KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 6, art. 14 ust. 7, art. 22 ust. 4 i art. 23 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/587 2 ustanowiono wymogi w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i podmiotów systematycznie internalizujących transakcje w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych. W szczególności w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/587 określono, że ceny kwotowane przez podmioty systematycznie internalizujące transakcje mają odzwierciedlać istniejące warunki rynkowe, jak przewidziano w art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, w przypadku gdy ceny te są zbliżone - w momencie publikacji - do kwotowań o równorzędnej wielkości dla tego samego instrumentu finansowego na najodpowiedniejszym rynku w sensie płynności. Podmioty systematycznie internalizujące transakcje mogą zatem dokonywać kwotowań, które nie podlegają wymogowi stosowania minimalnego kroku notowania ("minimalna wielkość zmiany ceny"), a do którego stosować się muszą systemy obrotu.
(2) Zdolność podmiotów systematycznie internalizujących transakcje do oferowania kwotowań z krokami notowania mniejszymi niż te, które mogą stosować systemy obrotu, może skutkować dostępnością nieznacznie lepszych cen dla inwestorów. Kwotowania te zaburzają jednak ogólną jakość dostępnej płynności, wydajny proces wyceny i ustalania cen instrumentów finansowych oraz równe warunki działania systemów obrotu i podmiotów systematycznie internalizujących transakcje. Ma to szczególne znaczenie dla akcji i kwitów depozytowych, w stosunku do których obowiązuje szerszy zakres minimalnych wielkości zmiany ceny niż ma to miejsce w przypadku innych instrumentów finansowych.
(3) Aby zapewnić skuteczne kształtowanie się cen, ogólną jakość dostępnej płynności oraz wydajną wycenę akcji i kwitów depozytowych, należy uznać, że ceny kwotowane przez podmioty systematycznie internalizujące transakcje w odniesieniu do tych instrumentów odzwierciedlają istniejące warunki rynkowe tylko wówczas, gdy ceny te podawane są z zastrzeżeniem minimalnych kroków notowań odpowiadających minimalnym wielkościom zmiany ceny, które obowiązują w stosunku do cen publikowanych przez systemy obrotu.
(4) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1033 3 usunięto transakcje finansowane z użyciem papierów wartościowych z zakresu przepisów dotyczących przejrzystości mających zastosowanie do systemów obrotu i podmiotów systematycznie internalizujących transakcje. Należy zatem usunąć odniesienia do transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych z rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/587.
(6) Szereg przepisów rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 odbiega od projektu regulacyjnych standardów technicznych stanowiącego podstawę tego rozporządzenia 4 . Rozbieżności te należy usunąć, o ile stanowią one błędy, które wpływają na treść tych przepisów.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przekazany Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(8) Zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: