkowskim współpracę oraz wzajemną pomoc w przypadku, gdy bezpośrednia inwestycja zagraniczna w jednym państwie członkowskim mogłaby mieć wpływ na bezpieczeństwo lub porządek publiczny w pozostałych państwach członkowskich. Państwa członkowskie powinny mieć możliwość przedstawienia uwag państwu członkowskiemu, w którym taka bezpośrednia inwestycja zagraniczna jest planowana lub została zrealizowana, niezależnie od tego, czy to państwo członkowskie dysponuje mechanizmem monitorowania lub czy taka inwestycja jest objęta monitorowaniem. Wnioski o udzielenie informacji, odpowiedzi i uwagi przedłożone przez państwa członkowskie powinny być również przekazywane Komisji. Komisja powinna mieć możliwość, w stosownych przypadkach, wydania opinii -w rozumieniu art. 288 TFUE - skierowanej do państwa członkowskiego, w którym bezpośrednia inwestycja zagraniczna jest planowana lub została zrealizowana. Państwo członkowskie powinno mieć możliwość zwrócenia się do Komisji o wydanie opinii lub do pozostałych państw członkowskich o przedstawienie uwag na temat bezpośredniej inwestycji zagranicznej realizowanej na jego terytorium.
(17) Jeżeli państwo członkowskie otrzyma uwagi od pozostałych państw członkowskich lub opinię od Komisji, powinno takie uwagi lub opinię należycie uwzględnić poprzez, w stosownych przypadkach, zastosowanie środków dostępnych na mocy swojego prawa krajowego lub w szerszym kontekście kształtowania polityki, zgodnie z obowiązkiem lojalnej współpracy określonym w art. 4 ust. 3 TUE.
Ostateczna decyzja w odniesieniu do każdej bezpośredniej inwestycji zagranicznej objętej monitorowaniem lub każdy środek zastosowany w odniesieniu do bezpośredniej inwestycji zagranicznej nieobjętej monitorowaniem pozostają w wyłącznej gestii państwa członkowskiego, w którym dana bezpośrednia inwestycja zagraniczna jest planowana lub została zrealizowana.
(18) Mechanizm współpracy powinien być wykorzystywany wyłącznie w celu ochrony bezpieczeństwa lub porządku publicznego. W związku z tym państwa członkowskie powinny należycie uzasadnić każdy wniosek o udzielenie informacji dotyczących konkretnej bezpośredniej inwestycji zagranicznej w innym państwie członkowskim, jak również każdą uwagę kierowaną przez nie do tego państwa członkowskiego. Takie same wymogi powinny mieć zastosowanie w sytuacji, gdy Komisja zwraca się o informacje dotyczące konkretnej bezpośredniej inwestycji zagranicznej lub wydaje opinię skierowaną do danego państwa członkowskiego. Spełnienie tych wymogów jest również istotne w sytuacji, gdy inwestor z państwa członkowskiego konkuruje z inwestorami z państw trzecich w celu realizacji inwestycji, takiej jak nabycie aktywów, w innym państwie członkowskim.
(19) Ponadto Komisja powinna mieć możliwość przedstawienia opinii w rozumieniu art. 288 TFUE w odniesieniu do bezpośrednich inwestycji zagranicznych, które mogą mieć wpływ na projekty i programy leżące w interesie Unii ze względu na bezpieczeństwo lub porządek publiczny. Dałoby to Komisji narzędzie służące ochronie projektów i programów, które służą Unii jako całości i stanowią istotny wkład na rzecz wzrostu gospodarczego, tworzenia miejsc pracy i konkurencyjności. Należy nim objąć w szczególności projekty i programy finansowane w znacznej mierze ze środków Unii lub ustanowione na mocy prawa Unii w zakresie infrastruktury krytycznej, technologii krytycznej lub nakładów krytycznych. Projekty lub programy leżące w interesie Unii powinny zostać wymienione w niniejszym rozporządzeniu. Opinia skierowana do państwa członkowskiego powinna również zostać przesłana jednocześnie pozostałym państwom członkowskim.
