Decyzja 2019/349 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu ds. Zamówień Rządowych Światowej Organizacji Handlu w odniesieniu do przystąpienia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej do zmienionego Porozumienia w sprawie zamówień rządowych w związku z jego wystąpieniem z Unii Europejskiej

DECYZJA RADY (UE) 2019/349
z dnia 22 lutego 2019 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu ds. Zamówień Rządowych Światowej Organizacji Handlu w odniesieniu do przystąpienia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej do zmienionego Porozumienia w sprawie zamówień rządowych w związku z jego wystąpieniem z Unii Europejskiej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia jest stroną zmienionego Porozumienia w sprawie zamówień rządowych (zwanego dalej "zmienionym GPA"), a jej państwa członkowskie są objęte zmienionym GPA zgodnie z prawem Unii.

(2) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo złożyło notyfikację o zamiarze wystąpienia z Unii Europejskiej zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej. Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa od dnia wejścia w życie umowy o wystąpieniu lub, w przypadku jej braku, dwa lata po notyfikacji, tj. od dnia 30 marca 2019 r., chyba że Rada Europejska w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem podejmie jednomyślnie decyzję o przedłużeniu tego okresu. Zmienione GPA automatycznie przestanie obowiązywać Zjednoczone Królestwo, począwszy od tej daty.

(3) W dniu 1 czerwca 2018 r. Zjednoczone Królestwo, przy wsparciu ze strony Unii, złożyło wniosek o przystąpienie do zmienionego GPA.

(4) Zgodnie z art. XXII ust. 2 zmienionego GPA każdy członek WTO może przystąpić do tego porozumienia na warunkach uzgodnionych między tym członkiem a stronami, przy czym warunki te określane są w decyzji Komitetu ds. Zamówień Rządowych (zwanego dalej "Komitetem GPA"). Przystąpienie następuje poprzez złożenie u Dyrektora Generalnego WTO instrumentu przystąpienia, który określa uzgodnione odpowiednio warunki. Zmienione GPA zaczyna obowiązywać przystępującego doń członka trzydziestego dnia po złożeniu jego instrumentu przystąpienia.

(5) Zobowiązania Zjednoczonego Królestwa dotyczące zakresu zastosowania w odniesieniu do dostępu do rynku zamówień publicznych zostały określone w ostatecznej ofercie przekazanej stronom GPA w dniu 2 października 2018 r.

(6) Ostateczna oferta Zjednoczonego Królestwa jest odpowiednia, ponieważ zobowiązania Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do zakresu zastosowania zapewniają Unii maksymalny zakres zastosowania, jaki Zjednoczone Królestwo obecnie posiada na podstawie unijnego wykazu zawartego w GPA, co odpowiada zakresowi zastosowania, jaki Zjednoczone Królestwo obecnie posiada w ramach wykazu unijnego jako państwo członkowskie. Unia powinna zapewnić takie samo traktowanie i dostosować swój wykaz tak, aby zapewnić równorzędny poziom dostępu podmiotom gospodarczym ze Zjednoczonego Królestwa na mocy zmienionego GPA. Ponadto konieczne jest uwzględnienie w wykazie unijnym zawartym w dodatku I do zmienionego GPA wyjaśnień, ponieważ Zjednoczone Królestwo nie będzie już objęte tym wykazem na mocy zmienionego GPA. Warunki te określone w załączniku do niniejszej decyzji staną się elementem warunków przystąpienia Zjednoczonego Królestwa do zmienionego GPA oraz zostaną odzwierciedlone w decyzji, która ma zostać przyjęta przez Komitet GPA w sprawie przystąpienia Zjednoczonego Królestwa.

(7) W związku z tym konieczne jest określenie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum Komitetu GPA w odniesieniu do przystąpienia Zjednoczonego Królestwa do zmienionego GPA.

(8) W przypadku zawarcia umowy o wystąpieniu między Zjednoczonym Królestwem a Unią przewidującej okres przejściowy, w którym prawo Unii miałoby zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie, Unia powinna powiadomić pozostałe strony GPA, że w tym okresie przejściowym Zjednoczone Królestwo ma być traktowane jako państwo członkowskie na potrzeby zmienionego GPA. Zjednoczone Królestwo byłoby zatem objęte zmienionym GPA do dnia upływu uzgodnionego okresu przejściowego. W takim przypadku Zjednoczone Królestwo powinno przedstawić zaktualizowany zestaw odpowiedzi na listę kontrolną nierozwiązanych kwestii nie później niż trzy miesiące przed upływem okresu przejściowego. Komitet GPA dokona przeglądu zaktualizowanego zestawu odpowiedzi Zjednoczonego Królestwa na listę kontrolną kwestii oraz rozważy przyjęcie w tym czasie odpowiedniej decyzji.

(9) Chociaż Zjednoczone Królestwo nie będzie państwem trzecim, kiedy Komitet GPA podejmie decyzję w sprawie przystąpienia Zjednoczonego Królestwa do zmienionego GPA, w interesie Unii leży zapewnienie, aby zmienione GPA weszło w życie w odniesieniu do Zjednoczonego Królestwa, począwszy od dnia następującego po dniu, w którym prawo Unii przestanie mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie. Do czasu wystąpienia z Unii Zjednoczone Królestwo pozostaje państwem członkowskim posiadającym wszystkie prawa i podlegające wszystkim obowiązkom wynikającym z Traktatów, łącznie z zasadą lojalnej współpracy.

