(Dz.U.UE L z dnia 28 lutego 2019 r.)
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając regulamin wewnętrzny Komisji 1 , w szczególności jego art. 22,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej stanowi, że każdy ma prawo do bezstronnego i sprawiedliwego rozpatrzenia swojej sprawy w rozsądnym terminie przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii. Artykuł ten określa szereg praw procesowych mających zastosowanie do zainteresowanych stron uczestniczących w postępowaniach administracyjnych, które mogą mieć wpływ na ich interesy.
(2) W 2007 r. Komisja ustanowiła funkcję rzecznika praw stron w celu zapewnienia skutecznego wykonywania praw procesowych zainteresowanych stron oraz zapewnienia bezstronnych i sprawiedliwych postępowań w sprawie handlu, przeprowadzanych w rozsądnym terminie. W latach 2007-2012 funkcję tę powierzono urzędnikowi Dyrekcji Generalnej ds. Handlu, który miał doświadczenie w kwestiach związanych z ochroną handlu.
(3) W celu wzmocnienia roli rzecznika praw stron oraz zwiększenia przejrzystości i rzetelności postępowań w sprawie handlu przewodniczący Komisji przyjął w 2012 r. decyzję 2012/199/UE 2 . Aby uwzględnić wcześniejsze doświadczenia, nowe zmiany prawne, w tym odniesienie do roli rzecznika praw stron w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 3 i (UE) 2016/1037 4 , a także rosnące ograniczenia proceduralne, decyzję tę należy zastąpić.
(4) Funkcję rzecznika praw stron należy powierzyć osobie niezależnej, posiadającej doświadczenie w postępowaniach w sprawie handlu. Rzecznik praw stron powinien być wyznaczony przez Komisję zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie pracowniczym urzędników Wspólnot Europejskich i warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii. Zgodnie z tymi zasadami można uwzględniać kandydatów, którzy nie są urzędnikami Komisji.
(5) Aby zapewnić pełną niezależność rzecznika praw stron, powinien on być przypisany, jedynie do celów administracyjnych, do członka Komisji odpowiedzialnego za politykę handlową.
(6) Do głównych zadań rzecznika praw stron należy doradzanie członkowi Komisji odpowiedzialnemu za politykę handlową oraz dyrektorowi generalnemu ds. polityki handlowej ("dyrektor generalny"), gwarantowanie praw procesowych, podejmowanie decyzji w sprawie wniosków o dostęp do akt, podejmowanie decyzji w sprawie poufnego charakteru dokumentów oraz dokonywanie przeglądu stanowiska służb Komisji odpowiedzialnych za przedłużanie terminów. Rzecznik praw stron powinien czynić starania mające na celu zagwarantowanie należytego uwzględnienia wszystkich istotnych faktów, niezależnie od tego, czy przemawiają one na korzyść, czy na niekorzyść zainteresowanych stron, przy przygotowywaniu projektów aktów prawnych lub wniosków.
(7) Rzecznik praw stron powinien zapewniać zainteresowanym stronom możliwość przedstawiania dowodów potwierdzających fakty i obronę ich interesów w trakcie postępowania, tak aby umożliwić im korzystanie z prawa do obrony w najbardziej skuteczny sposób.
(8) Interwencja rzecznika praw stron powinna być dokonywana w sposób umożliwiający podejmowanie działań następczych, mając na uwadze ograniczenia czasowe postępowania.
(9) Konieczne jest określenie sposobu i okoliczności, w jakich rzecznik praw stron może interweniować, oraz ustanowienie zasad dotyczących organizacji i przebiegu takich interwencji oraz związanych z nimi działań następczych.
(10) Uprawnienia rzecznika praw stron do podejmowania decyzji w sprawach dotyczących dostępu do akt, poufności i terminów powinny zapewnić stronom biorącym udział w postępowaniu w sprawie handlu dodatkową gwarancję procesową bez uszczerbku dla prawidłowego przebiegu i terminowego zakończenia postępowania.
(11) Sprawozdania rzecznika praw stron powinny zwracać uwagę decydentów na kluczowe kwestie będące przedmiotem jego działań oraz wydane przez niego zalecenia, zapewniając tym samym dodatkową gwarancję przestrzegania praw stron biorących udział w danym postępowaniu w sprawie handlu. Sprawozdania roczne rzecznika praw stron powinny także informować o jego głównych działaniach państwa członkowskie, Parlament Europejski i opinię publiczną.
(12) Przetwarzając dane osobowe, rzecznik praw stron powinien przestrzegać rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 .
(13) Niniejsza decyzja nie powinna naruszać ogólnych zasad dotyczących przyznawania lub odmowy dostępu do dokumentów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.60.20 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2019/339 w sprawie funkcji i zakresu uprawnień rzecznika praw stron w niektórych postępowaniach w sprawie handlu |
Data aktu: | 21/02/2019 |
Data ogłoszenia: | 28/02/2019 |
Data wejścia w życie: | 20/03/2019 |