Państwo członkowskie powinno w największym możliwym zakresie uwzględnić opinię otrzymaną od Komisji poprzez, w stosownych przypadkach, zastosowanie środków dostępnych na mocy swojego prawa krajowego lub w szerszym kontekście kształtowania swojej polityki, a także przedstawić Komisji wyjaśnienie, jeżeli nie podejmie działania zaleconego w tej opinii, zgodnie ze spoczywającym na tym państwie członkowskim obowiązkiem lojalnej współpracy na mocy art. 4 ust. 3 TUE. Ostateczna decyzja w odniesieniu do każdej bezpośredniej inwestycji zagranicznej objętej monitorowaniem lub każdy środek zastosowany w odniesieniu do bezpośredniej inwestycji zagranicznej nieobjętej monitorowaniem pozostają w wyłącznej gestii państwa członkowskiego, w którym dana bezpośrednia inwestycja zagraniczna jest planowana lub została zrealizowana.
(20) W celu uwzględnienia zmian odnoszących się do projektów i programów leżących w interesie Unii należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do zmiany wykazu projektów i programów leżących w interesie Unii określonego w załączniku do niniejszego rozporządzenia. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 4 . W szczególności, aby zapewnić udział na równych zasadach Parlamentowi i Radzie w przygotowywaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie, co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(21) W celu zapewnienia większej pewności dla inwestorów państwa członkowskie powinny mieć możliwość przedstawienia uwag, a Komisja powinna mieć możliwość wydania opinii w odniesieniu do zrealizowanych inwestycji nieobjętych monitorowaniem przez okres ograniczony do 15 miesięcy po zrealizowaniu danej bezpośredniej inwestycji zagranicznej. Mechanizm współpracy nie powinien mieć zastosowania do bezpośrednich inwestycji zagranicznych zrealizowanych przed dniem 10 kwietnia 2019 r.
(22) Państwa członkowskie powinny powiadamiać Komisję o swoich mechanizmach monitorowania i o wszelkich dokonanych w nich zmianach oraz przedstawiać corocznie sprawozdania dotyczące stosowania mechanizmów monitorowania, w tym decyzji zezwalających na bezpośrednie inwestycje zagraniczne, zakazujących takich inwestycji lub nakładających na takie inwestycje warunki lub środki ograniczające ryzyko oraz decyzji dotyczących bezpośrednich inwestycji zagranicznych, które mogą mieć wpływ na projekty lub programy leżące w interesie Unii. Wszystkie państwa członkowskie powinny składać sprawozdania - na podstawie dostępnych im informacji - na temat bezpośrednich inwestycji zagranicznych, które były realizowane na ich terytorium. W celu poprawy jakości i porównywalności informacji przekazywanych przez państwa członkowskie, jak również w celu ułatwienia spełnienia obowiązków w zakresie powiadamiania i sprawozdawczości, Komisja powinna zapewnić standardowe formularze, biorąc pod uwagę między innymi odpowiednie formularze wykorzystywane na potrzeby sprawozdawczości dla Eurostatu, stosownie do przypadku.
(23) Aby zapewnić skuteczność mechanizmu współpracy, ważne jest także zapewnienie minimalnego poziomu informacji i koordynacji w odniesieniu do bezpośrednich inwestycji zagranicznych objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia we wszystkich państwach członkowskich. Informacje te powinny być udostępniane przez państwa członkowskie w odniesieniu do bezpośrednich inwestycji zagranicznych objętych monitorowaniem, jak również, na wniosek, w odniesieniu do innych bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Stosowne informacje powinny obejmować takie aspekty, jak struktura własnościowa inwestora zagranicznego i finansowanie planowanych lub zrealizowanych inwestycji, w tym - o ile są dostępne - dane na temat dotacji przyznanych przez państwa trzecie. Państwa członkowskie powinny starać się dostarczać rzetelne, kompleksowe i wiarygodne informacje.