(10) Jeżeli prawo Unii nadal będzie mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie, Komisja powinna być upoważniona do powiadomienia Komitetu GPA w imieniu Unii, w terminie 30 dni od złożenia instrumentu przystąpienia przez Zjednoczone Królestwo, że Zjednoczone Królestwo jest w dalszym ciągu objęte zmienionym GPA na podstawie prawa Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowiskiem, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu ds. Zamówień Rządowych (zwanego dalej "Komitetem GPA"), jest zatwierdzenie przystąpienia Zjednoczonego Królestwa do zmienionego Porozumienia w sprawie zamówień rządowych (zwanego dalej "zmienionym GPA"), z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 2 niniejszej decyzji oraz warunków przystąpienia określonych w załączniku do niniejszej decyzji, o ile stanowisko pozostałych stron GPA nie będzie miało negatywnego wpływu na interesy Unii.

Artykuł  2

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii zgodnie z art. 1, podlega warunkowi, by decyzja Komitetu GPA zawierała postanowienia zapewniające, by:

1)
w przypadku braku umowy o wystąpieniu między Zjednoczonym Królestwem a Unią przewidującej okres przejściowy, Zjednoczone Królestwo miało możliwość złożenia u Dyrektora Generalnego WTO instrumentu przystąpienia, pod warunkiem że dokona tego:
a)
nie wcześniej niż 30 dni przed dniem, w którym przestanie być państwem członkowskim; oraz
b)
w terminie sześciu miesięcy od daty decyzji Komitetu GPA, chyba że termin złożenia instrumentu zostanie przez Komitet przedłużony;
2)
uznano, że złożenie instrumentu przystąpienia Zjednoczonego Królestwa nie miało miejsca do celów art. XXIV ust. 2 GPA z 1994 r. oraz art. XXII ust. 2 zmienionego GPA, jeżeli w terminie 30 dni od jego złożenia Unia powiadomi Komitet GPA, że Zjednoczone Królestwo jest w dalszym ciągu objęte zmienionym GPA na podstawie prawa Unii.
Artykuł  3

Jeżeli prawo Unii nadal będzie miało zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie, Komisja jest upoważniona do powiadomienia Komitetu GPA w imieniu Unii, w terminie 30 dni od złożenia instrumentu przystąpienia przez Zjednoczone Królestwo, że Zjednoczone Królestwo jest w dalszym ciągu objęte zmienionym GPA na podstawie prawa Unii.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 lutego 2019 r.
W imieniu Rady
G. CIAMBA
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

WARUNKI UE DOTYCZĄCE PRZYSTĄPIENIA ZJEDNOCZONEGO KRÓLESTWA DO GPA WE WŁASNYM ZAKRESIE

Wraz z przystąpieniem Zjednoczonego Królestwa do Porozumienia w sprawie zamówień publicznych we własnym zakresie:
-
punkt 1 sekcji 2 ("Instytucje zamawiające administracji centralnej państw członkowskich UE") załącznika 1 do dodatku I Unii Europejskiej na podstawie zmienionego Porozumienia otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku towarów, usług, dostawców i usługodawców z Liechtensteinu, Szwajcarii, Islandii, Norwegii, Niderlandów w imieniu Aruby oraz Zjednoczonego Królestwa zamówienia udzielane przez wszystkie instytucje zamawiające administracji centralnej państw członkowskich UE. Poniższy wykaz ma charakter orientacyjny.";

-
sekcja 2 załącznika 6 do dodatku I Unii Europejskiej na podstawie zmienionego Porozumienia otrzymuje brzmienie:

"Umowy koncesji na roboty budowlane, zawierane przez podmioty uwzględnione w załącznikach 1 i 2, są objęte zasadami traktowania narodowego w przypadku dostawców usług budowlanych z Islandii, Liechtensteinu, Norwegii, Niderlandów w imieniu Aruby oraz Szwajcarii, Czarnogóry oraz Zjednoczonego Królestwa, pod warunkiem że ich wartość jest na poziomie lub powyżej 5 000 000 SDR, a w przypadku dostawców usług budowlanych z Korei - pod warunkiem że ich wartość jest na poziomie lub powyżej 15 000 000 SDR.";

-
przypis do tytułu "Unia Europejska" w załącznikach do dodatku I Unii Europejskiej na podstawie zmienionego Porozumienia oraz do tytułu "Unia Europejska" na podstawie Porozumienia z 1994 r. obejmuje następujący przypis:

"Wszystkie odniesienia do instytucji zamawiających i podmiotów zamawiających Zjednoczonego Królestwa zawarte obecnie w załącznikach do dodatku I Unii Europejskiej są nieaktualne.".

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.63.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2019/349 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu ds. Zamówień Rządowych Światowej Organizacji Handlu w odniesieniu do przystąpienia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej do zmienionego Porozumienia w sprawie zamówień rządowych w związku z jego wystąpieniem z Unii Europejskiej
Data aktu: 22/02/2019
Data ogłoszenia: 04/03/2019