(24) Na wniosek państwa członkowskiego, w którym bezpośrednia inwestycja zagraniczna jest planowana lub została zrealizowana, zainteresowany inwestor zagraniczny lub zainteresowane przedsiębiorstwo powinny dostarczyć wnioskowane informacje. W wyjątkowych okolicznościach, gdy, mimo najlepszych starań, dane państwo członkowskie nie jest w stanie uzyskać takich informacji, powinno niezwłocznie powiadomić zainteresowane państwa członkowskie lub Komisję. W takim przypadku powinno być możliwe, aby każda uwaga przedstawiona przez inne państwo członkowskie lub każda opinia wydana przez Komisję w ramach mechanizmu współpracy została sporządzona na podstawie dostępnych im informacji.
(25) Udostępniając wnioskowane informacje, państwa członkowskie są zobowiązane do przestrzegania prawa Unii i prawa krajowego zgodnego z prawem Unii.
(26) Komunikacja i współpraca na poziomie państw członkowskich i Unii powinna zostać wzmocniona poprzez ustanowienie punktu kontaktowego ds. wdrażania niniejszego rozporządzenia w każdym państwie członkowskim i w Komisji.
(27) Punkty kontaktowe ustanowione przez państwa członkowskie i Komisję powinny być właściwie umiejscowione w obrębie odpowiedniej administracji; powinny mieć one również wykwalifikowany personel i uprawnienia niezbędne do wykonywania swoich funkcji w ramach mechanizmu koordynacji oraz do zapewnienia właściwego przetwarzania informacji poufnych.
(28) Opracowywanie i wdrażanie kompleksowych i skutecznych polityk powinna wspierać złożona z przedstawicieli państw członkowskich komisyjna grupa ekspertów ds. monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Unii Europejskiej, utworzona decyzją Komisji z dnia 29 listopada 2017 r. 5 . Grupa ta powinna w szczególności omawiać kwestie związane z monitorowaniem bezpośrednich inwestycji zagranicznych, dzielić się najlepszymi praktykami i zdobytymi doświadczeniami oraz wymieniać poglądy na temat tendencji oraz zagadnień będących przedmiotem wspólnego zainteresowania dotyczących bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Komisja powinna rozważyć możliwość zwracania się do tej grupy o doradzanie w kwestiach systemowych związanych z wdrażaniem niniejszego rozporządzenia. Komisja powinna konsultować się ze wspomnianą grupą co do projektów aktów delegowanych, zgodnie z zasadami, o których mowa w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa.
(29) Państwa członkowskie i Komisja powinny być zachęcane do współpracy z właściwymi organami państw trzecich o podobnych zapatrywaniach w kwestiach dotyczących monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo lub porządek publiczny. Taka współpraca administracyjna powinna mieć na celu zwiększenie skuteczności ram monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych przez państwa członkowskie oraz ram współpracy pomiędzy państwami członkowskimi a Komisją, zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Komisja powinna także mieć możliwość śledzenia rozwoju sytuacji dotyczącej mechanizmów monitorowania w państwach trzecich.
(30) Państwa członkowskie i Komisja powinny zastosować wszelkie środki konieczne do zapewnienia ochrony informacji poufnych zgodnie z, w szczególności, decyzją Komisji (UE, Euratom) 2015/443 6 , decyzją Komisji (UE, Euratom) 2015/444 7 oraz umową między państwami członkowskimi Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie ochrony informacji niejawnych wymienianych w interesie Unii Europejskiej 8 . Obejmuje to w szczególności obowiązek nieobniżania ani nieznoszenia klauzuli tajności bez uprzedniej pisemnej zgody wytwórcy 9 .Wszelkie szczególnie chronione informacje jawne lub informacje przekazywane na zasadzie poufności powinny być traktowane przez organy jako informacje szczególnie chronione.
(31) Przetwarzanie danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia powinno być zgodne z mającymi zastosowanie przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Przetwarzanie danych osobowych przez punkty kontaktowe i inne podmioty w państwach członkowskich powinno się odbywać zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 10 . Przetwarzanie danych osobowych przez Komisję powinno się odbywać zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 11 .
(32) Na podstawie między innymi sprawozdań rocznych przedkładanych przez wszystkie państwa członkowskie oraz z należytym poszanowaniem poufnego charakteru niektórych informacji zawartych w tych sprawozdaniach, Komisja powinna sporządzać sprawozdanie roczne na temat wdrażania niniejszego rozporządzenia i przedstawiać je Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. W celu zwiększenia przejrzystości sprawozdanie należy podać do wiadomości publicznej.
(33) Parlament Europejski powinien mieć możliwość zaproszenia Komisji na posiedzenie właściwej komisji parlamentarnej w celu przedstawienia i wyjaśnienia kwestii systemowych związanych z wdrażaniem niniejszego rozporządzenia.
(34) Do dnia 12 października 2023 r., a następnie co pięć lat Komisja powinna oceniać funkcjonowanie i skuteczność niniejszego rozporządzenia i przedstawiać Parlamentowi Europejskiemu i Radzie stosowne sprawozdanie. Sprawozdanie to powinno zawierać ocenę tego, czy niniejsze rozporządzenie wymaga zmiany. W przypadku gdy w sprawozdaniu proponuje się zmianę niniejszego rozporządzenia może mu towarzyszyć wniosek ustawodawczy.
(35) Wdrażanie niniejszego rozporządzenia przez Unię i państwa członkowskie powinno być zgodne z odpowiednimi wymogami dotyczącymi wprowadzania środków ograniczających ze względów bezpieczeństwa i porządku publicznego określonymi w porozumieniach WTO, w tym w szczególności art. XIV lit. a) i art. XIV bis Układu ogólnego w sprawie handlu usługami 12 (GATS). Powinno ono także być zgodne z prawem Unii oraz spójne z zobowiązaniami podjętymi na podstawie innych umów handlowych i inwestycyjnych, których stronami są Unia lub państwa członkowskie, lub uzgodnień handlowych i inwestycyjnych, do których przystąpiły Unia lub państwa członkowskie.
(36) W przypadku gdy bezpośrednia inwestycja zagraniczna stanowi koncentrację objętą zakresem stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 13 , stosowanie niniejszego rozporządzenia powinno pozostawać bez uszczerbku dla stosowania art. 21 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 139/2004. Niniejsze rozporządzenie oraz art. 21 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 139/2004 powinny być stosowane w sposób spójny. W zakresie, w jakim zakres stosowania obu tych rozporządzeń pokrywa się, przyczyny monitorowania określone w art. 1 niniejszego rozporządzenia i pojęcie uzasadnionych interesów w rozumieniu art. 21 ust. 4 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 139/2004 należy interpretować w sposób spójny, bez uszczerbku dla oceny zgodności środków krajowych mających na celu ochronę tych interesów z zasadami ogólnymi i innymi przepisami prawa unijnego.
(37) Niniejsze rozporządzenie nie wpływa na unijne przepisy dotyczące oceny ostrożnościowej przypadków nabycia znacznych pakietów akcji w sektorze finansowym, która stanowi odrębną procedurę przeprowadzaną w konkretnym celu 14 .
(38) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla innych procedur powiadamiania i monitorowania określonych w sektorowym prawie Unii i jest z nimi spójne,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady | |
A. TAJANI G. CIAMBA | |
Przewodniczący Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1298/2020 z dnia 13 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.304.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 września 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2021/2126 z dnia 29 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.432.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 grudnia 2021 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.79I.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2019/452 ustanawiające ramy monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Unii |
Data aktu: | 19/03/2019 |
Data ogłoszenia: | 21/03/2019 |
Data wejścia w życie: | 11/10/2020, 10/04/2019 |